İslam İnanç Esasları Ara 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi insanları koruyan ve onların iyi ve kötü fiillerini kaydeden meleklerdir?
Hafaza ve Kirâmen Kâtibîn Melekleri |
Mukarrebûn Melekleri |
Cennet ve Cehennemde Görevli Melekler |
Hârût-Mârût |
Münker-Nekîr |
Hafaza ve Kirâmen Kâtibîn Melekleri: Bu melekler insanları koruyan ve onların iyi ve kötü fiillerini kaydeden meleklerdir. Kur’ân’da bu melekler; koruyanlar, izleyenler, yazıcı elçiler, karşı karşıya olan iki melek, gözetleyip yazmaya hazır olanlar ve değerli yazıcılar şeklinde çeşitli ifadelerle nitelenmektedirler.
2.Soru
İslam dini ne anlama gelmektedir?
Tabiat olaylarındaki gizli güç |
Peygamberlerin meydana getirdiği bir din |
Barış ve hoşgörünün Peygamberler ile yayılması |
Allah'ın peygamberler aracılığıyla gönderdiği mesajların hepsi |
Hz. Muhammed’in insanlara getirdiği bir inanç sistemi |
İlk Peygamber Hz. Âdem’den son peygamber Hz. Muhammed’e kadar bütün peygamberlerin getirdiği hak dinlerin genel adı İslâm’dır.
3.Soru
Din hakkında aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Peygamberler dinde tasarruf bağlamında tam yetkilidirler. |
Din, Allah tarafından konulur. |
Allah'tan başkasının din oluşturma hakkı yoktur. |
Allah dışında hiç kimsenin dinî hükümleri değiştirme ve yürürlükten kaldırma yetkisi yoktur. |
Bütün gerçek dinler Allah’tan gelmiş ve safiyetlerini koruduğu müddetçe |
Peygamberlerin görevi ilahî vahiy doğrultusunda Allah’tan aldığı emir ve
yasakları insanlara aktarmaktır. Ayrıca Peygamberlerin dinde tasarruf yetkileri vardır fakat bu yetki sınırlıdır.
4.Soru
Kur’an-ı Kerim’de Allah’ın varlığından çok birliğine vurgu yapılmasının nedeni nedir?
Allah’ın her şeyi görüp işitmesi |
İnsanın Allah’ın sevgisini kazanması |
İnsanların Allah’a şirke yönelik gösterdikleri eğilim |
İnsanın Allah’ın kendisiyle olduğunu bilmesi |
Allah’ın kudretli ve kuvvetli olması |
Kur’an-ı Kerîm’de Allah’ın varlığından çok birliğine vurgu yapılmaktadır. Bunun sebebi, insanların yaratıcı gücü inkâr etmelerinin zorluğuna karşın ona ortak koşmaya (şirk) yönelik gösterdikleri eğilimdir.
5.Soru
Kur’an da ki ispat ve delil yöntemleri ele alındığında; Hz. İbrahim’in sırasıyla yıldız, ay ve güneşin ulûhiyyet ihtimalini bunların kayboluşlarından dolayı devre dışı bırakarak, bunların ötesinde ve tüm bunları yaratan bir yüce varlığa iman edilmesi gerektiği sonucunu çıkarması aşağıdakilerden hangisine örnek teşkil etmektedir?
İnayet delili |
Kozmolojik delili |
Alem delili |
Akıl yürütme |
Ahlak delili |
Kur’an’da Allah’ın varlığına götüren akıl yürütme metodu hakkında bazı müşahhas örnekler bulunmaktadır. Meselâ; Hz. İbrahim’in sırasıyla yıldız, ay ve güneşin ulûhiyyet ihtimalini bunların kayboluşlarından dolayı devre dışı bırakarak bunların ötesinde ve tüm bunları yaratan bir yüce varlığa iman edilmesi gerektiği sonucunu çıkarması bunlardan biridir. Doğru cevap C’dir.
6.Soru
“Dini ayakta tutun ve onda ayrılığa düşmeyin diye Nuh’a tavsiye ettiğini, sana vahyettiğimizi, İbrahim’e, Musa’ya ve İsa’ya tavsiye ettiğimizi Allah size de din kıldı” (eş-Şûrâ 42/13) âyeti ile vurgulanmak istenen nedir?
İslam'da inanç esaslarının devamlılığı |
Allah'ın insanları uyarmasının çok eskilere dayandığı |
Allah'ın insanları uyarmasındaki tutarlılığı |
İnanç esaslarının peygamberlere göre değişimi |
Allah'ın dinini tebliğ etmenin zorluğu |
İslâm’ın inanç esasları insanın gayb dünyasına hitap ettiği için ilk insan ve ilk peygamberden bu yana var olan esaslardır. İnsanın fiziki ihtiyaçları temelde değişmediği gibi inançla olan ilişkisindeki gereksinimi de değişmemektedir. Bu anlam itibarıyla inanç esaslarında zaman içinde hiçbir değişiklik olmamıştır. Bu husus çeşitli ayetlerde vurgulanmıştır. Bunlardan biri “Dini ayakta tutun ve onda ayrılığa düşmeyin diye Nuh’a tavsiye ettiğini, sana vahyettiğimizi, İbrahim’e, Musa’ya ve İsa’ya tavsiye ettiğimizi Allah size de din kıldı” (eş-Şûrâ 42/13) âyetidir. İnsan ihtiyaçlarının çeşitliliği yanında dine olan gereksinim hiçbir zaman ortadan kalkmamıştır. İlk insanın değer ihtiyacı ne ise son insanın ona olan ihtiyacı da aynı derecededir
7.Soru
Hangisi Azrail'in Kur'an'da geçen diğer ismidir?
Azazil |
Marid |
Marut |
Meleku'l-Mevt |
Meleku'l-Katl |
Kur’an’da Azrail ismi geçmemekle birlikte, bunun yerine ölüm meleği (melekü’1- mevt) ile yaşam süresi bitenlerin ruhunu alan meleklerden söz edilmektedir (en- Nisa 4/97; el-En’a^m 6/61).
8.Soru
"İnsanın ahlaki olarak en iyiye ulaşması için bunu sağlayacak bir varlığın (Tanrı) mevcudiyeti gereklidir."
Yukarıda verilen Allah'ın varlığını kanıtlayan delillerden hangisinin açıklamasıdır?
İmkan delili |
Nizam delili |
Fıtrat delili |
Ahlak delili |
Dini tecrübe delili |
Allah’ın varlığını bir bilgi meselesi olmaktan çok erdemli bir hayatın ön şartı olarak ele almaktadır. Buna göre insanın ahlaki olarak en iyiye ulaşması için bunu sağlayacak bir varlığın (Tanrı) mevcudiyeti gereklidir.
9.Soru
Şeytanın apaçık düşman olduğu hususu hangi ayette yer almaktadır?
Bakara 2/208 |
Enbiyâ 21/94 |
Fâtiha 1/4 |
Mâide 5/5 |
Nisâ 4/124 |
“Ey
iman edenler! Hep birden huzur ortamına girin. Sakın şeytanın adımlarına tabi
olmayın. Çünkü o, sizin apaçık düşmanınızdır” (el-Bakara 2/208). Doğru cevap A'dır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah'ı tanımamız için tek vasıtadır?
Duyu organları |
Nitelikleri hakkında akıl yürütme |
Vahiy |
İdrak |
Melekler |
Allah Teâlâ’nın kendine has yapısını oluşturan zâtını idrak etmek mümkün değildir. O’nun zâtı hakkında söyleyeceğimiz yegâne şey, O’nun varolduğudur. Yüce Allah’ı gözle görmek, duyu organlarıyla idrak etmek ya da O’nun niteliklerini akıl yürüterek tespit etmek söz konusu olamaz. Bu durumda Allah’ı tanıma konusunda tek bir vasıtamız kalmıştır ki, o da haberdir. Kâinatın yaratıcısı, bilgi edinme yollarından “doğru haber” vasıtasıyla yani vahiyle bizlere tanıtılmıştır. Doğru yanıt C'dir.
11.Soru
Büyük ila^hi^ kitaplar dışında bazı peygamberlere gönderilen vahiyler küçük risa^leler halinde kaydedilmiş ve onlara suhu^f adı verilmiştir. Kendilerine suhuf verilen peygamberler ve sayfa adedleri hangi şıkta yanlış verilmiştir?
Büyük ila^hi^ kitaplar dışında bazı peygamberlere gönderilen vahiyler küçük risa^leler halinde kaydedilmiş ve onlara suhu^f adı verilmiştir. Kendilerine suhuf verilen peygamberler ve sayfa adedleri hangi şıkta yanlış verilmiştir?
S¸i^t’e 50 |
İdris’e 30 |
Nuh'a 20 |
İbrahim’e 10 |
Musa’ya 10 |
Hz. Nuh'a (a.s) Kur’an ve teva^tür derecesine ulaşan hadi^slerde suhuf indirildiği bilgisi bulunmamaktadır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “vahy” kelimesinin anlamları arasında yer almaz?
Fısıldamak |
Telkin Etmek |
Yazı Yazmak |
Emretmek |
İlham Etmek |
Kur’an’da ilâhî bilginin peygamberlere aktarılmasını ifade eden temel fiil “fısıldamak, telkin etmek, süratli bir şekilde işaret etmek, yazı yazmak, ilham etmek” anlamlarına gelen “vahy”dir.
13.Soru
Allah’ın zatına nispet edilen ve O’nun ne olduğunu belirten nitelikler hangi sıfatlardır?
Sübûti sıfatlar
|
Selbi sıfatlar
|
Fiili sıfatlar
|
Tenzihi sıfatlar
|
Tekvin sıfatlar
|
14.Soru
Kur’an’da adı geçen Hârût-Mârût meleklerinin görevi nedir?
Bâbil halkını imtihan etmek ve onları sihir |
İnsanları koruyan ve onların iyi ve kötü fiillerini kaydeden meleklerdir. |
Eceli gelenlerin ruhunu kabzetmekle görevlidirler. |
Tabiat olaylarıyla görevlidirler. |
Kabirde sorgu işi ile görevli olan meleklerdir. |
Hârût-Mârût: Kur’an’da adı geçen bu iki meleğin Bâbil halkını imtihan etmek ve onları sihir
konusunda bilinçlendirmek için gönderildiği belirtilmektedir. Doğru cevap A seçeneğidir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Türkçedeki “inanç” kavramına dair yanlış bir değerlendirmedir?
Bir düşünceye gönülden bağlanmak anlamına gelir. |
İman kavramının içeriğini bütünüyle yansıtır. |
Batıl itikatları da kapsar. |
Arapça karşılığı iman ve itikattır. |
Türkçede bütün inanç çeşitleri bu kelime ile karşılanır. |
İnanç Türkçede “Bir düşünceye gönülden bağlanmak, Allah’a veya bir dine inanma, birine duyulan güven duygusu, bir kimse ya da şeyin doğruluğunu, büyüklüğünü ve gücünü sarsılmaz bir duygu ile benimsemek” anlamına gelir. Arapça karşılığı iman ve itikattır. Türkçede inanç, inanış ve inanç esasları olarak karşılanmaya çalışılan bu kelime ve türevleri dini kavramın içeriğini bütünüyle yansıtma açısından yetersizdir. Türkçede bütün inanç çeşitleri bu kelime ile karşılandığı için tümüne birden inançlar demenin batıl itikatları da kapsadığı unutulmamalıdır. Dolayısıyla, doğru cevap B seçeneğidir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi klasik dinler tarihi kitaplarının batıl dinlere verdiği isimdir?
Muharref |
Milel |
Beşeri |
İlkel |
Nihal |
Muharref, Allah'tan geldiği şeklini koruyamamış Yahudilik ve Hristiyanlık gibi dinlere denir. Beşeri din ise dinlerin kaynağına bakılarak sınıflandırılmış dindir. Klasik dinler tarihi kitapları ise hak dinlere milel, batıl dinlere nihal adını vermiştir.
17.Soru
Şirk ne anlama gelir?
Yaratıcı gücü inkar etmek
|
Birden fazla tanrıya inanmak
|
Allah Teâlâ’ya ortak koşmak, onun eşinin, benzerinin, ya da denginin olduğunu söylemek
|
Tabiat varlıklarına tanrısal özellikler vermek
|
Putlara üstün özellikler vermek
|
18.Soru
İslam dininde bir kimsenin mümin olabilmesi için hangi şartı yerine getirmesi gerekir?
Allah’ ın buyurduğu emirlere iman etmek
|
Tevhid veya şehadet kelimelerini kalben kabul etmek
|
Sadece dil ile şehadet getirip kalben kabul etmemek
|
Hoşgörülü olmayı benimsemek
|
Güzel ahlaklı olmayı benimsemek
|
19.Soru
Aşağıda verilen özelliklerden hangisi cinlere aittir?
İnsanlara nispetle daha üstün bir güce sahiptirler. |
Allah’a isyan etmeyen ve asla günah işlemeyen varlıklardır. |
Işıktan (nûr) yaratılmışlardır. |
Çeşitli sayıda kanatları vardır. |
Evlenmez ve çoğalmazlar. |
A seçeneğinde belirtilen özellik cinlere aittir. B, C, D ve E seçeneğinde belirtilen özellikler ise meleklere aittir.
20.Soru
Burhân-ı temânû Allah ile ilgili neyin delili olarak oluşturulmuştur?
Kıyam binefsihî |
Kudret |
İlim |
Semi |
Tevhid |
Bu delile göre tabiatta gözlemlenen kozmolojik düzen Allah’in bir olduğunun delilidir. Aksi halde çok tanrılı bir dünyada kargaşanın olması kaçınılmazdır. Çünkü er ya da geç bu tanrıların iradeleri çatışacak ve sonuçta evrene bir karmaşa ve düzensizlik hakim olacaktır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ