İslam İbadet Esasları Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi varlığı sebebe hüküm bağlanmaması veya sebebin gerçekleşmemesi sonucunu doğuran durumdur?
Ruhsat |
Rükün |
Mâni |
Şart |
Sebep |
Mâni: Varlığı sebebe hüküm bağlanmaması veya sebebin gerçekleşmemesi
sonucunu doğuran durumdur. Mesela kan hısımlığı evlenmeye manidir.
Nisap miktarı malı bulunan bir kimsenin aynı oranda borcunun bulunması
zekât yükümlüsü olmasına manidir.
2.Soru
Sözlükte, akmak anlamına gelen, fıkıh terimi olarak, ergenlik çağına giren sağlıklı bir kadının rahminden hastalık ve lohusalık dışında belirli aralıklarla ve bir süre kan gelmesini anlamı taşıyan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Mesh |
Nifaz |
Teyemmüm |
İstihâza |
Hayız |
Sözlükte, akmak anlamına gelen hayız, fıkıh terimi olarak, ergenlik çağına giren sağlıklı bir kadının rahminden hastalık ve lohusalık dışında belirli aralıklarla ve bir süre kan gelmesidir. Bu durum kadınlarda ergenlikten menopoz dönemine kadar, süresi kadından kadına farklı olsa da, her ay devam eder. Dilimizde bu durumu ifade etmek için “âdet hali”, “aybaşı”, “âdet kanaması” gibi ifadeler kullanılır. Doğru yanıt E'dir.
3.Soru
İki namazın, ikincisinin vakti içinde birleştirerek peş peşe kılınmasına ne ad verilir?
Cem-i suri |
Cem'u's-salateyn |
Cem-i takdim |
Feyz-i zeval |
Cem-i te'hir |
İki namazın birleştirilerek bir vakitte kılınması, sadece “öğle ile ikindi”, “akşam ile yatsı” namazları için söz konusudur. İki namazın, bunlardan birincisinin vakti içinde birleştirilerek peş peşe kılınmasına “cem-i takdîm” (öne alarak birleştirmek), ikincisinin vakti içinde birleştirilerek peş peşe kılınmasına ise “cem-i te’hîr” (sona bırakarak birleştirmek) adı verilmiştir. Buna göre öğle ile ikindiyi öğle vaktinde, akşam ile yatsıyı akşam vaktinde birleştirilerek peş peşe kılmak cem-i takdîm olur. Bunlardan başka, öğleyi geciktirerek kendine ait son vaktinde kılmak ve ardından ikindiyi de kendisine ait ilk vaktinde kılmak, akşamı geciktirerek son vaktinde kılıp ardından da yatsıyı kendisine ait ilk vaktinde kılmak da görünüş itibariyle yani şeklen bir cem sayılır ki, buna da “cem-i sûrî” denir.
4.Soru
Hanefî ve Hanbelîlere göre guslün farzı kaçtır?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Hanefi ve Hanbelilere göre guslün farzı 3'tür: Ağzı su ile yıkamak, burna su çekmek ve bütün vücudu yıkamak. Doğru cevap C'dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi temizlik kavramıyla ilgili yanlış bir ifadedir?
Fıkıh literatüründe temizliği ifade etmek için “tahâret”, yer yer de “nezâfet” kelimesi kullanılmaktadır. |
Dinî literatürde temizlik kavramı, hem necâset denilen maddi, hem hades adı verilen hükmi pisliklerden ve kirlerden temizlenmeyi hem de kalbe hâkim olan ahlaki ve manevi kirleri kapsayacak kadar geniş bir alanı ifade etmektedir. |
Fıkıh dilinde temizlik kelimesi, daha çok ve doğrudan, maddi ve hükmi pisliklerden temizlenmeyi ifade etmek için kullanılmaktadır. |
Kavram olarak temizlik (tahâret), hakiki pisliklerin giderilmesi ve hükmi kirliliklerin kaldırılmasıdır. |
Beden, elbise ve namaz kılınacak yerden hakiki pisliklerin giderilmesine “hadesten tahâret” denilir. |
Fıkıh literatüründe temizliği ifade etmek için “tahâret”, yer yer de “nezâfet” kelimesi kullanılmaktadır. Ancak tahâret nezâfetten daha kapsamlıdır. Çünkü tahâret, hem maddi ve hakiki pisliklerden (necâset) hem de hükmi kirlilik halinden (hades) temizlenmeyi kapsamaktadır. Hatta bu kelimenin kalbin, gurur, kin, kıskançlık gibi ahlaki ve manevi kirlerden temizlenmeyi de kapsadığı ifade edilmektedir. Dinî literatürde temizlik kavramı, hem necâset denilen maddi, hem hades adı verilen hükmi pisliklerden ve kirlerden temizlenmeyi hem de kalbe hâkim olan ahlaki ve manevi kirleri kapsayacak kadar geniş bir alanı ifade etmektedir. Ancak fıkıh dilinde temizlik kelimesi, daha çok ve doğrudan, maddi ve hükmi pisliklerden temizlenmeyi ifade etmek için kullanılmakta, öncelikli olarak da, beden, elbise ve namaz kılınacak yerin temizliği ile ilgili kuralları anlatmaktadır. Bundan dolayı tahâretin ifade ettiği temizliğe “ibadet amaçlı temizlik” denilmektedir.Beden, elbise ve namaz kılınacak yerden hakiki pisliklerin giderilmesine “necâsetten tahâret” denilir. Abdestsizlik, cünüplük, hayız (aybaşı) ve nifas (loğusalık) durumlarında insanda meydana geldiği düşünülen pisliklerin kaldırılmasına ise “hadesten tahâret” adı verilir. Doğru yanıt E'dir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mükelleflerin her biri tarafından bizzat ve ayrı ayrı değil de,hepsinden yapılması istenen ibadetler olarak ifade edilmektedir?
Aynî ibadet |
Kifâî ibadet |
Muhayyer ibadet |
Miktarı belirsiz ibadet |
Belirli olan ibadet |
Kifâî ibadet: Mükelleflerin her biri tarafından bizzat ve ayrı ayrı değil de,
hepsinden yapılması istenen ibadetlerdir. İlk anda yapılması istenen
ibadetin muhatabı tüm mükelleflerdir. Bu gibi ibadetlerde mükellefin
kendisi değil, yapılması istenen fiil önemlidir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cuma namazının sahih olma şartları arasında değildir?
Hutbe okunması |
Öğle vakti kılınması |
Cemaatle kılınması |
Bir şehirde kılınması |
Erkekler tarafından kılınması |
Erkekler tarafından kılınması Cuma namazının sahihliğiyle ilgili olmayıp, vücup şartlarından birisidir. Doğru cevap E'dir
8.Soru
Güneş doğup kerâhet vakti çıktıktan sonra istivâ vaktine kadar iki, dört, sekiz veya on iki rek’at kılınan namaza ne ad verilir?
Kuşluk namazı |
Bayram namazı |
Nafile namazı |
Vitir namazı |
Teheccüd namazı |
Kuşluk (Duhâ) Namazı:
Güneş doğup kerâhet vakti çıktıktan sonra istivâ vaktine kadar iki, dört, sekiz veya on iki rek’at namaz kılmak müstehaptır. Bu, Hz. Peygamber’in fiili ile sâbittir. Kuşluk namazının sekiz rek’at kılınması daha faziletlidir. Bu ibadet işrâk namazı olarak da bilinir.
9.Soru
Bir rek‘atta kaç ruku kaç secde vardır?
Bir rükû ve iki secde |
İki rükû ve iki secde |
İki rükû ve iki secde |
Bir rükû ve dört secde |
İki rükû ve dört secde |
Namazın rükünleri olan kıyam, kıraat, rükû, sücûd ve ku‘ûddur.
Kıyam kıbleye karşı el bağlayıp ayakta durmak; kıraat Kur’ân’dan Fâtiha sûresini ve buna ilâve olarak bir sûre veya birkaç ayet okumak; rükû, ayakta iken eğilip üç kere sübhâne rabbiye’l-azîm demek; sücûd, oturup yere kapanmak ve üç kere sübhâne rabbiye’l-a‘lâ demektir. Bu dört fiilin toplamına rek‘at denir. Bir rek‘atta bir rükû ve iki secde vardır.
10.Soru
Hz. Peygamber’in insan olması itibariyle yaptığı, dini tebliğ maksadı taşımayan, normal insanî davranışlarına ne denilmektedir?
Vacip
|
Mendub
|
Müstehab
|
Farz-ı ayn |
Sünnet-i zevaid |
Vacip; Allah veya Resulü tarafından yapılması kesin olarak istenilen ancak dayanağı farz kadar kesin olmayan fiillerdir. Gayr-ı müekked sünnet: Hz. Peygamber’in çok defa edâ edip, bazen terkettiği sünnetlerdir. İkindi ve yatsı namazlarının ilk sünnetleri gibi. Gayr-ı müekked sünnetlere, “müstehab” veya “mendub” adı da verilir. Farz-ı ayn: Mükellef olan her Müslümanın kendisinin yerine getirmesi gerekli olan farzlardır. Bir kısım mükellefin yapmasıyla diğerlerinden yükümlülük kalkmaz. Beş vakit namaz ve ramazan orucu böyledir. Sünnet-i zevâid: Hz. Peygamber’in insan olması itibariyle yaptığı, dini tebliğ maksadı taşımayan, normal insanî davranışlarıdır. Bunlara âdet sünneti de denir. Mesela, Hz. Peygamber’in beyaz elbise giymesi, saç ve sakalını kınalaması, yeme, içme gibi hususlardaki alışkanlıkları zevâid sünnettir.
11.Soru
İslam dininde maddi anlamda kirli ve pis olma ifadesinin karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Neces |
Tezkiye |
Nifas |
İstihâza |
Necis |
Maddi anlamda kirli ve pis (necis) olmak yanında dinimiz bazı durumları maddi boyutunun ötesinde, hükmen kirlilik kabul etmiştir.
12.Soru
Aşağıdaki cümlelerden hangisi yanlıştır?
Maddi temizlik, kişinin öncelikle beden, elbise, namaz kılacağı yerin, çevresinin ve her şeyinin dinin pis kabul ettiği maddelerden arındırılmasıdır.
|
Manevi temizlik, kalbin kötülük, kin, haksızlık, çekememezlik, düşmanlık gibi dinin hedefi olan güzel ahlaka aykırı davranış ve düşüncelerden temizlenmesi ve erdemlerle süslemesi demektir.
|
Abdest, gusül ve teyemmüm, dinin hükmi kirlilik olarak kabul ettiği hades durumundan temizlenmenin aracı olmaları bakımından ortaktırlar.
|
Teyemmüm, istisnaî hallerde başvurulan, abdest ve gusül yerine geçen sembolik, manevi ve hükmi bir temizlik işlemidir.
|
Büyük ve hükmi kirliliği ortadan kaldıran gusül dinen farz değildir. |
Büyük ve hükmi kirliliği ortadan kaldıran gusül dinen farzdır.
13.Soru
Yemin keffâreti ne tür bir ibadet kapsamındadır?
Vakte bağlı ibadet |
Seçimlik ibadet |
Bedeni ibadet |
Miktarı belirsiz ibadet |
Kifaî ibadet |
Seçimlik ibadet dinin, tek bir belirleme yapmadan, mükellefi bir kaç seçenekten birini yapmakta serbest bıraktığı ibadetlerdir. Mükellefin verilen seçenekler arasından yerine getireceği ibadeti seçme hakkı bulunması sebebiyle bu ibadetlere “muhayyer ibadet” de denir. Mesela, yemin keffa^reti böyle bir ibadettir. C¸ünkü yeminini bozan mükelleften öncelikle şu üç fiilden birisini yapması talep edilmektedir: On fakiri doyurmak veya on fakiri giydirmek ya da bir köle azad etmek. Bunlara gücü yetmeyen mükellef üç gün oruç tutmalıdır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi abdestin sünnetlerinden biri değildir?
Abdeste niyet etmek |
Suyu ölçülü kullanmak |
Besmele ile başlamak |
Elleri bileklerle beraber 3 defa yıkamak |
Dişleri fırçalamak |
Suyu ölçülü kullanmak abdestin adaplarındandır. Diğer seçenekler ise abdestin sünnetleri arasında yer alır. Doğru cevap B'dir.
15.Soru
Aşağıdaki kelimelerden hangisi hükmi kirliliği ifade etmektedir?
Hades
|
Tahâret
|
Nezâfet
|
Teyemmüm
|
Necâset
|
16.Soru
Aşağıdaki kelimelerden hangisi maddi pislik ve kirliliği ifade etmektedir?
Hükmi temizlik
|
Tahâret
|
Nezâfet
|
Teyemmüm
|
Necâset
|
Necâset, maddi pislik ve kirlilik demektir.
17.Soru
Secde nedir?
Yere kapanmak, alnı ve burnu yere değecek kadar yüzünü ve ayrıca iki ayağının parmakları, iki eli ve iki dizini yere koymaktır.
|
Kişinin kendi işitebileceği bir sesle “Allahu ekber” demesidir.
|
Kur’ân’dan okunması gereken en az miktar boyunca ayakta durmayı ifade eder.
|
Namaz kılan kişinin, Kur’ân’ın ayetlerinden bir miktarını kendisinin işitebileceği şekilde, Fatiha suresinden sonra okumasını ifade eder.
|
Kıraat bittikten sonra eğilmektir. |
Secde (yere kapanmak), namazın bir rüknü olup farzdır. Namaz kılan kimse, rükûdan sonra kıyama geçer ve hemen arkasından secdeye varır; alnı yere değdiğinde rükû vaziyetinden daha fazla eğilmiş olur. Sadece alnı ve burnu yere değecek kadar yüzünü ve ayrıca iki ayağının parmakları, iki eli ve iki dizini yere koyar. Doğru cevap A'dır.
18.Soru
İslamiyete göre kalbin her türlü kötü duygulardan arındırılması ne anlama gelir?
Sahih |
Tezkiye |
Taharet |
Necis |
Edep |
İslâm’ın hedeflediği temizlik için bu çerçevedeki maddi
temizliğin yerine getirilmesi ile yetinilmemiş, kalbin her türlü kötü
duygulardan arındırılması (tezkiye) olarak tanımlayabileceğimiz manevi
temizlik de şart koşulmuştur. Sahih ibadetlerin geçerli olması, necis pis anlamına geldiğinden doğru cevap B'dir.
19.Soru
Aşağıdaki oruçlardan hangisinde imsâkten sonra da niyet etmek câizdir?
Günü belli olmayan adak orucu
|
Ramazan orucunun kazâsı
|
Keffâret orucu
|
Günü belli olan adak orucu
|
Ramazan orucu
|
20.Soru
Fıkıh literatüründe temizliği ifade etmek için hangi kavram kullanılır?
Tezkiye |
İstihâza |
Hades |
Taharet |
Nifas |
Fıkıh literatüründe temizliği ifade etmek için “tahâret”, yer yer de “nezâfet” kelimesi kullanılmaktadır. Ancak tahâret nezâfetten daha kapsamlıdır. Çünkü tahâret, hem maddi ve hakiki pisliklerden (necâset) hem de hükmi kirlilik halinden (hades) temizlenmeyi kapsamaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ