İslam Hukukuna Giriş Final 21. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
……………… aslî cezaya hükmedilmesiyle suçlunun doğrudan katlandığı ve ayrıca hükmedilmesine gerek olmaksızın kesinleşen cezalardır. Yukarıdaki boşluğa gelmesi gereken en uygun ifade aşağıdakilerden hangisidir?
Değiştirici cezalar |
Aslî cezalar |
Tâbi cezalar |
Tamamlayıcı cezalar |
Bedelî cezalar |
Tâbi cezalar, aslî cezaya hükmedilmesiyle suçlunun doğrudan katlandığı ve ayrıca hükmedilmesine gerek olmaksızın kesinleşen cezalardır. Mûrisini öldüren kâtilin mirastan mahrum kalması ya da zina iftirasında bulunan kimsenin şahitlik ehliyetini kaybetmesi tâbi cezalardandır.
2.Soru
Muhâsemât hangi hukuk alanına yakındır?
Yargılama hukuku |
Eşya hukuku |
Kişiler hukuku |
Borçlar hukuku |
Vergi hukuku |
Muhâsemât daha çok yargılama hukukuna paraleldir.
3.Soru
“S¸ek ile Yakin Za^il Olmaz” kaidesi neyi ifade eder?
Dışa vurulan irade beyanlarının hükmünün belirlenmesinde onların niyet ve amaçlarının öncelikli olarak dikkate alınacağını ifade eder |
Meydana geldiği kesin bilinen bir durumun, sonradan bir şüphe sebebiyle ortadan kalktığına hükmedilmez. |
Zorluk ve zahmet kolaylaştırma sebebidir. |
Fıkhi bir hükme varmak için, örf ve adet hakem kılınır. |
Bir kişinin kendisine verilen bir zarara aynı şekilde zararla karşılık vermesi yasaktır. |
Bu kaidenin anlamı şudur: Meydana geldiği, var olduğu kesin olarak bilinen bir durumun, sonradan ortaya çıkan bir şüphe ve tereddüt sebebiyle ortadan kalktığına hükmedilmez. Aynı şekilde bir şeyin mevcut olmadığı kesin olarak biliniyorsa, aksine delil olmadıkça salt tereddüt (şek) ile o şeyin var olduğuna hükmedilmez.
4.Soru
Kocaları vefat eden ve hamile de olmayan kadınların iddeti ne kadardır?
4 ay 10 gün |
3 ay 10 gün |
5 ay 15 gün |
6 ay 5 gün |
2 ay 5 gün |
Kocaları vefat eden ve hamile de olmayan kadınların iddeti 4 ay 10 gündür.
5.Soru
Aşağıdaki şıklardan hangisi Ebu Hanife’nin fıkıhta takip ettiği metodun sırasını doğru bir şekilde ifade etmektedir?
Kitab-Sünnet-Sahabe kavli-İctihad |
Kitab-İctihad-Sahabe kavli-Sünnet |
Kitab-Sünnet-İctihad-Sahabe Kavli |
Kitab-Sahabe Kavli-Sünnet-İctihad |
Sünnet-Kitab-Sahabe Kavli-İctihad |
Ebu Hanife, önce Kitâb’ a, sonra Sünnet’e müracaat ederdi. Bu ikisinde bir delil bulamazsa sahabe görüşleri içerisinde tercih yapar, onların ictihadlarının dışına çıkmazdı. Bu verilerden hareketle Ebu Hanife’nin başvurduğu kaynakların Kitâb, Sünnet, en genel anlamıyla Sahabe kavli ve ictihad olduğunu söyleyebiliriz.
6.Soru
Sahibine eşya üzerinde en geniş ve tam yetkiler veren aynî hak aşağıdakilerden hangisidir?
Milk |
Menfaat |
Ayn |
Mülkiyet |
Alacak |
Mülkiyet, sahibine eşya üzerinde en geniş ve tam yetkiler veren aynî haktır. Mülkiyet hakkı hukukta rastlayabileceğimiz en geniş kapsamlı yetkidir. Ayrıca insanın eşya ve tabiat üzerinde ferdi hakimiyet kurmasıyla ilgilidir. İnsanın ihtiyaç duyduğu mallara kimin ne şekilde sahip olacağı, özellikle üretim araçlarının özel mülkiyete mi yoksa toplum mülkiyetine mi konu olacağı değişik felsefi görüşler tarafından tartışılmaktadır. Mülkiyetin eşya hukuku bağlamında alacağı şekil de hukuk alanının dışına taşan bu genel mülahazaların ve bakış açılarının tesirinde gelişmiştir. İslam hukuku açısından da mülkiyet, İslam kültürünün genel anlayışları doğrultusunda şekil almış bir hukuki kurumdur.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ebu Hanife’nin görüşlerinin tedvininde ve mezhepleşmesinde önde gelen dört öğrencisinden biri değildir?
Hasen b. Ziyad |
Ebu Yusuf Yakub b. İbrahim |
Muhammed b. Hasen eş-Şeybani |
Züfer b. Hüzeyl |
Tahavi |
Tahavi, yukarıda belirtilen öğrencilerden sonra, sonraki kuşaklarda yetişen Hanefi alimlerden biridir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, terk edilmesi yapılmasından daha iyi olan fiili ifade eder?
Vacib |
Mekruh |
Haram |
Nafile |
Mendub |
Mekruh, kesin olmayan bir şekilde yapılmaması istenen bir fiildir. Bir kesinlik olmamasına rağmen yapılması istenmeyendir.
9.Soru
Şahısların davranışlarının ve hukuki bir sonuç elde etmek üzere dışa vurdukları irade beyanlarının hükmünün belirlenmesinde onların niyet ve amaçlarının öncelikli olarak dikkate alınacağını ifade eden prensip hangisidir?
Bir işten maksat ne ise hüküm ona göredir. |
S¸ek ile yakin zail olmaz. |
Meşakkat teysiri celbeder. |
Zarar iza^le olunur. |
A^det muhakkemdir. |
Bir İşten Maksat Ne İse Hüküm Ona Göredir külli^ ka^idesi, şahısların davranışlarının (söz ve fiillerinin) ve hukuki bir sonuç elde etmek üzere dışa vurdukları irade beyanlarının hükmünün belirlenmesinde onların niyet ve amaçlarının öncelikli olarak dikkate alınacağını ifade eder.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi haksız fiillere örnektir?
Mükafat vaadi |
Akit |
İtlaf |
Sebepsiz zenginleşme |
Haksız iktisap |
Haksız fiiller, hukuka aykırı olarak bir kimsenin şahsına veya mal varlığına zarar veren fiildir. Başkasının malını hukuka aykırı olarak tahrip etme anlamına gelen itlaf, haksız fiillere örnektir. Sebepsiz zenginleşme (haksız iktisap), bir kimsenin mal varlığının, haklı bir sebep bulunmaksızın; diğer bir kimsenin zararına olarak çoğalması veya azalmaması demektir. Mükafat vaadi, tek taraflı hukukî işlemlere örnektir. Borçların en yaygın kaynağı olan hukuki işlem, hukuk düzeninin uygun bulduğu bir sonuca yöneltilmiş irade açıklamalarıdır.
11.Soru
Evliliği “tarafların birbirinden cinsel yönden yararlanmasını mümkün kılan bir akit” olarak tanımlayanlar aşağıdaki seçeneklerin hangisinde verilmiştir?
Klasik dönem fakihleri |
Günümüz İslam Hukukçuları |
Mecelle |
Hanefi Fıkıh savunucuları |
Son dönem Osmanlı Uleması |
Birçok özelliği açısından diğer akitlerden ayrılmakla birlikte sonuçta evlilik akdi de bir akittir. Bundan hareketle klasik dönem fakihleri evliliği, “tarafların birbirinden cinsel yönden yararlanmasını mümkün kılan bir akittir” şeklinde tanımlar. Fakihlerin yaptığı evlilik tanımı, evliliği sadece cinsel faydalanmaya indirgiyor gibi görünse de bu, diğer hususların görmezlikten gelindiği anlamına gelmez. Bu, daha ziyade tanım tekniği açısından, nikahın mevzuu (gayesi) gözetilerek yapılmış bir tanımdır. Çünkü akitleri birbirinden ayıran temel özellikleri, mevzuları olup bu da akdin ne için yapıldığıdır.
12.Soru
Fıkıh kitaplarının ele aldığı konu ve bölümler genel bir sınıflama ile hangi bölümlerden oluşmaktadır? I) İbadat II) Muamelat III)Ukubat IV)Zaruret
Yalnız I |
I-II |
I-II-III |
II-IV |
Yalnız IV |
Fıkıh kitaplarının ele aldığı konu ve bölümler genel bir sınıflama ile üç alana ayrılır. Bunlar: 1. İbâdât, 2. Muâmelât, 3. Ukûbât alanlarıdır. Zaruret alanlardan biri değildir.
13.Soru
Bir yaptırım olarak cezada aşağıdaki amaçlardan hangisi gözetilmez?
İnsanlara acı vermek |
Adaletin sağlanması |
Toplumsal düzenin sağlanması |
Suç işleyenin ıslahı |
Toplumun korkutularak suç işlemekten alıkonulması |
Bir yaptırım olarak cezada, adaletin sağlanması, toplumsal düzenin korunması, suç işleyenin ıslahı, toplumdaki diğer kimselerin korkutularak suç işlemekten alıkonulması gibi amaçlar gözetilmektedir.
14.Soru
Yazım metotlarından meseleci metot ile soyut metot arasındaki en temel fark nedir?
Meseleci metotta gündemde sürekli olarak ferdi meseleler vardır. |
Soyut metotta hukuk yazımı üst kavramlardan başlar. |
Soyut metotta her mesele müstakil olarak ele alınır. |
Meseleci metotta her mesele benzerleri ile bir araya getirilip ortak taraflar üzerine ifadeler kullanılır. |
Meseleci yöntemle yazılmış bir hukukun eğitimi ve öğrenilmesi soyut metotla yazılana göre daha zordur. |
Her iki yöntemin kendine özgü bazı üstünlüklerinden bahsedilebilirse de meseleci yöntemle yazılmış bir hukukun eğitimi ve öğrenilmesinin soyut metotla yazılana göre bir nebze daha zor olduğundan bahsedilebilir. Bu açıdan meseleci metotla yazılan hukuku öğrenenlerin, farklı meselelerin bağlı olduğu genel ilkeleri ve hukukun tabiri caizse mantığını kavramasının nispeten daha uzun bir zaman aldığı söylenebilir.
15.Soru
Bir kimsenin dört ay veya daha fazla hanımına yaklaşmayacağına Allah’ın adını anarak yemin etmesi veya yaklaşmamayı ağır bir ibadete bağlamasına ne ad verilir?
Hastalık ve Kusur Sebebiyle Tefrik |
Kocanın Kaybolması Sebebiyle Tefrik |
Îlâ Sebebiyle Tefrik |
Fena Muamele ve Geçimsizlik Sebebiyle Tefrik |
Nafakayı Temin Etmemek Sebebiyle Tefrik |
Îlâ, bir kimsenin dört ay veya daha fazla hanımına yaklaşmayacağına Allah’ın adını anarak yemin etmesi veya yaklaşmamayı ağır bir ibadete bağlamasıdır. Cahiliye döneminde koca tarafından eşine zarar vermek amacıyla kullanılan bu âdeti Kur’an, düzelterek birtakım kayıt ve şartlara bağlamıştır.
16.Soru
Unsurları ve in‘ikad şartları tamam olmakla birlikte sıhhat şartlarından biri eksik olan evliliğe ne denir?
Gayr-ı lâzım evlilik |
Lâzım evlilik |
Sahih evlilik |
Batıl evlilik |
Fâsit evlilik |
Unsurları ve in‘ikad şartları tamam olmakla birlikte sıhhat şartlarından biri eksik olan evliliğe fâsit evlilik denir. Lüzûm şartlarını taşıyan evliliğe lâzım evlilik, bu şartlardan birini taşımayan evliliğe gayr-ı lâzım evlilik denir. Unsurları ya da in‘ikad şartlarından biri eksik olan evlenme bâtıl evlenmedir. Unsurları ile birlikte in‘ikad ve sıhhat şartlarını taşıyan evlenme akdi sahih evlenme akdidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam hukukunda yer almaz?
Vakıf |
Şufa |
Baba hakimiyeti |
Hisbe |
Borcun havale edilmesi |
Baba ve koca hakimiyeti Roma hukukunda yer alır. İslam hukukunda bunlar yoktur.
18.Soru
“S¸ahsi^ akıl yürütme” anlamında re’ y içtihadının temellendirilmesinde ne kullanılmıştır?
Sahabe sözleri |
Muaz hadisi |
Medine halkının yaşamından örnekler |
Fıkıh ekolleri |
Ayetler |
Anlam potansiyeli güçlü olsa bile naslar tamamlanmış sınırlı açıklamalardan ibaretti. Bu noktada Kur’an ve Sünnet’i, aktif ve dinamik hale getirmek üzere Hz. Peygamberin beyan işlevine benzer bir işlevi üstlenecek birilerine ihtiyaç vardı. Bu ihtiyaç, “re’y ictihadı” kavramını gündeme getirdi. Bu işlevin temellendirilmesinde Muaz hadisi kullanılmıştır. Bu hadiste Mua^z b. Cebel, Kitap ve Sünnet’te hükmünü açıkça bulamadığı konularda re’yini devreye sokacağını söylemekte ve Hz. Peygamber de bunu onaylamaktadır.
19.Soru
Müslümanların çoğundan farklı olarak sünnet malzemesini önemli ölçüde dışlayan, ayrı bir hukuk anlayışı geliştirmiş topluluk hangisidir?
Şiiler |
Hanif’iler |
Hariciler |
Aleviler |
Sünniler |
Hariciler, siyasi açıdan muhalif oldukları sahabilerin rivayet ya da fetvalarına değer vermemiş, Müslümanların çoğunluğundan farklı, sünnet malzemesini önemli ölçüde dışlayan, ayrı bir hukuk anlayışı geliştirmiştir.
20.Soru
Bir kişinin bilerek neden olmadığı bir hayatî tehlikeden kendisini ya da başkasını kurtarmak amacıyla suç teşkil eden davranışta bulunmasına ne ad verilir?
Meşru Müdafaa |
Görevin Yerine Getirilmesi |
Hakkın Kullanılması |
Kusur |
Zorunluluk Hali |
Zorunluluk (zaruret, ıztırar) hali, bir kişinin bilerek neden olmadığı bir hayatî tehlikeden kendisini ya da başkasını kurtarmak amacıyla suç teşkil eden davranışta bulunması demektir. Zorunluluk hali, ceza hukuku kuralında suç olarak tanımlanmış olan davranışı suç olmaktan çıkartır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ