İslam Hukukuna Giriş Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İmam Malik ahad haber ile hangi amel arasında çatışma çıktığında o amele öncelik verirdi?
Mekke |
Medine |
Yemen |
Şam |
Mısır |
İmam Malik, kuşaktan kuşağa aktarılan Medine amelinin Hz. Peygamber ve sahabe dönemindeki uygulamayı yansıttığına inanırdı.
2.Soru
Hicri ikinci asrın başlarından itibaren, dördüncü asrın ortalarına kadar uzanan ve “Tedvin dönemi olarak da anılan dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Modern dönem |
Yakın dönem |
Cahiliye dönemi |
Müctehid İmamlar Dönemi |
Tabiun Dönemi |
Müctehid imamlar dönemi ile hicri ikinci asrın başlarından itibaren, dördüncü asrın ortalarına kadar uzanan zaman dilimi kastedilmektedir. İslam hukukunun oluşum sürecinde oldukça önemli merhalelere sahne olan bu dönem için “fıkhın altın çağı”, “tedvin dönemi” gibi nitelemeler de kullanılmaktadır.
3.Soru
İslam hukukunda kanunlaştırma hareketinin ilk örneğI hangisidir?
El-Feta^ve’l- Hindiyye |
Mülteka’l-ebhur |
Hukuk-ı Aile Kararnamesi |
Mecelle-i Ahka^m-ı Adliye |
Amel-i Fa^si^i |
Kısa adıyla Mecelle olarak bilinen Mecelle-i Ahka^m-ı Adliye 1869-1876 yılları arasında hazırlanmış, 1851 maddelik bir kanundur. Esas itibarıyla eşya, borçlar ve yargılama hukukuyla ilgili kısımları kapsamaktadır. İslam hukukunda kanunlaştırma hareketinin ilk örneğidir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber döneminde İslam hukukunun iki kaynağını oluşturmuştur?
Kita^b ve sünnet |
Kita^b ve örf |
Adetler ve vahiy |
Örf ve âdet |
Sünnet ve örf |
Hz. Peygamber döneminde İslam hukukunun temel kaynağı vahiydir. Dolayısıyla İslam Hukuku’nun ilk kaynağını Kur’a^n, fıkıh terminolojisindeki ifadesiyle Kita^b oluşturmaktadır. Bunun yanında Hz. Peygamber’in Sünnet’i yer almaktadır. Sünnet, Hz. Peygamber’in ahka^m ayetlerinin anlaşılması ve uygulanması ile ilgili söz, eylem ve onaylamalarını içerdiği gibi, Kur’a^n’da temas edilmeyen konuları hükme bağlayan tasarruflarını da kapsamaktadır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, bir davranış konusunda kişilere yetki ve izin vermeyi tanımlar?
Vacib |
Mübah |
Haram |
Mendub |
Mekruh |
Mübah kelimesi, yapılmasında bir sakınca görülmeyen anlamına gelmektedir.
6.Soru
- Caferiler aşağıdakilerden hangisini bir başvuru kaynağı olarak görmezler?
Kitab |
Sünnet |
İcma |
Akıl |
Kıyas |
İctihad kapısının daima açık olduğunu savunan Caferiler, kıyası bir başvuru kaynağı olarak görmezler.
7.Soru
Hangisi ülkemizde mensubu bulunan hukuk ekollerindendir?
Leys |
Evza^i^ |
Caferi |
İsmaili^ |
Zeydi^ |
U¨lkemizdeki Müslüman halkın büyük çoğunluğu yaşayan Sünni hukuk ekolleri içerisinde yer alan Hanefi ekolüne mensuptur. Doğu Anadolu ve Güney Doğu Anadolu bölgelerimizde yine yaşayan Sünni hukuk ekolleri içerisinde yer alan S¸a^fii ekolüne mensup vatandaşlarımız vardır. İstanbul gibi büyük şehirlerde ve bazı doğu illerimizde de S¸ii çevrede gelişmiş olan Caferi ekolüne mensup vatandaşlarımız bulunmaktadır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi icmanın işlevlerinden biri değildir?
Bağlayıcı olmak |
Muhafaza |
Kamu otoritesini sınırlamak |
Bağlayıcı olmamak |
Bazı usul konularının meşruiyetini sağlamak |
Hukuk alanında yeni karşılaşılan problemler için ortak ve bağlayıcı kararlar almak gerekir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hanefilere göre sünnet ve nafile’ye karşılık gelir?
Mendub |
Haram |
Mekruh |
Mübah |
Mukayyed |
Mendub, kesin olmayan bir şekilde yapılması istenen, yapılması terk edilmesinden daha iyi olan fiilllerdir. Bu nedenle Hanefilerin taksimindeki sünnet ve nafile’ye karşılık gelmektedir.
10.Soru
Kur’an’da yer alan 6666 ayetten fıkıh alanıyla doğrudan ilgili olan ayet sayısı kaçtır?
100 civarı |
200 civarı |
300 civarı |
400 civarı |
500 civarı |
Kur’an’da yer alan 6666 ayetten fıkıh alanıyla doğrudan ilgili olan ayet sayısı 500 civarıdır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi literatürde müctehid imamlar sonrasındaki dönemi ifade eder?
Taklit |
Doğuş |
Gençlik |
Olgunluk |
İhtiyarlık |
İslam hukukunun oluşumunda Peygamber, sahabe, tabiun ve müctehid imamlar şeklinde bir çizgi takip edilir. En sondaki müctehid imamalar sonrasındaki dönem taklit dönemi olarak ifade
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi icmanın işlevlerinden biri değildir?
Bağlayıcı olmak |
Muhafaza |
Kamu otoritesini sınırlamak |
Bağlayıcı olmamak |
Bazı usul konularının meşruiyetini sağlamak |
Hukuk alanında yeni karşılaşılan problemler için ortak ve bağlayıcı kararlar almak gerekir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaşayan sünni hukuk ekollerinden birisidir?
Evzâî Ekolü |
Sevrî Ekolü |
Hanbeli Ekolü |
Leys Ekolü |
Taberî Ekolü |
Hanbeli ekolü yaşayan sünni ekollerindendir.
14.Soru
Üç temel islam bilimi aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Kur’an-Fıkıh-Tefsir |
Kur’an-Kelam-Hadis |
Kelam-Tasavvuf-Fıkıh |
İlim-Kelam-Tefsir |
Kelam-Tsavvuf-Hadis |
Kelam, Tasavvuf ve Fıkhın (İslam Hukuku) üç temel İslam bilimi olarak değerlendirilmesi, tefsir ve hadis gibi diğer İslami disiplinlerin önemsiz olduğu anlamına değil; onların metinlerin anlaşılması ve oradan hareketle davranışların hükümlerine ilişkin değer yargılarına ulaşılmasıyla ilgilenmedikleri, onların temel işlevinin bu üç temel bilimin ana malzemesinin hazırlanmasıyla ilgili olduğu anlamına gelir.
15.Soru
Fıkıh kavramı hangi kelime ile birlikte açıklanmaktadır?
Fıtnat |
Zekat |
Cihat |
İsraf |
Şeriat |
Fıkıh kelimesi fıtnat (zek kelimesiyle açıklanmaktadır ki, bu, onun yalnızca derin ve ince kavrayışa değil, aynı zamanda bir kimsenin kavrayış yeteneğindeki üstünlüğe dair bir vurgu da içerdiğini göstermektedir.
16.Soru
Şer’î amelî hükümlerin elde edilmesinde başvurulması gereken ilk kaynak aşağıdakilerden hangisidir?
Kuran-I Kerim |
Anayasa |
Hadisler |
Ahlak kuralları |
Toplum yasaları |
Şer’î amelî hükümlerin elde edilmesinde başvurulması gereken ilk kaynak Kuran-I Kerim’dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hanbeli mezhebinin taraftar bulduğu yerlerden biri değildir?
Bağdat |
Irak |
Suriye |
Mısır |
Türkiye |
Hanbelî mezhebinin yayıldığı alanlar diğer üç Sünni mezhebe nazaran oldukça sınırlı olmuştur. Önce Bağdat’da, daha sonra Irak’ın dışına taşarak Hicaz, Suriye ve Mısır gibi ülkelerde taraftar bulmuştur.
18.Soru
“Batıniyye adıyla da anılan bu ekolün hukuki görüşlerini, Kadı Ebu Hanife en-Numan (ö. 363/974) derlemiştir. Mısır’da hüküm süren Fatımî devletinin himayesi altında gelişme imkanı bulan bu ekolün temel kaynaklarını Kadı Ebu Hanife en-Numan’ın yazdığı Deâimü’l-İslâm, Tevîlü deâimi’l-İslâm ve Kitâbü’l-iktisâr teşkil etmektedir.”
Yukarıda açıklanan ekol aşağıdakilerden hangisidir?
İsmailî Ekolü |
İbâzî Ekolü |
Zeydî Ekolü |
Caferî Ekolü |
Zahirî Ekolü |
Bu ekole bağlı olan Şiiler Cafer es-Sadık’tan sonra büyük oğlu İsmail’in imam olduğunu savunmaktadır. Onlara göre imamet, İmam İsmail’den sonra oğlu Muhammed Mektûm ve evlatlarına intikal etmiştir. Batıniyye adıyla da anılan bu ekolün hukuki görüşlerini, Kadı Ebu Hanife en-Numan (ö. 363/974) derlemiştir. Mısır’da hüküm süren Fatımî devletinin himayesi altında gelişme imkanı bulan İsmaili ekolünün temel kaynaklarını Kadı Ebu Hanife en-Numan’ın yazdığı Deâimü’l-İslâm, Tevîlü deâimi’l-İslâm ve Kitâbü’l-iktisâr teşkil etmektedir. Önceleri Hanefi ya da Maliki olduğu söylenen Kadı Ebu Hanife en-Numan, Fatımi idaresinde başkadılık yapmış bu arada da İsmaili ekolün fıkhi doktrinini oluşturmuştur.
19.Soru
I. Kitab (Kur’a^n-ı Keri^m)
II. Sünnet
III. İcma^
IV. Kıyas
V. İstihsan
Hangileri delillerden hüküm çıkarmak için başvurulan yollardandır?
I ve II |
III ve IV |
IV ve V |
III, IV ve V |
I, II, III ve V |
Kur’a^n ve Sünnet, oluşumunda beşer katkısı olmayan, salt ilahi kaynaklı metinlerdir ve dayandığı temel kaynağın ilahi oluşu İslam hukukunu sui generis (nevi şahsına münhasır) kılan özelliklerin başında gelmektedir. Bazı özellikleri sebebiyle icma^’ da delil kapsamına alınmış ve üçüncü delil olarak zikredilmiştir. Yöntem ise, bu delillerden hüküm çıkarmak için başvurulan çeşitli yolları ifade eder. Bu yolların başlıcaları, kıyas, istihsan, ıstıslah ve sedd-i zeri^‘adır.
20.Soru
Yapılması istenilmekle birlikte terk edilmesinden dolayı kınamanın söz konusu olmadığı fiile ne denir?
Nafile |
Mendub |
Sünnet |
Haram |
Mekruh |
Mendub, yapılması istenilmekle birlikte terk edilmesinden dolayı kınamanın söz konusu olmadığı fiildir. Diğer bir ifadeyle kesin olmayan bir şekilde yapılması istenen, yapılması terk edilmesinden daha iyi olan fiildir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ