İslam İnanç Esasları Ara 22. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kanun, şeriat anlamına gelen Tevrat hangi peygambere indirilmiştir?
Hz. Musa |
Hz. İsa |
Hz. İbrahim |
Hz. Nuh |
Hz. Dâvûd |
Kanun, şeriat anlamlarına gelen Tevrat, A seçeneğinde adı geçen Hz. Musa’ya indirilen kitabın adıdır. Tevrat’ın aslının Allah’ın kelâmı olduğuna ve Hz. Musa’ya vahyolunduğuna inanmak her Müslüman için gereklidir ve bunun inkârı küfre götürür. Doğru cevap A'dır.
2.Soru
İslâm’ın ahlak esaslarının inançla ilgisi aşağıdaki ifadelerden hangisinde kurulmuştur?
İkili ilişkilerde düzenlemeler yapılabilir ama hiçbir zaman ikili ilişkilerin ilkesinde bir değişiklik yapılamaz. |
İkili ilişkilerin esası Allah tarafından konulmuş, çeşitliliklerine rağmen vazgeçilmez olarak insanların hakkına riayet edilmesi istenmiştir. |
Suçluya karşı bir acıma duygusunun ceza vermenin önüne geçmemesi Allah’ın kullarından istediği bir farzdır. |
Kur’ân insanın hem bu dünyada İnsanlarla olan ilişkisinin hem de âhiretle ilgili davranışlarının Allah’ın rızasına uygun olmasını ister. |
İslâm’ın ahlâk ilkeleri Hz. Peygamber tarafından yaşanıp uygulamaya geçirildiğinden kuru bir teoriden ibaret değildir. Hz. Peygamber de bu ilkeleri vahiyden almıştır. |
İkili ilişkilerde düzenlemeler yapılabilir ama hiçbir zaman ikili ilişkilerin ilkesinde bir değişiklik yapılamaz. İlkesi itibariyle karşılıklı muameleler de inanç değeri taşır. İlk dört seçenekte davranış hükümlerinin inanç ile ilişkisi kurulmuştur. İslâm’ın ahlâk ilkeleri Hz. Peygamber tarafından yaşanıp uygulamaya geçirildiğinden kuru bir teoriden ibaret değildir. Hz. Peygamber de bu ilkeleri vahiyden almıştır. İslâm’ın ahlâk hükümleri bir yönüyle inanç esasıdır.
3.Soru
Kur'an-ı Kerim'i diğer kutsal kitaplardan ayıran en önemli özelliği aşağıdakilerden hangisidir ?
Son kutsal kitap olması |
Mekke'de indirilmiş olması |
En uzun kitap olması |
Hiç değiştirilmeden günümüze kadar ulaşması |
Müslümanlara indirilmiş olması |
Hz. Muhammed peygamberlerin sonuncusu, Kur’ân-ı Kerîm de ilâhî kitapların sonuncusudur. Kur’an, Hz. Muhammed’in nübüvvetini doğrulayan en büyük mucizedir. Önceki peygamberlere gönderilen kutsal kitapların aksine Kur’an
günümüze kadar hiçbir değişikliğe uğramadan ve tahrif edilmeden gelmiştir ve
kıyamete kadar bu özelliğini koruyacaktır. Kur’an’ın getirdiği mesaj evrensel olup
kıyamete kadar geçerlidir
4.Soru
Kur’anda canlı cansız bütün ka^inatın kendi kendine var olamayacağı dile getirilmekte, böylece insan hem kendisi hem de dış dünya üzerinde düşünmeye davet edilmektedir.
Söz konusu düşünceye davet Allah’ın varlığını ispata çalışan hangi delil ile bağdaştırılabilir?
Kur’anda canlı cansız bütün ka^inatın kendi kendine var olamayacağı dile getirilmekte, böylece insan hem kendisi hem de dış dünya üzerinde düşünmeye davet edilmektedir.
Söz konusu düşünceye davet Allah’ın varlığını ispata çalışan hangi delil ile bağdaştırılabilir?
Ahlak delili |
Gaye ve nizam delili |
Bürhan-ı temanü delili |
Fıtrat delili |
Hudûs delili |
Hudu^s delili, evrenin yaratılmış olduğu ve her yaratılmışın da bir yaratıcıya muhtaç olduğundan hareketle Allah’ın varlığını ispata çalışan bir delildir. Bu delile birçok a^yette temas edilmektedir. Kur’anda canlı cansız bütün ka^inatın kendi kendine varolamayacağı dile getirilmekte, böylece insan hem ken- disi hem de dış dünya üzerinde düşünmeye davet edilmektedir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz.İsa'yı sağlığında görmediği halde Yeni Ahid külliyatı içinde en erken yazılanları yazan kişidir?
Pavlus |
Matta |
Markos |
Luka |
Yuhanna |
Yeni Ahid külliyatı içinde en erken yazılanlar İsa’yı sağlığında göremeyen Pavlus’a ait mektuplardır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "bir şeye gönül bağlamak, bütünüyle benimsemek, düğüm atmışçasına kesinlikle inanmak" anlamlarına gelir?
sünnet |
itikad |
vacib |
tevhid |
helal |
söz konusu kelime itikadtır.
7.Soru
Aşağıdaki mezheplerden hangisi meleklerin peygamberlerden ve insanlardan üstün olduğunu savunur?
Şia |
Kerramiyye |
Hariciyye |
Mu’tezile |
Selefilik |
Mu’tezile mezhebinin çoğunluğu, meleklerin Allah’a yakın olmaları ve nefsin isteklerinden yoksun bulunmaları nedeniyle peygamberlerden ve diğer insanlardan üstün olduğunu savunmuştur. Doğru cevap D'dir.
8.Soru
Tevrat aşağıdaki peygamberlerden hangisine indirilmiştir?
Hz.Musa |
Hz.Davut |
Hz.İbrahim |
Hz.Nuh |
Hz.Süleyman |
Kanun, şeriat anlamlarına gelen Tevrat Hz. Musa’ya indirilen kitabın adıdır. Tevrat’ın aslının Allah’ın kelâmı olduğuna ve Hz. Musa’ya vahyolunduğuna inanmak her müslüman için gereklidir ve bunun inkârı küfre götürür.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi cinlerin özellikleri arasında yer almaz?
Allah’a kulluk etmeleri için yaratılmışlardır. |
Onlara da peygamberler gönderilmiştir. |
Tamamı iman etmeyen kâfirlerden oluşur. |
İnsanlardan daha üstün bir güce sahiptirler. |
Geleceği onlar da bilemezler. |
Kur’ân-ı Kerim’de genel olarak cinlerle ilgili şu bilgiler verilmektedir. Buna göre cinler de insanlar gibi Allah’a kulluk etmeleri için yaratılmıştır. Cinlere de peygamber gönderilmiş, bir kısmı iman etmiş, bir kısmı kâfir olarak kalmıştır. Son Peygamber olan Hz. Muhammed, insanlara olduğu gibi cinlere de Allah’tan aldığı emirleri iletmiştir. Cinler insanlara nispetle daha üstün bir güce sahiptirler. Meselâ kısa sürede uzun mesafeleri katedebilir, insanlarca görülmedikleri halde insanları görebilir, insanların bilmediği bazı hususları bilebilirler. Fakat geleceği (gayb) onlar da bilemezler. Cinler gökteki meleklerin konuşmalarından gizlice haber almak isterlerse de buna imkân verilmez. Cinler insanlarda olduğu gibi evlenip çoğalırlar, doğar, ölür, yer ve içerler. Dolayısıyla, doğru cevap C seçeneğidir.
10.Soru
Işıktan (nûrdan) yaratılmış, gözle görülemeyen varlıklara ne denir?
Deccal |
İnsan |
Şeytan |
Melek |
Cin |
Ayet ve hadislerde meleklerin fizikî olarak görünmeyen varlıklar olduğu, insanlardan ve cinlerden farklı olarak ışıktan (nûr) yaratıldıkları belirtilmektedir.
11.Soru
Kur’an’ı Kerim’de Allah’ın varlığından çok birliğine vurgu yapılmasının başlıca sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
Allah’a ortak koşmaya yönelik eğilimler |
İnsanların yaratıcı gücü kolayca inkâr etmeleri |
Allah’ın akılla idrak edilememesi |
İnsanların inançlarını temellendirme ihtiyacı |
İnsanların inançlarını başkalarına açıklama ihtiyacı |
Kur’an-ı Kerîm’de Allah’ın varlığından çok birliğine vurgu yapılmaktadır. Bunun başlıca sebebi, insanların yaratıcı gücü inkâr etmelerinin zorluğuna karşın ona ortak koşmaya (şirk) yönelik gösterdikleri eğilimdir. Doğru cevap A’dır.
12.Soru
Aşağıdaki mezheplerden hangisi imanı tanımlarken '' inanılması gereken inanç esaslarının kalbin tasdiki olmaksızın, dil ile ikrar etmek yeterlidir'' görüşünü savunmuştur?
Mürcie |
Şia |
Caferi |
Sünni |
Alevi |
Ancak Mürcie ve Kerramiyye mezheplerinin iman tanımı “inanılması gereken inanç esaslarını kalbin tasdiki olmaksızın, dil ile ikrar etmek yeterlidir” şeklindedir. Bu mezhepler, Hz. Peygamber’in şu hadisini görüşlerine delil olarak göstermektedirler: “İnsanlar Allah’tan başka tanrı yoktur, Muhammed O’nun elçisidir deyinceye kadar onlarla mücadele etmekle emrolundum."
13.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi İslam âlimlerinin dinlerle ilgili görüşünü ifade etmektedir?
Hak din İslam, inanç sistemlerinden ilahi vahye dayanmayanlar batıl dindir.
|
Hak din İslam, ilahi vahye dayanmakla birlikte Allah’tan geldiği şeklini koruyamamış dinler batıldır.
|
Yahudilik batıl, hak din İslam’dır.
|
Hak din İslam, Yahudilik ve Hıristiyanlık batıldır.
|
Hak din İslam, Yahudilik, Musevilik ve Hıristiyanlık batıldır.
|
14.Soru
"İsrâiloğulları’nı Mısır’dan çıkarmak üzere Hz. Musa’nın Rab Yahova tarafından görevlendirilişi, onları Firavun’un zulmünden kurtararak
Mısır’dan çıkarması, Hz. Mûsâ’nın Sînâ dağında Rab Yahova’dan On Emir’i alması"ndan bahseden Tevrat bölümü aşağıdakilerden hangisidir?
Tekvin |
Hurûc |
Levililer |
A‘dât |
Tesniye |
Yahudilerin kutsal metni Tanah’ın ilk bölümünü oluşturan Tevrat beş bölümden meydana gelmektedir:
Tekvin (Yaratılış): Evren’in ve ilk insanın yaratılışından, Hz. Âdem’ ve Havva’nın işlediği ilk suçtan, onların yeryüzüne inişlerinden, Hz. Nuh, İbrahim ve İsrâiloğulları’nın Mısır’a girişlerinden ve oradaki hayatlarından bahseder.
Hurûc (Çıkış): İsrâiloğulları’nı Mısır’dan çıkarmak üzere Hz. Musa’nın Rab Yahova tarafından görevlendirilişi, onları Firavun’un zulmünden kurtararak Mısır’dan çıkarması, Hz. Mûsâ’nın Sînâ dağında Rab Yahova’dan On Emir’i almasından bahseder.
Levililer: İbadetler, dinî ayin ve bayramlar, günahların kefareti, yiyecekler, kurbanlar ve evlilik gibi konulara ait hükümleri konu eder.
A‘dât (Sayılar): İsrâiloğulları’nın çöldeki hayatları, Hz. Musa’nın vefatından sonra onların Sina dağından ayrılıp Kenan ülkesine girmeleri sürecini ele alır.
Tesniye: Hz. Mûsânın ölümünden ve defnedilmesinden, On Emir ve diğer dinî hükümlerden bahseder.
15.Soru
Müslümanların kutsal kitabı olan Kur’an-ı Kerim ilk olarak kimin döneminde çoğaltılmış ve çeşitli merkezlere gönderilmiştir?
Hz. Muhammed |
Hz. Ebû Bekir |
Hz. Ömer |
Hz. Osman |
Hz. Ali |
Kaynakların verdiği bilgilere göre Hz. Peygamber hayatta iken Kur'an kendisi ve sahabe tarafından ezberlenmiş, vahiy kâtipleri tarafından da yazıya geçirilmiştir. Hz. Ebû Bekir'in hilâfeti döneminde Kur'ân-ı Kerîm vahiy kâtibi Zeyd b. Sâbit tarafından çok hassas prensipler çerçevesinde bir araya getirilmiş ancak çoğaltılmamıştı. Kur’an-ı Kerim ilk defa D seçeneğinde adı geçen Hz. Osman döneminde çoğaltılarak çeşitli merkezlere gönderilmiştir. Üçüncü halife Hz. Osman hicrî 25 yılında Zeyd b. Sabit, Abdullah b. Zübeyr, Saîd b. el-Âs ve Abdurrahman b. Hâris'ten oluşan bir heyete daha önce bir araya getirilmiş olan Kur’an’ı istinsah ettirmeye başlamıştır. Bazı kıraat farklılıklarının ihtilaflara sebep olmaması için yapılan bu çalışma sonucunda çoğaltılan mushaflar İslâm coğrafyasının dört veya yedi büyük merkezine gönderilmiştir. Doğru cevap D'dir.
16.Soru
İslam dininde bir kimsenin mümin olabilmesi için hangi şartı yerine getirmesi gerekir?
Allah’ ın buyurduğu emirlere iman etmek.
|
Tevhid veya şehadet kelimelerini kalben kabul etmek.
|
Sadece dil ile şehadet getirip kalben kabul etmemek.
|
Hoşgörülü olmayı benimsemek.
|
Güzel ahlaklı olmayı benimsemek.
|
17.Soru
Mümin ve müslim arasındaki fark nedir?
Müslim kayıtsız, şartsız inanç gösteren, mümin ise islamın gereklerini yerine getiren kişidir. |
Mümin kayıtsız, şartsız iman eden, müslim ise islamın gereklerini yerine getirmeye çalışan kişidir. |
Mümin islam dinini benimseyen kendini Allah’a teslim eden, müslim ise iman eden kişidir. |
Allah'ın hususlarını tereddütsüz tasdik eden kişiye mümin, inancın gereklerini yerine getiren kişiye müslim denir. |
Müslim, mümin kelimesinin çoğul ifadesidir olup dinin gereklerini yerine getiren kişiye denir. |
İslam düşüncesinde bir terim olarak iman “Hz. Peygamberin vahiy yoluyla getirdiği tüm hususlarda tereddütsüz tasdik etmek ve getirdiklerine inanmak” demektir. Bu inancı benimseyen kişiye mü’min dendiği gibi, inancın gereklerini tam bir teslimiyetle yerine getiren kişiye de Müslim denir. Bunun Farsça’dan geçen çoğul ifadesine de Müslüman denir.
18.Soru
İmanda olması gereken şartlar aşağıdakilerden hangisi ya da hangileridir?
- Kabul
- İkrar
- İstisna
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I ve III |
İmanda kesin kabul ve ikrar yani dışavurum aranır, ayrıca bilgi, akıl, istidlal ve tefekkürün iman eylemindeki ağırlıklı payı göz ardı edilmemelidir.
19.Soru
Aşağıda verilen kelimelerden hangisi temel anlam olarak din kelimesinin karşılamaz?
Fedakarlık |
İtaat |
Ceza |
Mükafat |
Hüküm |
Din bilginleri genellikle din kelimesinin Arapça deyn kökünden bir mastar veya isim olduğunu kabul ederler. Temel anlam olarak dinin; itaat, ceza, mükâfat, örf, adet, hüküm, tutulan yol ve usul kelimeleriyle karşılandığı ifade edilir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi imanın geçerliliği ile ilgili doğru bir ifadedir?
İman son nefeste veya ihtimallerin tükendiği ümitsizlik (ye’s) anıyla sınırlıdır |
Mümin, kesin inanç esaslarını veya farz olduğu bilinen hususlardan birini akıl yoluyla kanıtlayamazsa inkâr edebilir. |
İlahî emir ve hikmet gereği gönderilen dinî esasların hepsini cennet arzusu ile yerine getirmektir. |
Birey Hz. Peygamberin getirdiği dini hükümlerin tamamını hiç yüksünmeden bir bütünlük içinde kabul etmelidir. |
İslam ile iman aynı şeylere işaret eden kavramlardır. |
Dini hükümlerin tamamı Allah tarafından Hz. Peygamber aracılığı ile gönderildiği için hiç yüksünmeden bir bütünlük içinde kabul etmelidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ