İslam Hukukuna Giriş Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Hanefi mezhebinin doktirini ile çatıştığı görülen ayet ya da hadislerin nesh, tevil, tercih gibi yöntemler kullanılarak mezhebin yaklaşımı ile uzlaştırılması gereklidir” ifadesi kime aittir?
Ebu Suud Efendi |
Ebu Hanife |
Şa’bi |
İbn Haldun |
Kerhi |
Hukuki faaliyetlerin ancak mezhep içerisinde sürdürülebileceği yargısının karakteristik bir ifadesi Hanefi hukukçu Kerhi belirtmiştir.
2.Soru
Belli bir müctehidin kendine mahsus ictihad usulü ve bu usul ile elde edilmiş fıkıh hükümleri bütününe ne denir?
Ekol |
Fıkıh |
Mezhep |
Tedvin |
Hukuk kuralları |
Müctehid imamlar döneminin en bariz özelliği bir önceki kuşakta ana eğilimler etrafında ekolleşmeler yaşanmışken, bu dönemde o ekollerin içerisinden şahıs merkezli yeni bir hukuki yapılanma doğmasıdır. Mezhep adı verilen bu yapılanma, içinden çıktığı ekolün özelliklerini yansıtmakla beraber, kurucu kabul edilen hukukçunun görüşleri çerçevesinde şekillenmekteydi. Bu anlamda mezhep “belli bir müctehidin kendine mahsus ictihad usulü ve bu usul ile elde edilmiş fıkıh hükümleri bütünü”nü ifade ediyordu.
3.Soru
Aşağıdaki şıklarda verilen iki kavramdan hangisi sırasıyla itikadî hükümleri ve amelî hükümleri belirlemektedir?
Kelam-Tefsir |
Kelam-Şeriat |
Tefsir-Kelam |
Fıkıh-Kelam |
Kelam-Fıkıh |
Kelâm ve fıkıh, diğer temel İslam bilimlerinden farklı olarak hüküm koyucu (normatif) karaktere sahip iki bilimdir. Kelâm itikadî hükümleri, fıkıh ise amelî hükümleri belirlemektedir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi beşerî bir ilişki oluşturduğu halde, hukuk tarafından düzenlenmeyen davranışlara örnek olarak gösterilebilir?
Sadaka verme
|
Hırsızlık yapma
|
Evlenme
|
Hakaret etme
|
Rüşvet verme
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ebu Hanife’nin eserlerinden birisi değildir?
el-Fıkhu’l-ekber |
el-Fıkhu’l-ebsat |
el-Vasıyye |
el-Âlim |
er-Risale |
er-Risale Ebu Hanife’nin değil İmam Muhammed b. İdris eş-Şâfiî’nin eseridir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ebu Hanife’nin görüşlerinin tedvininde ve mezhepleşmesinde önde gelen dört öğrencisinden biri değildir?
Hasen b. Ziyad |
Ebu Yusuf Yakub b. İbrahim |
Muhammed b. Hasen eş-Şeybani |
Züfer b. Hüzeyl |
Tahavi |
Tahavi, yukarıda belirtilen öğrencilerden sonra, sonraki kuşaklarda yetişen Hanefi alimlerden biridir.
7.Soru
Hz. Peygamber tarafından Yemen’e gönderilirken, Hz. Peygamber’in “karşılaştığı meselenin hükmünün Kur’an ve Sünnette bulunmadığında ne yapacağını sorması karşısında, ictihad ederek meseleyi çözeceğini söyleyen kişi kimdir?
Selman el Farisi |
Bilali Habeşi |
Muaz b. Cebel |
Halid b. Velid |
Ebu Eyyüb el Ensari |
Selman el Farisi Arap olmayan İranlı, Bilali Habeşi ilk ezanı okuyan, Halid b. Velid Allahın kılıcı ünvanlı komutan ve Ebu Eyüp el Ensari ise Hz. Peygamberi Medineye hicretinde evinde kaldığı sahabedir.
8.Soru
Câhiliye örf-âdet hukuku içinde İslam’ın ilkeleri ile tamamen uyumlu olan kural ve kurumları aynen benimseyip devam ettirmesi görüşüne ne ad verilir?
Islah |
İlga |
İbka |
İtikad |
Şeriat |
İslam, Câhiliye hukukuna yönelik üç temel tutum benimsemiştir. Onlardan ilki, câhiliye örf-âdet hukuku içinde İslam’ın ilkeleri ile tamamen uyumlu olan kural ve kurumları aynen benimseyip devam ettirmesi biçimindedir. Buna ibkâ, yani kural ve kurumların olduğu gibi bırakılması denilmektedir.
9.Soru
Aşağıdaki coğrafi bölgelerin hangisinde Maliki ekolü yaygın değildir?
Endülüs |
Moritanya |
Nijerya |
Balkanlar |
Kuzey Afrika |
A/B/C/E Şıkları soruyla uyumsuzdur. Balkanlar Hanefi mezhebinin yaygın olduğu bir coğrafi bölgedir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaşayan Sünni hukuk ekollerinden biri değildir?
Hanefi ekolü |
Maliki ekolü |
Şafii ekolü |
Hanbeli ekolü |
Harici ekolü |
Yaşayan Sünni hukuk ekolleri “dört mezhep” adıyla da anılan Hanefi, S¸âfiî, Maliki ve Hanbeli ekolleridir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber’in ahkâm ayetlerinin anlaşılması ve uygulanması ile ilgili söz, eylem ve onaylamalarını içerir?
Kitab |
Kur’an |
Fıkıh |
Hadis |
Sünnet |
Fıkıh beşer bir unsurdur ve islam hukukçuları tarafından hazırlanmıştır. Hadisler söz eylem ve davranışlar içerirken Sünnet, Hz. Peygamber’in ahkâm ayetlerinin anlaşılması ve uygulanması ile ilgili söz, eylem ve onaylamalarını içerdiği gibi, Kur’ân(Kitab)’da temas edilmeyen konuları hükme bağlayan tasarruflarını da kapsamaktadır.
12.Soru
Şer’i mahkeme: Kuran ve hadislere göre karar alınan bir mahkemedir. Şer’i re’y: Kuranda açıkça belirtilmeyen durumları karara bağlama durumudur. Sahabeler: peygamder soyundan olan kimselerdir karar mmercileridir. Hadisler: kuraHz muhammed’in genel kural niteliğindeki söz ve davranışlarıdır. Yukardaki açıklamalar doğru cevap depildir. İslam Hukuku’nda temel amaç, mükelleflerin fiillerine yönelik düzenlemelerde ilahi iradeye uyulmasıdır. Bu amaca ulaşmak için kullanılan kaynaklara ne ad verilir?
Şer’i deliller |
Şer’i mahkeme |
Şer’i re’y |
Sahabeler |
Hadisler |
Şer’i mahkeme islam İslam Hukuku’nda temel amaç, mükelleflerin fiillerine yönelik düzenlemelerde ilahi iradeye uyulmasıdır. Bu amaca ise “şer’î deliller” adı verilen kaynaklar aracılığıyla ulaşılır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “eda edileceği vakit açısından” vacibin kısımlarından biridir?
Mukadder vâcib |
Gayri Mukadder vâcib |
Mukayyed vacib |
Kifai Vacib |
Müphem vacib |
Edâ edileceği vakit açısından vâcib, mutlak vâcib ve mukayyed vâcib olmak üzere iki kısma ayrılır.
14.Soru
I. İlahi^ iradeye dayalı olması
II. Yaptırımın ikili karakterde olması
III. Meseleci (kazuistik) yöntemle oluşturulması.
IV. Bilimsel doktrin niteliğinde teşekkül etmemesi
V. Örf ve adetlere yer vermesi
Hangileri İslam hukukunu diğer hukuk düzenlerinden ayıran özelliklerdendir?
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
II, III ve IV |
II, IV ve V |
İslam hukukunu diğer hukuk düzenlerinden ayıran bir kısım özellikleri bulunmaktadır. Bunlar şu şekilde özetlenebilir: İlahi^ iradeye dayalı olması: İslam hukukunun kaynağı ilahi^ iradeyi temsil eden Kita^b ve Sünnet’tir. Yaptırımın ikili karakterde olması: A^hirette, dünyadaki davranışların müka^fa^t ya da azap olarak karşılığının görüleceğine inanmak, bir din olarak İslam’ın temel iman esasları arasında bulunmaktadır. limsel doktrin niteliğinde teşekkül etmesi: İslam hukuk kuralları devletsel yetkiye dayalı bir yasama faaliyeti yoluyla konulmadığı gibi, örf-a^det hukuku biçiminde de açığa çıkmamıştır. Meseleci (kazuistik) yöntemle oluşturulması: İslam hukuku başlangıçta İslam hukukçularının önlerine gelen meselelerden her birini ayrı ayrı incelemek suretiyle geliştirdikleri hukuki^ çözümlerin bir araya toplanmasıyla oluşmuştur.
15.Soru
Mecelle ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
İslam hukukunda ilk kanunlaştırma örneğidir.
|
Muhtevası, eşya hukuku, borçlar hukuku ve yargılama hukukuyla iliş- kilidir.
|
1851 maddeden oluşmaktadır.
|
Dört mezhebin görüşlerinden yararlanarak hazırlanmıştır.
|
1869-1876 yılları arasında hazırlanmıştır.
|
16.Soru
Kural ve kurumların geçersiz sayılıp, tümüyle yürürlükten kaldırılması işlemine ne ad verilmektedir?
İlga |
Islah |
İbka |
Hukuk |
Örf-adet |
Kural ve kurumların geçersiz sayılıp, tümüyle yürürlükten kaldırılması işlemine ilgâ denilmektedir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam hukukunda yer almaz?
Vakıf |
Şufa |
Baba hakimiyeti |
Hisbe |
Borcun havale edilmesi |
Baba ve koca hakimiyeti Roma hukukunda yer alır. İslam hukukunda bunlar yoktur.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, bir şeyin varlığı kendi varlığına bağlı olan ve onun yapısından bir parça oluşturan unsuru ifade eder?
İllet |
Sebeb |
Rükün |
Şart |
Mani |
Örneğin kıyam, kıraat, rüku ve secde namazın birer rükünüdür. Namazın varlığı bu rükünlerin bulunmasına bağlıdır.
19.Soru
“Kesin bir şekilde yapılması istenilen, terk edilmesi halinde cezanın hak edildiği fiildir.” şeklinde tanımlanan terim aşağıdakilerden hangisidir?
Sünnet |
Müstehab |
Mübah |
Mekruh |
Vacip |
Vâcib, kesin bir şekilde yapılması istenilen, terk edilmesi halinde cezanın hak edildiği fiildir.
20.Soru
Müslümanların çoğundan farklı olarak sünnet malzemesini önemli ölçüde dışlayan, ayrı bir hukuk anlayışı geliştirmiş topluluk hangisidir?
Şiiler |
Hanif’iler |
Hariciler |
Aleviler |
Sünniler |
Hariciler, siyasi açıdan muhalif oldukları sahabilerin rivayet ya da fetvalarına değer vermemiş, Müslümanların çoğunluğundan farklı, sünnet malzemesini önemli ölçüde dışlayan, ayrı bir hukuk anlayışı geliştirmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ