İslam İbadet Esasları Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki seçeneklerde verilen fiillerin hangisi ‘dolaylı haram’ türüne dahil olduğu söylenebilir?
Faiz |
Hırsızlık |
Kalp kırmak |
Şirk |
Cinayet |
Riba (faiz) veya fâsit şart içeren satış; başkasının malını rızasız almak gibi. Bu fiiller, özünde zarar ve kötülük içerdiklerinden dolayı değil, vasfından dolayı haramdır
2.Soru
İslam dinince bir kişinin işlediği suçunun karşılığında keffaret sorumluluğunu yerine getirmesinin o kişiye ne gibi olanak sağladığı verilen seçeneklerin hangisinde doğru bir şekilde belirtilmiştir?
Suçu yeniden işleme |
Ahirette büyük bir mükafat ile karşılaşma |
Allah tarafından affedilme |
Tüm günahlarından kurtulma |
Bir daha herhangi bir kefaret ödememe |
Sözlükte “örten, gizleyen, inkâr eden” gibi anlamlara gelen keffâret (çoğulu: keffârât) dinî bir terim olarak şöyle tanımlanmaktadır: İşlenen bir kusur veya günahtan dolayı hem ceza özelliği bulunan hem de Allah’tan bağışlanma dilemek maksadıyla yapılan bir tür malî ve bedenî ibadettir. Tanımdan da anlaşılacağı üzere keffâretin sebebi bir ihlâldir. Bu ihlâl, ya dinen yapılması gereken bir eylemin terk edilmesi, ya da yapılmaması gereken bir şeyin yapılması şeklinde olur. Her iki durumda da bir kusur ve günah işlenmiş olacağından dinimiz, bunların ibadet türünden fiillerle giderilmesini ve kusurlu olanların bu yolla affedilebilmelerini öngörmüştür. Keffâret diye isimlendirilen bu fiiller aynı zamanda günahın bir cezası mahiyetini de taşımaktadırlar. Yani suçunun karşılığında keffâret sorumluluğunu yerine getiren kimse böylelikle hem cezalandırılmakta hem de affedilebilme imkânını yakalamaktadır. Bu nedenle doğru cevap C'dir.
3.Soru
Aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Malı yanında olmayan yolcu zekâtla mükelleftir |
Malın mülkiyet hakkı bulunmakla birlikte kendisinden faydalanma hakkı bulunmayan mallar zekâta tâbi olmazlar |
Rehin alınan elindeki rehin malından dolayı da mal sahibi zekâtla yükümlü olmaz |
Borçlu, borcuna karşılık olan malından dolayı zekât mükellefi olmaz |
Henüz ele geçirilmeyen mal için zekât ödemek gerekir |
Zekâtın farz olmasının en önemli şartlarından biri malın mükellefin elinde tam mülkiyetle bulunarak dilediği gibi tasarruf hakkına sahip olmasıdır. Malın bizzat sahibinin elinde –zilyed olarak- mâlik sıfatıyla bulunması tam mülkiyeti meydana getirir. Bu sebeple henüz ele geçirilmeyen mal için zekât ödemek gerekmez.
4.Soru
I. Yanlışlıkla yapılan yemin II. Vaad yemin III. Yalan yemin IV. Doğru yemin Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri ‘’nasıl ve hangi niyetle yapıldığı bakımından’’ yeminlerdir?
I ve IV |
Yalnız IV |
I, III ve IV
|
II, III ve IV |
I, II ve III
|
Yanlışlıkla yapılan yemin, Yalan yemin, Vaad yemin.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cuma namazının farz olma şartları arasında değildir?
Erkek olmak |
Sağlıklı olmak |
Kadın olmak |
Hür olmak |
Mukim olmak |
Kadın olmak cuma namazının farz olma şartları arasında yoktur. Yani cuma namazı kadınlara farz değildir. Doğru cevap C'dir
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi namazın sünnetlerinden biridir?
İstikbal-i kıble
|
Niyet
|
Vakit
|
Kıyam
|
Sübhaneke’yi okumak
|
7.Soru
“Vallahi borcumu ödeyeceğim; bu evi senden başkasına satmayacağım; seninle evleneceğim” gibi yeminler hangi yemin türünden sayılırlar?
Yanlışlıkla yapılan yemin
|
Yalan yemin
|
Muvakkat yemin
|
Mutlak yemin
|
Fevr yemini |
Herhangi bir vakitle kayıtlı olmayan yemindir. Söz gelimi “Vallahi borcumu ödeyeceğim; bu evi senden başkasına satmayacağım; seninle evleneceğim” gibi yeminler belli bir vakit tesbiti yapılmadığı için mutlak yemin sayılırlar.
8.Soru
Fıkıh bilginleri, helal ve haramlarını belirken ve bunlar ile ilgili genel ilkeleri oluştururlarken neleri dikkate alarak incelemişlerdir?
İlgili hadisleri ve Kur'anı |
İlgili ayetleri, hadisleri ve dinin genel hedeflerini |
İlgili ayetleri ve hadisleri |
Kur'anı ve dinin genel hedeflerini |
İlgili Ayetleri,Hadisleri ve o günün koşullarını |
Fıkıh bilginleri, ilgili ayetleri, hadisleri ve dinin genel hedeflerini dikkate alarak helal ve haramları belirlemeye çalışmış bunlarla ilgili genel ilkeler de oluşturmuşlardır. Fıkıh kitaplarında bu konular daha çok “Kerâhiye ve istihsan” veya “Hazr ve ibâha” gibi özel başlıklar altında ele alınmaktadır. Bu bölümlerde yiyecek, içecek, giyim-kuşam, insanlar arası ilişkiler gibi pek çok konuda helal ve haram hususlar ele alınmaktadır. Doğru cevap B'dir.
9.Soru
Aşağıdaki verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Yeminlerin hükmü, yeminde geçen kelimelere ve o kelimenin aynı dili konuşanların örfündeki anlama göre belirlenir.
|
Zorlama ve tehdit altında yapılan yemin Hanefîlere göre geçerli ve bağlayıcı iken diğer birçok mezhebe göre geçerli değildir.
|
“İnşallah” ilavesiyle yapılan yeminler Hanefîlere göre sorumluluk doğurmaz.
|
Mahkemede yargıcın veya günlük hayatta karşıdaki kişinin isteği üzerine yapılan yeminlerde, yemin edenin değil muhatabının niyeti ve amacı önemlidir.
|
Yemin ederken sorumluluktan kurtulmak için bir ayağını kaldırmak yeterlidir.
|
Yemin ederken sorumluluktan kurtulmak için bir ayağını kaldırmak veya kalpten başka bir şeyi geçirmek, uydurma bir davranıştır ve hiçbir anlam taşımamaktadır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "yemin keffareti" ile ilgili yanlış bir bilgidir?
Ayette yemin keffâreti üç aşamalı olarak belirlenmiştir. |
Keffâret yükümlüsü öncelikle bunlardan birisini yerine getirir. |
Üç gün oruç tutmak yemin kefaretinin aşamalarından biridir. |
Yemin keffareti için on fakiri doyurma seçeneği tercih edilecekse bunun ölçüsü sabah akşam olmak üzere iki öğündür. |
Yemin keffareti için, on fakirin giydirilmesi seçeneği tercih edilecekse verilecek elbisenin vücudun tamamını veya çoğunu örtmesi şartı aranmıştır. |
A seçeneği dışında kalan seçenekler doğrudur. Üç aşamalı değil iki aşamalıdır. Doğru cevap A'dır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hanefilere göre kurban ibadetiyle yükümlü olunan beş şarttan biri değildir?
Müslüman olmak |
Hür olmak |
Seferi olmamak |
Mal üzerinden bir kameri yıl geçmiş olmak |
Aklı yerinde buluğa ermiş olmak |
Mal üzerinden bir Kameri yıl geçmiş olmak. Doğru cevap D'dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisine zekât verilmesi uygun kabul edilmez?
Miskinlere |
Yolda kalanlara |
Boyunduruktan kurtarılması gerekenlere |
Kurumlara |
Borçlulara |
Hanefi fakihler cami, okul, çeşme, yol, köprü, ölü borçlarını ödeme ve hayır yolu ve kurumlarına zeka^t ödenmesini uygun görmez. C¸ünkü bu gibi kurum ve yerler, hukuki^ yönden gerçek kişi olmadıklarından, zeka^tın rüknü olan temlik gerçekleşmez.
13.Soru
Aşağıdaki aile bireylerinden hangisine zekat verilebilir?
Dede |
Babaanne |
Torun |
Baba |
Teyze |
Mükellef, zekâtını kendi usûl ve fürû‘una ödeyemez. Usûl, kişinin babası, dedesi, anası ve ninesi; fürû da oğlu, kızı, bunların çocukları ve torunlarıdır. Çünkü bu gibi yakınlarına mükellef zaten bakmak zorundadır.
14.Soru
Şâfiî mezhebine göre “vitir’’ namazı hangi çeşit namazlardandır?
Vacip
|
Farz
|
Sünnet
|
Nafile
|
Ziyade
|
15.Soru
İslam dinine göre bir kişinin etmiş olduğu yeminini yerine getirememesi durumunda keffâret denen yaptırım devreye girer. Bu bağlamda aşağıda verilen seçeneklerde bahsedilen durumlardan hangisi tutulamayan yeminin keffâreti olabilir?
Sadaka vermek |
Bir köleyi hürriyetine kavuşturmak |
Yetimlere zekat vermek |
Hacca gitmek |
Nafile namaz kılmaz |
“...Allah bilinçli olarak yaptığınız yeminlerden sizi sorumlu tutar. Bunun keffâreti, kendi aile fertlerine yedirdiğinizin ortalamasından, on fakiri doyurmanız veya onları giydirmeniz yahut bir köleyi hürriyetine kavuşturmanızdır. Bunları bulamayan kimse üç gün oruç tutar. İşte yeminlerinizin keffâreti budur. Yemin ettiğiniz zaman yeminlerinizi tutun!..” (el-Mâide 5/89) şeklindeki buyrukları bunu ortaya koymaktadır. Bu nedenle doğru cevap B'dir.
16.Soru
Aşağıdaki seçeneklerde bulunan unsurlardan hangisinin haramların insanları koruduğu söylenebilir?
Akıl |
Mal |
Nesil |
Din |
Benlik |
Özünden haramlar; dinin beş temel amacı olan can, akıl, din, nesil ve malın korunmasını birinci dereceden hedefleyen yasaklardır.
17.Soru
Hanefî mezhebine göre namazda Fâtiha sûresini okumanın hükmü aşağıdakilerden hangisidir?
Sünnet
|
Farz
|
Müstehap
|
Vacip
|
Mendup
|
18.Soru
Aşağıdaki yeminlerden hangisi '' Fevr yeminini '' tanımlamaktadır?
Bir konuşmaya veya davranışa o anda cevap olmak üzere yapılan anlık yemindir. |
Bir vakitle kayıtlı olan yemindir. |
Herhangi bir vakitle kayıtlı olmayan yemindir. |
Bir olay hakkında bile bile ve kasten yapılan yalan yemindir. |
Doğru olduğu zannıyla veya hiç farkında olmadan yanlışlıkla yapılan yemindir. |
Fevr yemini: Bir konuşmaya veya davranışa o anda cevap olmak üzere yapılan anlık yemindir. Söz gelimi bir yemeğe davet edilen bir kişinin o anda “Vallahi yemek yemem” demesi ile sokağa çıkmak üzere olan bir kadına kocasının “Eğer sokağa çıkarsan boşsun” demesi böyle bir yemindir. Hemen o anda ve o bağlamda yapıldığı için böyle isimlendirilmiş olan bu mün‘akid yemin türü, ancak o zaman ve bağlam için geçerlidir. Yani yapılan yemin, birincisinde sadece davet edildiği yemeği yemekle; ikincisinde ise sadece o anda sokağa çıkmakla sınırlıdır. Dolayısıyla başka davetlere katılmayı ve yemekleri yemeyi ya da başka zamanlarda sokağa çıkmayı kapsamaz.
19.Soru
I. Kanaması durmuş yara
II. Eti yenmeyen hayvan
III. İnsan dışkısı
IV. Sarhoş edici içkiler
V. Pişmiş soğan ve sarımsak
Yukarıdakilerden hangileri dinen ve fıkhen necis sayılan maddeler arasında yer almaktadır?
Yalnız I |
I ve V |
II ve IV |
II, III ve V |
II, III ve IV |
Dinen ve fıkhen necis sayılan maddeler ana hatlarıyla şöyledir: Akan kan, domuz eti, sarhoş edici içkiler, insan idrarı, dışkısı, ağız dolusu kusmuğu, eti yenmeyen hayvanların salyası, eti, idrar ve dışkısı necistir.
20.Soru
Şiddetli açlık durumunda hayatî tehlikeyi atlatıp ölümden kurtulmak için domuz eti veya meyte gibi haram gıdaları kullanmak aşağıdakilerden hangisiyle izah edilir?
Terfih ruhsatı |
Mubahlık |
Sünnetlik |
Iskat ruhsatı |
İbâha-i şer’iyye |
Şiddetli açlık durumunda hayatî tehlikeyi atlatıp ölümden kurtulmak için domuz eti veya meyte gibi haram gıdaları kullanmak Iskat yani zaruret veya genişlik olarak da bilinen ruhsatla açıklanabilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ