İslam İnanç Esasları Final 23. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi klasik dinler tarihi kitaplarının hak dinlere verdiği addır?
Nihal |
Muharref |
Milel |
Pagan dinler |
Milli dinler |
Klasik dinler tarihi kitapları ise hak dinlere milel, batıl dinlere de nihal adını vermişlerdir.
2.Soru
Allah'ın önceden buyurduğu ve belirlediği bir şeyin zamanı gelince Allah'ın iradesi ve takdiriyle meydana gelmesi ve şekillenmesine ne denir?
Kaza İnancı |
Ahiret İnancı |
Kader İnancı |
Şer İnancı |
Tevhid İnancı |
Kaza, ezelde takdir olunan her şeyin Cenâb-ı Hakk’ın halk ve icadıyla vücud sahasına çıkması, Allah’ın varlık ve olaylara ilişkin olarak ezelde belirlediği planı gerçekleştirip yaratması demektir
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinin tanımlarından birisidir?
Atalarımızın bize bıraktığı miras. |
Kişinin kendi çabalarıyla ulaşamadığı, sadece vahiy kanalıyla elde edebileceği gerçekler bütünü veya insanı gerçeğe bağlayan şey. |
Toplumların zamanla geliştirdikleri kurallar bütünü. |
Azgınlığın, kötülüklerin, hak yemenin önüne geçmek için insanlar tarafından oluşturulmuş yaşam biçimi. |
Ölüm sonrası yaşam için oluşturulmuş inanç biçimi. |
Son devir islam alimlerine göre din "kişinin kendi çabalarıyla
ulaşamadığı, sadece vahiy kanalıyla elde edebileceği gerçekler bütünü veya
insani gerçeğe bağlayan şey" olarak tanımlanır.
4.Soru
Cebriyye insanlara ait bütün fiillerin ilâhî ilim, irade ve kudretin, yani kaderin zorlayıcı etkisiyle oluştuğuna inananların ortak adıdır. .......................’ın öncülüğünde gelişen bu mezhebi benimseyenlere göre sorumlu tutuldukları ve âhirette hesaba çekilecekleri fiiller başta olmak üzere insanın yapıp ettiklerinin yanı sıra başına gelen her şey kaderin kaçınılmaz bir sonucudur.
Bu paragraftaki boşluğa gelmesi gereken isim aşağıdakilerden hangisidir?
Ca'd b. Dirhem |
Abdullah b. İbad |
Ebu'l Huzeyl el-Allaf |
Cehm b. Safvan |
Amr b. Ubeyd |
Cebriyye insanlara ait bütün fiillerin ilâhî ilim, irade ve kudretin, yani kaderin
zorlayıcı etkisiyle oluştuğuna inananların ortak adıdır. Cehm b. Safvân’ın öncülüğünde gelişen bu mezhebi benimseyenlere göre sorumlu tutuldukları ve âhirette
hesaba çekilecekleri fiiller başta olmak üzere insanın yapıp ettiklerinin yanı sıra
başına gelen her şey kaderin kaçınılmaz bir sonucudur
5.Soru
İslam kaynaklarına göre kalbindeki inancı gizleyen, inanç ilkelerini kısmen veya tamamen reddeden kişiye hangi isim verilmektedir?
Râcife |
Nâkur |
Kâfir |
Tekfir |
Sakar |
A seçeneğinde verilen tabir kıyameti ifade etmek için kullanılan tabirlerden biridir. B seçeneğinde verilen tabir Sûr ile eş anlamlıdır. D seçeneğinde verilen, herhangi birini inançsızlığa nispet etmeye verilen isimdir. E seçeneğinde verilen, cehennemin tabakalarından birine verilen isimdir. İslam kaynaklarına göre kabul veya tasdik anlamında inançtan yoksun olan, kalbindeki inancı gizleyen, inanç ilkelerini kısmen veya tamamen reddeden kişiye, C seçeneğinde de belirtildiği üzere Kâfir adı verilmektedir.
6.Soru
Kur’an Allah’ın varlığından çok birliği üzerinde durmaktadır. Allah’ın birliğine yaptığı bu vurgu nedeniyle İslâm dini ayrıca nasıl isimlendirilmiştir ?
Tevekkül dini |
Tevhid dini |
Hadis dini |
İspat dini |
İlim dini |
İslâm’da tevhid kavramı ile ifade edilen “Allah’ın birliği” itikadi açıdan Allah’a zatında ve sıfatlarında ortak kabul etmemeyi, davranış planında da bu düşünceyi zedeleyecek tavırlardan uzak durmayı amaçlar. Kur’an Allah’ın varlığından çok birliği üzerinde durmaktadır. Allah’ın birliğine yaptığı bu vurgu nedeniyle İslâm dini “Tevhid Dini” olarak da isimlenir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi inanç ve davranış arasındaki ilişkiye uymaz?
Davranış inancın bir parçasıdır. |
İnançla iyi ve yararlı davranışlar birbirini besler ve destekler. |
Davranışlar hem inancı kuvvetli hale getirir, hem de mü’minin âhiret azabından kurtulmasına ve ebedi mutluluğa kavuşmasına vesile olur. |
Eğer insanın iman hayatında davranışlar istikrarlı bir çizgi izlemiyorsa güçlü bir şekilde varlığını devam ettirmesi zordur. |
İslâm inanç sisteminde davranışların iç ve dış boyutları arasında bir ilişki biçimi söz konusudur. |
İnanç ve davranış ilişkilerine Kur’an ve Sünnet ışığında bakıldığında dini emir ve yasaklardan oluşan davranışları inancın doğrudan bir parçası değil, onunla bağlantılı ama farklı bir olgu olarak görmek mümkündür.
8.Soru
Kader ve kaza inancının irtibatlı olduğu ilâhî sıfatlar aşağıdakilerin hangisinde birlikte ve doğru olarak verilmiştir?
Sem ve basar sıfatları |
Kıdem ve beka sıfatları |
Kıyam bizzat ve muhalefetün hilhavadis sıfatları |
İlim, irade, kudret ve yaratma sıfatları |
Kelam ve vahdaniyet sıfatlar |
Kaza ve Kader Allah'ın İlim, İrade ve Kudretli sıfatlarının tecellisidir.
9.Soru
İslam kaynaklarına göre kalbindeki inancı gizleyen, inanç ilkelerini kısmen veya tamamen reddeden kişiye hangi isim verilmektedir?
Râcife |
Nâkur |
Kâfir |
Tekfir |
Sakar |
A seçeneğinde verilen tabir kıyameti ifade etmek için kullanılan tabirlerden biridir. B seçeneğinde verilen tabir Sûr ile eş anlamlıdır. D seçeneğinde verilen, herhangi birini inançsızlığa nispet etmeye verilen isimdir. E seçeneğinde verilen, cehennemin tabakalarından birine verilen isimdir. İslam kaynaklarına göre kabul veya tasdik anlamında inançtan yoksun olan, kalbindeki inancı gizleyen, inanç ilkelerini kısmen veya tamamen reddeden kişiye Kâfir adı verilmektedir.
10.Soru
Kur’an-ı Kerim’de özellikle hangi peygamberler üzerinde çok durulmuştur?
Hz. Nuh, Davut, Adem, Yusuf, Musa |
Hz. Muhammed, İdris, Süleyman |
Hz. Muhammed, İshak, İlyas, Salih |
Hz. Nuh, Muhammed, İsa, İbrahim, Musa |
Hz. Musa, Muhammed, İsa, İshak |
Kur’an-ı Kerim’de Hz. Nuh, İbrahim, Musa, İsa ve Muhammed üzerinde özellikle çok durulmuştur.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 4 büyük melek arasında yer almaz?
İlliyun |
Mikail |
Cebrail |
İsrafil |
Azrail |
Doğru cevap A şıkkıdır. 4 büyük melek; Mikail, Cebrail, İsrafil, Azrail’dir. İlliyun meleği Allah Teâlâ’nın huzurunda bulundukları, O’na sürekli olarak ibadet ettikleri ve gece gündüz O’nu yücelttikleri kaydedilmektedir. Arşı taşıyan ve onun çevresinde bulunan melekler de bu gruba girer (ez-Zümer 39/75; el-Mü’min 40/7).
12.Soru
I. Kur’ân’da İblîs’in mahiyeti hakkında fazla bilgi verilmemekle birlikte ateşten yaratıldığı vurgulanmaktadır.
II. Allah Teâlâ hayat sarkacının bu iki tarafına karşılık, insanları iyiye ve güzele yöneltmesi için melekleri, kötülüğe sevketmesi için ise şeytanları yaratmıştır.
III. Kur’an, şeytanın insanoğlunun apaçık bir düşmanı olduğunu ve bu durumun kıyamete kadar devam edeceğini bildirmektedir.
Yukarıda şeytan ile ilgili verilen bilgilerden hangisi/hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Kur’ân’da İblîs’in mahiyeti hakkında fazla bilgi verilmemekle birlikte ateşten
yaratıldığı vurgulanmaktadır. O, şeytan cinsinin ilk ferdi olarak Âdem’e secde etmeme nedeni sorulduğunda; ateşten yaratıldığını ve bu nedenle Âdem’den üstün
olduğunu belirtmektedir. Kur’an, şeytanın insanoğlunun apaçık bir düşmanı olduğunu ve
bu durumun kıyamete kadar devam edeceğini bildirmektedir. Şeytan bu sürede
insanı Allah’ın yolundan çevirmek için çaba harcayacaktır.
Allah Teâlâ hayat sarkacının iki tarafına karşılık, insanları iyiye ve güzele yöneltmesi için melekleri, kötülüğe sevketmesi için ise şeytanları yaratmıştır.
Doğru cevap E seçeneğidir.
13.Soru
Kur’an-ı Kerim’de inanç ve iyi davranış ilişkisi hangi metaforla açıklanmaktadır?
Deniz |
Akarsu |
Ağaç |
Güneş |
Yağmur |
Kur’an-ı Kerîm’de “inanç ve iyi davranış ” iliş kisi “ağaç metaforu” yla çok güzel tasvir edilir: “Görmedin mi Allah güzel bir sözü nasıl misal getirdi? (Güzel bir söz), kökü sağlam, dalları göğe yükselen bir ağaç gibidir.
14.Soru
İslam düşüncesinde iman aşağıdaki ifadelerden hangisi ile anlatılmaktadır?
Karar vermek ve tasdik etmek |
Kabul etmek emin kılmak |
Emniyet ve güven içinde bulunmak, ikrar etmek, kabul etmek |
Sükûna kavuşmak, kalben müsterih olmak, vicdani güven duymak ve iç aydınlığı hissetmek |
Hz. Peygamberin vahiy yoluyla getirdiği tüm hususlarda tereddütsüz tasdik etmek ve getirdiklerine inanmak |
İlk dört seçeneğin her biri imanın Arapçadaki farklı anlamlarıdır. İslam düşüncesinde bir terim olarak iman “Hz. Peygamberin vahiy yoluyla getirdiği tüm hususlarda tereddütsüz tasdik etmek ve getirdiklerine inanmak” demektir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi cehennemin tabakalarından biri değildir ?
Hâviye |
Hutâme |
Lezâ |
Adn |
Saîr |
Yapılan tasvirlere göre hepsi de yakıcı ateş anlamıyla irtibatlı
olan cehennem, “cahîm”, “hâviye”, “hutâme”, “lezâ”, “saîr” ve “sakar” adlı daha şiddetli bölümleri ve aşağı tabakaları vardır. Cehennem azabı en hafif olan ve en üstte bulunan tabakayı teşkil eder ve günahkâr Müslümanların ceza göreceği yerdir.
Cahîm ise alevi ve ısı derecesi yüksek olan en derin ateş tabakasıdır.
16.Soru
Davranış sözcüğü Kur’an’da inanç kavramıyla birlikte yer aldığında hangi tür eylemleri ifade eder ?
İyi eylemleri |
Kötü eylemleri |
Günlük eylemleri |
Şeytani eylemleri |
Nefsani eylemleri |
Kur’an-ı Kerîm’de davranış sözcüğü, yerine göre inançtan bağımsız, yerine
göre inançla birlikte kullanılmıştır. Davranış sözcüğü “inanç”tan bağımsız olarak
kullanıldığı zaman insanın hem iyi ve hem de kötü eylemlerini kapsar:
“Artık kim zerre ağırlığınca bir hayır işlerse onun mükâfatını görecektir. Kim
de zerre ağırlığınca bir kötülük işlerse onun cezasını görecektir” (ez-Zilzâl 99/7-8).
“Kim kötü bir iş yaparsa onunla cezalandırılır. O kendisine Allah’tan başka ne
bir dost, ne de bir yardımcı bulabilir” (en-Nisâ 4/123).
Fakat davranış sözcüğü Kur’an’da inanç kavramıyla birlikte yer aldığında sadece “iyi eylemleri” ifade eder (bk. el-Bakara 2/62; Sebe’ 34/37; et-Tegâbün 64/9).
Bu bağlamda “iyi davranış” dinin yapılmasını emir ve tavsiye ettiği iyi, doğru,
faydalı ve sevap kazanmaya neden olan bütün eylemlerdir.
17.Soru
Aşağıdaki ayetlerden hangisi Allah'ın peygamberlerine vahyettiği mesajların aynı esaslara dayandığını gösterir?
“Kim resûle itaat ederse Allah’a itaat etmiş olur” (en-Nisâ 4/80) |
“Benden başka Tanrı yoktur, şu halde sadece bana kulluk edin!” (el-Enbiyâ 21/25) |
“Dini daima ayakta tutup muhafaza edin, onda ayrılığa düşmeyin” (eş-Şûrâ 42/13) |
“Ben cinleri ve insanları, ancak bana kulluk etsinler diye yarattım” (ez-Zâriyât 51/56) |
“O, müttakîler için bir yol göstericidir” (el-Bakara 2/2) |
“Dini daima ayakta tutup muhafaza edin, onda ayrılığa düşmeyin” (eş-Şûrâ 42/13) buyurarak peygamberlere vahyettiği mesajların aynı esasa dayalı bulunduğunu beyan etmiştir. Doğru cevap C'dir.
18.Soru
Kur’an-ı Kerîm’de insanın cimriliği, nankörlüğü, hırsı ve sabırsızlığına dikkat çeken ayetlerle ortaya konmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
İnsanın peygamberlere iman etmesinin zorunlu olmadığı |
Peygamberlerin insanlara ibadet ile ilgili örnek olamayacağı |
Peygamberlerin insanların arasındaki anlaşmazlıklara karışmaması gerektiği |
İnsanın peygamberlere kulluk etmesinin gerekli olduğu |
İnsanın fıtratı gereği peygamberin yol göstericiliğine ihtiyaç duyduğu |
Kur’an’da insanın bir takım zaaflarına işaret edilmektedir. Onun sıkıntılara tahammül etmekte zayıflığı, aceleci, nankör ve cimri olduğu ifade edilmektedir. Böylelikle bazı beşerî özellikler ve sosyal şartlar karşısında kişinin değişik tutumlar sergileyebileceği gerçeğine dikkat çekilmek istenmiştir. Bunun da hedefi insanın nübüvvete, peygamberlerin yol göstericiliğine olan fıtrî ihtiyacının temellerini ortaya koymaktır. Doğru cevap E’dir.
19.Soru
“Artık kim zerre ağırlığınca bir hayır işlerse onun mükâfatını görecektir. Kim de zerre ağırlığınca bir kötülük işlerse onun cezasını görecektir” ayeti aşağıdakilerden hangisini temsil etmektedir?
Davranış
|
Sorumluluk
|
Riyakarlık
|
Fasık
|
Muhsin
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yahudilerin kutsal metni Tanah’ın ilk bölümünü oluşturan Tevrat’ın bölümleri arasında yer almaz?
Mezmurlar |
Tekvin |
Çıkış |
Levililer |
Sayılar |
Torah (Tevrât): Tekvin, Çıkış, Levililer, Sayılar, Tesniye isimli beş bölümden oluşmaktadır. A seçeneğinde verilen “Mezmurlar” Ketubîm kısmınada yer alır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ