İslam İnanç Esasları Ara 21. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. İslam dininin iman esaslarından biri de meleklerin varlığına inanmaktır.
II. Melekler, duyu organlarıyla algılanması mümkün olmayan varlıklardır.
III. Onlar hakkındaki tek bilgi kaynağımız Kur’ân-ı Kerim’dir.
IV. İnsan aklı, meleklerin varlığını kavrayabilir.
Yukarıda meleklerle ilgili verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
II, III ve IV |
I, II, III ve IV |
İslam dininin iman esaslarından biri de meleklerin varlığına inanmaktır. Melekler, duyu organlarıyla algılanması mümkün olmayan varlıklardır. Onlar hakkındaki tek bilgi kaynağımız Kur’ân-ı Kerim’dir. Bu nedenle onların mahiyetleri
hakkında vahyin dışında söylenen şeylere itibar edilmemesi gerekir. Pozitif bilimlere dayanarak meleklerin varlığı veya yokluğu hakkında kesin bir sonuca varmak
da mümkün değildir. Bununla birlikte insan aklı, meleklerin varlığını kavrayabilir. Çünkü varlıklar âlemini duyulur alanla sınırlamak doğru değildir. Doğru cevap E seçeneğidir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi vahiy ile ilgili doğru bilgilerden biridir?
Kur’an’da vahyin maiyetine dair birçok açıklama bulunmaktadır. |
Vahyin peygamberlere ulaştırılması sırasında bir takım değişiklikler meydana gelebilir. |
Herhangi bir vasıta olmadan ilham, mananın kalbe aktarılması ve rüya yoluyla gerçekleşir. |
Cinlerin kâhinlere ilettikleri bilgilerdir. |
Kur’an’ın vahyinde lafız ve manâ ayrımı söz konusudur. |
A, B, D ve E seçeneklerinde verilen bilgiler vahiyle ile ilgili yanlış bilgilerdir. Bu tür bilgilere inanmamak gerekmektedir. C seçeneğindeki doğrudan vahyetme şekliyle ilgili bir bilgidir. Vahyin bu şekli herhangi bir vasıta olmadan ilham, mananın kalbe aktarılması veya rüyâ yoluyla gerçekleşir.
3.Soru
Seçeneklerde verilen ayetlerden hangisinde iman esaslarından bahsedilmektedir?
“Hac ibadetini bitirince babalarınızı andığınız gibi, hatta ondan daha kuvvetli bir şekilde Allah’ı anın” (el-Bakara 2/200). |
“Size azap gelip çatmadan önce Rabbinize dönün, O’na teslim olun, sonra size yardım edilmez” (ez-Zümer 39/54) |
“Ey iman edenler! Hep birden huzur ortamına girin. Sakın şeytanın adımlarına tabi olmayın. Çünkü o, sizin apaçık düşmanınızdır” (el-Bakara 2/208) |
“Kim imanı kabul etmezse onun ameli boşa gitmiştir. O, âhirette de ziyana uğrayanlardandır” (el-Mâide, 5/5; Nisâ 4/124; Enbiyâ 21/94 |
“Gerçek iyilik, yüzlerinizi doğu ve batı yönüne çevirmeniz değildir. Asıl iyi |
İtikada konu olan şeyler iman esaslarıdır. Allah’a, meleklerine, peygamberlerine,
kitaplarına ve âhiret gününe inanmak bu esaslardandır. Kur’ân-ı Kerîm’de, inanç
esasına konu olan değerler tek tek sayılmıştır. Bu âyetlerden bazıları şunlardır:
“Gerçek iyilik, yüzlerinizi doğu ve batı yönüne çevirmeniz değildir. Asıl iyi
olan, Allah’a, âhiret gününe, meleklere, kitaplara, peygamberlere inanan kimsenin yaptığıdır” (el-Bakara 2/177).
“Ey İnananlar! Allah’a, peygamberine, peygamberine indirdiği kitaba ve daha
önce indirdiği kitaba inanın. Kim Allah’ı, meleklerini, kitaplarını, peygamberlerini ve âhiret gününü inkâr ederse, şüphesiz gerçek bir sapıklığa düşmüştür” (enNisâ 4/136).
4.Soru
“Dini ayakta tutun ve onda ayrılığa düşmeyin diye Nuh’a tavsiye ettiğini, sana vahyettiğimizi, İbrahim’e, Musa’ya ve İsa’ya tavsiye ettiğimizi Allah size de din kıldı” (eş-Şûrâ 42/13) âyeti inançla ilgili aşağıdakilerden hangisini vurgulamaktadır?
Ahlâkî duygular insanlara din tarafından kazandırılır. |
İnanç esaslarında zaman içinde hiçbir değişiklik olmamıştır. |
Beşerî kanun ve nizamlar, insanları ahlâkîliğe teşvik etmekte yeterli değildir. |
İslâm’ın her şeyden önce bir tevhid dinidir. |
Çok amel etmek veya gayet ahlâklı bir davranış sergilemek İslam için yeterlidir. |
İslâm’ın inanç esasları insanın gayb dünyasına hitap ettiği için ilk insan ve ilk peygamberden bu yana var olan esaslardır. İnsanın fiziki ihtiyaçları temelde değişmediği gibi inançla olan ilişkisindeki gereksinimi de değişmemektedir. Bu anlam itibarıyla inanç esaslarında zaman içinde hiçbir değişiklik olmamıştır. Bu husus çeşitli ayetlerde vurgulanmıştır. Bunlardan biri “Dini ayakta tutun ve onda ayrılığa düşmeyin diye Nuh’a tavsiye ettiğini, sana vahyettiğimizi, İbrahim’e, Musa’ya ve İsa’ya tavsiye ettiğimizi Allah size de din kıldı” (eş-Şûrâ 42/13) âyetidir. İnsan ihtiyaçlarının çeşitliliği yanında dine olan gereksinim hiçbir zaman ortadan kalkmamıştır. Doğru cevap B'dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yahudilerin kutsal metni Tanah’ın ilk bölümünü oluşturan Tevrat’ın bölümleri arasında yer almaz?
Mezmurlar |
Tekvin |
Çıkış |
Levililer |
Sayılar |
Torah (Tevrât): Tekvin, Çıkış, Levililer, Sayılar, Tesniye isimli beş bölümden oluşmaktadır. A seçeneğinde verilen “Mezmurlar” Ketubîm kısmınada yer alır.
6.Soru
Esmâ-i hüsnâ nedir?
Allah’ın isimlerinden biri
|
Allah’ın isimlerinin yazılı olduğu liste “En güzel isimler”
|
Allah’ın zatını ilgilendiren isimlerin listesi
|
Tabiatın yaratılışına ve işleyişine temas eden isimlerin listesi
|
İnsanla ilgili olan isimlerin listesi
|
7.Soru
Toplumu taklid zihniyetinden kurtarmayı amaçlayan iman çeşidi hangisidir?
tahkiki iman |
Marufa iman |
Gayba iman |
İcmali iman |
Meçhule iman |
Toplumu taklid zihniyetinden kurtarmayı amaçlayan iman çeşidi Tahkiki imandır.
8.Soru
1 - Her şeye ve her halde bir boyun eğiş
2 - Allah'a yönelme ve O'na teslim olma
3 - O'na ortak koşmamak ve sadece O'na kulluk etmek
Yukarıda yer alanlardan hangisi veya hangileri İslam'ın anlamı olarak görülebilir?
Hepsi |
2 ve 3 |
1 ve 3 |
1 |
1 ve 2 |
1 numaralı tanım İslam'ın anlamı olarak görülemez. İnkıyat ve itaat merkezli bir anlam taşıyan İslam'da kulun her şeyden daha ziyade sadece hakka boyun eğişi doğrudur.
9.Soru
İslam inanç esasları ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
İnanç esasları topluma göre değişir. |
İnanç esaslarında zorlama yoktur. |
İnanç esaslarına körü körüne bağlanılmaz |
İnanç esasları açık ve sadedir. |
İnanç esasları bir bütündür. |
İslam inanç esasları zamana, zemine, mekana, fert ve toplumlara göre değişmez.
10.Soru
Aşağıdaki kişilerden hangisinin döneminde Kur’ân-ı Kerîm çok hassas prensipler çerçevesinde bir araya getirilmiş ancak çoğaltılmamıştır?
Hz. Ebû Bekir |
Hz. Osman |
Hz.Ömer |
Hz.Ali |
Hz.Hasan |
Hz. Ebû Bekir’in hilâfeti döneminde Kur’ân-ı Kerîm vahiy kâtibi Zeyd b. Sâbit tarafından çok hassas prensipler çerçevesinde bir araya getirilmiş ancak çoğaltılmamıştı.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın bir insanla iletişim kurma şekillerinden biri değildir?
Doğrudan vahyetmek |
Perde arkasından konuşmak |
Elçi ile vahiy |
Görülmeyecek şekilde konuşmak |
Başka canlılar aracılığıyla konuşmak |
Şura suresinin “Allah bir insanla ancak vahiy yoluyla veya perde arkasından konuşur veyahut bir elçi gönderip izniyle ona dilediğini bildirir” mealindeki ayetinde Allah-Peygamber diyaloğunun farklı şekillerde gerçekleştiği ifade edilmektedir. Bu ayetten de anlaşılacağı üzere, Allah peygamberleri ile doğrudan, perde arkasından ve elçi aracılığıyla görünmeden iletişim kurmaktadır. Ancak E seçeneğinde belirtilen yöntem, ayetde Allah'ın insan ile iletişim kurma şekillerinden biri olarak geçmemektedir. Dolayısıyla, doğru cevap E seçeneğidir.
12.Soru
İman-ikrar ilişkisi hangi mezhepte vardır?
Kerramiyye |
Cehmiyye |
Hariciyye |
Zeydiyye |
Şia |
Kerramiyye mezhebinin imanı tanımı inanılması gereken inanç esaslarını kalbin tasdiki olmaksızın, dil ile ikrar etmek yeterlidir şeklindedir. Cehmiyye iman-bilgi ilişkisini, Hariciyye, Zeydiyye ve Şia da iman-amel ilişkisi vardır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah'ın selbî/tenzihî sıfatlarına dahil değildir?
Kıyam binefsihî |
Vahdâniyet |
Muhâlefetün li’l-havâdis |
Basîr |
Kıdem |
Basîr: Allah’ın her şeyi görmesidir. Dolayısıyla Allah'ın sübûtî sıfatlarına dahildir.
14.Soru
Aşağıda verilenlerden hangisi kutsal kitaplar ve kutsal kitaplara imanla ilgili doğru bilgilerden biridir?
Tevrat günümüze kadar orijinalliğini koruyabilmiştir. |
İncil günümüze kadar orijinalliğini koruyabilmiştir. |
Zebur günümüze kadar orijinalliğini koruyabilmiştir. |
Kur’ân-ı Kerim günümüze kadar orijinalliğini koruyamamıştır. |
İlâhî kitaplara inanmanın peygamberlere imanı tamamlayan bir mahiyeti bulunmaktadır. |
Kutsal kitaplardan Tevrat, Zebur ve İncil orijinliğini günümüze kadar koruyamamıştır. Kutsal kitabımız Kur’ ân-ı Kerim ise günümüze kadar orijinal haliyle gelmiştir. E seçeneğinde verilen bilgi ise kutsal kitaplarla ilgili doğru bilgilerden biridir. Aslında peygamberler aracılığıyla insanlara gönderilen ilâhî kitaplara iman etmek öncelikle peygamberlere inanmanın bir gerekliliği ve sonucudur.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Selbi/Tenzihi sıfatlar arasında yer alır?
Vahdaniyet |
Hayat |
Semî |
Basîr |
Kudret |
Allah’ın Selbi/tenzihi sıfatları şu şekilde sıralanmaktadır: Vücud; Kıdem; Beka; Kıyam binefsihi; Vahdaniyet; Muhalefetün li’l-havâdis. Doğru cevap A’dır.
16.Soru
İslam dininde ibadet ve muamelâtla ilgili olan hükümlere ne ad verilir?
Aslî esaslar |
fer’î esaslar |
Ahlâk esasları |
İtikat esasları |
Tevhit |
islam dininde inançla ilgili hükümlere aslî, yapıp etmelerle yani ibadet ve muamelâtla ilgili olanlarına fer’î esaslar denir. Doğru cevap C'dir.
17.Soru
İslam düşüncesinde bir terim olarak iman nasıl tanımlanmaktadır?
Emniyet ve güven içinde bulunmak |
İkrar etmek, kabul etmek, emin kılmak |
Kalben müsterih olmak ve vicdani güven duymak |
İç aydınlığı ve huzuru hissetmek |
Peygamberin getirdiği tüm hususlarda tereddütsüz tasdik etmek ve inanmak |
İman arap dilinde çok çeşitli anlamlara gelmektedir ancak bir terim olarak İslam düşüncesinde iman; Hz. Peygamberin vahiy yoluyla getirdiği tüm hususlarda tereddütsüz tasdik etmek ve getirdiklerine inanmak olarak tanımlanır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın varlığına inanmayı mümkün hale getiren bir ifadedir?
Allah’ın insanlığa gönderdiği son din |
Allah’a zihinsel faaliyette bulunmanın yanında gönlün harekete geçirilmesi ve iradenin eğitilmesiyle |
Tevhid inancına sahip olarak |
Allah’a tam teslimiyet göstererek |
Allah’ın Hz. Peygamber vasıtasıyla gönderdiği bütün hükümleri içtenlikle benimseyip onlara uyarak |
Allah’ın zâtı duyularla idrak edilemediği için, Allah’ı kanıtlamak ancak O’nun dışındaki varlıklardan hareketle mümkün olabilir. Bu nedenle Allah’ın varlığına inanmak, zihinsel faaliyette bulunmanın yanında gönlün harekete geçirilmesi ve iradenin eğitilmesiyle mümkündür.
19.Soru
İslam âlimleri, Kur’an’daki “Bedevîler inandık dediler. De ki, siz (gerçekte) iman etmediniz, ama teslim olduk deyin. İman kalplerinize yerleşmedi.” (el-Hucurât 49/14) ayetini imanın hangi boyutuna delil göstermişlerdir?
İman-tasdik ilişkisi |
İman-ikrar ilişkisi |
İman-bilgi ilişkisi |
İman-amel ilişkisi |
İman-dua ilişkisi |
Âyetlerde imanın da tasdik boyutunun ihmal edilmemesi istenmekte ve dilleriyle ifade ettikleri halde bunu kalben kabullenmeyen kimselerin bulunduğuna işaret edilmektedir. Bu durumdan hareketle akâid âlimlerinin büyük çoğunluğu iman etmenin kalple gerçekleştiğini ileri sürerler ve delil olarak bu ayeti gösterirler: “Bedevîler inandık dediler. De ki, siz (gerçekte) iman etmediniz, ama teslim olduk deyin. İman kalplerinize yerleşmedi” (el-Hucurât 49/14).
20.Soru
“Emniyet ve güven içinde bulunmak, ikrar etmek, kabul etmek, sükûna kavuşmak, kalben müsterih olmak” gibi çeşitli anlamlara gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
İman |
İbadet |
Tövbe |
Teslimiyet |
Sulh |
İman Arap dilinde çok değişik manalara gelir. Bunların öne çıkarılması gerekenleri ise “Emniyet ve güven içinde bulunmak, ikrar etmek, kabul etmek, emin kılmak, sükûna kavuşmak, kalben müsterih olmak, vicdani güven duymak ve iç aydınlığı hissetmek” gibi anlamlardır. Doğru cevap A’dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ