İslam İbadet Esasları Final 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki keffâret türlerinden hangisinde bir dinar (4,5 gr.) altın tasadduk etmek hükmü vardır?
Zıhâr
|
Hayızlı kadınla cinsel ilişkide bulunmak
|
Ramazan orucunu kasden bozmak
|
Yemini bozmak
|
Kazâ ile adam öldürmek
|
2.Soru
Deniz hayvanlarının helal sınırını oldukça geniş tutan bütün deniz/su hayvanlarının, kendiliğinden ölmüş olsa bile, helal olduğu görüşü hangi ayete dayandırılmaktadır?
Maide 5/96 |
Bakara 2/172 |
Bakara 2/173 |
En’am 6/145 |
Nahl 16/115 |
Doğru seçenek A
3.Soru
Hac için ihrama giren kimse geçerli bir mazeret sebebiyle tıraş olmak zorunda kalsa hangi keffâret söz konusu olur?
Altı fakirin doyurulması |
İki kamerî ay peşpeşe oruç tutulması |
Sadaka verilmesi |
Bir köle azadı |
Altmış fakirin sabahlı akşamlı doyurulması |
Hac için ihrama giren kimse geçerli bir mazeret sebebiyle tıraş olmak zorunda kalsa keffâret olarak ya üç gün oruç tutacak, ya altı fakiri doyuracak ya da bir küçükbaş hayvan kurban edecektir. Buradaki oruçların ardı ardına tutulma şartı yoktur.
4.Soru
Zorlama ve tehdit altında yapılan yeminleri geçerli ve bağlayıcı sayan mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
Eş‘arî mezhebi
|
Hanbelî mezhebi
|
Şâfiî mezhebi
|
Mâtürîdî mezhebi
|
Hanefî mezhebi
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi haram nesneyle tedavi şartlarından biri değildir?
Zaruret prensibi dolayısıyla kullanılmalı |
Tedavi için her türlü şartta, her ilaç kullanılabilir |
Uzmanlığına güvenilir bir doktor tarafından tavsiye edilmiş olmalı |
Yerine geçecek helal bir ilaç olmamalı |
Kullanılmadığı takdirde, sağlığı tehdit eden gerçek bir hastalık bulunmalı |
Bu hadislere göre, sarhoşluk veren içkilerin olağan durumlarda tedavide kullanılması haramdır. Başkası bulunmadığı için içki veya alkollü ilâç, zaruret prensibi dolayısıyla kullanılabilir. Konuyla ilgili ayet ve hadislerin bir bütün olarak değerlendirilmesine göre, haram nesneyle tedavi için, şu şartlar bulunmalıdır: kullanılmadığı takdirde, sağlığı tehdit eden gerçek bir hastalık bulunmalı, yerine geçecek helal bir ilaç olmamalı, uzmanlığına güvenilir bir doktor tarafından tavsiye edilmiş olmalı.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Haram” kavramının yerine kullanılabilecek kelimelerden biri değildir?
Hazr |
Memnû |
Muharram |
Menhiyyun anh |
Mubah |
Haramlık durumuna “hurmet”, haram kılmaya “tahrîm”, haram kılınan fiile veya nesneye de “haram” adı verilir. Muharram, hazr, mahzûr, memnû, menhiyyun anh terimleri de, haram terimi yerine kullanılabilir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi keffâretin çeşitlerinden biri değildir?
Yemin Keffâreti |
Oruç Bozma Keffâreti |
Haccın Kurallarını ve İhram Yasaklarını İhlâl Keffâreti
|
Hayızlı Eşle Cinsel İlişki Keffâreti
|
Fevr yemini Keffâreti |
Bir takım ihlallerin sonucu olduğu için keffâretler, kendilerini doğuran sebeplere göre çeşitli isimlerle anılmaktadır. Yemin keffâreti, zıhar keffâreti, hata ile adam öldürme keffâreti, haccın kurallarını ve ihram yasaklarını ihlâl keffâreti, oruç keffâreti, hayızlı kadınla cinsel ilişkide bulunma keffâreti gibi.
8.Soru
Ramazan bayramının ilk günü ve kurban bayramının dört günü oruç tutan birisinin bu davranışı aşağıdakilerden hangi oruca örnek teşkil eder?
Haram oruç |
Vacip oruç |
Farz oruç |
Mekruh oruç |
Sünnet oruç |
Ramazan ayında oruç tutmak, daha sonra açıklanacak şartları taşıyan her Müslümana farzdır. Adak (nezir) oruçları vaciptir. Oruç tutmayı adayan kimsenin o orucu tutması vacip olur. Hz. Peygamberin, oruç tutulmasını tavsiye ettiği veya ramazan dışında genellikle oruçlu geçirdiği günlerde oruç tutmak sünnettir. Mekruh oruç, tutulması hoş karşılanmayan oruçtur. Bunlardaki mekruhluğun sebebi bazen Müslümanların sevincine katılmamak bazen de o günlere dinde olmayan bir kutsallık katmak veya böyle bir görüntü vermektir. Ramazan bayramının ilk günü ve kurban bayramının dört günü oruç tutmak, Müslümanların bayramına katılmamak, ona karşı çıkmak şeklinde değerlendirilir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi haram fiili işlemekten sakınmayanlar için kullanılan bir terimdir?
Mekruh |
Mubah |
Fâsık |
Adil |
Mahzur |
Dinen yasaklanmış haram fiillerden kesinlikle uzak durulması gerekir. Haram fiili işlemekten sakınanlara “âdil”, işleyenlere ise “fâsık, âsî, günahkâr” denir.
10.Soru
Orucun niyeti ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi doğrudur?
Akşam güneş battıktan sonra ertesi günkü oruca niyet edilebilir fakat oruç yasakları imsak ile başlar.
|
Akşam güneş battıktan sonra ertesi günkü oruca niyet edilebilir; oruç yasakları da o andan itibaren başlar.
|
Kaza orucuna sabah güneş doğduktan sonra da niyet edilebilir.
|
Nafile oruca mutlaka imsakten önce niyet etmek şarttır.
|
Niyetin geçerli olması için “Niyet ettim” sözünün söylenmesi gerekir.
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi keffâretlerin ilkeleri arasında yer almaz?
Keffaretler ancak Kur'ân ve Sünnet tarafından konulabilirler, |
Keffaretin yerine getirilmesi ile işlenen suçun vebali bütünüyle ortadan kalkmış olur, |
keffaretler Naslar tarafından belirlenen ibadet ve şekillerle yerine getirilirler, |
Keffaretler Sadece Müslümanları ilgilendirirler |
Kefaretler Dinen yükümlü sayılanların sorumluluğundadırlar. |
Terim anlamıyla daha yakından bakarsak keffâretlerin iki yönüne ilişkin olarak şu ilkeleri tesbit edebiliriz:
İbadet olma özelliği taşıdıkları için keffâretler:
-Ancak Kur'ân ve Sünnet tarafından konulabilirler. Bu iki kaynak tarafından belirlenenlere kıyasla veya başka yöntemler kullanarak yeni keffâretler konulamaz.
-Naslar tarafından belirlenen ibadet ve şekillerle yerine getirilirler. (Bu belirlenen ibadetlerin ifasında, özellikle yedirme ve giydirmede Hanefîler bazı şekilsel düzenlemeler yapılabileceğini kabul etmişlerdir.)
-Sadece Müslümanları ilgilendirirler. İbadetin geçerliliği her şeyden önce imanı yani mümin olmayı gerektirdiğinden bu niteliğe sahip olmayanlar ibadete bağlı olan hususlarla da muhatap olmazlar.
Ceza olma özelliği taşıdıkları için keffâretler:
-Dinen yükümlü sayılanların sorumluluğundadırlar. Yani ceza ehliyeti taşıyan akıllı ve ergin kişiler keffâret öderler.
-Diğer cezalarda da olduğu gibi işlenen suçun vebalini bütünüyle ortadan kaldırmazlar. Bunlar tevbe, istiğfar ve helalleşmenin yerini tutamazlar.
12.Soru
''Malın zekâta tâbi tutulabilmesi için gerekli şartlardan biri de artan, gelir ve kazanç sağlayan bir mal olmasıdır. Zekâtın ifade ettiği anlam, büyümek ve artmaktır. Mal artıcı, gelir ve kazanç sağlayıcı özellik taşımaması halinde zekâta tâbi olmaz.'' Yukarıda bahsi geçen malın niteliğinin aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Yıllanma |
Nema |
Borçlanma |
Tam mülkiyet |
İhtiyaç fazlası |
Malın zekâta tâbi tutulabilmesi için gerekli şartlardan biri de artan, gelir ve kazanç sağlayan bir mal olmasıdır. Zekâtın ifade ettiği anlam, büyümek ve artmaktır. Mal artıcı, gelir ve kazanç sağlayıcı özellik taşımaması halinde zekâta tâbi olmaz. Çünkü zekât, servet üretimi için gerekli sermaye malları üzerine konur, büyüme kabiliyeti olmayan servet üzerine konmaz. el-Bakara 2/219 ayetindeki “afv” (fazlalık) tabiri de buna işaret etmektedir.
13.Soru
Haram kılınan şeyin haramlığına inanılması ve bu hükmün dinin bir parçası olduğunun kabul edilmesi aşağıdakilerden hangisiyle ilgilidir?
Haramın imani yönü |
Haramın ameli yönü |
Haramın hukuki sonucu |
Haramın yaptırımı |
Haramın meşruiyeti |
Haram kılınan şeyin haramlığına inanılması ve bu hükmün dinin bir parçası olduğunun kabul edilmesi haramın imani yönüyle ilgilidir. Doğru cevap A'dır
14.Soru
Açlık veya susuzluktan ölme raddesine gelen kişinin dinen yasaklanan bir besinden veya içkiden yemesi veya içmesiyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Ölüm tehlikesi olsa dahi kişi haram kılınan şeyi yeyip içmemelidir. |
Kişi haram kılınan besini canını kurtaracak kadar yeyip içebilir. |
Kişi ölüm tehlikesi kalksa dahi bu besinleri bir süre daha yeyip içebilir. |
Kişi bu durumda zaruret ölçüsünü aşabilir. |
Kişiye haram kılınan besinler ve içecekler artık ömür boyu helaldir. |
Açlık veya susuzluktan ölme kertesine gelen kişi, canını kurtaracak kadar
haram nesne yiyebilir veya içebilibilir.
15.Soru
" İşlenen bir kusur veya günahtan dolayı hem ceza özelliği bulunan hem de Allah’tan bağışlanma dilemek maksadıyla yapılan bir tür malî ve bedenî ibadettir."
Yukarıda verilen tanım aşağıdakilerden hangisine aittir?
Yemin |
Kefaret |
Oruç |
Zekat |
Fitre |
Sözlükte “örten, gizleyen, inkâr eden” gibi anlamlara gelen keffâret (çoğulu:
keffârât) dinî bir terim olarak şöyle tanımlanmaktadır: İşlenen bir kusur veya
günahtan dolayı hem ceza özelliği bulunan hem de Allah’tan bağışlanma dilemek maksadıyla yapılan bir tür malî ve bedenî ibadettir.
16.Soru
Özünden haramla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Fiil, temelden gayri meşru sayılır
|
Zaruret durumu dışında hiçbir biçimde meşruluk kazanamaz
|
Fiilinin bazı olumlu sonuçları vardır
|
Zaruret durumunda da, sadece zarureti savacak ölçüde geçici bir izin vardır
|
Mükellef bu fiili yaparsa, bâtıl kabul edilir
|
17.Soru
Bir kimsenin bir işi yapıp yapmaması veya bir olayın doğru olup olmaması konusundaki söylediği sözünü Allah’ın adını ve sıfatını zikrederek kuvvetlendirmesini ifade eden terim aşağıdakilerden hangisidir?
İtikâf |
Mubah |
Keffâret |
Yemin |
Sadaka |
Yemin, kişinin, bir işi yapıp yapmaması veya bir olayın doğru olup olmaması konusunda söylediği sözünü Allah’ın adını ya da onun bir sıfatını öne sürerek kuvvetlendirmesi anlamına gelmektedir. Söz gelimi “Vallahi beş liraya aldım”; “Vallahi ve billahi bir daha onun evine girmem!”; “Rahim olan Allah’a andolsun ki bir daha sigara içmeyeceğim!” gibi cümleler birer yemindir.
18.Soru
Keffareti olmayan yemin aşağıdakilerden hangisine aittir?
Ğamûs Yeminine, |
Mutlak yemine, |
Muvakkat yemine, |
Lağv yeminine, |
Vaad yeminine, |
Yapanın kötü niyeti olmadığından ve yukarıda tanımlandığı içeriğiyle gerçek anlamda bir yemin sayılmadığından lağv yemininin keffareti yoktur. Nitekim “Kasıtsız olarak ağzınızdan çıkıveren (lağv) yeminlerinizden dolayı Allah sizi sorumlu tutmaz...” (el-Mâide 5/89) ayeti bu hükmü bildirmektedir. Bu noktada ağzın yemine alıştırılmamasına gayret ederek lağv yemininden uzak durmak gerektiğine işaret etmek yerinde olacaktır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ibadet ile ilgili doğru bir ifade değildir?
Bir davranışın ibadet olabilmesi için inanılarak yapılması gerekir. |
İbadetlerde mükellefiyet esastır |
İbadetlerin ihmalinde herhangi cezai bir müeyyide yoktur. |
İnsanları zora sokmamak ibadetin ilkelerindendir |
İbadetlerde devamlılık esastır |
İbadetlerin sahih olma şartı iman esasına bağlı olmakla birlikte, teklif yaşına eren kişi için ibadet sorumluluğu ortaya çıkmaktadır ve mükellef olunan ibadetlerin ihmalinde cezai müeyyide vardır. fakat bu müeyyidenin varlığı uygulanıp uygulanmamasına bağlı değildir. daha açık ifade ile cezai müeyyideler uygulanmıyorsa yoktur anlamına gelmemektedir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangileri ile namazın meşruiyeti sabit olmuştur?
Kur’ân-ı Kerim, Sünnet ve icma |
Ehl-i Beyt, Sünnet, İslam bilginleri |
Sünnet, farz ve vacip |
Sünnet, icma |
Sünnet,nafile |
Namazın meşruiyeti Kur’ân-ı Kerim, Sünnet ve icma ile sabit olmuştur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ