İslam İnanç Esasları Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Dinî anlamda, Allah’ın ulûhiyet, sıfat ve fiillerinde eşi ve ortağı olduğunu kabul etmek ve Allah’tan başkasına ibadet etmeye ne isim verilir?
Nifak |
İrtidat |
Münafık |
Şirk |
Mürted |
A seçeneğindeki nifak dıştan Müslüman görünmek, içten ise Allah’ı, Resulünü ve onun ilettiklerini yalanlamaktır. B seçeneğindeki irtidat, dini bir terim olarak İslam’a girdikten sonra tekrar İslam’dan çıkarak küfre geri dönmektir. C seçeneğindeki münafık, kalpteki samimiyetini bozup diliyle iman ettiğini söyleyen kimse demektir. E seçeneğindeki mürted, imandan sonra küfre dönen kimse demektir. Şirk ise sözlükte “ortaklık” manasına gelir. Dinî anlamda şirk, Allah’ın ulûhiyet, sıfat ve fiillerinde eşi ve ortağı olduğunu kabul etmek ve Allah’tan başkasına ibadet etmektir. Bu da putlara, ağaçlara, hayvanlara, kabirlere, semavî cisimlere, tabiat kuvvetlerine, ruhanî varlıklara ve insanlara ulûhiyet vererek tapınmak şeklinde meydana gelir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın ulûhiyet, sıfat ve fiillerinde eşi ve ortağı olduğunu kabul etmek ve Allah’tan başkasına ibadet etmek anlamına gelmektedir?
Nifak |
İrtidat |
Şirk |
Ubudiyet |
Tevekkül |
Dini anlamda şirk; Allah’ın ulûhiyet, sıfat ve fiillerinde eşi ve ortağı olduğunu kabul etmek ve Allah’tan başkasına ibadet etmektir. Bu da putlara, ağaçlara, hayvanlara, kabirlere, semavî cisimlere, tabiat kuvvetlerine, ruhanî varlıklara ve insanlara ulûhiyet vererek tapınmak şeklinde meydana gelir. Dolayısıyla, doğru cevap C seçeneğidir.
3.Soru
Dinde Allah’ın emirlerini yerine getirmeyen veya yasaklarına uymayan kişilere
günahkâr veya ............... denir.
Paragrafta boş bırakılan yere ne getirilmelidir?
Mücrim |
Facir |
Tâğî |
Fasid |
Fasık |
Dinde Allah’ın emirlerini yerine getirmeyen veya yasaklarına uymayan kişilere günahkâr veya fâsık denir
4.Soru
İlk şeriat aşağıdaki peygamberlerden hangisine gelmiştir.
Hz. Nuh |
Hz. Süleyman |
Hz. İdris |
Hz. İsa |
Hz. Musa |
“Allah Nuh’a buyurduğu şeyleri size de din olarak buyurmuştur” (eş-Şûrâ 42/13) şeklindeki âyet insanlığa gönderilen ilk şeriatın Hz. Nûh’a verildiğini ifade etmektedir.
5.Soru
Bir kimsenin dille inançlı olduğunu dışa vurup içindeki gerçek inkârını gizlemesine ne denir ?
Şirk |
Takva |
Nifak |
Tefekkür |
İtikaf |
Bilindiği gibi nifak, bir kimsenin dille inançlı olduğunu dışavurup içindeki gerçek inkârını gizlemesidir.
6.Soru
Ehl-i sünnete göre imanda olması gereken şartlar aşağıdakilerden hangisi ya da hangileridir?
- Tasdik
- Taharri
- İkrar
- İcbar
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
I ve IV |
İmanda tasdik ve ikrar yani dışavurum aranır, ayrıca bilgi, akıl, istidlal ve tefekkürün iman eylemindeki ağırlıklı payı göz ardı edilmemelidir.
7.Soru
Allah’ı hoşnut etmek için değil, insanların beğenisini kazanmak için amel eden insanlar bu davranışlarıyla insanlar üzerinde manevi nüfuz, şan, şöhret ve dünyevi çıkar elde etmektir. İslam inancında bunun adı “.................”
Paragraftaki boşluğa ne getirilmelidir?
fasıklık |
tamah |
fucur |
gizli şirk |
tuğyan |
bazı insanlar Allah’ı hoşnut etmek için değil, insanların beğenisini kazanmak amel ederler. Burada amaç insanlar üzerinde manevi nüfuz, şan, şöhret ve dünyevi çıkar elde etmektir. İslam inancında bunun adı “gizli şirktir”
8.Soru
İnanç esaslarının en temel özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
Zamanın şartlarına göre değişmesi
|
Bazı esasların zaman içinde terk edilmesi
|
Zamanla hiçbir değişiklik göstermemesi
|
Her millete şartlarına uygun inanç esası uygulanması
|
Herkese içinden geldiği gibi inanmanın serbest olması
|
9.Soru
Aşağıdaki peygamberlerden hangisine kutsal kitap gönderilmemiştir?
Hz. İbrahim |
Hz. Musa |
Hz. Davud |
Hz. İsa |
Hz. Muhammed |
Suhufun dışında kalan kitaplardan Tevrat Hz. Musa'ya, Zebur Hz. Davud'a, İncil Hz. İsa'ya ve Kur’ân-ı Kerîm Hz. Muhammed'e indirilmiştir.
10.Soru
Ahiret alemi konusunda inkarcıların hiçbir bilgisi yoktur, onlar sadece zanda bulunur. Onlara apaçık deliller içeren ayetlerimiz okunduğu zaman "doğru söylüyorsanız (ölmüş) atalarımızı getirin (diriltin)" demekten başka bir delilleri yoktur. (el-Casiye 45/24- 25/32; ed-Duhan 44/34). Yukarıdaki ayetten hangi sonuca varılabilir?
Ahiret inancı olmayanlar şüpheci olma konusunda haklıdır. |
Kur’an’daki ayetlerde ahiret alemini kanıtlayan deliller yoktur. |
Ahiret inancı olmayanlar kesin kanıtlardan yoksundur. |
Ahirete inancı olmayanlar gün geçtikçe çoğalmaktadır. |
Ahiret inancı olmayanlar ahirete kabul edilmeyeceklerdir. |
Evrenin geleceğine ilişkin bilgilerden yoksun bulunan inkârcıların âhiret âleminin gerçekleşmeyeceğini iddia etmesi, uzak bir noktadan gaybı taşlamak ve bir kanıta dayanmadan tartışma yapmaktan öteye geçmez. Soruda verilen ayette ve çeşitli başka âyetlerde de gayb bilgisi noktasına değinilerek âhiret âlemine ilişkin inkârcı iddiaların hiçbir kesin bilgiye dayanmadığı ve kesin kanıtlardan yoksun bulunduğu ifade edilir. Dolayısıyla, doğru cevap C seçeneğidir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi vakte bağlı ibadetlerden değildir?
Keffaret |
Ramazan orucu |
5 vakit namaz |
Fıtır sadakası |
Hac |
Ramazan orucu, fıtır sadakası, hac ve beş vakit namaz vakte bağlı ibadetlerdendir.Keffâretler, vakti belirlenmemiş adaklar, kazâ namazı ve orucu vakitten bağımsız ibadetlerdendir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi âhiret yerine kullanılan farklı bir tabirdir?
Nebî |
Mübeşşir |
Nezîr |
Hadî |
El-Ba’sü’l-âhir |
A, B, C ve D seçeneklerinde verilen terimler peygamberleri ifade etmek için kullanılan terimlerdir. E seçeneğinde verilen tabir ise âhiret yerine kullanılan farklı bir tabirdir. El-Ba’sü’l-âhir, ölümden sonra diriliş anlamına gelmektedir.
13.Soru
Ahiret inancı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Hadislerde ahiret alemine inanmak altı iman esası arasında yer alır. |
Ahiret aleminin varlığına inanan toplumlarda isteğe bağlı iyilik oranları düşüktür. |
Ahirette insanlar inanç ve davranışlarının karşılığını bulurlar. |
Ahiret inancı varoluşun ve hayatın anlamını kavramak için gereklidir. |
Ahiret önemi nedeniyle Kur’an-ı Kerim’de Allah’a imanın hemen ardından zikredilir. |
A, C, D ve E seçeneklerindeki ifadeler, ahiret inancı ile ilgili doğru bilgi içeren ifadelerdir. Ancak, E seçeneği ahiret inancı ile ilgili yanlış bilgi içermektedir. Bütün yapıp ettiklerinin hesabını âhiret âleminde yaratıcısının huzurunda vereceğini düşünen ve buna içtenlikle inanan insanlar kendilerini buna hazırlamak amacıyla güçleri oranında erdemli davranışlar yapmak gerektiğini anlamakla kalmaz, eyleme geçerek bizzat bunları gerçekleştirmeye yönelir ve büyük oranda da bunda başarılı olur. Âhiret âlemine inanan insanların olşturduğu toplumlarda isteğe bağlı iyilik oranlarının yüksek, suç işleme oranlarının ise düşük seviyelerde seyretmesi bunu kanıtlayıcı mahiyettedir. Dolayısıyla, doğru cevap B seçeneğidir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yahudilerin kutsal kitabı olan Tevrat'ın bölümlerinden değildir ?
Takva |
Hurûç |
Levililer |
A'dat |
Tesniye |
Yahudilerin kutsal metni Tanah’ın ilk bölümünü oluşturan Tevrat beş bölümden meydana gelmektedir:
88 İslâm İnanç Esasları
Tekvin (Yaratılış): Evren’in ve ilk insanın yaratılışından, Hz. Âdem’ ve
Havva’nın işlediği ilk suçtan, onların yeryüzüne inişlerinden, Hz. Nuh, İbrahim
ve İsrâiloğulları’nın Mısır’a girişlerinden ve oradaki hayatlarından bahseder.
Hurûc (Çıkış): İsrâiloğulları’nı Mısır’dan çıkarmak üzere Hz. Musa’nın Rab
Yahova tarafından görevlendirilişi, onları Firavun’un zulmünden kurtararak
Mısır’dan çıkarması, Hz. Mûsâ’nın Sînâ dağında Rab Yahova’dan On Emir’i almasından bahseder.
Levililer: İbadetler, dinî ayin ve bayramlar, günahların kefareti, yiyecekler,
kurbanlar ve evlilik gibi konulara ait hükümleri konu eder.
A‘dât (Sayılar): İsrâiloğulları’nın çöldeki hayatları, Hz. Musa’nın vefatından
sonra onların Sina dağından ayrılıp Kenan ülkesine girmeleri sürecini ele alır.
Tesniye: Hz. Mûsânın ölümünden ve defnedilmesinden, On Emir ve diğer
dinî hükümlerden bahseder.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kader hakkında ana inanç mezheplerince yapılan farklı yorumlardan Kur’an ve Sünnet’le örtüşen olarak kabul edilebilir?
İnsanların eylem yapma irade ve gücünü yok eder. |
Allah insanların iman ve itaat etmelerini insan iradesine bırakmamıştır. Kader ile bunlar baştan belirlenmiştir. |
İnsanların sorumlu tutuldukları fiilleri doğrudan doğruya değil kendileri aracılığıyla dolaylı olarak yaratır. |
Allah insanlar hakkında yazdığı alternatif imkanları değiştirmez. |
İnsanların sorumlu tutuldukları fiillere ilişkin tercih kapasiteleri yoktur. |
Doğru cevap C şıkkı.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi inka^rın psikolojik nedenlerinden biri değildir?
Aşağıdakilerden hangisi inka^rın psikolojik nedenlerinden biri değildir?
Baskı grupları |
Büyüklenmek |
Arzuların peşinden gitmek |
Kıskançlık |
Aşırı dünya sevgisi |
Baskı grupları inkarın psikolojik nedenlerinden değil sosyolojik nedenlerinden sayılır
17.Soru
Tevrat'ın hangi bölümü İsrailoğulları'nı Mısır'dan çıkarmak üzere Hz. Musa'nın Rab Yahova tarafından görevlendirilişi, onları Firavun'un zulmünden kurtararak Mısır'dan çıkarmasından bahseder?
A'dat |
Huruc |
Levililer |
Tesniye |
Tekvin |
Tevrat'ın Huruc bölümü İsrailoğulları'nı Mısır'dan çıkarmak üzere Hz. Musa'nın Rab Yahova tarafından görevlendirilişi, onları Firavun'un zulmünden kurtararak Mısır'dan çıkarmasından bahseder.
18.Soru
Bir kimsenin dille inançlı olduğunu dışavurup içindeki gerçek inkârını gizlerse kendisine verilecek ad nedir?
Fasık |
Facir |
Munafık |
Müşrik |
Münkir |
bir kimsenin dille inançlı olduğunu dışavurup içindeki gerçek inkârını gizleyen kişiye münafık denir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi cehennemin bölümleri arasında yer almaz?
Cahîm |
Hutâme |
Lezâ |
Vürûd |
Sakar |
Yapılan tasvirlere göre hepsi de yakıcı ateş anlamıyla irtibatlı olan cehennemin, “cahîm”, “hâviye”, “hutâme”, “lezâ”, “saîr” ve “sakar” adlı daha şiddetli bölümleri ve aşağı tabakaları vardır. Vürûd, cehennemin yakınından geçmek anlamına gelebilecek bir ifadedir. Dolayısıyla, doğru cevap D seçeneğidir.
20.Soru
Allah inancı insanda doğuştan varolan bir özelliktir. Kur’ân-ı Kerîm’de yaratılış anında varolan bu duygu ... kavramı ile ifade edilir.
Yukarıdaki boşluğa aşağıdaki kavramlardan hangisi gelmelidir?
Kaza |
Kader |
Fıtrat |
Takdir-i İlahi |
Nefs |
Allah inancı insanda doğuştan varolan bir özelliktir. Kur’ân-ı Kerîm’de yaratılış anında varolan bu duygu “fıtrat” kavramı ile ifade edilir (er-Rûm 30/84). Her insan bu yetenekle donatılmış bir vaziyette dünyaya gelmektedir. Bu durumda insanın inanması, yaratılışında varolan bu özelliğin ortaya çıkarılmasından ibarettir. Doğru yanıt C'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ