İslam Hukukuna Giriş Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
- Hastalık ve kusur
- Kocanın kaybolması
- Nafakayı temin etmemek
- Fena muamele
- Geçimsizlik
- Îlâ
- Liân
Yukarıdakilerden hangileri tefrik sebepleridir?
I, III, V, VI, VII |
I, II, IV, V, VI |
II, III, V, VI, VII |
I, II, III, IV, V |
Hepsi |
Yukarıda bulunan tüm ifadeler tefrik sebebidir.
2.Soru
- Şek ile yakin zail olmaz.
- Meşakkat teysiri celbeder.
- Zarar izâle olunur.
- Âdet muhakkemdir.
Yukarıdakilerden hangisi en genel beş külli kaideden biridir?
I, II, III |
I, III, IV |
I, II, IV |
I, II |
I, II, III, IV |
Söz konusu en genel beş küllî kâide şunlardır. Bir işten maksat ne ise hüküm ona göredir (Mecelle, md. 2). Şek ile yakin zail olmaz (Mecelle, md. .Meşakkat teysiri celbeder (Mecelle, md. 17). Zarar izâle olunur (Mecelle, md. 20). Âdet muhakkemdir (Mecelle, md. 36).
3.Soru
- Aynî haklara konu olabilme
- Alacaklı haklara konu olabilme
- Hukuki işlemlere konu olabilme
Yukarıdakilerden hangisi bir nesnenin mütekavvim mal olup olmasının en temel sonuçlarından biridir?
I |
I, II |
I, III |
I, II, III |
II, III |
Bir nesnenin mütekavvim mal olup olmasının en temel üç sonucu vardır: 1. Aynî haklara konu olabilme, 2. Hukuki işlemlere konu olabilme, 3. Hukuki koruma altında olma. Yani bu malları tahrip edenin tazmin yükümlülüğü olmasıdır.
4.Soru
Suç, geniş anlamda kullanıldığında günah kavramına denk düşen aşağıdaki kavramlardan hangisine denk düşmemektedir?
Zenb |
Ma’siyet |
Cerime |
Zebaih |
Hatie |
Suç, geniş anlamda kullanıldığında zenb, ism, hatîe, ma’siyet, isyan, cerîme gibi kelimelerle ifade edilen günah kavramına denk düşmektedir.
5.Soru
Mükellefin yaratanına karşı saygı ve itaatini simgeleyen, dinin yapılmasını istediği belirli ve düzenli bir takım söz ve davranışlar şeklinde tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
İbadet |
Zebaih |
Udhiye |
İbaha |
İstihsan |
İbadet kelimesi en genel anlamıyla mükellefin yaratanına karşı saygı ve itaatini simgeleyen, dinin yapılmasını istediği belirli ve düzenli bir takım söz ve davranışlardır.
6.Soru
Tarafların rızalarını gösteren îcâb ve kabûlün birbirine, araya herhangi bir işin veya îcabdan dönme anlamına gelebilecek bir davranışın girmediği aynı toplantıda bağlanması gerekir. Buna ne ad verilir?
Meclis birliği |
İcâb ve kabûlün birbirine uygun olması |
Evliliğin ta‘lîkî bir şarta bağlanmaması |
Evlenme engelinin bulunmaması |
Ehliyet |
Tarafların rızalarını gösteren îcâb ve kabûlün birbirine, araya herhangi bir işin veya îcabdan dönme anlamına gelebilecek bir davranışın girmediği aynı toplantıda bağlanması gerekir. Buna meclis birliği (ittihâdü’l-meclis) denir.
7.Soru
Hangisi fıkıh kitaplarında Muha^semat konu başlığı altına dahil edilebilen bölümlerdendir?
Kita^bu’l- vesa^ya^ |
Kita^bu’l-fera^iz |
Kita^bu’n-nika^h |
Kita^bu’t-tala^k |
Kita^bu edebi’l-ka^di^ |
Muha^sema^t başlığı ise, kelime anlamı olarak mahkemede davacı ve hasım olma anlamı taşımakta olup yargılama hukuku konularından oluşur. Fıkıh kitaplarında Muha^semat konu başlığı altına dahil edebileceğimiz bölümlerin bazıları şunlardır: Kita^bu edebi’l-ka^di^ (hakimlerin takip edeceği yargılama usu^lü bölümü), Kita^bu’ş-şeha^da^t (şahitlikler bölümü), Kita^bu’l-veka^le (Vekalet bölümü ve özellikle “davaya vekalet” ba^bı), Kita^bu’d-da’va^ (dava bölümü), Kita^bu’l- ikra^r (ikrar/itiraf bölümü), Kita^bu’ s-sulh (sulh bölümü). A ve B çeldiricileri Mua^mela^t alanına, C ve D çeldiricileri Müfa^raka^t alanına ait bölümlerdir.
8.Soru
Zina ve içki içme suçları hangi suç türlerinden biridir?
Allah ve kul hakkı ortak olup, Allah hakkının daha ağırlıklı olarak ihlâl edildiği suçlar |
Allah ve kul hakkı ortak olup, kul hakkının daha ağırlıklı olarak ihlâl edildiği suçlar |
Sırf kul haklarını ihlâl eden suçlar |
Sırf Allah hakkını ihlâl eden suçlar |
Hiçbiri |
Zina ve içki içme suçları sırf Allah hakkını ihlâl eden suçlardandır. Bunların işlenmesinde başka kişilere doğrudan verilen bir zarar bulunmamaktadır. Zina suçu işleyen kimselerin birbirlerine verdikleri bir zarardan değil, neslin korunması ilkesine aykırılıktan ve evlilik kurumuna yönelik bir saldırıdan söz edilebilir. Benzer şekilde içki içen kimse de başka bir kişinin hakkını değil, aklın korunması ilkesine aykırı davranarak, kamusal bir hakkı ihlâl etmektedir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kısâs suçudur?
Zina |
İçki içme |
Hırsızlık |
Adam öldürme |
Dinden dönme |
Zina, içki içme, hırsızlık ve dinden dönme had suçları kapsamına girerken, adam öldürme kısâs suçudur.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi cezaları düşüren belli başlı sebeplerden birisi değildir?
Suçlunun ölümü |
Suçlunun maddi imkansızlığı |
Af |
Suçlunun tevbesi |
Mağdurun rızası |
Cezaları düşürücü belli başlı sebepler mağdurun rızası, suçlunun ölümü, suçlunun tevbesi, sulh, af ve zamanaşımından ibarettir. Suçlunun maddi durumu ise cezanın düşürülmesini sağlamaz.
11.Soru
İslam ceza hukuku ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
İslam ceza hukukunda genel ilke, ceza hukuku kurallarının kişilere aynı şekilde uygulanmasıdır. |
Devlet başkanı, kadınlar, gayr-i müslim vatandaşlar ve köleler bakımından bazı suçlarla ilgili istisnaî uygulama biçimleri öngörülmüştür. |
Devlet başkanının diğer kişiler gibi, hiçbir suçtan ötürü mutlak ya da nisbî dokunulmazlığı yoktur. |
Had suçlarını işleyen kölelere aynı suçu işleyen hürlere verilen cezanın aynısı verilir. |
İslam ceza hukukunda hanefîlere göre irtidâd suçundan ötürü, erkeklerden farklı olarak kadınlara ölüm cezası verilmez. |
Had suçlarını işleyen kölelere aynı suçu işleyen hürlere verilen cezanın yarısı uygulanır. Had suçlarında kölelerin cezaları daha az olduğu halde, Hanefîler dışındaki çoğunluk yaklaşımına göre, kölelere karşı adam öldürme suçu işleyen hür kimseler yalnızca tazminat ve ta’zîr yaptırımlarına tâbi tutulmaktadırlar.
12.Soru
Hangisi ülkemizde mensubu bulunan hukuk ekollerindendir?
Leys |
Evza^i^ |
Caferi |
İsmaili^ |
Zeydi^ |
U¨lkemizdeki Müslüman halkın büyük çoğunluğu yaşayan Sünni hukuk ekolleri içerisinde yer alan Hanefi ekolüne mensuptur. Doğu Anadolu ve Güney Doğu Anadolu bölgelerimizde yine yaşayan Sünni hukuk ekolleri içerisinde yer alan S¸a^fii ekolüne mensup vatandaşlarımız vardır. İstanbul gibi büyük şehirlerde ve bazı doğu illerimizde de S¸ii çevrede gelişmiş olan Caferi ekolüne mensup vatandaşlarımız bulunmaktadır.
13.Soru
- İcabı yapanın icaptan dönmesiyle
- Mucibin vefatı
- Mucibin ehliyetini yitirmesi
- Akdin konusunun helaki
- Akdin konusunun değişikliğe uğraması
- İcabın yöneldiği kişinin icabı reddetmesi
Yukarıdaki hallerden hangilerinde icap sâkıt olur?
I, II, IV, VI |
I, III, IV, V, VI |
II, III, V, VI |
I, II, III, IV, V |
Hepsi |
İcap şu hallerde sâkıt olur:
İcabı yapanın icaptan dönmesiyle. İcaptan dönme, mûcibin icaptan döndüğünü söylemesiyle açık bir şekilde olabildiği gibi, akit meclisini terk etmesi ya da icabını değiştirmesiyle üstü kapalı olarak da olabilir.
- Mucibin vefatı,
- Mucibin ehliyetini yitirmesi,
- Akdin konusunun helaki,
- Akdin konusunun değişikliğe uğraması,
- İcabın yöneldiği kişinin icabı reddetmesi.
14.Soru
Çorak /ölü arazilerin tarıma ve kullanıma açılması bölümü aşağıdakilerden hangisidir?
Kitâbu’ş-şüf’a |
Kitâbu’l-kısmet |
Kitâbu ihyâi’l-mevât |
Kitâbu’r-rehn |
Kitâbu’ş-şerike |
Kitâbu’ş-şüf’a (Şüf’a/önalım hakkı bölümü); Kitâbu’l-kısmet (ortak malların taksimi bölümü), Kitâbu ihyâi’l-mevât (çorak /ölü arazilerin tarıma ve kullanıma açılması bölümü), Kitâbu’r-rehn (rehin bölümü) ve kısmen Kitâbu’ş-şerike (ortaklık bölümü).
15.Soru
Muhâsemât hangi hukuk alanına yakındır?
Yargılama hukuku |
Eşya hukuku |
Kişiler hukuku |
Borçlar hukuku |
Vergi hukuku |
Muhâsemât daha çok yargılama hukukuna paraleldir.
16.Soru
Sözlük anlamı “fetvâ isteyen kişi” demek olan, karşılaştığı olayın dinî-hukukî hükmünü öğrenmek amacıyla ictihad ehliyetine sahip ve dinî duyarlılığı olan müftîye başvuran kişiye ne ad verilir?
Müctehid |
İcma |
İstifda |
Müsteftî |
Müphem |
Sözlük anlamı “fetvâ isteyen kişi” demek olan müsteftî terimi, karşılaştığı olayın dinî-hukukî hükmünü öğrenmek amacıyla ictihad ehliyetine sahip ve dinî duyarlılığı olan müftîye başvuran kişiyi deyimlemektedir. Kimi usulcülere göre bir kimsenin müsteftî kategorisinde sayılabilmesinin birinci şartı, ictihad edecek birikim ve yeterliğe sahip olmamasıdır. Çünkü ilke, ictihad ehliyetine sahip olan kişinin, birisinden sorması değil, kendisinin bizzat ictihad etmesidir.
17.Soru
Akdi, bir durumun gerçekleşmesine bağlayan geciktirici şarta ne denir?
Ta’liki şart |
Takyidi şart |
Veliyy-i Has |
Takribi şart |
Kurallı şart |
Ta’liki şartlar; akdi, bir durumun gerçekleşmesine bağlayan geciktirici şartlardır. Bu şartı içeren irade beyanıyla akit kurulmuş olmaz. Örneğin “fakülte bitince seninle evlenmeyi kabul ediyorum” gibi. İleride bu şartın gerçekleşmesi, geçmişteki irade beyanı ile evliliğin gerçekleşmesini gerektirmez.
18.Soru
Hırsızlık suçunun cezası nedir?
Seksen celde (sopa) |
Şâhitliğinin kabul edilmemesi |
Sağ elin bilekten kesilmesi |
Sürgün |
Ölüm |
Hırsızlık suçunun cezası, sağ elin bilekten kesilmesi biçimindedir.
19.Soru
- Akdin konusunun helaki
- Mucibin ehliyetini yitirmesi
- İcabın yöneldiği kişinin icabı kabulü
Yukarıdaki hangi hal ya da hallerde icap sâkıt olur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
İcap şu hallerde sâkıt olur: 1. İcabı yapanın icaptan dönmesiyle. İcaptan dönme, mûcibin icaptan döndüğünü söylemesiyle açık bir şekilde olabildiği gibi, akit meclisini terk etmesi ya da icabını değiştirmesiyle üstü kapalı olarak da olabilir. 2. Mucibin vefatı, 3. Mucibin ehliyetini yitirmesi, 4. Akdin konusunun helaki, 5. Akdin konusunun değişikliğe uğraması, 6. İcabın yöneldiği kişinin icabı reddetmesi.
20.Soru
Toplumsal yaşamı düzenleyen kurallara ne ad verilir?
Toplum kuralları |
Görgü kuralları |
Trafik kuralları |
Toplumsal düzen kurallar |
Sosyal kurallar |
S¸âyet insanların gereksinimlerini adaletli bir biçimde elde etmelerini sağlayacak toplumsal bir düzen kurulamazsa, güçlünün egemen olduğu olgusal bir yapı açığa çıkar. Toplumsal düzenin kurulması da, ancak bireylerin davranışlarını, nasıl olmaları gerektiği hususunda yönlendiren bir takım kurallar aracılığı ile gerçekleşebilir. Toplumsal yaşamı düzenleyen bu kurallara toplumsal düzen kuralları denilmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ