İslam İnanç Esasları Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İnanç, insanları aşağıdakilerden hangisine yönlendirmez?
Hayra
|
İyiliğe
|
Vicdan temizliğine
|
Keramet göstermeye
|
Ahlaklı davranmaya
|
2.Soru
Babil halkını imtihan etmek ve onları sihir konusunda bilinçlendirmek için gönderilen melek/melekler hangisidir?
Mukarrebun melekleri |
Hafaza melekleri |
Kiramen Katibin |
Münker-Nekir |
Harut-Marut |
Hârût-Mârût melekleri Babil halkını imtihan etmek ve onları sihir konusunda bilinçlendirmek için gönderilmiştir.
3.Soru
Gaye ve nizam delili aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilmektedir?
Temelde evrende bir düzenin olduğu ve bu düzendeki her varlığın belirli bir gayeye yönelik olarak yaratıldığı öncülünden hareket eder. |
Varlıkları zorunlu (vâcib) ve zorunsuz (mümkün) varlıklar olmak üzere ikiye ayırır. |
Evrenin yaratılmış olduğu ve her yaratılmışın da bir yaratıcıya muhtaç olduğundan hareketle Allah’ın varlığını ispata çalışır. |
Allah’ın varlığını genelde kozmolojik ve teleolojik delillere dayalı bir yöntem içinde ispatlamaya çalışır. |
Allah’ın varlığının, insanlar tarafından tabiî olarak kabul edilecek bir konu olarak telâkkî edilmesidir. |
İslâm düşüncesinde gaye ve nizam delili olarak bilinen teleolojik delil, temelde evrende bir düzenin olduğu ve bu düzendeki her varlığın belirli bir gayeye yönelik olarak yaratıldığı öncülünden hareket eder. İmkân delili varlıkları zorunlu (vâcib) ve zorunsuz (mümkün) varlıklar olmak üzere ikiye ayıran delilidir.Hudûs delili evrenin yaratılmış olduğu ve her yaratılmışın da bir yaratıcıya muhtaç olduğundan hareketle Allah’ın varlığını ispata çalışır. Allah’ın varlığının, insanlar tarafından tabiî olarak kabul edilecek bir konu olarak telâkkî edilmesi ise fıtrat delilinin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Doğru yanıt A'dır.
4.Soru
İslâm inanç esaslarının ilki ve en önemlisi aşağıdakilerden hangisidir?
Allah’a iman
|
Peygamberlere iman
|
Kaza ve kadere iman
|
Meleklere iman
|
Kitaplara iman
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın melekleri yaratmasının gayelerinden biridir?
Melekler, insanların yanlış veya doğru yaptıkları davranışları sorgulamak |
Fizik âlem ile ulûhiyet makamı arasında bir köprü vazifesi görmek |
Dini hükümlerin kaynağını oluşturmak |
Dini hükümleri değiştirmek veya yürürlükten kaldırmak |
Allah’tan aldıkları emir ve yasakları insanlara aktarmak |
A, C ve D seçeneğinde verilen hususlar sadece yüce Allah’ın takdirindedir ve meleklerin böyle görevleri ve yaratılış amaçları yoktur. E seçeneğindeki görev ise peygamberlere aittir, melekler Allah’tan aldıkları emirleri ve yasakları peygamberlere iletirler. B seçeneğinde verilen, meleklerin Fizik âlem ile ulûhiyet makamı arasında bir köprü vazifesi görmeleri ise Kur’an’da belirtilen çerçevede Allah’a teslimiyetin sembolü olan meleklerin görevlerinden ve Allah’ın melekleri yaratma gayelerinden ve hikmetlerinden biridir.
6.Soru
Dinin kelime anlamında aşağıdaki ifadelerden hangisi yer almaz?
İtaat |
Güzel ahlak |
Mükâfat |
Örf |
Usul |
Temel anlam olarak dinin; itaat, ceza, mükâfat, örf, adet, hüküm, tutulan yol ve usul kelimeleriyle karşılandığı ifade edilir.Güzel ahlak iseilim ve edep öğrenmekle elde edilen iyi huylardır.
7.Soru
Evren’in ve ilk insanın yaratılışından, Hz. A^dem’ ve Havva’nın işlediği ilk suçtan, onların yeryüzüne inişlerinden, Hz. Nuh, İbrahim ve İsra^iloğulları’nın Mısır’a girişlerinden ve oradaki hayatlarından bahseden Tevratın bölümü hangisidir?
Evren’in ve ilk insanın yaratılışından, Hz. A^dem’ ve Havva’nın işlediği ilk suçtan, onların yeryüzüne inişlerinden, Hz. Nuh, İbrahim ve İsra^iloğulları’nın Mısır’a girişlerinden ve oradaki hayatlarından bahseden Tevratın bölümü hangisidir?
Huruc |
Tekvin |
Levililer |
Tesniye |
A'dat |
Evren’in ve ilk insanın yaratılışından, Hz. A^dem’ ve Havva’nın işlediği ilk suçtan, onların yeryüzüne inişlerinden, Hz. Nuh, İbrahim ve İsra^iloğulları’nın Mısır’a girişlerinden ve oradaki hayatlarından bahseden bölüm Tekvin'dir
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi meleklerin görevlerinden biri değildir?
Peygamber’e salat ve selam getirmek |
Müminlere a^hirette şefaat etmek ve insanlara dünyada hayır duada bulun- mak |
Peygamberlere ve müminlere maddi^ ve manevi^ destek olmak |
İnsalara gaybi bilgiler ulaştırmak |
Allah'ın takdir ettiği cezaları yerine getirmek |
Meleklerin insanlara gaybi bilgiler aktarmak gibi bir görevleri yoktur.
9.Soru
Allah’tan peygamberlere yönlendirilmiş aşkın/ilâhî bir mahiyete sahip olan vahiy, yapısı itibariyle nasıl bir bilgidir?
Deneysel bilgi |
Sezgisel bilgi |
Duygusal bilgi |
Metafiziksel bilgi |
Bilimsel bilgi |
Allah’ın kendi iradesini çeşitli yollarla seçmiş olduğu peygamberlere bildirmesi- ne vahiy denilmektedir. Tanrı’dan insana yönlendirilmiş olan bu ilişki aşkın/ila^hi^ bir mahiyete sahiptir. Metafizik a^lemden fizik dünyaya bilgi akışını sağlayan bu iletişimin mahiyeti, zamanı ve şekli tamamen Allah’ın iradesiyle belirlenmiştir.
10.Soru
İslâm inanç sistemi ile ilgili verilenlerden hangisi yanlıştır?
İslam orta bir yoldur. |
İtikat esasları bir bütündür. |
İslâm uzlaşmacıdır. |
İnanç esasları açık ve sadedir. |
İnanç esaslarına körü körüne bağlanılmaz. |
İslâm, orta bir yoldur, mutedildir ama uzlaşmacı ve eklektik değildir. Doğru cevap C'dir.
11.Soru
Dinlerin kaynağına bakılarak dinler nasıl sınıflandırılmışlardır?
Hak ve batıl din |
Semavi dinler ve beşeri dinler |
Ehl-i kitap ve kitabı olduğu şüpheli Tek tanrılı ve çok tanrılı dinler |
Yerel kabile dinleri, millî dinler ve evrensel dinler |
İlkel dinler, milli dinler ve dünya dinleri |
İslam âlimleri genelde hak ve batıldin şeklinde bir sınıflama yapmışlardır. Dinlerin kaynağına bakılarak yapılan sınıflamaya göre, semavi dinler vebeşeri dinlerayırımı yapılmıştır. Kutsal kitaplarının bulunup bulunmamasına göre yapılan tasniflerde de Ehl-i kitap Yahudi ve Hıristiyanları, kitabı olduğuşüpheli dinler de Mecûsiler ve Maniheistleri ifade etmek için kullanılmıştır. Dinler tek tanrılı ve çok tanrılı olmak üzere de sınıflandırılmış ve ilkel dinler, milli dinler ve dünya dinleri adlandırmaları yapılmıştır. Bu konudadinleri sınıflamanın çok çeşitli yöntemleri olduğu bir gerçektir. Ancak bu bilgileri göz önüne alarak dinleri yerel kabile dinleri, millî dinler ve evrensel dinler şeklinde üç kısma ayırarak anlamak uygun görünmektedir.
12.Soru
Kur’an-ı Kerim’de belirtildiği üzere Cehennemin işleri ile görevli meleklerin sayısı kaçtır?
17 |
19 |
13 |
29 |
33 |
Kur’ân-ı Kerim’de meleklerin türlerini ve sayılarını ancak Allah’ın bildiği belirtilmektedir. Kur’ân Cehennemin işleri ile görevli meleklerin bulunduğunu belirttikten sonra onların sayısının, B seçeneğinde de belirtildiği üzere “on dokuz” olduğunu bildirmektedir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah'ın kelam sıfatının bir eseri olarak gösterilebilir?
Cennet |
Melekler |
Sünnetler |
Peygamberler |
Kur'an-ı Kerim |
Kelam sıfatı: Allah’in konuşma sıfatıdır. Allah insanlığa ilahi kitaplar aracılığıyla konuşmuştur. Dolayısıyla Kur'an-ı Kerim kelam sıfatına örnek bir eser olarak gösterilebilir.
14.Soru
Aşağıdaki mezheplerden hangisi meleklerin peygamberlerden ve insanlardan üstün olduğunu savunur?
Şia |
Mu’tezile |
Hariciyye |
Kerramiyye |
Selefilik |
Mu’tezile mezhebinin çoğunluğu, meleklerin Allah’a yakın olmaları ve nefsin isteklerinden yoksun bulunmaları nedeniyle peygamberlerden ve diğer insanlardan üstün olduğunu savunmuştur.
15.Soru
I. Nurdan yaratılmışlardır.
II. Erkeklik ve dişilik özelliği yoktur.
III. Gaybı bilirler.
IV. Güçlüdürler.
V. Kanatları vardır.
Yukarıdakilerden hangileri, meleklerin özellikleri arasında yer almaktadır?
I ve II |
III, IV ve V |
Yalnız III |
I, II, IV ve V |
I, III ve V |
Melekler de diğer varlıklar gibi gaybı bilemezler. Çünkü gaybı sadece Allah bilir. Meleklerin bildiği gayb, Allah’ın onlara bildirdikleriyle sınırlıdır. Dolayısıyla, doğru cevap D seçeneğidir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Adem ile başlayan dinin değişmeyen boyutunu oluşturur.
Ahlak ile ilgili ilkeler |
Hukuk ile ilgili ilkeler |
İbadetlerle ilgili ilkeler |
Vahye konu olan bütün emir ve yasakları içeren ilkeler |
İnanç esasları ile ilgili ilkeler |
İnanç esasları ile ilgili ilkeler Hz. Adem ile başlayan dinin değişmeyen boyutunu oluşturur.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, “vahy” fiilinin anlamlarından biri değildir?
Fısıldamak |
Telkin etmek |
Süratli bir şekilde işaret etmek |
Yazı yazmak |
Görüşmek |
Kur’an’da ilâhî bilginin peygamberlere aktarılmasını ifade eden temel fiil “fısıldamak, telkin etmek, süratli bir şekilde işaret etmek, yazı yazmak, ilham etmek” anlamlarına gelen “vahy”dir. Dolayısıyla, doğru cevap E seçeneğidir.
18.Soru
Aşağıdakilerin hangisi şeytanın insanlar üzerindeki etkilerinden biri değildir?
Boş kuruntu ve yalancı vaatlerle kandırmak
|
İnsan iradesine tamamen set çekmek
|
Allah’ın emirlerine isyan etmeye yöneltmek
|
Harama teşvik etmek
|
Vesvese vermek
|
19.Soru
Kur’an’da uluhiyet makamına en yakın olarak zikredilen melekler aşağıdakilerden hangisidir?
Mukarrebûn Melekleri |
Hafaza ve Kiramen Katibin Melekleri |
Cennet ve Cehennemde görevli Melekler |
Harut-Marut |
Münker-Nekir |
Aynı zamanda İlliyyun ve kerrubiyyun melekleri de denilen Mukarrebûn melekleri Kur’an’da ulûhiyet makamına en yakın melekler olarak zikredilmektedirler. Doğru yanıt A'dır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi meleklerin özelliklerinden biri değildir?
Nurdan yaratılmış varlıklardır. |
Cinsiyetleri yoktur. |
Yorulma, usanma vb. bedensel özelliklerden arınmışlardır. |
Son derece güçlü ve üstün özelliklere sahiptirler. |
İnanılanın aksine kanatları yoktur. |
Bir ayette meleklerin kanatları olduğu belirtilmektedir. Ayette geçen “kanat” ifadesini diğer dünyevî varlıkların kanatlarına benzeterek anlamak doğru değildir. Çünkü bu kanatların mahiyeti bilinmemektedir. Doğru cevap E'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ