İslam Hukukuna Giriş Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ibadetlerin farziyeti üstündeki icma değildir?
Namaz |
Oruç |
Hac |
Zekat |
Kıyas |
Haber-i vâhid ve kıyas üzerindeki icmâ birinci türe, namaz, oruç, hac, zekat gibi ibadetlerin farziyeti üzerindeki icmâ ise ikinci türe girmektedir. Dolayısıyla kıyas ibadet farziyetine girmez.
2.Soru
Sahabe dönemindeki hukukun temel kaynakları aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Kitab ve Sünnet |
Kitab, Sünnet ve İctihad |
Kitab ve İctihad |
Kitab, Sünnet, İctihad ve İcma |
Kitab, Sünnet ve İcma |
A/C/D VE E şıkları eksiktir. Sahabe döneminde İslam hukukunun üç kaynağından bahsedebiliyoruz: Kitâb, Sünnet ve ictihad.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, bir kimsenin uhdesinde sabit olmayan hakları ifade eder?
Sırf ibadet anlamı taşıyan fiiller |
Tam ceza niteliği taşıyan fiiller |
Kısmen ceza niteliği taşıyan fiiller |
İbadet niteliği taşıyan cezalar |
Bizzat kaim (müstakil) haklar |
Örnek olarak madenler, toprak altından çıkartılan hazinelerden beşte bir oranında alınan vergiler bu kısma girer.
4.Soru
Sahabeden sonraki neslin dönemi nasıl adlandırılmaktadır?
Müctehid İmamlar Dönemi |
Hz. Peygamber Dönemi |
Uyanış Dönemi |
Taklid Dönemi |
Tabiun Dönemi |
Tabiûn dönemi sahabeden sonraki neslin, diğer bir ifade ile Hz. Peygamber’den sonraki ikinci kuşağın dönemini ifade etmektedir. Bu dönemin önemli bir bölümü Emeviler’in iktidarda olduğu zaman dilimine tekabül ettiği için, kimi yazarlarca “Emeviler Dönemi” olarak da adlandırılmıştır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi hükmün temel unsurlarından biri değildir?
Hükmün kendisi |
Hakim |
Mükellef |
Hükme konu olan fiiller |
Şahitler |
Hükmün dört temel unsuru vardır. Bunlar hükmün kendisi, hükmü koyan hâkim, hükmün muhatabı olan mükellef ve hükme konu olan fiillerdir.
6.Soru
Fıkıh ve hukukla ilgili aşağıdaki önermelerden hangisi doğrudur?
Fıkıh, toplumsal yaşamın olmadığı yerde de vardır.
|
Hukuk, kişinin kendisine dönük davranışlarını da düzenler.
|
Beşeri^ davranışları düzenleme hususunda fıkıh ve hukuk arasında kapsam farkı yoktur.
|
Hukuk, Allah-insan ilişkisini düzenler.
|
Fıkhın düzenleme alanı, beşeri^ ilişkilerle sınırlıdır.
|
7.Soru
Bir fiilin yapılmasının gerekli olmasını ifade eden kelime hangisidir?
Kader |
Vacip |
Sünnet |
Nafile |
Haram |
Bir fiilin vâcib olmasının anlamı, o fiilin yapılmasının gerekli olması, yapanın sevap, mazeretsiz terk edenin ise cezayı hak etmesidir. İnanç açısından ise bunun hak olduğunun kabul edilmesi ve inkarının veya hafife alınmasının küfrü gerektirmesidir.
8.Soru
Hiç kimsenin düşürmeye hakkı olmayan ve yerine getirilmesinde gevşeklik gösteremeyeceği haklar hangi kapsama girer?
Allah hakkı |
Kul hakkı |
Anne hakkı |
Kefaret hakkı |
İbadet hakkı |
Hükme konu olan fiillerin, değişik açılardan taksimi yapılmıştır. Bu konuda yapılan en yaygın taksim, hükmün konusu olan fiilin Allah hakkı ve kul hakkı olmasına göre yapılan taksimdir. Bir hakkın Allah hakkı ya da kul hakkı olmasını belirleyen genel kabul görmüş ölçüt, hakkın düşürülmeye, affedilmeye elverişli olup olmamasıdır. Buna göre hiç kimsenin düşürmeye hakkı olmayan ve yerine getirilmesinde gevşeklik gösteremeyeceği haklar, Allah hakkı kapsamına girer.
9.Soru
Maliki ekolünün kurucusu kimdir?
Malik b. Enes el-Esbahî |
Eşheb b. Abdilaziz |
Abdullah b. Abdilhakem |
Abdullah b. Vehb |
Abdurrahman b. el-Kasım |
Maliki ekolü, İmam Malik adıyla tanınan Malik b. Enes el-Esbahî etrafında şekillenmiştir. İmam Malik (95/713) yılında Medine’de doğmuş, (179/795) yılında yine Medine’de vefat etmiştir. Hac amacıyla Mekke’ye gitmenin haricinde ömrü boyunca Medine’den ayrılmadığı nakledilmektedir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kıyasın meşru bir yöntem olduğunu reddeder?
Hanefi |
Hanbeli |
Şia |
Şafi |
Maliki |
Sünni ve Mutezili usulcüler kıyası kabul ederler. Onlara göre sınırlı sayıdaki nasları sınırsız hayat olaylarına yetiştirmenin başka yolu yoktur.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sahabe dönemindeki ictihad faaliyetinin özelliklerinden biri değildir?
Geniş bir şekilde uygulanmıştır |
Nas bulunmayan konularda Hz. Peygamber referans alınmamıştır |
Naslar yoruma tabi tutulmuştur |
Aynı konuda farklı ictihadlerde bulunulmuştur |
Sahabe dönemi hukukçuları nas bulunmayan konularda çözüme ulaşmak için ictihad etmişlerdir |
Sahabe dönemi hukukçuları nas bulunmayan konularda çözüme ulaşmak için ictihad etmişlerdir. Bu hususta kendilerine rehberlik eden ana unsur, Hz. Peygamber’le birlikte olmanın, onun hukuki konulardaki yaklaşım tarzına tanık olmanın kazandırdığı meleke olmuştur.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam bilimlerinden biridir?
Kelam |
İcma |
Sünnet |
Istıshab |
Şeriat |
İnsanla ilişkili olarak düşünüldüğünde Kur’an’ın bütün muhtevasını inanç, ahlak ve amel/davranış¸ (ibadet ve hukuk) olmak üzere üç ana grupta toplamak mümkündür. Kur’an’ın bu içeriğine uygun olarak da Müslüman geleneğinde üç temel ilim sistemleşmiştir. Kur’an’ın inanç alanındaki ayetleri kelam ilminde, ahlak alanındaki ayetleri tasavvuf ilminde ibadet ve hukuka ilişkin ayetleri de fıkıh ilminde sistematiğe edilmiştir.
13.Soru
Aşağıdaki coğrafi bölgelerin hangisinde Hanefi ekolü yaygın değildir?
Kuzey Afrika |
Türkiye |
Balkanlar |
Çin |
Orta Asya |
Türkiye, Balkanlar,Çin ve Orta Asyada yaygındır. Kuzey Afrika’da Maliki Mezhebi yaygındır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber dönemindeki İslam hukukunun kaynaklarından birisidir?
Sünnet |
Ümmet |
Vasiyet |
Tevhid |
Tefsir |
Hz. Peygamber döneminde İslam hukukunun iki kaynağından bahsetmek mümkündür: Kitâb ve Sünnet.
15.Soru
Kur’an’da yer alan 6666 ayetten fıkıh alanıyla doğrudan ilgili olan ayet sayısı kaçtır?
100 civarı |
200 civarı |
300 civarı |
400 civarı |
500 civarı |
Kur’an’da yer alan 6666 ayetten fıkıh alanıyla doğrudan ilgili olan ayet sayısı 500 civarıdır.
16.Soru
“Muhammed (s.a) ümmetinden olan müctehidlerin O’nun ölümünden sonraki herhangi bir devirde şer’î bir meselenin hükmü üzerinde görüş birliği etmeleri” biçiminde tanımlanan terim aşağıdakilerden hangisidir?
Kitab |
Sünnet |
İcma |
Istıshâb |
Sahâbî Sözü |
Fıkıh usulu terimi olarak icmâ, “Muhammed (s.a) ümmetinden olan müctehidlerin O’nun ölümünden sonraki herhangi bir devirde şer’î bir meselenin hükmü üzerinde görüş birliği etmeleri” biçiminde tanımlanır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sahabe dönemi İslam hukukunun kaynaklarından birisidir?
İctihad |
Tefsir |
Vasiyet |
Tevhid |
Ümmet |
Hz. Peygamber döneminin aksine, sahabe zamanında ictihad bağımsız bir hukuk kaynağı olarak nasların yanında yer alıyordu. Dolayısıyla sahabe döneminde İslam hukukunun üç kaynağından bahsedebiliyoruz: Kitâb, Sünnet ve ictihad.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ehliyet arızalarından Semâvî Arızalar içinde yer almaktadır?
Sefeh |
Sarhoşluk |
İkrah |
Ateh |
Rıza |
Akıl hastalığı Küçüklük ve Ateh Semavi arızalar içinde yer alır. Sefah, Sarhoşluk ve İkrah ise Müktesep arızalar içindedir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sadece cenin için söz konusudur?
Tam vücub ehliyeti |
Eda ehliyeti |
Eksik eda ehliyeti |
Eksik vücub ehliyeti |
Tam eda ehliyeti |
Cenin daha gelişip doğmadan miras ve lehine yapılan vasiyete hak kazanır. Fakat borç altına girmeye ehil değildir.
20.Soru
Hangisi yaşamayan Sünni hukuk ekollerindendir?
Maliki^ |
S¸afii^ |
Hanefi^ |
Hanbeli^ |
Sevri^ |
Yaşayan Sünni hukuk ekolleri “dört mezhep” adıyla da anılan Hanefi, S¸a^fii^, Maliki ve Hanbeli ekolleridir. Bunların yanında günümüze kadar varlığını sürdüremeyen Sünni hukuk ekolleri bulunmaktadır. Başlıcalarını Evza^i^, Sevri^, Leys, Taberi^ ve Zahiri^ ekolleri oluşturmaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ