İslam İnanç Esasları Final 22. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslâm dininin davranışlarla (amelle) ilgili hükümlerinden biri değildir?
İbadetler kuldan Allah’a yönelik yapılan samimi davranışlardır |
Müslümanlar Peygamberlere iman ederler, onlara taparlar ve ibadet ederler |
İbadetlerde esas olan riyasız bir şekilde Allah’a yönelmek ve sadece O’na kulluk etmektir |
İbadetler Allah Teâlâ tarafından farz kılınır, Hz. Peygamber’in gösterdiği gibi yapılır |
Farz ibadetlerin yapılış şekilleri fiilî mütevâtir sünnete dayanır |
İbadetler Allah Teâlâ tarafından farz kılınır, Hz. Peygamber’in gösterdiği gibi yapılır. Onlara da kimse ilave ve eksiltme yapamaz. Dinî metinler aynı zamanda ibadetlerin de kaynağıdır. İbadetler sadece Allah rızası için yapılır, niyet ve uygulamada O’ndan başkasını anmak caiz değildir. Müslümanlar Peygamberlere iman ederler, ama onlara asla tapmaz ve ibadet etmezler.
2.Soru
“Ahiret alemi konusunda inkarcıların hiçbir bilgisi yoktur, onlar sadece zanda bulunur. Onlara apaçık deliller içeren ayetlerimiz okunduğu zaman 'doğru söylüyorsanız (ölmüş) atalarımızı getirin (diriltin)' demekten başka bir delilleri yoktur” (el-Câsiye 45/24-25,32; ed-Duhân 44/34);
Yukarıda yer alan ayet ile neye vurgu yapılmak istenilmektedir?
İnkarcıların ahiret konusunda mantıklı varsayımlar yapabildikleri. |
İnkarcılar ayetlere inanır ve gerçekleşmesini umarlar. |
İnkarcılar ahiret inancını kuvvetlendirmeyi amaçlarlar. |
İnkarcılar somut ve ispat edilebilir deliller ile ahiret alemine ilişkin yargılarda bulunurlar. |
Ahiret alemine ilişkin inkarcı iddiaların hiçbir kesin bilgiye dayanmadığı ve kesin kanıtlardan yoksun bulunduğu. |
Bu ayette gayb bilgisi noktasına değinilerek ahiret alemine ilişkin inkarcı iddiaların hiçbir kesin bilgiye dayanmadığı ve kesin kanıtlardan yoksun bulunduğu ifade edilir.
3.Soru
“Kur’ân-ı Kerîm ve Hz. Peygamberin hadislerinde belirtildiğine göre peygamberlerin bazılarına ……………. vahyedilmişken bazılarına da kitap gönderilmiştir” cümlesinde boş bırakılan yere en uygun olan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Ayet |
Sure |
Tevrat |
İncil |
Suhûf |
Allah'ın peygamberlerine gönderdiği kutsal sayfaların, kitapların vahiy olmslsrı bakımından farkı söz konusu değildir. Ku'ran-ı Kerim ve Hz Peygamberin hadislerinde belirtildiğine göre peygamberlerin bazılarına sayfalar yani suhûf vahyedilmişken bazılarına da kitap gönderilmiştir. Doğru cevap E'dir.
4.Soru
Kur’an-ı Kerim’in inançsızlık hastalığı olarak tanımladığı ve daha çok vesvese ve kuşkuculuğa dayanan kavram nedir?
İtikâdî İrtidat |
Amelî İrtidat |
Nifak |
Maraz |
Şirk |
A seçeneğindeki itikâdî irtidat, Allah’ı, Resulünü ve O’nun getirdiklerini inkâr ederek bir başka dine ya da anlayışa dönmektir. B seçeneğindeki amelî irtidat, şuursuzca dini uygulamalardan bir kısmını dine aykırı uygulamalarla değiştirmektir. C seçeneğindeki nifak dıştan Müslüman görünmek içten ise Allah’ı, Resulünü ve onun ilettiklerini yalanlamaktır. E seçeneğindeki şirk, Allah’ın ulûhiyet, sıfat ve fiillerinde eşi ve ortağı olduğunu kabul etmek ve Allah’tan başkasına ibadet etmektir. D seçeneğindekimaraz ise Kur’an’a göre inançsızlık hastalığı olarak tanımlanır ve daha çok vesvese ve kuşkuculuğa dayanmaktadır. Buna yakalanan kimse önyargılarından kurtulamadığı ve beş duyusunu gerçekliğin bilgisine kapattığı müddetçe itikadî körlük içinde yaşamaya devam eder.
5.Soru
Kader ve kaza inancı Allah’ın hangi sıfatı ile doğrudan ilişkili değildir?
Kudret |
İlim |
İrade |
Basar |
Yaratma |
Kader ve kaza inancı Allah’ın ilim, irade, kudret ve yaratma sıfatlarının yetkinliğine ayrıntılı olarak iman etmeyi ifade eder.
6.Soru
Kuran'da içi boyut ile dış boyut arasında tutarsızlık aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilir?
İhsan |
Takva |
Nifak |
Günah |
Riya |
Kur’an’da iç ve dış arasındaki tutarsızlık adı verilen “nifak”, bir kimsenin dille inançlı olduğunu dışavurup içindeki gerçek inkârını gizlemesidir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Müşrik’in tanımı doğru yapılmıştır?
İman hakikatlerini gizleyip inkâr eden kimse demektir.
|
Kalpteki samimiyetini bozup diliyle iman ettiğini söyleyen kimse demektir.
|
Allah’a ortak koşan kimse demektir.
|
İmandan sonra küfre dönen kimse demektir.
|
İslam’a girdikten sonra tekrar İslam’dan çıkarak küfre geri dönmektir.
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur'an'da cehennemi anlatmak için kullanılan kavramlardan biri değildir?
Duhan |
Haviye |
Hutame |
Sakar |
Cahim |
Duhan kelimesi cehennemin isimlerinde biri değildir. duhan duman manasındadır.
9.Soru
Maddeyi varlığın temeli ve ezeli sayan, madde âleminin ötesinde herhangi bir varlık alanı tanımayan ve Allah, ruh ve ahireti inkâr eden inkârcı felsefi düşünce tarzı aşağıdakilerden hangisidir?
Agnostisizm |
Deizm |
Panteizm |
Materyalizm |
Teizm |
Materyalizm, maddeyi varlığın temeli ve ezeli sayan, madde âleminin ötesinde herhangi bir varlık alanı tanımayan ve Allah, ruh ve ahreti inkâr eden felsefî bir akımdır. Onlara göre maddenin üstünde bir yaratıcı, etkileyici ve idare edici herhangi bir varlık yoktur.
10.Soru
Bir kimsenin dille inançlı olduğunu dışa vurup içindeki gerçek inkârı gizlemesi, Kur’an-ı Kerim’de hangi kavramla ifade edilmektedir?
İtikâdî İrtidat |
Amelî İrtidat |
Fesad |
Nifak |
Şirk |
Bir kimsenin dille inançlı olduğunu dışa vurup içindeki gerçek inkârı gizlemesi, Kur’an-ı Kerim’de, nifak kavramı ile ifade edilmektedir.
11.Soru
Allah’ın kelâmı olan Kur’an-ı Kerim hangi melek veya melekler aracılığıyla Hz. Peygamber’e vahyedilmiştir?
Cebrâil |
Mikâil |
İsrâfil |
Mukarrebûn Melekleri |
Münker ve Nekîr |
Kur’an’ı Hz. Peygambere vahyeden, gönderen Allah Taâla’dır. Kur’an, Allah’ın kelâmıdır. A seçeneğinde adı verilen Cebrail onu Hz. Peygambere getiren aracıdır. İlâhî hitabın farklı şekilleri bulunmakla beraber Kur’an Hz. Peygambere elçi (Cebrail) ile gönderilmiştir.
12.Soru
Din dilinde iman ettiği halde bile bile Yüce Allah’a ve Peygamber’e itaat etmeyen, dinî görevlerini terk eden ve günah fiillerini işleyenlere ne denir ?
Amelsiz |
Fâsık |
Riyâkâr |
Mürai |
Münâfık |
Dinde Allah’ın emirlerini yerine getirmeyen veya yasaklarına uymayan kişilere
günahkâr veya fâsık denir. Kelime olarak “bir şeyden çıkan” anlamına gelen fâsık
kavramı, din dilinde iman ettiği halde bile bile Yüce Allah’a ve Peygamber’e itaat
etmeyen, dinî görevlerini terk eden ve günah fiillerini işleyenlere denir.
13.Soru
Tevratta ibadetler, dinî ayin ve bayramlar, günahların kefareti, yiyecekler, kurbanlar ve evlilik gibi konulara ait hükümleri konu edildiği bölüme ne ad verilir?
Yaradılış
|
Çıkış
|
Levililer
|
Sayılar
|
Tesniye
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tevrat'ta ibadetler, dinî ayin ve bayramlar, günahların kefareti, yiyecekler, kurbanlar ve evlilik gibi konulara ait hükümlerin yer aldığı bölümdür?
Levililer |
Tekvin |
Hurûc |
A‘dât |
Tesniye |
Levililer: İbadetler, dinî ayin ve bayramlar, günahların kefareti, yiyecekler, kurbanlar ve evlilik gibi konulara ait hükümleri konu eder.
15.Soru
İman için hem kabin tasdikinin hem de ikrarın birlikte olması gerektiğini söyleyen âlimler de vardır. Birini diğerine feda etmemenin lüzumu üzerinde duran bu bilginler genelde (.....) âlimlerdir.
Yukarıda verilen ifadede boş bırakılan yere aşağıdaki mezheplerden hangisi yazılmalıdır?
Hanefî |
Şia |
Kerramiyye |
Neccâriyye |
Hâriciyye |
İman için hem kabin tasdikinin hem de ikrarın birlikte olması gerektiğini söyleyen âlimler de vardır. Birini diğerine feda etmemenin lüzumu üzerinde duran bu bilginler genelde Hanefî âlimlerdir. Doğru cevap A'dır.
16.Soru
Aşağıda verilen bilgilerden hangisi “Davranış inancın bir parçası değildir” anlayışı ile uyuşmaktadır?
Kur’an ve Sünnet ışığında bakıldığında dini emir ve yasaklardan oluşan davranışları, inancın doğrudan bir parçası olarak görmek gerekmektedir. |
Kur’an ve Sünnet ışığında bakıldığında dini emir ve yasaklardan oluşan davranışları inancın doğrudan bir parçası değil, onunla bağlantılı ama farklı bir olgu olarak görülmelidir. |
Ehl-i sünnet âlimleri iman ve amelin aynı şey olduğu iddia etmişlerdir. |
Kur’an’da, davranış inançla aynı şey olarak görülmektedir. |
Bazı ayetlerde davranışların, inançla aynı olgu olduğundan bahsedilmektedir. |
İnanç ve davranış ilişkilerine Kur’an ve Sünnet ışığında bakıldığında dini emir ve yasaklardan oluşan davranışları inancın doğrudan bir parçası değil, onunla bağlantılı ama farklı bir olgu olarak görmek mümkündür. Nitekim Ehl-i sünnet âlimleri iman ve amelin farklı şeyler olduğu iddialarını pek çok âyet ve hadisten hareketle gramatik olarak delillendirmişlerdir. Davranışın inançtan başka bir şey olduğuna dair pek çok âyet vardır (Meselâ bk. Yûnus 10/9; Hûd 11/23; el- Ankebût 29/7, 9, 58; Lokmân 31/8; Fâtır 35/7; Fussilet 41/8; eş-Şûrâ 42/22). Bu âyetlerde davranışlar, inanç üzerine atfedilmiş, yani ilave edilmiş olduğundan ikisi ayrı olgu olarak ele alınmak durumundadır. Verilen bilgilerden yola çıkılarak A, C, D ve E seçeneklerinden verilen bilgiler “Davranış inancın bir parçası değildir” anlayışı ile uyuşmamakta, B seçeneğinde verilen bilgi ise bu anlayış ile uyuşmaktadır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi içten hissedilenlerin dil ile ifadesi anlamına gelmektedir?
İkrar |
İman |
Hadis |
Gayb |
Vahiy |
İkrar, içten hissedilenlerin dil ile ifade edilmesine denir. Kişinin kalben kabul ettiği iman esaslarını dışa vurmasının önemi bellidir.
18.Soru
- Nuh
- Hud
- Danyal
- Elyesa
- Zulkifl
Yukarıdakilerden hangileri Kur’an’da isimleri belirtilen peygamberlerdendir?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
II, III, IV ve V |
I, II, IV ve V |
Danyal Peygamber dışında soruda verilen peygamberler Kur'an'da geçmektedir.
19.Soru
Aşağıda verilen özelliklerden hangisi cinlere aittir?
İnsanlara nispetle daha üstün bir güce sahiptirler.
|
Allah’a isyan etmeyen, O’nun emrinden dışarı çıkmayan ve asla günah işlemeyen varlıklardır.
|
Işıktan (nûr) yaratılmışlardır.
|
Kanatları vardır.
|
Evlenmez ve çoğalmazlar.
|
20.Soru
Kur’an’da ayrıca peygamberler için insanlara hayırlı bir haberi müjdeleyen, haber veren kimse anlamında ____ ve ____; ileride gelecek tehlikeyi önceden sezip haber veren, insanları bundan sakındırıp uyaran manasında sıfat olan ____; yol gösteren, doğru yola ileten mânasında ____; Allah’ın kulu anlamında ____ kelimeleri de kullanılmaktadır.
beşîr - mübeşşir - nezîr - hâdî - abd |
beşîr - nezîr - hâdî - abd - mübeşşir |
beşîr - nezîr - mübeşşir - hâdî - abd |
abd - beşîr - mübeşşir - hâdî - nezîr |
abd - beşîr - mübeşşir - nezîr - hâdî |
Kur’an’da ayrıca peygamberler için insanlara hayırlı bir haberi müjdeleyen, haber veren kimse anlamında “beşîr” ve “mübeşşir”; ileride gelecek tehlikeyi önceden sezip haber veren, insanları bundan sakındırıp uyaran manasında sıfat olan “nezîr”; yol gösteren, doğru yola ileten mânasında “hâdî”; Allah’ın kulu anlamında “‘abd” kelimeleri de kullanılmaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ