İslam İnanç Esasları Ara 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kur’an-ı Kerim’de belirtildiği üzere Cehennemin işleri ile görevli meleklerin sayısı kaçtır?
17 |
19 |
21 |
23 |
25 |
Kur’ân-ı Kerim’de meleklerin türlerini ve sayılarını ancak Allah’ın bildiği belirtilmektedir. Kur’ân Cehennemin işleri ile görevli meleklerin bulunduğunu belirttikten sonra onların sayısının, B seçeneğinde de belirtildiği üzere “on dokuz” olduğunu bildirmektedir.
2.Soru
“Din” kelimesinin karşılığı olarak kabul edilen Arapça “deyn” kelimesinin, Türkçe karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Ceza |
Borç ve yükümlülük |
Mükâfat |
Örf ve adet |
Hüküm |
Din bilginleri genellikle din kelimesinin Arapça deyn kökünden bir mastar veya isim olduğunu kabul ederler. Temel anlam olarak dinin; itaat, ceza, mükâfat, örf, adet, hüküm, tutulan yol ve usul kelimeleriyle karşılandığı ifade edilir. Bu kelimenin Türkçe karşılığının borç ve yükümlülük anlamlarında olduğu düşünüldüğünde, kişinin varlığını meydana getiren, kendisinin ödemekle yükümlü olduğu varlığa duyduğu minnet ve iç bağlılığı, yani itaati ifade ettiği ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla, doğru cevap B seçeneğidir.
3.Soru
Kur'an-ı Kerim'in bir mucize olduğunu vurgulayan “Eğer kulumuza indirdiklerimizden herhangi bir şüpheye düşüyorsanız, haydi onun benzeri bir sûre getirin. Eğer iddianızda doğru iseniz Allah’tan başka şahitlerinizi (yardımcılarınızı) çağırın. Bunu yapamazsanız-ki elbette yapamayacaksınız- yakıtı, insan ve taş olan cehennem ateşinden sakının...” ayeti hangi surede geçmektedir?
Nisâ |
Fâtiha |
Hucurât |
Rahmân |
Bakara |
Soru kökünde verilen ayet’i kerime “Bakara” suresinde yer almaktadır. Doğru cevap E'dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslamiyette dinin kaynağıdır?
Allah |
Peygamber |
Tabiat |
Ruh |
Korku |
Din, Allah tarafından konulur. O’ndan başkasının din oluşturma hakkı yoktur. Bu sebeple dinî hükümlerin kaynağı da Allah’tır. O’nun dışında hiç kimsenin dinî hükümleri değiştirme ve yürürlükten kaldırma yetkisi yoktur.Bu genel kuralın içine Peygamberler de dâhildir.
5.Soru
“Sen yüzünü Hanîf olarak dine, Allah’ın insanları fıtrat üzere yarattığı dine çevir. Allah’ın yaratışında değişme yoktur. İşte dosdoğru din budur; fakat insanların çoğu bilmezler” (er-Rûm 30/30) ayeti aşağıdaki İslam inanç esaslarından hangisine bir kanıt olarak sunulabilir?
İslâm inanç esasları zamana, zemine, mekâna, fert ve toplumlara göre değişmez. |
İslâm inanç esasları insan fıtratına en uygun bir yapıya sahiptir. |
İtikat esasları bir bütündür, bölünme ve parçalanma (tecezzî) kabul etmez. |
İnanç esasları açık ve sadedir. Ne istediği apaçık, ayan beyan ve nettir. |
İnanç esaslarında zorlama yoktur. |
İslâm inanç esasları insan fıtratına en uygun bir yapıya sahiptir. Bugüne kadar inanç esaslarından hiçbiri, ilme veya akla aykırı olduğu hususunda bir ispata maruz kalmamış ve bir tenkide uğramamıştır. İnsanın fıtrî ve doğal yaratılışı İslâm inanç esaslarına uygundur. Çünkü gönül huzuru ve vicdan rahatlığı için tavsiye edilen ilkeler de aynı kaynağa dayanmaktadır. Birçok âyet ve hadislerde bu hususa işaret edilir: “Sen yüzünü Hanîf olarak dine, Allah’ın insanları fıtrat üzere yarattığı dine çevir. Allah’ın yaratışında değişme yoktur. İşte dosdoğru din budur; fakat insanların çoğu bilmezler” (er-Rûm 30/30). Doğru cevap B'dir.
6.Soru
“ De ki: Doğru iseniz delillerinizi getirin” (el-Bakara 2/111) ayeti ile inanç esaslarının hangi özelliğine vurgu yapılmaktadır?
Zorlama olmayışı |
Kesin bilgi verişi |
Açıklık ve sadelik |
Bütünlük |
Sabitlik |
İnanç esasları kesin bilgi verir ve yakîn ifade ederler. Kur’ân ve mütevâtir sünnette yer almış olması hasebiyle verdikleri bilgiden şüphe edilmez. Şek ve şüphe burada inkâr ve küfür sayılır. İnanan kişi imanının bu nitelikte olmasına dikkat eder.
İnanç esaslarına körü körüne bağlanılmaz. Bu noktada taklit İslâm mezheplerinin tamamı tarafından hoş karşılanmamış ve istidlalin terk edilmesinden dolayı
bireyin sorumlu olduğu belirtilmiştir. İslâm inanç sistemi kalp ve vicdana hitap etmenin yanında kesin delillere ve açık akıl yürütmelere yer verir. Kur’an buna: “ De
ki: Doğru iseniz delillerinizi getirin” (el-Bakara 2/111) şeklinde işaret etmektedir
7.Soru
İlâhi vahye dayanmakla birlikte Allah’tan geldiği şeklini koruyamamış dinler aşağıdakilerden hangisidir?
İslam ve Hıristiyanlık |
İslam ve Yahudilik |
Yahudilik ve Hıristiyanlık |
İslam, Yahudilik ve Hıristiyanlık |
İslam |
İlâhi vahyedayanmakla birlikte Allah’tan geldiği şeklini koruyamamış Yahudilik ve Hıristiyanlık gibi dinlere de muharref din adını vermişlerdir.
8.Soru
İman öncelikle kalbin tasdik etmesi, yani onaylamasıdır. İman kalbin fiili olması nedeniyle insanın inançla ilgili hususları kalben kabullenmesine .................... denir.
boşluğa getirilmesi gereken kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Mü'menun bih |
Taklidi iman |
Kalbi iman |
Tafsili iman |
İcmali iman |
İman öncelikle kalbin tasdik etmesi, yani onaylamasıdır. İman kalbin fiili olması nedeniyle insanın inançla ilgili hususları kalben kabullenmesine mümen’ün bin denmektedir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi cinler ile ilgili yanlış bir ifadedir?
İnsanlar gibi Allah’a kulluk etmeleri için yaratılmışlardır |
Cinler, insanlara nispetle daha üstün bir güce sahiptir |
Cinler geleceği bilirler |
Cinler, insanlar gibi evlenip çoğalırlar |
Cinler, insanlar gibi yer ve içerler |
Kur’ân-ı Kerim’de genel olarak cinlerle ilgili şu bilgiler verilmektedir.
Buna göre cinler de insanlar gibi Allah’a kulluk etmeleri için yaratılmıştır.
Cinlere de peygamber gönderilmiş, bir kısmı iman etmiş, bir kısmı kâfir
olarak kalmıştır. Son Peygamber olan Hz. Muhammed, insanlara olduğu gibi
cinlere de Allah’tan aldığı emirleri iletmiştir. Cinler insanlara nispetle daha
üstün bir güce sahiptirler. Meselâ kısa sürede uzun mesafeleri katedebilir,
insanlarca görülmedikleri halde insanları görebilir, insanların bilmediği bazı
hususları bilebilirler. Fakat geleceği (gayb) onlar da bilemezler. Cinler
gökteki meleklerin konuşmalarından gizlice haber almak isterlerse de buna
imkân verilmez. Cinler insanlarda olduğu gibi evlenip çoğalırlar, doğar, ölür,
yer ve içerler.
10.Soru
Tevhidi aşağıdaki ifadelerden hangisi açıklar?
Allah’ın bir ve tek olduğunu kabul etmek |
Birden çok tanrının olduğuna inanmak |
Putlara üstün özellikler vermek |
Tabiat varlıklarına tanrısal özellikler vermek |
Allah’ın oğlu olduğunu kabul etmek |
Tevhid Allah’ın bir ve tek olduğunun benimsenmesi, O’nun zatında, sıfatlarında, fiillerinde ve ibadet edilmede tek kabul edilmesi demektir. Doğru yanıt A'dır.
11.Soru
Allah’ı hangi kanalla tanımamak mümkündür?
- Duyu organlarıyla idrak ederek
- O’nun niteliklerini akıl yürüterek tespit etmek
- Vahiyle
- Doğru haber vasıtasıyla
- İdrak ederek
I ve II |
I ve III |
II ve III |
III ve IV |
IV ve V |
Yüce Allah’ı gözle görmek, duyu organlarıyla idrak etmek ya da O’nun niteliklerini akıl yürüterek tespit etmek söz konusu olamaz. Bu durumda Allah’ı tanıma konusunda tek bir vasıtamız kalmıştır ki, o da haberdir. Kâinatın yaratıcısı, bilgi edinme yollarından “doğru haber” vasıtasıyla yani vahiyle bizlere tanıtılmıştır.
12.Soru
Peygamberlerin görevi nedir?
Din oluşturmak, Allah’tan aldığı emir ve yasakları insanlara aktarmak |
Dini hükümleri oluşturmak ve bu hükümleri insanlara aktarmak |
Dini hükümleri değiştirmek ve yürürlükten kaldırmak |
İlahî vahiy doğrultusunda Allah’tan aldığı emirleri insanlara aktarmak |
Atalarından görmüş oldukları din uygulamalarını insanlara aktarmak |
Din, Allah tarafından konulur. O’ndan başkasının din oluşturma hakkı yoktur. Bu sebeple dinî hükümlerin kaynağı da Allah’tır. O’nun dışında hiç kimsenin dinî hükümleri değiştirme ve yürürlükten kaldırma yetkisi yoktur. Bu genel kuralın içine Peygamberler de dâhildir. Onlar da dine bir ekleme ve eksiltme yapamaz.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yahudilerin kutsal metni Tanah’ın ilk bölümünü oluşturan Tevrat’ın bölümleri arasında yer almaz?
Mezmurlar |
Tekvin |
Çıkış |
Levililer |
Sayılar |
Torah (Tevrât): Tekvin, Çıkış, Levililer, Sayılar, Tesniye isimli beş bölümden oluşmaktadır. A seçeneğinde verilen “Mezmurlar” Ketubîm kısmınada yer alır. Doğru cevap A'dır.
14.Soru
“Hiçbir şey onun benzeri değildir” (eş-S¸u^ra^ 42/11) a^yeti Allah'ın hangi sıfatlarının itikadi dayanağı sayılır?
“Hiçbir şey onun benzeri değildir” (eş-S¸u^ra^ 42/11) a^yeti Allah'ın hangi sıfatlarının itikadi dayanağı sayılır?
Ezeli sıfatlar |
Selbi sıfatlar |
Subuti sıfatlar |
Fiili sıfatlar |
Nefsi sıfatlar |
Allah’ı şa^nına yakışmayan, acziyet ve eksiklik ifade eden, yaratılmış- lık özelliği taşıyan ve bu sebeple de O’ndan nefyedilmesi (tenzih) gereken sıfat- lardır. Bu tür sıfatlar sayılamayacak kadar çoktur. C¸ünkü ne kadar eksiklik ve acz kavramı varsa, ne kadar yaratılmışlık özelliği mevcut ise o kadar da selbi^ sıfat var demektir. Selbi^ sıfatların hedefi her türlü şirk şa^ibesini bertaraf ederek tevhid inancını tam manasıyla ispat etmek, yaratanla yaratılan arasında ortak bir noktanın bulunmadığını akıllara ve gönüllere yerleştirmektir. Bu nedenle “Hiçbir şey onun benzeri değildir” (eş-S¸u^ra^ 42/11) a^yeti tenzih akidesinin özünü oluşturur.
15.Soru
Kur’an-ı Kerim’de aşağıdaki peygamberlerden hangisine kağıt parçaları anlamına gelen suhûf indirildiğinden bahsedilmektedir?
Hz. Adem |
Hz. Nuh |
Hz. Sit |
Hz. Lut |
Hz. İbrahim |
Kur’an-ı Kerim’ de A, B, C ve D seçeneklerinde adı geçen peygamberlere suhûf indirildiğinden bahsedilmemektedir. Oysa E seçeneğinde adı geçen Hz. İbrahim’e suhuf indirildiğine dair bazı bilgiler yer almaktadır. Kur’an’da “Gerçekten iyi temizlenen ve Rabbinin adını zikredip de namaz kılan kimse umduğuna erişmiştir. Belki siz dünya hayatını (âhiretten) üstün tutarsınız. Hâlbuki âhiret daha hayırlı daha süreklidir. Şüphesiz ki bunlar, evvelki sayfalarda İbrâhîm ile Mûsâ’nın sayfalarında vardır” (el-A‘lâ, 87/14-19) meâlindeki âyetlerde Hz. Mûsâ ve İbrâhîm’e indirilen sayfalardan bahsedilmektedir. Doğru cevap E'dir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın zâtî isimlerinden biridir?
El-Hâlik |
Es-Samed |
El-Bârî |
El-Musavvir |
El-Adl |
İslâm âlimleri esmâ-i hüsnâ listesinde bulunan isimleri çeşitli şekillerde sınıflandırmışlardır. Bunlardan zâtî isimler; mutlak manada Allah’ın zatını ilgilendiren; el-Evvel, es-Samed, el-Kuddüs, el-Celîl gibi isimlerdir. Kâinati ilgilendirenler ise, tabiatın yaratılışına ve işleyişine temas eden; el-Hâlik, el-Bârî ve el-Musavvir vb. manalardır. Esmâ-i hüsnâdan insanla ilgili olan ilâhî isimler ise; el-Adl, el-Hakem ve el-Fettâh gibi insana yönelik olanlardır. Doğru cevap B’dir.
17.Soru
................, Allah Taâlâ tarafından bazı peygamberlere kitaplar vahyolunduğuna ve bu kitaplarda bulunan şeylerin hepsinin doğru ve hak olduğuna inanmak
veya Allah’ın peygamberlere inanç, ibadet, ahlâkın yanı sıra birey ve toplumla ilgili hükümler içeren metinler vahyettiğine kesin olarak iman etmek diye tanımlamak mümkündür.
yukarıdaki boşluğa aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir ?
Allah'a iman |
Peygambere iman |
Kitaplara iman |
Ahirete iman |
Meleklere iman |
Kitaplara imanı, Allah Taâlâ tarafından bazı peygamberlere kitaplar vahyolunduğuna ve bu kitaplarda bulunan şeylerin hepsinin doğru ve hak olduğuna inanmak
veya Allah’ın peygamberlere inanç, ibadet, ahlâkın yanı sıra birey ve toplumla ilgili hükümler içeren metinler vahyettiğine kesin olarak iman etmek diye tanımlamak mümkündür
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi inancın esaslarından olan ikrar'ın terimsel tanımıdır?
İçten hissedilenlerin dil ile ifade edilmesi. |
Anma, hatırlama, bir şeyi zihinde hazır etme. |
Kendisinde sahih ve hasen hadise ait sıfatların bulunmadığı hadis. |
Uykuyu feda ederek ibadet ve Kur’an’la meşgul olmak için uyanmak. |
Kendisiyle bir maksada ulaşılan, yaklaşma sebebi, bir şeye yaklaşmak için ona yakınlığından faydalanılan şey. |
İkrar, içten hissedilenlerin dil ile ifade edilmesidir. Kişinin kalben kabul
ettiği iman esaslarını dışa vurması olarak açıklanabilir.
19.Soru
İslam'ın muamelat olarak adlandırılan hükümlerinin özü neye dayanmaktadır?
Teslimiyet |
Adalet |
İbadet |
Ceza |
İhlas |
İslâm dininin “muamelât” diye adlandırılan insandan insana yapılan ve karşılıklı ilişkileri içeren hükümleri adalet ilkesine dayanmaktadır. İkili ilişkilerin esası
Allah tarafından konulmuş, çeşitliliklerine rağmen vazgeçilmez olarak insanların
hakkına riayet edilmesi istenmiştir. Zira güçlü olmak hak sahibi olmak anlamı
taşımamaktadır. Sadece dindaşına karşı değil bütün insanlığa karşı adil olmak
Müslümanlığın temel davranışıdır. Hiçbir din ayrımı yapmadan her hak sahibine
hakkını vermek bu dinin şiarıdır. İyilikte bulunmak ve Allah Teâlâ’nın koyduğu
hükümlere uymak konusunda Müslümanların birbirine destek olması istenirken,
kin ve düşmanlık yaymak ve Allah’ın çizdiği sınırlar konusunda kimseye müsamaha gösterilmemesi gerektiği sıkça vurgulanmıştır (bk. Mâide, 5/2). İkili ilişkilerde düzenlemeler yapılabilir ama hiçbir zaman ikili ilişkilerin ilkesinde bir değişiklik yapılamaz. İlkesi itibariyle karşılıklı muameleler de inanç değeri taşır. Bir kişinin ticaretinde adil olmaması Müslümanlara yakışmayan bir davranış ve bu yönüyle günaha girmektir. Ancak ticarette adaleti inkâr Allah’ın çizdiği hududu lüzumsuz görmektir, bu da inanç alanına girer.
20.Soru
Tavsif terimi ne ifade etmektedir?
Her şeye gücü yeten
|
Bütün günahları bağışlayan
|
Varlığının başlangıcı olmayan
|
Suretlendirmek ve şekillendirmek
|
Vasıflandırmak
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ