İslam İnanç Esasları Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinin insana kazandırdıklarından değildir?
Sağlam karakter |
Ahlaki davranış |
Maddi hazlar |
Sorumluluk şuuru |
Ulvi zevkler |
Bir inanç sistemi olan din, geçici dünya zevklerinin insan ruhunu tatmin etmeyeceğini öğretir. Böylece insana ulvî zevkler ve manevî hazlar kazandırır. Dolayısıyla, doğru cevap C seçeneğidir.
2.Soru
İslam âlimleri, Kur’an’daki “Bedevîler inandık dediler. De ki, siz (gerçekte) iman etmediniz, ama teslim olduk deyin. İman kalplerinize yerleşmedi.” (el-Hucurât 49/14) ayetini imanın hangi boyutuna delil göstermişlerdir?
İman-tasdik ilişkisi |
İman-ikrar ilişkisi |
İman-bilgi ilişkisi |
İman-amel ilişkisi |
İman-dua ilişkisi |
Âyetlerde imanın da tasdik boyutunun ihmal edilmemesi istenmekte ve dilleriyle ifade ettikleri halde bunu kalben kabullenmeyen kimselerin bulunduğuna işaret edilmektedir. Bu durumdan hareketle akâid âlimlerinin büyük çoğunluğu iman etmenin kalple gerçekleştiğini ileri sürerler ve delil olarak bu ayeti gösterirler: “Bedevîler inandık dediler. De ki, siz (gerçekte) iman etmediniz, ama teslim olduk deyin. İman kalplerinize yerleşmedi” (el-Hucurât 49/14).
3.Soru
- İtikâdî hükümler
- Amelî hükümler
- Ahlâkî hükümler
İslamın olabilmesi için yukarıda verilenlerden hangilerinin olması gerekir?
I |
I-II |
I-III |
II-III |
I-II-III |
Allah Teâlâ’nın kulları hakkında belirlediği hükümler İslâm dininde üç ana başlık altında incelenir. Bunlar; itikâdî, amelî ve ahlâkî hükümlerdir. Bu hükümlerin tamamı bir bütün olarak İslâm’ı meydana getirir. Doğru cevap E'dir.
4.Soru
_____ “suretlendirmek, şekillendirmek” anlamına gelir ve bir şeyin zihinde çeşitli şekillerde canlandırılması için anlatımlarda bulunmayı ifade eder. _____ ise vasıflandırmak, “bir şeyin özelliklerinden bahsetmek” demektir.
Yukarıda boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Tavsif - Tasvir |
Tasvir - zati |
Tasvir - Tavsif |
Tavsif - Selbi |
Sübuti - Basir |
Tasvir “suretlendirmek, şekillendirmek” anlamına gelir ve bir şeyin zihinde çeşitli
şekillerde canlandırılması için anlatımlarda bulunmayı ifade eder. Tavsif ise vasıflandırmak, “bir şeyin özelliklerinden bahsetmek” demektir.
5.Soru
Aşağıdaki ayetlerden hangisi itikat esaslarının bir bütün olduğunu, bölünme ve parçalanma (tecezzî) kabul etmediğini gösterir?
“ De ki: Doğru iseniz delillerinizi getirin” (el-Bakara 2/111). |
“Dinde zorlama yoktur. Artık doğrulukla eğrilik birbirinden ayrılmıştır. O halde kim tâğûtu reddedip Allah’a inanırsa, kopmayan sağlam kulpa yapışmıştır. Allah işitir ve bilir.”(el-Bakara 2/256). |
“Yoksa siz kitabın bir kısmına inanıp bir kısmını inkâr mı ediyorsunuz! Sizden öyle davrananların cezası dünya hayatında rüsvalık, kıyamet gününde ise en şiddetli azaba itilmektir” (el-Bakara 2/85). |
“Sen yüzünü Hanîf olarak dine, Allah’ın insanları fıtrat üzere yarattığı dine çevir. Allah’ın yaratışında değişme yoktur. İşte dosdoğru din budur; fakat insanların çoğu bilmezler” (er-Rûm 30/30). |
“Ancak sana kulluk ederiz ve yalnız senden medet umarız” (Fâtiha, 1/5). |
İtikat esasları bir bütündür, bölünme ve parçalanma (tecezzî) kabul etmez. Biri olmazsa diğerleri de mevcut olmaz. Bu esaslar ya toptan kabul edilir, ya da biri dahi inkâr edilmiş olsa, toptan reddedilmiş gibi olur. Bir kısmını kabul edip bir kısmını reddetmek İslâm’ın bütünlüğünü bozmak, dini tahrif etmek anlamına gelir; Allah’a inanıp da peygamberine inanmayan kişi İslâm dairesinde değildir. Kur’ân-ı Kerim’de Yahudilere hitaben “Yoksa siz kitabın bir kısmına inanıp bir kısmını inkâr mı ediyorsunuz! Sizden öyle davrananların cezası dünya hayatında rüsvalık, kıyamet gününde ise en şiddetli azaba itilmektir” (el-Bakara 2/85) denilmek suretiyle inanç esasında bölünmeye yer olmadığına dikkat çekilmiştir. Doğru cevap C'dir.
6.Soru
Aşağıdaki Esmâ-i Hüsnâ’dan hangisi insanla ilgili olan ilahi isimlerdendir?
Es-Samed |
El-Musavvir |
El-Fettah |
El-Celil |
El-Bârî |
ES-Samed ve El-Celil isimleri Allah’ın zatını ilgilendiren; El-Bârî ve El-Musavvir ise kainatı ilgilendiren isimlerdendir. El-Fettah ise insana yönelik olan Esmâ-î Hûsnâ’dır. Doğru cevap C’dir.
7.Soru
Tevhidi aşağıdaki ifadelerden hangisi açıklar?
Allah’ın bir ve tek olduğunu kabul etmek |
Birden çok tanrının olduğuna inanmak |
Putlara üstün özellikler vermek |
Tabiat varlıklarına tanrısal özellikler vermek |
Allah’ın oğlu olduğunu kabul etmek |
Tevhid Allah’ın bir ve tek olduğunun benimsenmesi, O’nun zatında, sıfatlarında, fiillerinde ve ibadet edilmede tek kabul edilmesi demektir.
8.Soru
Aşağıdakilerden kelimelerden hangisi temel anlam olarak din kelimesinin karşıladığı ifadelerden biri değildir?
İtaat |
Usul |
Örf |
Tutulan yol |
Hayat |
Din bilginleri genellikle din kelimesinin Arapça deyn kökünden bir mastar veya isim olduğunu kabul ederler. Temel anlam olarak dinin; itaat, ceza, mükâfat, örf, adet, hüküm, tutulan yol ve usul kelimeleriyle karşılandığı ifade edilir.
9.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi selbî sıfatlarının anlamına uygunluk göstermektedir?
Allah’ın şânına yakışmayan sıfatlar |
Allah’a ilişkin acziyet ifade eden sıfatlar |
Allah’a yaratılmışlık özelliği yükleyen sıfatlar |
O’ndan nefyedilmesi (tenzih) gereken sıfatlar |
Hepsi |
Bu sıfatlar Allah’ı şânına yakışmayan, acziyet ve eksiklik ifade eden, yaratılmışlık özelliği taşıyan ve bu sebeple de O’ndan nefyedilmesi (tenzih)gereken sıfatlardır. Bu tür sıfatlar sayılamayacak kadar çoktur. Çünkü ne kadar eksiklik ve acz kavramı varsa, ne kadar yaratılmışlık özelliği mevcut ise o kadar da selbî sıfat var demektir. Selbî sıfatların hedefi her türlü şirk şâibesini bertaraf ederek tevhid inancını tam manasıyla ispat etmek, yaratanla yaratılan arasında ortak bir noktanın bulunmadığını akıllara ve gönüllere yerleştirmektir. Bu nedenle “Hiçbir şey onun benzeri değildir” (eş-Şûrâ 42/11) âyeti tenzih akidesinin özünü oluşturur. Doğru yanıt D'dir.
10.Soru
İslam alimleri batıl dini nasıl tanımlamaktadır?
İnanç sistemlerinden ilahi vahye dayanmayanlar batıl dindir.
|
İlâhi vahye dayanmakla birlikte Allah’tan geldiği şeklini koruyamamış dinler batıldır.
|
Hıristiyanlık ve Yahudilik batıl dindir.
|
Kitabı olduğu düşünülen tek ve çok tanrılı dinler batıldır.
|
Hepsi
|
11.Soru
Allah’ın her şeyi bilmesi aşağıdaki sıfatlarından hangisi ile ilgilidir?
İlim |
Kelam |
İrade |
Kudret |
Basîr |
İlim, Allah Teâlâ’nın bilme sıfatıdır. Kelam, Allah’ın konuşma sıfatıdır. İrade, Allah’ın dilemesi ve istemesi anlamına gelir. Kudret, Allah’ın her şeye gücünün yetmesidir. Basîr, Allah’ın her şeyi görmesidir.
12.Soru
İlahi vahye dayanmakla birlikte Allah’tan geldiği şeklini koruyamamış Yahudilik ve Hristiyanlık gibi dinlere ne ad verilmektedir?
Milel |
Nihal |
Muharref |
Dosdoğru |
Semavi |
İlahi vahye dayanan din İslamdır. Bunun dışında kalan dinler batıl olarak adlandırılmaktadır. İlahi vahye dayanmakla birlikte Allah’tan geldiği şeklini koruyamamış dinlere muharref din adı verilmektedir.
13.Soru
I. Rüya yoluyla gerçekleşebilir.
II. Allah, peygambere perde arkasından konuşabilir.
III. Vahyin mahiyeti herkes tarafından bilinebilir.
IV. Cebrail isimli melek vahye aracılık edebilir.
V. Peygamber vahyin lafzını değiştirebilir.
Yukarıdaki ifadelerden hangileri, vahiy konusunda doğru bilgiler içermektedir?
I, II ve III |
III, IV ve V |
I, II ve IV |
II, III ve IV |
I, III ve V |
Kur’an’da vahyin mahiyetine dair herhangi bir açıklama yapılmamıştır. Onun mahiyeti Allah ile peygamberleri arasında nübüvvetin bir sırrı olarak kalmıştır. Vahyin lafzıyla olduğu gibi korunmasının önemi ve gerekliliği Kur’an’da da vurgulanmıştır. Hz. Peygamber, vahyi alırken onun kelime ve cümlelerini olduğu gibi ezberlemenin ve korumanın son derece gerekli olduğunu gayet iyi biliyordu. Dolayısıyla, doğru cevap C seçeneğidir.
14.Soru
Kur’anda Allah’ı en öz biçimde anlatan surelerin başında hangi sure gelir ?
Fatiha |
İhlâs |
Fil |
Tebbet |
Kevser |
Kur’anda Allah’ı en öz biçimde anlatan surelerin başında İhlâs suresi gelir:
“De ki O Allah birdir. O Samed’dir. Doğurmamıştır, doğrulmamıştır. Hiçbir
şey O’na denk değildir” (el-İhlâs 112/1-5).
15.Soru
Dinin insanlar için önemi nedir?
Din bireysel isteklerinin ortaya çıkmasını ve bencil duyguların törpülenmesini sağladığı için önemlidir |
Dinin insanlara yaptığı telkinlerle daha iyi bir birey oluşturmaya çalıştığı için önemlidir. |
Din insanların bireysel isteklerini ortaya çıkardığı, bencil duygularını törpülediği, daha iyi bireyler olmasını sağladığı, sonsuz güç ve hürriyetinin olmadığını telkin ettiği için önemlidir. |
Din insana bireysel isteklerinin ortaya çıkmasında yardım ettiği için önemlidir. |
Din hürriyet ve güc gibi isteklerin sınırlı olduğu duygusunu insanlara hatırlatarak insanların daha iyi bireyler olmasına çalıştığı için önemlidir. |
Din insana hem bireysel isteklerinin ortaya çıkmasında hem de madde karşısında eğilmemesinde ilk elden yardım eder. Kişi varlığı gereği bencil duyguların esiri olmaya yatkındır. Bu duyguların törpülenmesi din sayesinde mümkün olur. Yine birey, sonsuz bir hürriyet ve sınırsız bir gücün elinde bulunmasını arzu eder. Din bu isteklerin de bir sınırı olduğu duygusunu insanlara hatırlatarak ancak sonsuz isteklerin sonsuz olan varlığa teslimiyetle mümkün olacağını bildirir. Dinin insanlara yaptığı telkinler daha iyi bir birey oluşturmaya yönelik olması nedeniyle, insanın yaratıklar önünde ve tabiat olayları karşısında şaşkınlıktan kurtulmasını ve dehşete düşmesini önlemeyi amaçladığı için önemlidir.
16.Soru
İnanılması gereken hususlara toptan inanmayı temel alan, en kısa ve özlü iman çeşidi aşağıdakilerden hangisidir?
Tafsili iman |
İcmali iman |
Tahkiki iman |
Taklidi iman |
Kalbi iman |
İnanılması gereken hususlara toptan inanmayı temel alan, en kısa ve özlü iman çeşidi icmali imandır
17.Soru
Aşağıdaki mezheplerden hangisi taklidi imanı geçerli görmez?
Murcie |
Zeydiye |
Maturidiye |
İmamiye |
Mutezile |
Mu’tezile mezhebi mukallidin imanını geçerli görmemiş hatta müminin, aklını kullanmak suretiyle iman esaslarını başkaları karşısında savunabilecek bir konumda olmasını istemişlerdir.
18.Soru
"İnsanlardan kimi Allah'a yalnız bir yönden kulluk ederler, öyle ki: Kendisine bir iyilik dokunursa buna pek memnun olur, bir de musibete uğrarsa çehresi değişir
(dinden yüz çevirir). O, dünyasını da, ahiretini de kaybetmiştir. İşte bu apaçık bir ziyanın ta kendisidir" (el-Hac 22/11).
Bu hadis aşağıdakilerden hangisine işaret etmektedir?
İnanç esaslarıyla ilgili temel özellikler kelam ilminde birkaç noktada özetlenmiştir. Bu özellikler kesinlik, değişmezlik, açıklık ve bölünmezlik olarak sayılır. |
İtikat esaslarını kabullenmek veya kabullenmemek kişilerin kendi sorumluluğu dahilindedir. |
Dinde zorlama yoktur. |
Allah tektir ve Hz. Muhammed onun elçisidir. |
İnancın dünyevi fayda beklentisinden uzak olması gerekir. |
İman karşılığında dünyevi fayda temin etme niyetinde olanlar ayetlerle kınanmıştır. Bu ayette tarihte "E'arib" denen bir kavim için nazil olmuştur.
19.Soru
Kur’an-ı Kerim hangi dönemde birleştirilmiştir?
Hz. Muhammed |
Hz. Ebu Bekir |
Hz. Ömer |
Hz. Osman |
Hz. Ali |
Kur’an-ı Kerim Hz. Peygambere yirmi iki yılı aşkın bir süre içinde vahyolunmuştur. Kaynakların verdiği bilgilere göre Hz. Peygamber hayatta iken Kur’an kendisi ve sahabe tarafından ezberlenmiş, vahiy katipleri tarafından da yazıya geçirilmiştir. Hz. Ebu Bekir’in hilafeti döneminde Kur’an-ı Kerim vahiy katibi Zeyd b. Sâbit tarafından çok hassas prensipler çerçevesinde bir araya getirilmiştir. Doğru cevap B’dir.
20.Soru
Hangi mezhepler imanda artma olabileceğini savunur?
- Mu’ tezile
- Mürcie
- Şia
Yalnız I |
I ve III |
I, II ve III |
Yalnız III |
Hiçbiri |
İmanda artmanın hem nitelik hem de nicelik yönünden olacağını söyleyenler aynı zamanda amelin imandan bir cüz olduğunu savunan Selefiyye, Mu’tezile, Şia, Zeydiyye ve Hariciyye mezhepleridir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ