İslam İnanç Esasları Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıda sıralanan özelliklerden hangi özellik melekler için söz konusu olamaz?
çeşitli şekillerde görünebilirler |
zor işlere güç yetirme özelliğine sahiptirler |
erkeklik ve dişilik vasıflarına sahiptirler |
Nurdan yaratılmışlardır |
Allah'a itaatten ayrılmazlar |
Melekler “Allah tarafından yaratılan, çeşitli şe- killerde görünebilen, zor işlere güç yetirme özelliğine sahip, ancak iyi nitelikte işler yapabilen, erkeklik ve dişilik vasıfları bulunmayan ve Allah’a itaatten ayrıl- mayan nurani varlıkların adıdır.
2.Soru
Dinin kelime anlamında aşağıdaki ifadelerden hangisi yer almaz?
İtaat |
Güzel ahlak |
Mükafat |
Örf |
Usul |
Temel anlam olarak dinin; itaat, ceza, mükâfat, örf, adet, hüküm, tutulan yol ve usul kelimeleriyle karşılandığı ifade edilir. Güzel ahlak ise ilim ve edep öğrenmekle elde edilen iyi huylardır.
3.Soru
Allah’ın sonradan olan yaratıklara benzememesidir. Allah statü olarak yaratılmışlık özelliği taşıyan her şeyden uzaktır. “Hiçbir şey onun benzeri değildir” (eş-Şûrâ 42/11).
Yukarıdaki paragrafta tenzihi sıfatlardan hangisi açıklanmaktadır?
Vücud |
Kıdem |
Vahdâniyet |
Muhâlefetün li’l-havâdis |
Kıyam binefsihî |
Muhâlefetün li’l-havâdis: Allah’ın sonradan olan yaratıklara benzememesidir. Allah statü olarak yaratılmışlık özelliği taşıyan her şeyden uzaktır. “Hiçbir şey onun benzeri değildir” (eş-Şûrâ 42/11). Doğru yanıt D'dır.
4.Soru
İslamiyet’te din kelimesinin, “tevhid kavramından bir dine mensup olan insan topluluğu (ümmet)” anlamında kullanılması ilk defa ne zamandır?
Tebe-i tabiin dönemi |
Mekke dönemi |
Tabiin dönemi |
Medine dönemi |
Abbasiler dönemi |
İslam’ın Medine döneminde din anlam olarak, tevhid kavramından bir dine mensup olan insan topluluğuna (ümmet) geçmiştir. Doğru cevap D’dir.
5.Soru
Aşağıdaki mezheplerden hangisi mukallidin imanını geçerli görmemektedir?
Maturidi |
Hanefi |
Mu'tezile |
Eş'ariyye |
Maliki |
Özellikle Ebû Hanîfe ve İmam Mâtüridî mukallidin imanının geçerli olduğuna hükmetmiştir. Eş’ariyye mezhebi de onların bu görüşüne katılmaktadır. Ancak bu iki mezhebe göre de mukallit, araştırmayı terk etmesinden dolayı sorumlu görülmektedir. Bu konuda en çok direten ise Mu’tezile mezhebi olup onlar, mukallidin imanını geçerli görmemiş hatta müminin, aklını kullanmak suretiyle iman esaslarını başkaları karşısında savunabilecek bir konumda olmasını istemişlerdir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ibadet kavramı için söylenebilecek en uygun ifadedir?
Kuralları peygamber tarafından konulmuştur. |
Muhakkak cemaatle yapılmalıdır. |
Allah Teâlâ tarafından farz kılınır, Hz. Peygamber’in gösterdiği gibi yapılır. |
Bir takım ilaveler yapılabilir. |
Dini metinler ibadetlerin kaynağı değildir. |
İbadetler Allah Teâlâ tarafından farz kılınır, Hz. Peygamber’in gösterdiği gibi yapılır. Doğru cevap C'dir.
7.Soru
Allah’tan peygamberlere yönlendirilmiş aşkın/ilâhî bir mahiyete sahip olan vahiy, yapısı itibariyle nasıl bir bilgidir?
Deneysel bilgi
|
Sezgisel bilgi
|
Bilimsel bilgi
|
Metafiziksel bilgi
|
Duygusal bilgi
|
8.Soru
Varlıkları zorunlu ve zorunsuz varlıklar olmak üzere ikiye ayıran ve Aristo’da da rastlanan delile ne ad verilir?
İmkan delili |
Gaye ve Nizam delili |
Hudüs delili |
Cevher delili |
Araz delili |
İmkan delili daha çok İslam filozofları tarafından kullanılmıştır. Varlıkları Vacib (zorunlu) veya Mümkün (zorunsuz) olmak üzere ikiye ayırmaktadır.
9.Soru
“Kur’an’ı biz indirdik. Onun koruyucuları da, şübhesiz ki, biziz” ayeti hangi surede geçmektedir?
el-Hicr |
Şûrâ |
İsrâ |
En’âm |
Nahl |
Soru kökünde verilen ayet’i kerime “Hicr” suresinde yer almaktadır.
10.Soru
Kur’ân Cehennemin işleri ile görevli meleklerin bulunduğunu belirttikten sonra onların sayısının “kaç adet olduğunu bildirmektedir?
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
Kur’ân Cehennemin işleri ile görevli meleklerin bulunduğunu belirttikten sonra onların sayısının “on dokuz” olduğunu bildirmektedir. Doğru cevap A seçeneğidir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’da adı geçen 4 büyük melekten biridir?
Hafaza |
Kiramen Katibin |
Münker- nekir |
Mikail |
İsrafil |
Kur’an’da adı ya da vazifesi belirtilen meleklerden en önde gelenleri “dört büyük melek” olarak da zikredilen; Cebrâil, Mikâil, Azrâil ve İsrâfil’dir. Azrail ve İsrafil'in Kur'an'da direk adı geçmemektedir. Hafaza, kiramen katibin, münker-nekir Kur’an’da yer alır fakat 4 büyük melek olarak adlandırılmazlar. Doğru cevap D'dir.
12.Soru
Aşağıdaki ilimlerden hangisi muamelat esaslarıyla ilgilenir?
Fıkıh |
Kelam |
Hadis |
Tefsir |
Siyer |
İslâm dininin sadece inanç esasları değil aynı zamanda davranışlarla yani amelle
ilgili hükümleri de vardır. Muamelat esasları denilen bu hükümler daha çok fıkıh
ilmini ilgilendirir. Doğru cevap A'dır.
13.Soru
İsbât-i vâcib nedir?
Allah’ın birliğine vurgu yapmak için kullanılır.
|
Allah’ın varlığını ispatlamak için yapılan tüm faaliyetlerdir.
|
Allah’ın varlığından çok birliğine vurgu yapmak için kullanılır.
|
Allah’ın varlığını ispatlamak için yapılan tüm faaliyetlere denir.
|
Allah’a ortak koşanları engellemek için yapılan faaliyetlere denir.
|
14.Soru
Meleklerin özellikleri hakkında aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Nurdan yaratılmış oldukları Kuran’da belirtilmiştir. |
Yorulma, usanma özellikleri taşırlar. |
Zaman zaman Allah’ın emirleri dışına çıkabilmektedirler. |
Güçsüz varlıklardır. |
Rablerinden korkarlar ve kendilerine ne emrolunursa onu yaparlar. |
Doğru cevap E şıkkıdır. “Onlar(Melekler), üstlerindeki Rablerinden korkarlar ve kendilerine ne emrolunursa onu yaparlar” (en-Nahl 16/50).
15.Soru
“Yaratmayı ilkin başlatan da tekrar eden de O’dur. Bu iş O’na pek kolaydır”
Yukarıdaki ayet Allah'ın hangi tür sıfatına işaret etmektedir?
Sübûtî |
Fiilî |
Selbî |
Tenzihî |
Vücut |
Fiilî sıfatlarına işaret etmektedir. Kainatta gerçekleşen her fiil, Allah’ın onu bilmesi, dilemesi ve kudretiyle yaratmasının bir sonucudur.
16.Soru
Varlıkları vacib ve mümkün varlıklar olmak üzere ikiye ayıran delil aşağıdakilerden hangisidir?
Ahlâk delili |
Hudûs delili |
Kozmolojik delil |
İmkân delili |
Gaye ve Nizam delili |
Varlıkları vacib -yani zorunlu- ve mümkün -yani zorunsuz- varlıklar olmak üzere ikiye ayıran delil imkân delilidir. Âlimlere göre zorunlu varlık varlığı kendinden olan ve varolmak için bir başkasına muhtaç olmayan varlıktır. Bu özellik sadece Allah’ta mevcuttur. Mümkün varlık ise kendi kendisini varedici güce sahip olmayan ve varolmak için bir başkasına ihtiyaç duyan varlıktır. Doğru cevap D’dir.
17.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi İslam âlimlerinin dinlerle ilgili görüşünü ifade etmektedir?
Hak din İslam, inanç sistemlerinden ilahi vahye dayanmayanlar batıl dindir.
|
Hak din İslam, ilâhi vahye dayanmakla birlikte Allah’tan geldiği şeklini koruyamamış dinler batıldır.
|
Yahudilik batıl, hak din İslamdır.
|
Hak din İslam, Yahudilik ve Hıristiyanlık batıldır.
|
Hak din İslam, Yahudilik, Musevilik ve Hıristiyanlık batıldır.
|
18.Soru
1 - İlim
2 - Kudret
3 - Beka
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri Allah'ın sübûtî sıfatlarına dahildir?
1 - 2 - 3 |
3 |
1 - 2 |
1 - 3 |
2 - 3 |
Beka Allah'ın selbî/tenzihî sıfatlarına dahildir. İlim ve kudret ise Allah'ın sübûtî sıfatlarına dahildir.
19.Soru
1 - El-Evvel
2 - El-Hakem
3 - El-Kuddüs
4 - El-Bârî
5 - Es-Samed
Yukarılardan hangileri Allah'ın zati isimleri arasındadır?
1 - 3 - 5 |
3 - 4 - 5 |
1 - 2 - 3 - 4 |
1 - 2 - 3 |
2 - 3 - 4 |
Zati isimler; mutlak manada Allah’in zatini ilgilendiren isimlerdir. Dolayısıyla El-Evvel, El-Kuddüs ve Es-Samed Allah'ın zati isimleri arasında yer alır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi meleklerin, insan ve cinlerle olan ortak özelliklerinden biridir?
Melekler gaybı bilmezler. |
Melekler gözle görülmezler. |
Melekler günah işleyen varlıklardır. |
Melekler yorgunluk hissederler. |
Erkeklik veya dişilik özellikleri yoktur. |
B seçeneği melekleri ya insan ya da cinlerden ayıran özelliklerinden biridir. C, D ve E seçeneğindeki bilgiler meleklerin özelliklerinden değil, insan ve cinlere ait birer özelliktirler. A seçeneğinde verilen özellik ise meleklerin, insan ve cinlerle olan ortak özelliğidir. Çünkü melekler, diğer varlıklar gibi gaybı bilmezler, gaybı sadece Allah bilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ