İslam İnanç Esasları Ara 20. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi vahiy ile ilgili doğru bilgilerden biridir?
Kur’an’da vahyin mahiyetine dair birçok açıklama bulunmaktadır. |
Vahyin peygamberlere ulaştırılması sırasında bir takım değişiklikler meydana gelebilir. |
Herhangi bir vasıta olmadan ilham, mananın kalbe aktarılması ve rüya yoluyla gerçekleşir. |
Cinlerin kâhinlere ilettikleri bilgilerdir. |
Kur’an’ın vahyinde lafız ve manâ ayrımı söz konusudur. |
A, B, D ve E seçeneklerinde verilen bilgiler vahiyle ile ilgili yanlış bilgilerdir. Bu tür bilgilere inanmamak gerekmektedir. C seçeneğindeki doğrudan vahyetme şekliyle ilgili bir bilgidir. Vahyin bu şekli herhangi bir vasıta olmadan ilham, mananın kalbe aktarılması veya rüyâ yoluyla gerçekleşir. Doğru cevap C'dir.
2.Soru
- “O, doğunun da batının da Rabbidir. O’ndan başka hiçbir ilâh yoktur. Öyle
ise O’nu vekil edin” (el-Müzzemmil 73/9) - “O’ndan başka hiçbir ilâh yoktur. Yaşatır, öldürür. O, sizin de Rabbiniz,
önceki atalarınızın da Rabbidir” (ed-Dûhân 44/8). - “İlahınız tek bir Allah’tır. O’ndan başka ilah yoktur. O rahman ve rahimdir”
(el-Bakara 2/163).
ise O’nu vekil edin” (el-Müzzemmil 73/9)
önceki atalarınızın da Rabbidir” (ed-Dûhân 44/8).
(el-Bakara 2/163).
Yukarıda Kur'an-ı Azimüşşan'dan verilen ayetler, islam dinindeki hangi temel ilkeye vurgu yapmaktadır?
İbadet |
Tevhid |
Hilkat |
Uluhiyyet |
İman |
Allah’ın birliğini ifade eden tevhid, inancın yapısına rengini veren en temel ilkedir. Bu nedenle İslâm dinine “Tevhid Dini” denildiği de bilinmektedir. Yukarıdaki ayetlerde Allah'ın birliğine vurgu yapılmaktadır. Doğru yanıt B'dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi cinler için Kur’an’da geçen özelliklerinden birisidir?
Peygamber gönderilmemiştir. |
Allah’a kulluk etmek için yaratılmışlardır. |
Geleceği bilirler. |
İman etmezler. |
Kısa sürede uzun mesafe gidemezler. |
Kur’ân-ı Kerim’de genel olarak cinlerle ilgili şu bilgiler verilmektedir: cinler de insanlar gibi Allah’a kulluk etmeleri için yaratılmıştır. Cinlere de peygamber gönderilmiş, bir kısmı iman etmiş, bir kısmı kâfir olarak kalmıştır, kısa sürede uzun mesafeleri katedebilir. Doğru cevap B'dir.
4.Soru
Allah’ın kendi iradesini çeşitli yollarla seçmiş olduğu peygamberlere bildirmesine ne ad verilir?
inanç |
vahiy |
sure |
ayet |
kutsal kitap |
Allah’ın kendi iradesini çeşitli yollarla seçmiş olduğu peygamberlere bildirmesine vahiy denilmektedir. Doğru cevap B’dir.
5.Soru
Aşağıdaki sıfatlardan hangisi Allah'ın Sübûtî sıfatlarındandır?
Bütün farz ibadetler inanç esası değeri taşır. |
İtikada konu olan şeyler iman esaslarıdır. |
İbadetler kuldan Allah’a yönelik yapılan samimi davranışlardır. |
İnanç esaslarındaki tevhid ilkesi ibadetlerde de geçerlidir. |
İbadetler de inanç esasları gibi dinin değişmez ilkeleridir. |
İtikada konu olan şeyler iman esaslarıdır. Allah’a, meleklerine, peygamberlerine, kitaplarına ve âhiret gününe inanmak bu esaslardandır. İnanç esaslarının özellikleri kesinlik, değişmezlik, açıklık ve bölünmezlik olarak sıralanmaktadır. İbadetler kuldan Allah’a yönelik yapılan samimi davranışlardır. İbadetlerde esas olan riyasız bir şekilde Allah’a yönelmek ve sadece O’na kulluk etmektir. İnanç esaslarındaki tevhid ilkesi ibadetlerde de geçerlidir. İbadetler de inanç esasları gibi dinin değişmez ilkeleridir. Bütün farz ibadetler inanç esası değeri taşır. Doğru yanıt B'dir.
6.Soru
Naslarda geçen ve zahirî mânalarıyla Allah’a nisbet edilmesi mümkün olmayan sıfatlara ne denir?
Fiili sıfatlar |
Haberi sıfatlar |
Sübuti sıfatlar |
Selbi sıfatlar |
Zati sıfatlar |
Sıfatlar konusu içinde yeralan bir diğer husus ise naslarda geçen ve zahirî mânalarıyla Allah’a nisbet edilmesi mümkün olmayan kavramlardır. Bunlar sonraki dönem kaynaklarında “haberî sıfatlar” olarak anılmıştır. Ayet ve hadislerde zikredilen el (yed), yüz (vech), göz (ayn), ayak (kadem) gibi kavramlar İslâm âlimlerinin büyük çoğunluğu tarafından İslâmiyetin tenzih inancına uygun bir şekilde yorumlanmıştır. Doğru yanıt B'dir.
7.Soru
“Allah’a tam teslimiyet, hükümlerine boyun eğmek ve emirlerine uymak” anlamlarına gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
İslam |
İman |
Tevhid |
Yakîn |
İz'an |
İslâm âlimleri İslâm kelimesine “Allah’a tam teslimiyet, hükümlerine boyun eğmek ve emirlerine uymak” anlamları verdikleri gibi “kişinin kendini her haliyle Allah’a teslim etmesi ve O’na ortak koşmamakla birlikte sadece O’na kulluk etmesi” şeklinde mana vermişlerdir
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi islâm âlimleri tarafından bildirilen esmâ-i hüsnâ listesinde Allah Teâlâ'nın zâtî isimlerinden biridir?
el-Bârî |
el-Evvel |
el-Hâlik |
el-Hakem |
el-Musavvir |
İslâm âlimleri esmâ-i hüsnâ listesinde bulunan isimleri çeşitli şekillerde sınıflandırmışlardır. Bunlardan zâtî isimler; mutlak manada Allah’ın zatını ilgilendiren; el-Evvel, es-Samed, el-Kuddüs, el-Celîl gibi isimlerdir. Kâinati ilgilendirenler ise, tabiatın yaratılışına ve işleyişine temas eden; el-Hâlik, el-Bârî ve el-Musavvir vb. manalardır. Esmâ-i hüsnâdan insanla ilgili olan ilâhî isimler ise; el-Adl, el-Hakem ve el-Fettâh gibi insana yönelik olanlardır.
9.Soru
Şeytanın Allah’ın rahmetinden kovulmasına sebep olan kötü huyu aşağıdakilerden hangisidir?
Kibir |
İftira |
Yalan |
Kıskançlık |
Lanet etmek |
Kur’ân-ı Kerîm’de geçen İblis kelimesi Hz. Adem’in yaratılması sırasında meleklerin Allah’a secde etmesinin emredilmesi, ancak buna karşılık İblis adındaki varlığın kibirlenerek bu emre itaatsizlik etmesi ve bu sebeple Allah’ın rahmetinden kovulmasıdır.
10.Soru
İslâm dininin inançla ilgili hükümlerine ne denir?
Muâmelât |
Tefsir |
Tevhit |
İtikat |
İlim |
İslâm dininin inanç esasları itikat olarak isimlendirilir. İtikat ise “Bir şeye gönül bağlamak, düğüm atmışçasına kesinlikle inanmak ve bütünüyle benimsemek” anlamlarına gelir. İman etmekle eş anlamlıdır. İtikat esasları ise “İslâm dininde kesinlikle inanılan ve inanılan hususlarda şüpheye yer vermeden doğru kabul edilen değerler” anlamına gelir.
11.Soru
I. İrade II. Kelam III. Kudret Yukarıdakilerden hangileri Allah'ın sübuti sıfatlarındandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I, II ve III |
Sübuti sıfatlar Allah’ın zatına nispet edilen ve O’nun ne olduğunu belirten niteliklerdir. Cenâb-ı Hakk’ın bu sıfatlarla nitelenmesi ve bunların zıtlarından uzak tutulması (tenzih) zorunludur. İslâm âlimleri çeşitli maksatlar için ayet ve hadislerden yola çıkarak bir sübûtî sıfatlar listesi belirlemeye çalışmışlardır. Âlimlerin temas ettiği bu yedi sıfatı şöylece sıralayabiliriz: Hayat, İlim, Semî‘, Basîr, Kudret, İrade, Kelâm. Doğru yanıt E'dir.
12.Soru
İman için hem tasdikin hem de ikrarın gerekli olduğunun, birinin diğerine feda edilemeyeceğinin üzerinde duran alimler genelde aşağıdakilerden hangisidir?
Hanefi âlimleri |
Maliki âlimleri |
Şafii âlimleri |
Hanbeli âlimleri |
Matüridiyye âlimleri |
İman için hem kalbin tasdikinin hem de ikrarın birlikte olması gerektiğini söyleyen âlimler vardır. Birini diğerine feda etmemenin lüzumu üzerinde duran bu bilginler genelde Hanefî âlimlerdir. Buna göre insanın kalbindeki tasdik son derece önemli olmakla birlikte onun dışa vurulmasını da aynı şekilde lüzumludur.
13.Soru
Peygamberlerin görevi nedir?
Din oluşturmak, Allah’tan aldığı emir ve yasakları insanlara aktarmak
|
Dini hükümleri oluşturmak ve bu hükümleri insanlara aktarmak
|
Dini hükümleri değiştirmek ve yürürlükten kaldırmak
|
İlahî vahiy doğrultusunda Allah’tan aldığı emirleri insanlara aktarmak
|
Din oluşturmak
|
14.Soru
Dinin ve dini hükümlerin kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Allah |
Peygamberler |
Ruh |
Tabiat olaylarındaki gizil güç |
Korku |
Din, Allah tarafından konulur. O’ndan başkasının din oluşturma hakkı yoktur. Bu sebeple dinî hükümlerin kaynağı da Allah’tır. O’nun dışında hiç kimsenin dinî hükümleri değiştirme ve yürürlükten kaldırma yetkisi yoktur. Bu genel kuralın içine Peygamberler de dâhildir. Onlar da dine bir ekleme ve eksiltme yapamaz. Bazı batılı düşünürler dinin kaynağını atalara tapınma, ruh, tabiat olaylarındaki gizil güç, kutsallık, korku ve ümit olarak görmüşlerdir. Bu sebepten İslâm’ın kaynağını da Hz. Peygamber’e dayandırmak istemişler ve onun getirdiği dine Muhammedîlik (Muhammedanism) adını vermişlerdir. İslam’da peygamberin konumunun dini meydana getirmek etmek değil insanlara doğru bir şekilde ulaştırmak olduğunu gözden kaçırdıkları için bu düşünceye sahip olmuşlardır. Hâlbuki İslam âlimleri din tariflerinde “Allah tarafından konulmuş ilâhî kanun” tabirini kullanmak suretiyle bu şekildeki yanlış anlaşılmaların önüne geçmek istemişlerdir. Dolayısıyla, doğru cevap A seçeneğidir.
15.Soru
İman ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
İmanın en kısa ve kestirme yolu, tevhid veya şehâdet kelimelerini kalben kabul edip dillendirmesidir. |
İman islama göre insanı kurtuluşa götürür. |
içinde bulunulan toplumun çıkarları söz konusu olduğunda helal ve haram hususunda yapılan yanlışları hoş görmek. |
Allah’ın birliğine, O’nun sonsuz güç ve kudret sahibi olduğuna, Hz. Peygamber’in O’nun gönderdiği son elçi olduğuna şeksiz şüphesiz inanmak imandan gelir. |
İman kapısından giren insan Allah katında en değerli kimselerden olmuştur. |
Her zaman, koşulsuz şartsız helal ve haram hususunda titizlik göstermek gerekir.
16.Soru
İlâhi vahye dayanmakla birlikte Allah’tan geldiği şeklini koruyamamış dinler hangi adla adlandırılmaktadır?
İslam ve Hıristiyanlık |
İslam ve Yahudilik |
Yahudilik ve Hıristiyanlık |
İslam, Yahudilik ve Hıristiyanlık |
İslam |
İlâhi vahyedayanmakla birlikte Allah’tan geldiği şeklini koruyamamış Yahudilik veHıristiyanlık gibi dinlere de muharref din adını vermişlerdir.
17.Soru
Allah Teâla’yı tanımamıza yarayan mana ve kavramlara ne ad verilir?
İman
|
Tevhid
|
Sıfat
|
Fıtrat
|
Tasvir
|
18.Soru
İslâm’ın amelî hükümleri çerçevesinde ele alınan cezalarla ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
yapılması kesinlikle yasak olan fiilleri işleyenlere verilmiştir |
asıl olan ibret olması ve bunu görenlerin kesinlikle o fiilleri işlemekten sakınmasıdır |
hak edene cezaların tavizsiz uygulanır, kimseye ayrıcalık tanınmaz |
Toplumun barış içinde yaşaması için bu cezalar vazgeçilmez |
Cezalarda toplumun menfaati esastır. |
İslâm’ın amelî hükümleri çerçevesinde ele alınan cezalar, yapılması kesinlikle
yasak olan fiilleri işleyenlere verilmiştir. Bunlarda asıl olan ibret olması ve bunu görenlerin kesinlikle o fiilleri işlemekten sakınmasıdır. İnsanların birbirlerine zülüm
etme yetkisi yoktur. Toplumun barış içinde yaşaması için bu cezalar vazgeçilmez olarak görülmüştür, zira İslâm dininde kimsenin suç işleme ayrıcalığı yoktur. İşte bu
sebeple hak edene cezaların tavizsiz uygulanması istenir. Bu konuda suçluya karşı
bir acıma duygusunun ceza vermenin önüne geçmemesi Allah’ın kullarından istediği bir farzdır. bütün bu prensiplerle birlikte İslam hukukunda cezalarda sadece toplumun menfaati gözetilmez.
19.Soru
Aşağıda iblis ile ilgili verilen bilgilerden hangisi doğrudur ?
İnsanları iyi olana yönlendirir. |
Her insanı kontrol altına alır. |
Allah’a karşı geldiği için şeytan olmuştur. |
Ateşten yaratılmıştır. |
Hz. Adem'e secde etmiştir. |
Kur’ân’da İblîs’in mahiyeti hakkında fazla bilgi verilmemekle birlikte ateşten yaratıldığı vurgulanmaktadır. Doğru cevap D'dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân-ı Kerîm hakkında doğrudur?
Allah'ın emirlerine uyan ve uymayanlarla ilgili herhangi bir vaat verilmemiştir. |
Önceki peygamberle ilgili herhangi bir bilgi içermemektedir. |
Kur’ân-ı Kerîm'in bazı kısımları değiştirilmiştir. |
Kur’ân-ı Kerîm sadece yaşadığımız bu dünya ile ilgili bilgiler içermektedir. |
Bilimsel gerçeklere değinilmiştir. |
Kur’an’da dini olanlar yanında, bazı bilimsel ve sosyal gerçekliklere de değinilmiş, yeni bilimsel gelişmeler onu teyit etmiş, daha iyi anlaşılmasını sağlamıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ