İslam İnanç Esasları Final 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fasık ifadesi neyi tanımlar?
Kafirleri |
Günahkarları |
Şehvetkarları |
Utanmazları |
Acımasızları |
Dinde Allah’ın emirlerini yerine getirmeyen veya yasaklarına uymayan kişilere günahkâr veya fâsık denir. Kelime olarak “bir şeyden çıkan” anlamına gelen fâsık kavramı, din dilinde iman ettiği halde bile bile Yüce Allah’a ve Peygamber'e itaat etmeyen, dinî görevlerini terk eden ve günah fiillerini işleyenlere denir. Buna göre her kâfir fâsıktır, ancak her fâsık kâfir yani inançsız değildir.
2.Soru
Şayet insan iman ve itaat alternatifini tercih ederse Allah o yönde bir yardımda bulunma (____), buna karşılık inkar ve isyan alternatifini seçerse, onu, seçimi istikametinde gitmesi sonucunu doğuran yardımsız bırakma (____) iradesini gösterir.
Yukarıda boş kalan yerlere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Hızlan - Tevfik |
Tevfik - İrade |
Tevfik - Hızlan |
Hızlan - İrade |
Hızlan - Meknun |
Şayet insan iman ve itaat alternatifini tercih ederse Allah o yönde bir yardımda bulunma (tevfik), buna karşılık inkar ve isyan alternatifini seçerse, onu, seçimi istikametinde gitmesi sonucunu doğuran yardımsız bırakma (hızlan) iradesini gösterir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi küfür çeşitlerinden değildir?
Allah’ı şuurlu bir şekilde inkar etmek |
Başka bir dinin mensubu olmak |
İnancından ve esaslarından söz etmemek |
Allah’ı kabullenmiyor gibi görünmek |
Dini emir ve yasakları inkar etmek |
Akâid âlimleri meydana geliş şekli, sebebi ve yeri itibariyle küfrü çeşitlere ayırmışlardır. Şuurlu bir şekilde Allah’ı, Hz.Peygamber’i ve O’nun Allah’tan getirmiş olduğu esasları kişinin kalbiyle kabullenmemesi, diliyle de inkâr etmesidir. Kişinin kalbiyle Allah’ın ilah olduğunu bilmesi, fakat diliyle inancını söylememesi inanç esaslarını kabullenmeye yanaşmamasıdır. Kişinin kalpten Allah’ı ve gerçeği bilip, dil ile de zaman zaman bildiğini açıklamasına rağmen kıskançlık, kin, ihtiras, sapıklık, şan, şöhret, makam endişesi ve kavmiyetçilik gibi sebeplerle kabullenmiyor görünmesidir (meselâ bk. el-Bakara 2/34). İnsanın Allah’a ve Resul’üne iman etmesi, fakat cehaleti sebebiyle dinde emir ve yasaklardan olan şeyleri inkâr etmesidir. Her ne kadar cehil kelimesinde bilgisizlik ve hafif meşreblilik anlamı varsa da iyiyle kötüyü birbirinden ayırt edememe durumundan dolayı küfür anlamı da vardır (bk. el-Feth 48/26).
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ''imanın kalbin fiili olması nedeniyle insanın inançla ilgili hususları kalben kabullenmesi şarttır'' görüşünü tanımlamaktadır?
Tafsili iman |
Mümen’ün bih |
Taklidi iman |
Tahkiki iman |
İcmali iman |
İman öncelikle kalbin tasdik etmesi, yani onaylamasıdır. İman kalbin fiili olması nedeniyle insanın inançla ilgili hususları (mümen’ün bih) kalben kabullenmesi şarttır.
5.Soru
Kur’an-ı Kerim ayetleri, hangi dönemde bir araya getirilmiştir?
Hz. Muhammed dönemi |
Hz. Ebu Bekir dönemi |
Hz. Ömer dönemi |
Hz. Osman dönemi |
Hz. Ali dönemi |
Hz. Ebû Bekir'in hilâfeti döneminde Kur'ân-ı Kerîm vahiy kâtibi Zeyd b. Sâbit tarafından çok hassas prensipler çerçevesinde bir araya getirilmiş ancak çoğaltılmamıştı. Üçüncü halife Hz. Osman hicrî 25 yılında Zeyd b. Sabit, Abdullah b. Zübeyr, Saîd b. el-Âs ve Abdurrahman b. Hâris'ten oluşan bir heyete daha önce biraraya getirilmiş olan Kur’an’ı istinsah ettirmeye başlamıştır. Dolayısıyla, doğru cevap B seçeneğidir.
6.Soru
Kur’an-ı Kerim’de inanç ve iyi davranış ilişkisi hangi metaforla açıklanmaktadır?
Deniz |
Su |
Ağaç |
Güneş |
Gül |
Kur’an-ı Kerîm’de “inanç ve iyi davranış ” iliş kisi “ağaç metaforu” yla çok güzel tasvir edilir: “Görmedin mi Allah güzel bir sözü nasıl misal getirdi? (Güzel bir söz), kökü sağlam, dalları göğe yükselen bir ağaç gibidir.
7.Soru
Günahtan korunma anlamına gelen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
İhsan |
Takva |
Fasık |
Mürai |
Kafir |
Günahtan korunma anlamında takvâya sahip dindarlar özellikle Allah’a ortak koşmaya götürecek her türlü söz ve davranıştan uzak dururlar.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur’an-ı Kerim’e göre kötü davranış örneklerinden biridir?
Din uğruna yapılan savaşta adam öldürmek
|
Fakirlere yardım etmek
|
Haksız yere adam öldürmek
|
Namaz kılmak
|
Cami yaptırmak
|
9.Soru
Yaratma sıfatının kaderle irtibatını aşağıdakilerden hangisi açıklar?
Allah yaratma sıfatı sayesinde, insanlara kendi kaderlerini yaratabilecekleri konusunda yol göstermiştir. |
İnsanlardan dileyen Allah’a iman edip buyruklarına uyar, dileyen de inkar edip uymaz, dileyen iyi işler yapar, dileyen kötü eylemlerde bulunur. |
Fiili sıfatların esasını teşkil eden yaratma Allah’ın evren ve insan üzerindeki |
Allah dünya ve evreni yaratarak insanların kaderlerini baştan çizmiştir. |
İnkar edip buyruklarına isyan edenlerin kalplerini katılaştırıp daraltır, gerçeği anlamalarını engeller, kalplerini mühürleyip kapatır. |
Kader inancıyla irtibatlı olan ilahi sıfatların bir diğeri yaratmadır. Fiili sıfatların esasını teşkil eden yaratma Allah’ın evren ve insan üzerindeki tasarruflarının kaynağını oluşturduğundan kaderle irtibatlıdır.
10.Soru
Kur’an’da isimleri geçen peygamberlerin hepsi erkek olup her hangi bir kadının peygamberliğinden bahsedilmemektedir. ................... kadınların nebiliğini kabul etmiş, ancak onlardan resul gönderilmediğini ifade etmiştir.
Kur’an’da isimleri geçen peygamberlerin hepsi erkek olup her hangi bir kadının peygamberliğinden bahsedilmemektedir. ................... kadınların nebiliğini kabul etmiş, ancak onlardan resul gönderilmediğini ifade etmiştir.
Ebü’l-Hasan el-Eş’ari^ |
Ebu Mansur el-Maturidi |
İbn Kesir |
Ebu'l-Berekât en-Nesefi |
Ebu'l-Yüsr Pezdevî |
Kur’an’da isimleri geçen peygamberlerin hepsi erkek olup her hangi bir kadının peygamberliğinden bahsedilmemektedir. Ebü’l-Hasan el-Eş’ari^ kadınların nebiliğini kabul etmiş, ancak onlardan resul gönderilmediğini ifade etmiştir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Kur'an'da ahiret aleminin gerekliliği düşüncesi için tartışmaya açılan konulardan biri değildir?
Varoluşun ve hayatın anlamı |
Hakikatin ortaya çıkıp herkesçe tasdik edilmesi |
Ahiret inancının bütün dinlerde olması |
İnanç ve davranışlara karşılıklarının verilmesi |
Evrensel ahlak ilkelerinin hayata geçirilmesi |
Kur’an’da âhiret âlemini felsefî açıdan temellendirmek için ısrarla dikkat çekilen düşünceler ve üzerinde durulan bilgiler, bu âlemin aklen gerekli olduğunu vurgulayıcı bir mahiyet taşır. Âhiret âleminin gerekliliği düşüncesi Kur’an’da farklı konulardan hareketle tartışmaya açılır. Bunlar da şu alt başlıklarda incelenebilir: Varoluşun ve Hayatın Anlamı, İnanç ve Davranışlara Karşılıklarının Verilmesi, Hakikatin Ortaya Çıkıp Herkes Tarafından Tasdik Edilmesi, ve Evrensel Ahlak İlkelerinin Hayata Geçirilmesi. Dolayısıyla, doğru cevap C seçeneğidir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur’an-ı Kerim’e göre iyi davranışlardan biridir?
İçki içmek
|
Kumar oynamak
|
Falcılık yapmak
|
Haksız yere adam öldürmek
|
Namaz kılmak
|
13.Soru
İsbât-i vâcib nedir?
Allah’ın birliğine vurgu yapmak için kullanılır. |
Allah’ın varlığını ispatlamak için yapılan tüm faaliyetlerdir. |
Allah’ın varlığından çok birliğine vurgu yapmak için kullanılır. |
Allah’ın varlığını taklidi imanla anlamak için yapılan faaliyetlere denir. |
Allah’a ortak koşanları engellemek için yapılan faaliyetlere denir. |
İslam’da Allah’ın varlığını ispatlamak için yapılan tüm faaliyetlere isbât-i vâcib denir. Doğru yanıt B'dir.
14.Soru
Dinî anlamda, Allah’ın ulûhiyet, sıfat ve fiillerinde eşi ve ortağı olduğunu kabul etmek ve Allah’tan başkasına ibadet etmeye ne isim verilir?
Nifak |
İrtidat |
Münafık |
Şirk |
Mürted |
A seçeneğindeki nifak dıştan Müslüman görünmek, içten ise Allah’ı, Resulünü ve onun ilettiklerini yalanlamaktır. B seçeneğindeki irtidat, dini bir terim olarak İslam’a girdikten sonra tekrar İslam’dan çıkarak küfre geri dönmektir. C seçeneğindeki münafık, kalpteki samimiyetini bozup diliyle iman ettiğini söyleyen kimse demektir. E seçeneğindeki mürted, imandan sonra küfre dönen kimse demektir. D seçeneğindeki şirk ise sözlükte “ortaklık” manasına gelir. Dinî anlamda şirk, Allah’ın ulûhiyet, sıfat ve fiillerinde eşi ve ortağı olduğunu kabul etmek ve Allah’tan başkasına ibadet etmektir. Bu da putlara, ağaçlara, hayvanlara, kabirlere, semavî cisimlere, tabiat kuvvetlerine, ruhanî varlıklara ve insanlara ulûhiyet vererek tapınmak şeklinde meydana gelir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi cehennemin alevi ve ısı derecesi yüksek olan en derin ateş tabakasıdır?
Cahîm |
Hâviye |
Hutâme |
Lezâ |
Sakar |
Cehennem, İslâm kaynaklarında “kâfirlerin ve günahkâr müslümanların içinde azap görecekleri ve yaptıkları kötü eylemlerin karşılğında cezalandırılacakları yurt” anlamına gelir. Yapılan tasvirlere göre hepsi de yakıcı ateş anlamıyla irtibatlı olan cehennemin, “cahîm”, “hâviye”, “hutâme”, “lezâ”, “saîr” ve “sakar” adlı daha şiddetli bölümleri ve aşağı tabakaları vardır. Cehennem azabı en hafif olan ve en üstte bulunan tabakayı teşkil eder ve günahkâr Müslümanların ceza göreceği yerdir. A seçeneğinde belirtilen cahîm, alevi ve ısı derecesi yüksek olan en derin ateş tabakasıdır.
16.Soru
Kur’an-ı Kerîm’de “İnsanlara Allah’tan mesaj getiren kimse veya Allah katında yüksek makam sahibi kimse” anlamında kullanılan terim aşağıdakilerden hangisidir?
Resul |
Nebî |
Beşîr |
Nezîr |
Abd |
Kur’ân-ı Kerîm’de peygamberler için kullanılan terimlerden biri insanlara Allah’tan mesaj getiren kimse veya Allah katında yüksek makam sahibi kimse anlamlarına gelen “nebî”, diğeri ise kendisine belli bir görev verilerek bir yere gönderilen elçi mânasına gele “resûl”dür. Kur’an’da ayrıca peygamberler için insanlara hayırlı bir haberi müjdeleyen, haber veren kimse anlamında “beşîr” ve “mübeşşir”; ileride gelecek tehlikeyi önceden sezip haber veren, insanları bundan sakındırıp uyaran manasında sıfat olan “nezîr”; yol gösteren, doğru yola ileten mânasında “hâdî”; Allah’ın kulu anlamında “‘abd” kelimeleri de kullanılmaktadır. Coğru cevap B’dir.
17.Soru
- Nuh
- Salih
- Âdem
- Elyesa
- İsa
Yukarıdakilerden hangileri Kur’an’da isimleri belirtilen peygamberlerdendir?
I ve III |
I, III ve V |
I, II, III ve V |
Hepsi |
I, II ve III |
Hz. Âdem’le birlikte Kur’an’da isimleri belirtilen peygamberlerin sayısı yirmibeştir: Âdem, İdris, Nuh, Hûd, Salih, İbrahim, Lût, İsmail, İshak, Yakub, Yusuf, Eyyûb, Zülkifl, Şuayb, Musa, Harun, Dâvûd, Süleyman, İlyas, Elyesa’, Yunus, Zekeriyyâ, Yahya, İsa ve Muhammed olmak üzere yirmibeş adettir. Yukarıdaki tüm isimler Kur’an’da geçmektedir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur’an-ı Kerim’de geçen ve küfür kelimesiyle eş anlamlı olan sözcüklerden biridir?
Cühûd |
Saât |
Râcife |
Karia |
Tâmme |
B, C, D ve E seçeneklerinde kıyamet yerine kullanıılan terim, tabir ve isimler verilmiştir. A seçeneğinde verilen Cühûd ise Allah’ın ayetlerini inkâr anlamında kullanılan ve küfür kelimesiyle eş anlamlı olan sözcüklerden biridir.
19.Soru
“Gizli şirk” olarak da ifade edilen Allah’ı hoşnut etmek için değil, insanların beğenisini kazanmak için amelde bulunan kişilere ne ad verilir?
Kafir |
Riyakar |
Münafık |
Fasık |
Muhsin |
Âhiret amelinden maksat söz, beden ve servet yoluyla yapılan bütün ibadetlerdir. Söz, beden ve servet yoluyla yapılan ibadetlerde gösterişe
yer veren kimseye riyakâr veya mürai denilir. Bu tür kötü karaktere sahip olan kimseler herhangi bir iyi davranışı Allah’ı hoşnut etmek için değil, insanların beğenisini kazanmak için yaparlar. Amaç insanlar üzerinde manevi nüfuz, şan, şöhret ve dünyevi çıkar elde etmektir. İslam inancında bunun adı “gizli şirktir” (Tirmizi, “Hudud” 24).
20.Soru
Akâid âlimleri mucizeleri idrak edilmeleri açısından kaç bölüme ayırırlar?
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ