İslam İnanç Esasları Final 23. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Kur’an’ın içerdiği konuların başında gelmektedir?
İbadet esasları |
İtikâdî konular ve iman esasları |
Kişiler ve toplumlar arasındaki ilişkiler |
İlmi gerçekler ve tabiat kanunları |
Önceki ümmetlerin durumu |
Başta Allah’ın varlığı ve birliği olmak üzere itikâdî konular, iman esasları Kur’an’ın içerdiği konuların başındadır. Müslümanların mükellef olduğu namaz, oruç, hac, zekât gibi ibadetler, kişiler ve toplumlar arası ilişkileri düzenleyen hükümler, bu hükümlerin ihlaline yönelik cezalar, insanların dünya ve âhiret saadetlerini temin edecek ahlâkî hükümler, nasihat ve tavsiyeler, Allah’ın emirlerine uyanlara mükâfat, uymayanlara ceza vaatleri Kur’an’ın temel konularının başında gelir. Ayrıca Allah’ın varlığı ve birliğini ispat eden ilmî gerçekler ve tabiat kanunlarına işaret eden âyetler, önceki ümmetlere ve onlara gönderilen peygamberlere ait ders alınacak mesajlar içeren kıssalar ve inananların Allah Taâlâ’ya sığınmalarına ve O’nun yardımını talep etmelerine yönelik dualar da Kur’an’daki diğer temaları oluşturmaktadır. Dolayısıyla, doğru cevap B seçeneğidir.
2.Soru
İnsanların duyularına hitap eden, Allah’ın izni, iradesi ve gücüne bağlı olarak gerçekleşen tabiat kanunlarını değiştiren ilâhî fiillere ne denir ?
Haberî mucizeler |
Aklî mucizeler |
Manevî mucizeler |
Hissî mucizeler |
Tabî mucizeler |
İnsanların duyularına hitap eden mucizelerdir. Allah’ın izni, iradesi ve gücüne
bağlı olarak gerçekleşen hissî mucizeler tabiat kanunlarını değiştiren ilâhî fiillerdir
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi imanın geçerli olmasının şartlarından biri değildir?
İman son nefeste veya ihtimallerin tükendiği ümitsizlik anıyla sınırlı olmamalıdır. |
Kişide mümin niteliğinin devam etmesi için dinin esas hükümlerini yok sayan veya yalan ve sahteliğe kaçan bir davranış sergilememelidir. |
Dini hükümler hafife alınmamalı, alay konusu yapılmamalı ve üzerinde ulu orta konuşulmamalıdır. |
Hz. Peygamberin getirdiği dini hükümlerin tamamını hiç yüksünmeden bir bütünlük içinde kabul etmelidir. |
Mümin kişi kalben olmasa da, inancını tutmalı ve değerlerine sahip olmalıdır. |
Mümin kişi inancını kalben de yaşamalıdır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tabiat olaylarıyla görevli meleğin adıdır?
Cebrâil |
Mikâil |
Azrâil |
İsrâfil |
Hârût |
Kur’ân-ı Kerîm’de sadece bir âyette geçen Mikâil, tabiat olaylarıyla
görevli meleğin adıdır. Hadislerde Mîkâil, rızık ve rahmet meleği olarak da
nitelenmiştir.
5.Soru
Gelecekteki tehlikeleri önceden fark edip haber veren ve insanları bunlardan uzak durması konusunda uyaran anlamına gelen peygamber sıfatı aşağıdakilerden hangisidir?
Resûl |
Nebî |
Hâdî |
Beşîr |
Nezîr |
Kur’an’da ayrıca peygamberler için insanlara hayırlı bir haberi müjdeleyen, haber veren kimse anlamında “beşîr” ve “mübeşşir”; ileride gelecek tehlikeyi önceden sezip haber veren, insanları bundan sakındırıp uyaran manasında sıfat olan “nezîr”; yol gösteren, doğru yola ileten mânasında “hâdî”; Allah’ın kulu anlamında “‘abd” kelimeleri de kullanılmaktadır. Doğru cevap E'dir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Peygamber-Gayb ilişkisi ile ilgili doğru verilen bilgilerden biridir?
Gayb sadece melekler tarafından bilinen, akıl veya duyular yoluyla hakkında bilgi edinilemeyen varlık alanıdır.
|
Gayb, sadece peygamberlerin bilgisi dahilindedir.
|
Kur’an’da Allah’ın peygemberine dilediği kadar gay bilgisi verdiği belirtilmektedir.
|
Allah peygamberlerin hiçbir zaman gayb bilgisi vermemiştir.
|
Kur’an’da Allah’ın peygamberlerine, peygamberlerin istedikleri kadar gayb bilgisi verdiği belirtilmektedir.
|
7.Soru
İnanç esaslarını kabul eden insanlar dinî davranış bakımından kaç gruba ayrılmaktadır?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
İnanç esaslarını kabul eden insanları dinî davranış bakımından dört gruba ayırmak mümkündür. Bunlar Allah’a karşı sorumluluk bilinci taşıyanlar, Allah’ı görüyor gibi içtenlikle hareket edenler, günah işleyenler ve riyâkâr davrananlardır.
8.Soru
Maddenin yaratıcı kudret olan Allah tarafından yaratılmadığına inanır. Teka^mül nazariyesi de denilen bu akıma göre canlılarda görülen olağanüstülükler, canlılarla içinde yaşadıkları çevreden gelen çeşitli tesirler arasında uzun zaman sürdürülen mücadeleler neticesinde kendiliğinden meydana gelmiştir. Bu akım hangisidir?
Ateizm |
Agnostisizm |
Darwinizm |
Pozitivizm |
Freudizm |
Evrim teorisi diye anılan, İngiliz biyoloji bilgini Charles Darwin (1809– 1882) tarafından geliştirilen bu görüş de maddenin yaratıcı kudret olan Allah tarafından yaratılmadığına inanmış bir akımdır. Tekâmül nazariyesi de denilen bu akıma göre canlılarda görülen olağanüstülükler, canlılarla içinde yaşadıkları çevreden gelen çeşitli tesirler arasında uzun zaman sürdürülen mücadeleler neticesinde kendiliğinden meydana gelmiştir. Doğru cevap C'dir.
9.Soru
Hz.Mûsâ’ya inanmayan Firavun ve taraftarları suda boğulmalarının ardından hemen ateşe atıldılar, halen sabah ve akşam ateşe arz edilip kıyâmet günü ise en şiddetli azaba atılacaklardır (Nûh 71/25; el-Mu’min 40/60) ayetleri aşağıdakilerin hangisine kanıt olarak gösterilmektedir?
Cehennem azabı |
Kıyamet günü |
Kabir azabı |
Dünya azabı |
Mahşer yeri |
Kâfirlerin yanı sıra ilâhî buyruklara uymayan günahkâr müminler kabirlerinde azap içinde bulunacaktır. Buna açıkça işaret eden âyetler ve bunları tefsir eden hadisler vardır. Âyetlerde belirtildiğine göre Hz.Mûsâ’ya inanmayan Firavun ve taraftarları suda boğulmalarının ardından hemen ateşe atıldılar, halen sabah ve akşam ateşe arz edilip kıyâmet günü ise en şiddetli azaba atılacaklardır (Nûh 71/25; el-Mu’min 40/60). Ayrıca kâfirler ve münafıklar cehennemdeki büyük azaptan önce yakın bir azabı tadacaklardır (es-Secde 32/21; et-Tûr 52/47). Doğru cevap C'dir.
10.Soru
Kur’an’da birden fazla kavramla ifade edilen kıyamet hakkında en çok kullanılan isim “kıyametin kopma zamanı” anlamındaki _____ tabiridir. Sarsıcı anlamına gelen _____, korkunç gürültü demek olan _____ gibi değişik adlarla da anılır.
Yukarıda boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangiler gelmelidir?
Sâat - Karia - Râcife |
Karia - Sâat - Râcife |
Râcife - Karia - Sâat |
Râcife - Sâat - Karia |
Sâat - Râcife - Karia |
Kur’an’da birden fazla kavramla ifade edilen kıyamet hakkında en çok kullanılan isim “kıyametin kopma zamanı” anlamındaki Sâat tabiridir. Sarsıcı anlamına gelen Râcife, korkunç gürültü demek olan Karia gibi değişik adlarla da anılır.
11.Soru
I. İnsanları hidayete erdirmek
II. Yalnızca müminlere adaletle hükmetmek
III. İnsanları ıslah etmek
IV. Müşrikleri tebliğden uzak tutmak
Yukarıdakilerden hangisi Allah'ın peygamberlerinin görevlerindendir?
I-II |
III-IV |
II-III |
I-III |
I-II-IV |
Kendilerine hiç bir şekilde kullukta bulunulmasını istemeyen peygamberler,
Allah’ın izniyle O’nun dinini insanlara tebliğ etmek, onları hidayete ulaştırmak,
karanlıktan aydınlığa çıkarmak, aralarında adaletle hükmetmek, anlaşmazlığa
düştükleri konuları halletmek, onları ıslah etmek ve âhirette mutluluklarını sağlamak gibi görevleri üstlenmişlerdir. Doğru cevap D'dir.
12.Soru
İnanç esaslarını kabul eden insanlar dini davranış bakımından kaç gruba ayrılmaktadır?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
İnanç esaslarını kabul eden insanları dinî davranış bakımından dört gruba ayırmak mümkündür. Bunlar Allah’a karşı sorumluluk bilinci taşıyanlar, Allah’ı görüyor gibi içtenlikle hareket edenler, günah işleyenler ve riyâkâr davrananlardır.
13.Soru
Taklidi imana sahip bir kişinin imanını geçerli görmeyen mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
Eş’arilik |
Mu’tezile |
Hanefîlik |
Mâtüridîlik |
Mürcie |
Özellikle Ebû Hanîfe ve İmam Mâtüridî mukallidin imanının geçerli olduğuna hükmetmiştir. Eş’ariyye mezhebi de onların bu görüşüne katılmaktadır. Ancak bu iki mezhebe göre de mukallit, araştırmayı terk etmesinden dolayı sorumlu görülmektedir. Bu konuda en çok direten ise Mu’tezile mezhebi olup onlar, mukallidin imanını geçerli görmemiş hatta müminin, aklını kullanmak suretiyle iman esaslarını başkaları karşısında savunabilecek bir konumda olmasını istemişlerdir. Doğru cevap B’dir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’a göre iyilik yapan insanları tanımlamaz?
Mü’minin hayatında inancın ete-kemiğe bürünmüş halidir. |
İyi davranış sahiplerine korku ve üzüntü yoktur. |
Sadece dünya hayatlarında mutludurlar. |
Sadece ahiret hayatlarında değil, dünya hayatlarında da mutludurlar. |
Allah’ın hoşnutluğunu gözetirler. |
Er-Ra’d 13/29 ayetine göre insanlar sadece ahiret hayatlarında değil, dünya hayatlarında da mutludurlar. Çünkü kendilerinden önce, başkaları için yaşamaktadırlar.
15.Soru
Ağacın diri kalması için nasıl ki bakıma ve sulanmaya ihtiyacı varsa, kalpdeki imanın da iyi ve güzel davranışlarla geliştirilmeye ve parlatılmaya ihtiyacı vardır düşüncesini aktaran ayet aşağıdakilerden hangisidir?
et-Tevbe 9/94
|
ezZilzâl 99/7-8
|
en-Nisâ 4/123
|
Gaşiye 88/8-9
|
İbrahim 14/24-25
|
16.Soru
"Bazı itikadı hükümler etrafında İslam tarihi boyunca ihtilaflar yaşanmıştır. Bu sebeple onların kesin ve açık olma özellikleri ortadan kalkmıştır. Bu çeşit inanç esaslarına zannî inanç esasları denir"
Bu tanıma göre aşağıdakilerden hangisi zannî inancın getirisi olarak sayılabilir?
İtikat esasları bir bütündür, bölünme ve parçalanma (tecezzi) kabul etmez. |
İtikati mezheblerin dünya görüşlerini teke indirir. |
Bir Müslümanın alternatif düşüncelerden birisine inanması inanç esaslarını zedeler. |
Düşünce çeşitliliği getirir. |
İslam'ın değişmez olduğunu kanıtlar. |
Zanni olan inanç esaslarında kesinlik, açıklık, beşeri müdahaleye kapalılık gibi özellikler aranmaz. Bunlar ayni zamanda düşünce çeşitliliği getirmesi açısından bir fikir zenginliğidir.
17.Soru
Kur’an-ı Kerîm’de imanın nasıl olması gerektiğini “İman edenler ancak, Allah’a ve Peygamberine inanan, sonra şüpheye düşmeyen, Allah yolunda mallarıyla ve canlarıyla cihad edenlerdir. İşte onlar doğru kimselerin ta kendileridir” olarak ifade eden ayet aşağıdakilerden hangisidir?
el-Hucurât 49/15 |
el-Enfâl 8/2-4 |
el-Kehf 18/103– 105 |
er-Ra’d 13/29 |
el-İnsân 76/9 |
İslam dinini benimsemek iman esaslarını kabullenmeyle başlar, davranış tarzı olarak bireysel ve toplumsal hayatta tercihlerini göstermekle devam eder. Kur’ân-ı Kerîm’de imanın nasıl olması gerektiği üzerinde şu şekilde durulur: “İman edenler ancak, Allah’a ve Peygamberine inanan, sonra şüpheye düşmeyen, Allah yolunda mallarıyla ve canlarıyla cihad edenlerdir. İşte onlar doğru kimselerin ta kendileridir” (el-Hucurât 49/15).
18.Soru
İnançsızlığın felsefi karşılığı nedir?
Deizm |
Teizm |
Ateizm |
Pragmatizm |
Agnostisizm |
İslâm kaynaklarında inançsızlık anlamında kullanılan küfür sözlükte bir şeyi örtmek ve gizlemek anlamına gelir. İnançsızlığın felsefî karşılığı ateizmdir.
19.Soru
I. İnkar
II. Cühud
III. Kizb
IV. Kafir
Yukarıdaki terimlerden hangisi/hangileri inançtan yoksunluk, inanç ilkelerini tamamen veya kısmen red durumunu ifade eden sözcük/lerdir?
Yalnız I |
I ve II |
II ve IV |
I, II ve III |
Yalnız IV |
Terim olarak küfür veya inkar Allah’ın varlığını ve birliğini, Kur’an’da açık ve kesin olarak belirtilen hükümlerin tamamını veya bir kısmını, nübüvvetin gerekliliğini ve ölüm ötesi hayatı kabul etmemek gibi inanış ve davranışlardır. Dolayısıyla burada kabul ve tasdik anlamında inançtan yoksunluk, inanç ilkelerini tamamen veya kısmen red durumu meydana gelmektedir. Ayrıca Allah’ın ayetlerini inkâr anlamında cühud (Hûd 11/59; en-Neml 27/14); ilahi vahyin doğrudan inkâr edilmesi manası taşıyan kizb (ez-Zümer 39/3) de ilişkili terimler arasındadır. Kalbindeki inancı gizleyen ve gerçeğin üzerini örten durumundaki kimselere kâfir denilmiştir. Dolayısıyla, doğru cevap D seçeneğidir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi organların amelleridir?
Korku |
Güvenme |
Dayanma |
Zekat |
Cesaret |
(el-Enfâl 8/2-4) ayetinde korku anlamına gelen “vecel” ile güvenmek/dayanmak anlamına gelen “tevekkül” kavramları işlevsel anlamda kalbin amellerinden; namaz ve zekât ise organların amellerindendir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ