İslam İbadet Esasları Final 26. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıda verilen gerekçelerden hangisi bir söylemin yemin niteliği taşıdığını açıkça göstermektedir?
Samimi olarak dile getirilmesi |
İnandırıcı bir hitap şekliyle dile getirilmesi |
Ku’an’ın adının söylenmesi |
Hz. Peygamberin ismi şeriflerinin zikredilmesi |
Yüce Allah’ın adının ya da onun sıfatının kullanılması |
Bir söylemin yemin niteliği taşıdığı gösteren unsur; Allah’ın adını ya da onun bir sıfatını öne sürerek kuvvetlendirmesiyle dile getirilmesidir. Bu nedenle doğru cevap E'dir.
2.Soru
Bazı fakihler tarafından oluşturulmuş olan “Eşyada aslolan, mubah oluştur” kuralı ile aşağıdakilerden hangisine işaret edilir?
Haram alanının genişliğine |
Helal alanının genişliğine |
Allah'ın sınırlarına |
Sünnetlerin geçerliliğine |
Hadislerin doğruluğuna |
Bazı fakihler tarafından oluşturulmuş olan “Eşyada aslolan, mubah oluştur” kuralı ile helallerin prensip olarak geniş bir alan olarak bırakıldığına işaret edilir. Doğru cevap B'dir
3.Soru
Namazda Ka‘de-i ahîre nedir?
Kur’ân’dan okunması gereken en az miktar boyunca ayakta durmak |
namaz kılan kişinin,kendisinin işitebileceği şekilde kuran okuması |
Namazların sonunda teşehhüd miktarı oturmak |
Namazda eğilerek rükûya varılması |
Secde (yere kapanmak) varmak |
Namazların sonunda teşehhüd miktarı oturmak bir rükün olup farzdır. Buna
ka‘de-i ahîre denir. İki rek‘atlı namazlarda ikinci rek‘attan sonra, üç rek‘atlı
namazlarda üçüncü rek‘attan sonra, dört rek‘atlı namazlarda dördüncü
rek‘attan sonraki oturuşlar son oturuş yani ka’de-i ahîre sayılır.
4.Soru
I. Kefaret ödemeli
II. Tevbe-istiğfar etmeli
III. Kul hakkı ihlali varsa onu telafi etmeli ve kişiyle helalleşmeli
Hanefilere göre yalan yere yapılan yemin (yemin-i gamus) sonucunda sorumlu kişi yukarıdakilerden hangisini ya da hangilerini yapmalıdır?
I |
II |
III |
II, III |
I, II, III |
Hanefîlere göre böyle bir yeminde keffâret yoktur çünkü onu herhangi bir
dünyevi bedel ya da ceza karşılayamaz. Sahibi işlediği günahtan ötürü
samimiyetle tevbe-istiğfar etmeli ve eğer yemini ile bir kul hakkının ihlâline
sebep olmuşsa onu da telafi etmeli ve ardından muhatabıyla helalleşmelidir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi develerin zekât nisbetini doğru göstermektedir?
5’ten 9’a kadar 1 koyun |
10’dan 13’e kadar 1 koyun |
15’ten 19’a kadar 1 koyun |
21’den 25’e kadar 1 koyun |
30'a kadar 1 koyun |
Hz. Peygamber’in açıklamaları (Buha^ri^, “Zeka^t”, 37-38) dikkate alındığında develerin zeka^t nisbetleri şöyledir:
5’ten 9’a kadar 1 koyun
10’dan 14’e kadar 2 koyun
15’ten 19’a kadar 3 koyun
20’den 24’e kadar 4 koyun.
6.Soru
Bir eylemin haram sayılabilmesi için aşağıdaki unsurlardan hangisinin kesinlikle olması gerekir?
Yapılan fiilin herkes tarafından aykırı sayılması |
Fiilin tüm toplumu ilgilendiren bir olay olması |
Gerçekleştirilen eylemin herkesçe kınanması |
Eylemin özünde kötülük ve zarar bulunması |
Eylemin menfi sonuçlar doğurması |
Bir fiilin haram sayılabilmesi için şu üç unsurun mevcut olması gerekir: 1- Özünde veya vasfında bir kötülük ve zarar bulunmak, 2- Yasaklığı kesin bir delille sabit olmak, 3- Delâlet açısından kesin bir ifadeyle yasaklanmak. Doğru cevap D şıkkıdır.
7.Soru
Vekalet yoluyla yapılan hac ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Adına hac yapılacak kişi yaşayan ve hacca gitmeye niyet ettiği halde o sene gidemeyecek durumda olmalıdır. |
Vekil gönderilen kişi, Müslüman, akıllı ve ergin olmalıdır. |
Hac masrafları, adına hac yapılan kişi tarafından karşılanmalıdır. |
Hacca gönderen, hangi tür hac yapılmasını istemişse vekil buna uygun hareket etmelidir. |
Vekil tarafından yapılan hac, adına hac yapılacak kişinin isteği ile yapılmalıdır. |
Adına hac yapılacak kişi ölmüş veya ömür boyu bizzat hac yapamayacak
durumda olmalıdır.
8.Soru
Özündeki (aslındaki) veya vasfındaki bir kötülükten dolayı kesin bir delile ve açık/bağlayıcı bir ifadeyle yapılmaması istenen fillere verilen ad hangi seçenekte doğru olarak gösterilmiştir?
Şirk |
Beddua |
Sapkınlık |
Helal |
Haram |
Özündeki (aslındaki) veya vasfındaki bir kötülükten dolayı, kesin bir delille ve açık/bağlayıcı bir ifadeyle yapılmaması istenen fiillere haram denir. Doğru cevap E şıkkıdır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 'Mukayyet Su' tanımına girer?
Kar suyu |
Yağmur Suyu |
Gül Suyu |
Kaynak Suyu |
Kuyu Suyu |
C şıkkı hariç tüm diğer su çeşitleri 'Mutlak Su' olarak kabul edilen su sınıfına girmektedir. Doğru cevap 'C'
10.Soru
Aşağıda verilen yemin kalıplarından hangisi yanlıştır?
İzzet-i ilahiyye hakkı için |
Allah’ın kibriyası ve celali hakkı için |
Aziz olan Allah hakkı için |
Ne yalan söyleyeyim |
Kasem ederim |
Yüce Allah’ın güzel isimlerinden birisinin başına v, b ile t (yani Arapça vav, bâ veya tâ) harflerinden birisinin ilavesiyle “vallahi...”, “billahi...”, “tallahi...” denerek yemin cümlesi kurulur. “Vallahi görmedim”, “Billahi yarın geleceğim” cümlelerinde olduğu gibi. “Allah şahit, Allah’a yemin olsun ki, Allah adına and içerim ki, Aziz olan Allah hakkı için” gibi kalıplar da kasem suretine dâhildir. “İzzet-i ilahiyye hakkı için”, “Allah’ın kibriyası ve celâli hakkı için” gibi Yüce Allah’ın zâtî sıfatlarına dayanarak and içilir. Hiç Allah’ın adı anılmasa da “Üzerime yemin olsun”, “Üzerime andolsun”, “Kasem ederim”, “Yemin ederim”, “S¸ehadet ederim” gibi ifade şekilleri bu kapsamdadır. “S¸u yemeği yemek bana haram olsun” cümlesinde olduğu gibi helali haram kılmak da bu türde bir yemindir. Bu nedenle doğru cevap D'dir.
11.Soru
İslam'da en büyük günah aşağıdaki seçeneklerin hangisinde bulunmaktadır?
Kumar |
Yalan |
Şirk |
İftira |
Hırsızlık |
Allah’a şirk koşmak: Amaçlarına göre haramlar tasnifinde geçtiği üzere, İslâm dininin tevhid ve tenzih eksenli inanç sistemine uygun bir Müslüman kişiliği oluşturma amacıyla, bazı haramlar belirlenmiştir. Bu çerçevedeki en büyük haram, Allah’a şirk koşmaktır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi zekât yükümlüsü olmak için elde edilen malın niteliklerden birisi değildir?
Malın sahibinin elinde bulunması |
Fayda ve menfaatin mâlike ait bulunması |
Ortak mallarda mülkiyet ortakların hisselerine göre düzenlenmesi |
Kendi seçimiyle tasarruf hakkı bulunması |
Malda başkasına ait hak bulunması |
Zekâtın farz olmasının en önemli şartlarından birisi, malın mükellefin elinde tam mülkiyetle bulunarak dilediği gibi tasarruf hakkına sahip olmasıdır. Tam mülkiyet şu unsurlar bir araya gelince gerçekleşmiş olur:
a) Malın sahibinin elinde bulunması,
b) Malda başkasına ait hak bulunmaması,
c) Kendi seçimiyle tasarruf hakkı bulunması,
d) Fayda ve menfaatin mâlike ait bulunması.
Ayrıca ortak mallarda mülkiyet ortakların hisselerine göre düzenlenir. Her ortağın nisabı, ayrı ayrı hesaplanır. Bütün ortakların hisseleri nisabı doldurunca, hepsinin de zekât ödemesi gerekir. E seçeneğinde verilen bilgi yanlış olarak verilmiştir.
13.Soru
Hz. Peygamberin bizzat katıldığı hac ne zaman yapılmıştır?
Hicri altıncı sene |
Hicri yedinci sene |
Hicri sekizinci sene |
Hicri dokuzuncu sene |
Hicri onuncu sene |
Hz. Peygamberin bizzat katıldığı ve eda ettiği hac hicretin onuncu senesinde gerçekleştirilmiştir. Cevap E şıkkıdır.
14.Soru
Kurban ibadetiyle sorumlu olmak için aranan zenginlik şartıyla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Her bakımdan zekâtta aranan zenginlik ölçüsü söz konusudur.
|
Sahip olunan malın nâmî/artıcı olması şart değildir.
|
Sahip olunan malın üzerinden bir kamerî yılın geçmiş olması gerekir.
|
Kişinin borçlarından ve aslî ihtiyaçlarından başka bir aylık geçimliğine sahip olması gerekir.
|
Zenginliğin en az bir yıl sürmesi gerekir.
|
15.Soru
Orucu kasten ve isteyerek bozan bir kişinin keffâretini ödeyebilmesi için kaç ay oruç tutmalıdır?
4 ay
|
3 ay
|
2 ay
|
1 ay
|
5 ay
|
Keffâretlerdeki iki ay oruç cezası kamerî aylara göre hesaplanır ve 58, 59 ya da en fazla 60 gün tutar. Halk arasındaki “altmışbir gün” sözü, bu ayların en fazla sürelerine bir de bozulan günün kazâsı için tutulacak olan bir günlük orucun eklenmesiyle ulaşılmış nihai rakamı gösterir.
16.Soru
I. Dinmeyen burun kanaması
II. Tutulamayan idrar
III. Bir yaradan sürekli kan akması
IV. Lohusalık
V. Adet hali
Yukarıdakilerden hangisi istihaza yani bir özür hali olarak değerlendirilir?
II, III |
IV, V |
I, III, V |
I, II, III |
I, II, III, IV, V |
İstihâze kanı, dinmeyen burun kanaması, tutulamayan idrar veya bir yaradan
sürekli kan akması gibi bir özür (mazeret) halidir.
17.Soru
Aşağıdaki fiillerden hangisini işleyen kişi, tevbe ve istiğfar ile imanını yenilemek yanında, eğer evli ise nikâhını da yenilemek durumundadır?
“Peygamber hakkı için”; “Kâbe hakkı için” dediği halde sözünü yerine getirmeyen |
“Şunu yersem imansız olarak öleyim, kıblem Kâbe olmasın” sözünü kötü niyetlerle söylemiş olan |
“Şu eve ayak basarsam karım boş olsun”, “Bir daha Ali ile konuşursam şart olsun” deyip sözünde durmayan |
“Allah şahit, Allah'a yemin olsun ki, deyip verdiği sözü unutan |
“Anam avradım olsun”; “Mushaf hakkı için”deyip sözünü tutmayan |
Kimi ifade kalıpları niyete ve maksada göre yemin sayılır. Örneğin “Şöyleyaparsam kâfir olayım, yahudi olayım”; “Şuraya gidersem Allah'a kul, Peygamberine ümmet olmayayım”; “Şunu yersem imansız olarak öleyim, kıblem Kâbe olmasın” ve benzeri cümleler, eğer yemin niyetiyle söylenmişse yemin hükümlerine tabi olur. Fakat gerçekten kâfir olmak niyetiyle veya başka kötü niyetlerle söylenmiş ise o zaman yemin değil büyük günah sayılır. Bu son durumda sözün sahibi, tevbe ve istiğfar ile imanını yenilemek yanında, eğer evli ise nikâhını da yenilemek durumundadır.
18.Soru
İslam’da zekatın ahlaki ve manevi yönden zıttı olan fiil aşağıda verilen seçeneklerin hangisinde yer almaktadır?
Faiz |
Haram |
Küfür |
Şirk |
İsyan |
Zekât ile riba (faiz) ters doğrultudadırlar. Başından sonuna kadar, ahlâki ve manevi yönlerden birbirlerine zıttırlar.
19.Soru
Bir namazı vaktinde kılmaya “…..”, herhangi bir sebeple bozulan bir namazı yeni baştan kılmaya “…..”, vaktinden sonra kılmaya da “…..” denir.
Yukarıda verilen tanımdaki boşlukları doldurunuz.
Edâ-kıyam-kazâ
|
Edâ-iâde-secde
|
Edâ-iâde-teyemmüm
|
Edâ- fâsid-kazâ
|
Edâ-iâde-kazâ
|
Bir namazı vaktinde kılmaya “edâ”, herhangi bir sebeple bozulan bir namazı yeni baştan kılmaya “iâde”, vaktinden sonra kılmaya da “kazâ” denir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur'an-ı Kerim'de "zekat" için kullanılan isimlerden birisi değildir?
Zarûrât-ı dîniyye |
İnfak |
Ta'amu miskin |
Birr |
Hak |
Sözlükte “zekât” kelimesi, “temizlenmek, arınmak, bereket, güzel anış ve övmek” manalarına gelir. Kur’ân-ı Kerim’de “zekât” kelimesi otuz iki yerde geçmektedir. Bu isim dışında, sadaka (on iki yerde ve hep medenî sûrelerde geçer), hak, birr, infak ve ta’âmu miskîn gibi çeşitli isimler altında zikredilirken, namazla birlikte yirmi yedi yerde tekrarlanır. Diğer yandan Zekât, zarûrât-ı dîniyyedendir; farz olduğunu inkâr eden dinden çıkar. Zarûrât-ı dîniyye, dinin zaruretlerinden anlamına gelmektedir. Soru kökünde belirtildiği üzere zekat için kullanılan isimlerden birisi değildir. Doğru cevap A seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ