İslam İnanç Esasları Final 20. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Peygamber-Gayb ilişkisi ile ilgili doğru verilen bilgilerden biridir?
Gayb sadece melekler tarafından bilinen, akıl veya duyular yoluyla hakkında bilgi edinilemeyen varlık alanıdır. |
Gayb, sadece peygamberlerin bilgisi dahilindedir. |
Kur’an’da Allah’ın peygemberine bazı gayb bilgilerini verdiği belirtilmektedir. |
Allah peygamberlerin hiçbir zaman gayb bilgisi vermemiştir. |
Kur’an’da Allah’ın peygamberlerine, peygamberlerin istedikleri kadar gayb bilgisi verdiği belirtilmektedir. |
C seçeneğinde de belirtildiği gibi, Allah’ın peygamberlerine dilediği kadar gayb bilgisi verdiği belirtilmektedir. Bunun dışında peygamberlerin istedikleri zaman gaybî bilgileri haber vermeleri söz konusu değildir. Buradan hareketle diğer seçenekler verilen bilgiler doğru değildir.
2.Soru
Ölülerin diriltileceği gün ile ilgili, aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
O gün insanlar arasındaki soy yakınlığı önemli olacaktır. |
İnsanlar anne, baba ve kardeşlerini arayacaklardır. |
Herkes birbirine bir şeyler sorup durumu anlamlandırmaya çalışacaktır. |
O gün yalnızca kafirler anne ve babalarını bulamayacaklardır. |
O gün bazı insanların yüzleri ak, bazılarının yüzleri kara olacaktır. |
Kur’an’da yapılan diriliş tasvirlerine göre o günde insanlar arasındaki soy yakınlığı fayda vermeyecek, herkes kendi derdine düşecek; kimse birbirine bir şey sormayacak, insanlar kardeşlerinden, anne-baba, eş ve çocuklarından kaçacak, bazı yüzler ak, bazı yüzler kara olacaktır (Abese 80/33-42; elMu’minûn 23/101; Âl-i İmrân 3/106). Dolayısıyla, doğru cevap E seçeneğidir.
3.Soru
Maddeyi varlığın temeli ve ezeli sayan, madde âleminin ötesinde herhangi bir varlık alanı tanımayan ve Allah, ruh ve ahreti inkâr eden inkârcı felsefi düşünce tarzı aşağıdakilerden hangisidir?
Materyalizm
|
Ateizm
|
Darwinizm
|
Freudizm
|
Deizm
|
4.Soru
Şıklarda yer alan peygamberlerden hangisine suhuf indirilmiştir?
Hz. Musa |
Hz. İsa |
Hz. Yusuf |
Hz. Süleyman |
Hz. Şit |
Hz. Şit Peygambere 50 sayfa suhuf indirilmiştir.
5.Soru
Allah’ın sadece peygamberlere vahiy yoluyla açıkladığı gayb türü aşağıdakilerden hangisidir?
Mutlak gayb |
İzafî gayb |
Basit gayb |
Muharref |
Basir |
Genel anlamda gayb, akıl ve duyular yoluyla hakkında bilgi edinilemeyen varlık alanı şeklinde tanımlanabilir. Gayb, sadece Allah’ın bilgisi dâhilinde olan ve O bildirmediği sürece herkese kapalı bulunan nesne ve olaylar anlamında mutlak gayb ve yaratıkların yalnızca bir kısmının vâkıf olabildiği şeyler anlamında da göreceli (izafî) gayb olmak üzere ikiye ayrılmakta ve Allah’ın sadece peygamberlere vahiy yoluyla açıkladığı kısım mutlak gayb kabul edilmektedir. Meselâ meleklerin bilip de insanların bilmediği veya insanlardan bazısının bilip bir kısmının bilemediği konular izafî gayb türüne girmektedir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi meleklerin, insan ve cinlerle olan ortak özelliklerinden biridir?
Melekler gaybı bilmezler. |
Gözle görülmezler. |
Allah’a isyan etmeyen, O’nun emrinden dışarı çıkmayan ve asla günah işlemeyen varlıklardır. |
Yorulma, usanma vb. özelliklerden arınmışlardır. |
Erkeklik veya dişilik özellikleri yoktur. |
B, C, D ve E seçeneğinde verilen özellikler melekleri ya insan ya da cinlerden ayıran özelliklerinden biridir. A seçeneğinde verilen özellik ise meleklerin, insan ve cinlerle olan ortak özelliğidir. Çünkü melekler, diğer varlıklar gibi gaybı bilmezler, gaybı sadece Allah bilir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam’a girdikten sonra tekrar İslam’dan çıkarak küfre geri dönmek anlamına gelmektedir?
Nifak |
İrtidat |
Şirk |
Ubudiyet |
İtikat |
İrtidat; İslam’a girdikten sonra tekrar İslam’dan çıkarak küfre geri dönmektir. Dinden dönen kimseye de mürted adı verilir. Dolayısıyla, doğru cevap B seçeneğidir.
8.Soru
İnançsızlığın felsefi karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Komünizm |
Sosyalizm |
Amprizm |
Fideizm |
Ateizm |
İnançsızlığın felsefî karşılığı ateizmdir.
9.Soru
Freudizme göre insana hakim olan ve onu yöneten içgüdüler hangileridir?
Merak-sevgi |
Şevkat-tapınma |
Güven-cömertlik |
Korku-cinsiyet |
Kıskançlık-öfke |
İnsan şuurunu metafizik boyuttan kopararak salt akli araştırma alanıyla sınırlandıran Sigmund Freud (1856–1939) tarafından temelleri atılmıştır. Ona göre insana hakim olan ve onu yöneten iki içgüdü korku ve cinsiyet duygularıdır. İnsanın davranışlarına yön veren, ondaki anne-baba, vatan ve Allah sevgisi gibi yüksek değerlere kaynak oluşturan bu iki duygudur. Doğru cevap D'dir.
10.Soru
“Ehl-i kıble tekfir edilemez” görüşü hangi itikadi mezhebin görüşüdür?
“Ehl-i kıble tekfir edilemez” görüşü hangi itikadi mezhebin görüşüdür?
Şia |
Mutezile |
Hariciyye |
Zeydiye |
Ehl-i Sünnet ve'l Cemaat |
Ehl-i sünnet mensuplarının tekfir konusuna yaklaşımı ve iman-amel konu- sunda dengeli bir çizgi izlemesi bu sorunu çözmede katkı sağlayabilir. Nitekim onların “ehl-i kıble tekfir edilemez” ilkesi oldukça açıklayıcıdır. Nitekim Hz. Pey- gamberden gelen bir rivayette “kıblemize yönelerek bizim gibi namaz kılan ve kestiğimizi yiyen bir kimse Allah ve Resulünün güvenini kazanmış sayılır. O hal- de Allah’ın verdiği güven ve emana aykırı davranmayın” buyrulmuştur (Buharî, “Salât” 28; Ebû Davud “Cihad” 95).
11.Soru
I. Allah’ı hamd ile yüceltmek
II. Peygamber’e salat ve selam getirmek
III. İnsanları kötü işlere sevk etmek
IV. İlâhî cezaları yerine getirmek
V. İnsanların yaptıklarını kaydetmek
Yukarıdakilerden hangileri meleklerin görevleri arasında yer almaktadır?
I ve II |
III ve IV |
I, II ve V |
I, II, III ve V |
I, II, IV ve V |
Allah tarafından meleklere verilen görevleri şöylece sıralamak
mümkündür:
a. Allah’ı hamd ile yüceltmek,
b. Peygamber’e salat ve selam getirmek,
c. Müminlere âhirette şefaat etmek ve insanlara dünyada hayır duada,
bulunmak
d. İnsanları iyi işlere sevketmek, onları korumak amacıyla takip etmek,
e. Peygamberlere vahiy getirmek,
f. Peygamberlere ve müminlere maddî ve manevî destek olmak,
g. İnsanların yaptıklarını kaydetmek,
h. Tabiatın yönetimi ve ilâhî kanunların icrasıyla meşgul olmak,
ı. İlâhî cezaları yerine getirmek.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ahiret âleminin ilk safhasıdır?
Kıyamet alametleri |
Kıyametin kopması |
Ölüm ve kabir âlemi |
Sırattan geçmek |
Evrenin yeniden inşa edilmesi |
Âhiret âlemi inancı ölümden itibaren meydana gelecek çeşitli safhaları içerir. Bunlar şöylece sıralanır: Ölüm ve kabir âlemi, kıyamet alâmetleri, kıyametin kopması, evrenin yeniden inşâ edilmesi ve ölülerin kabirlerinden çıkarılıp diriltilmeleri, ardından mevkıf veya arasât adı verilen bir yere sevk edilip bir araya toplanmaları, dünyada benimsedikleri inançlarla yapıp ettiklerinden hesaba çekilip amellerinin ölçülmesi, sırattan geçirilmeleri ve cennet veya cehenneme gönderilmeleri. Dolayısıyla, doğru cevap C seçeneğidir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi insanı inkara götüren psikolojik sebeplerden değildir?
sürekli arzuların peşinden gitmek |
Kibirlenmek |
Kıskançlık |
İnat |
Sosyal baskı gruplarının etkisi altında kalmak |
Sosyal baskı gruplarının etkisi altında kalmak psikolojik sebeplerden değil sosyolojik sebeplerdendir.
14.Soru
Dini bir terim olarak da İslam’a girdikten sonra tekrar İslam’dan çıkarak küfre geri dönmeye ............ denir. Dinden dönen kimseye de ......... adı verilir.
boşluklara ne gelmelidir?
Nifak - Münafık |
Şirk - Müşrik |
Ridde - Mürted |
Küfr - Kafir |
Fucur - Facir |
Dini bir terim olarak da İslam’a girdikten sonra tekrar İslam’dan çıkarak küfre geri
dönmektir. Dinden dönen kimseye de mürted adı verilir
15.Soru
Sorumlu tutuldukları ve âhirette hesaba çekilecekleri fiiller başta olmak üzere, insanın yapıp ettiklerinin yanı sıra başına gelen her şeyin kaderin kaçınılmaz bir sonucu olduğunu benimseyen mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
Cebriyye |
Mu‘tezile |
Şia |
Matüridiyye |
Ehl-i Sünnet |
Cebriyye insanlara ait bütün fiillerin ilâhî ilim, irade ve kudretin, yani kaderin zorlayıcı etkisiyle oluştuğuna inananların ortak adıdır. Cehm b. Safvân’ın öncülüğünde gelişen bu mezhebi benimseyenlere göre sorumlu tutuldukları ve âhirette hesaba çekilecekleri fiiller başta olmak üzere insanın yapıp ettiklerinin yanı sıra başına gelen her şey kaderin kaçınılmaz bir sonucudur. Allah’ın ilmi, iradesi ve yaratması bütün varlık ve olayları kuşattığından insanın irade özgürlüğü ve eylem yapma gücü yoktur. İnsanı her yönden kuşatan kader çizgisinin dışına çıkmak mümkün değildir
16.Soru
"Doğal seleksiyon yasası tabiatta geçerli olsaydı kuvvetli yaratılışa sahip olan canlı türleri zayıfları tamamen yok ederdi. Milyonlarca sene geçmesine rağmen canlılar arasında denge hala korunmaktadır." ifadesi hangi düşünce akımının fikirlerini çürütmektedir?
Freudizm |
Materyalizm |
Darwinizm |
Pozitivizm |
Deizm |
Doğal seleksiyon, tabiatta kuvvetli olanın zayıfı elemesi fikridir. Doğal seleksiyon yasası tabiatta geçerli olsaydı kuvvetli yaratılışa sahip olan canlı türleri zayıfları tamamen yok ederdi. Milyonlarca sene geçmesine rağmen canlılar arasında denge hala korunmaktadır. Dolayısıyla materyalizmin temellendirilme ayaklarından birisini teşkil eden Darwin evrim teorisi soyut ve temelsiz bir nazariyeden ibaret kalmaktadır.
17.Soru
Levh-i Mahfuz ne demektir?
Gayb aleminde yer alan varlıkların kutsal kitabı. |
Dünyevi varlıklar tarafından ulaşılabilen, ahiret hayatını düzenleyen kurallar bütünü. |
Ahirete inanmak ve yükümlülüklerini bilmek ve uygulamak. |
Evrenle ilgili her şeyin bütün olayları açıklayan bir gizli kaynaktır. |
Ahirete inancın evrensel kabulüdür. |
Allah’in gaybı bildiğine ve evrenle ilgili her şeyin bütün olayları açıklayan bir gizli
kaynakta, yani Levh-i Mahfuz’da bulunduğuna dikkat çekilir.
18.Soru
"Allah’ın, zaman ve mekan sınırı olmaksızın küçük-büyük, gizli-aşikar, maddi-manevi her var olanı gözlem yapmışcasına hakkıyla bilmesi ve bu niteliğe sahip olmasıdır"
Yukarıda yer alan açıklama Allah'ın hangi sıfatının tanımıdır?
İrade |
Yaratma |
İlim |
Vücud |
Beka |
Tanım Allah'ın ilim sıfatını anlatmaktadır.
19.Soru
Müslüman görünüp kalben Allah’ı yalanlamak nedir?
Şirk |
Günah |
Kafirlik |
Nifak |
Yalancılık |
Nifak dıştan Müslüman görünmek içten ise Allah’ı, Resulünü ve onun ilettiklerini yalanlamaktır. Nitekim Kur’ân-ı Kerîm’de “İnsanlardan, inanmadıkları halde, Allah’a ve âhiret gününe inandık diyenler de vardır” (elBakara 2/8) hükmü nifakın dil ile ikrar bulunduğu kalb ile tasdikin olmadığını vurgular. Dolayısıyla nifak ehlinin, yani münafıkların kalplerinde tasdik bulunmadığı için itikadi açıdan kâfir hükmündedirler ve cehennemde ebedî olarak kalacaklardır (en-Nisâ 4/140, 145). Doğru cevap D'dir.
20.Soru
Kur’an-ı Kerim’de adı geçen, Babil halkını imtihan etmek ve onları sihir konusunda bilinçlendirmek için gönderildiği belirtilen melek veya meleklerin adları nedir?
Cebrâil |
İsrâfil |
Mikâil |
Münker ve Nekîr |
Hârût ve Mârût |
A, B ve C seçeneğinde adı geçen melekler, Dört Büyük Meleklerdendir. D seçeneğinde adı geçen Münker ve Nekîr melekleri ise kabirde sorgu işi ile görevli olan meleklerdir. Kur’an-ı Kerim’de adı geçen, Babil halkını imtihan etmek ve onları sihir konusunda bilinçlendirmek için gönderildiği belirtilen meleklerin adları, E seçeneğinde de belirtilen Hârût ve Mârût’tur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ