İslam İnanç Esasları Final 31. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
____ Allah’ın canlı ve cansız bütün yaratıklarına ilişkin ezeli planını, ____ bu planını gerçekleştirmesini anlatır.
Yukarıda boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Kaza - Kader |
Kader - Kaza |
Kaza - Takdir |
Kader - Tekvin |
Tekvin - Kader |
Kader Allah’ın canlı ve cansız bütün yaratıklarına ilişkin ezeli planını, kaza da bu planını gerçekleştirmesini anlatır.
2.Soru
Melek kelimesinin manası ile ilgili bilgilerden hangisi yanlıştır?
Kuvvet |
Kudret |
Elçilik yapma |
Süratle hareket etme |
Aracı olma |
melek kavramı Sözlükte “kudret, kuvvet ve elçilik yapma, aracı olma” gibi anlamlara gelmekle birlikte süratle hareket etme gibi bir anlamı içermemektedir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah'ın varlığı ile alakalı olarak söylenemez?
Matematik ispatı mümkün değildir. |
Allah dışındaki varlıklarla Allah kanıtlanabilir. |
Allah inancı insanın doğuşundan çok sonra kazandığı bir özelliktir. |
Varlık türlerinin en üst mertebesini ilgilendirmesi nedeniyle kendine özgü bir nitelik taşır. |
Allah’ın varlığına inanmak, zihinsel faaliyette bulunmanın yanında gönlün harekete geçirilmesi ve iradenin eğitilmesiyle mümkündür. |
Allah inancı insanda doğuştan varolan bir özelliktir. Kur’ân-i Kerîm’de yaratılış anında varolan bu duygu “fıtrat” kavramı ile ifade edilir.
4.Soru
“Allah bir insanla ancak vahiy yoluyla veya perde arkasından konuşur veyahut bir elçi gönderip izniyle ona dilediğini bildirir” ayeti hangi surede geçmektedir?
Nasr |
Şûrâ |
Nisâ |
Mâ’ûn |
Nûh |
Soru kökünde verilen ayet Şûrâ Suresinde geçmektedir.
5.Soru
Allah evreni yokken yaratmıştır, kozmolojik düzenini bozarak evreni yok ettikten sonra tekrar yaratabilir. Allah’ın bunu gerçekleştirebilecek bilgisi ve gücü vardır.
Yukarıda yer alan bilgi aşağıdakilerden hangisine işaret eder?
Varoluşun ve hayatın anlamı. |
Ahiret aleminin imkanı. |
Hakikatin ortaya çıkıp herkesçe tasdik edilmesi. |
Evrensel ahlak ilkelerinin hayata geçirilmesi. |
Gayb hayatının varlığı. |
Allah'ın kozmolojik düzenini bozarak evreni yok ettikten sonra tekrar yaratabilmesi ahiret aleminin imkanlı olduğuna işaret eder.
6.Soru
Bir kimsenin dille inançlı olduğunu dışa vurup içindeki gerçek inkârı gizlemesi, Kur’an-I Kerim’de hangi kavramla ifade edilmektedir?
İtikâdî İrtidat |
Amelî İrtidat |
Maraz |
Şirk |
Nifak |
A seçeneğindeki itikâdî irtidat, Allah’ı, Resulünü ve O’nun getirdiklerini inkâr ederek bir başka dine ya da anlayışa dönmektir. B seçeneğindeki amelî irtidat, şuursuzca dini uygulamalardan bir kısmını dine aykırı uygulamalarla değiştirmektir. C seçeneğindeki maraz, Kur’an’a göre inançsızlık hastalığı olarak tanımlanır ve daha çok vesvese ve kuşkuculuğa dayanmaktadır. D seçeneğindeki şirk, Allah’ın ulûhiyet, sıfat ve fiillerinde eşi ve ortağı olduğunu kabul etmek ve Allah’tan başkasına ibadet etmektir. Bir kimsenin dille inançlı olduğunu dışa vurup içindeki gerçek inkârı gizlemesi, Kur’an-I Kerim’de, E seçeneğinde belirtildiği gibi nifak kavramı ile ifade edilmektedir. Aynı zamanda nifak dıştan Müslüman görünmek, içten ise Allah’ı, Resulünü ve onun ilettiklerini yalanlamak olarak da tanımlanmaktadır.
7.Soru
Ahiret kelimesinin kökü olan ahir sözcüğünün sözlük anlamış aşağıdakilerden hangisidir?
Dirilme |
Son |
Öteki |
Toplanma |
Hesap |
Âhiret Arapça bir kelimedir. Sözlükte son anlamına gelen “âhir” kelimesinin “yurt, ikamet edilen yer” gibi anlamlara gelen “dâr” sözcüğüne sıfat olmasından dolayı “ahiret” şekline dönüşmüştür. Doğru cevap B'dir.
8.Soru
- Saat
- Racife
- Karia
Yukarıdakilerden hangileri Kur’an’da kıyametin isimleridir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
Hepsi |
Saat, Racife, Karia Kur’an’da kıyametin isimleridir?
9.Soru
İslâm’ın ahlak esaslarının inançla ilgisi aşağıdaki ifadelerden hangisinde kurulmuştur?
İkili ilişkilerde düzenlemeler yapılabilir ama hiçbir zaman ikili ilişkilerin ilkesinde bir değişiklik yapılamaz. |
İkili ilişkilerin esası Allah tarafından konulmuş, çeşitliliklerine rağmen vazgeçilmez olarak insanların hakkına riayet edilmesi istenmiştir. |
Suçluya karşı bir acıma duygusunun ceza vermenin önüne geçmemesi Allah’ın kullarından istediği bir farzdır. |
Kur’ân insanın hem bu dünyada İnsanlarla olan ilişkisinin hem de âhiretle ilgili davranışlarının Allah’ın rızasına uygun olmasını ister. |
İslâm’ın ahlâk ilkeleri Hz. Peygamber tarafından yaşanıp uygulamaya geçirildiğinden kuru bir teoriden ibaret değildir. Hz. Peygamber de bu ilkeleri vahiyden almıştır. |
İkili ilişkilerde düzenlemeler yapılabilir ama hiçbir zaman ikili ilişkilerin ilkesinde bir değişiklik yapılamaz ilkesi itibariyle karşılıklı muameleler de inanç değeri taşır. İlk dört seçenekte davranış hükümlerinin inanç ile ilişkisi kurulmuştur. İslâm’ın ahlâk ilkeleri Hz.Peygamber tarafından yaşanıp uygulamaya geçirildiğinden kuru bir teoriden ibaret değildir. Hz. Peygamber de bu ilkeleri vahiyden almıştır. İslâm’ın ahlâk hükümleri bir yönüyle inanç esasıdır. Doğru yanıt E'dir.
10.Soru
İslam kaynaklarında inançsızlık anlamında kullanılan küfür kelimesi sözlükte hangi anlama gelmektedir?
bir şeyi örtmek, gizlemek |
bir şeyde inat etmek |
sınırlardan dışarı çıkmak |
inanmadığı şeyi söylemek |
gerçeğe gözünü kapamak |
Küfür kelimesinin sözlük anlamı bir şeyi örtmek ve gizlemektir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kuran-ı Kerim'de kıyamet hakkında en çok kullanılan kelimedir?
Saat |
Racife |
Karia |
Sahha |
Tamme |
Kur’an’da birden fazla kavramla ifade edilen kıyamet hakkında en çok kullanılan isim “kıyametin kopma zamanı” anlamındaki “Sâat” tabiridir. Sarsıcı anlamına gelen “Râcife”, korkunç gürültü demek olan “Karia”, “Sahha” ve ayrıca “Tâmme” gibi değişik adlarla da anılır. Doğru cevap A'dır.
12.Soru
Aşağıda verilenlerden hangisi inkârın psikolojik sebeplerinden biridir?
İnsanların sürekli arzularının peşinden gitmesi ve aşırı isteklerden kurtulamamaları. |
Sosyal baskı gruplarının isteği sonucunda varlıklı olmanın aşırı isteği ve şımarıklığı. |
Allah’ın hakkını O’na, bilerek ihanette kullanmak. |
Sadece dünyada yaşayağını sanarak şımarmak. |
Taraftar çokluğu sebebiyle sahip olduğu şeyleri kötüye kullanmak. |
B, C, D ve E seçeneklerinde verilen sebepler inkârın sosyolojik sebeplerindendir. A seçeneğinde ise inkârın psikolojik sebeplerinden birisi verilmiştir. İnkâra yol açan ve insanı inançlarından soğutmaya götüren sebeplerin başında, sürekli arzularının peşinden gitmek, aşırı isteklerden kurtulamamak gelir. Hevalarının doğrultusunda giden kimseler kendilerine iman telkin edildiğinde hemen onu reddedip başka değer yargıları üreterek Allah’ın yol göstericiliğine karşı çıkarlar.
13.Soru
____ Allah’ın canlı ve cansız bütün yaratıklarına ilişkin ezeli planını, ____ bu planını gerçekleştirmesini anlatır.
Yukarıda boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Kaza - Kader |
Kader - Kaza |
Kaza - Takdir |
Kader - Tekvin |
Makzî - Kaza |
Kader Allah’ın canlı ve cansız bütün yaratıklarına ilişkin ezeli planını, kaza da bu planını gerçekleştirmesini anlatır.
14.Soru
Ahiret yerine ölümden sonra diriliş anlamına gelen _____ veya son gün demek olan _____ yahut cennet ve cehennemin hak olduğuna şahitlik etmek anlamına gelen tabirler kullanılır (Buhârî, “Îmân” 37; Müslim, Îmân” 1, 5, 45).
Yukarıda boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangileri gelmelidir?
Eel yevmu’l- âhir ve El-Ba’sü’l-âhir |
El-Ba’sü’l-âhir ve Eel yevmu’l- âhir |
Eel yevmu’l- âhir ve El-Mü’min |
El-Ba’sü’l-âhir ve El-Mü’min |
El-Mü’min ve El-Ba’sü’l-âhir |
Ahiret yerine ölümden sonra diriliş anlamına gelen “el-Ba’sü’l-âhir”e veya son gün demek olan “el yevmu’l- âhir”e yahut cennet ve cehennemin hak olduğuna şâhitlik etmek anlamina gelen tabirler kullanılır (Buhârî, “Îmân” 37; Müslim, “Îmân” 1, 5, 45).
15.Soru
Peygamberlerin gerek sözlerinde, gerek fiillerinde kendilerini lekeleyecek ve saygınlıklarını zedeleyecek hatalardan uzak olmalarına anlamına gelen peygamber özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
Korunmuş olmak |
Güvenilir olmak |
Zeki olmak |
Anlayışlı olmak |
Sabırlı olmak |
İslâm itikadında ismet, Allah tarafından korunmuşlukları anlamında peygamberler için kabul edilen özelliklerden biridir. İsmet, peygamberlerin güçleri yetmekle beraber günahlardan uzak kalma kabiliyetleridir. Peygamberlerin gerek sözlerinde, gerek fiillerinde kendilerini lekeleyecek ve saygınlıklarını zedeleyecek hatalardan korunmuş olmaları şeklinde tanımlanmıştır. Ancak nübüvvet için zorunlu görülen bu sıfatın mahiyeti ve peygamberlerin hangi sahadaki fiil ve icraatlarını kapsayacağı konusunda farklı görüşler ileri sürülmüştür. Doğru cevap A'dır.
16.Soru
............. a^limler tekvi^n sıfatını sübu^ti sıfatlara dahil ederken, ............ alimler ise onu müstakil bir sıfat olarak görmemişlerdir. Onlara göre fiili sıfatlar doğrudan sıfat olmayıp ilim, kudret ve irade sıfatlarının fonksiyonlarıdır.
bu paragrafta boşluklara gelmesi gereken kelam ekolleri hangi şıkta doğru verilmiştir?
............. a^limler tekvi^n sıfatını sübu^ti sıfatlara dahil ederken, ............ alimler ise onu müstakil bir sıfat olarak görmemişlerdir. Onlara göre fiili sıfatlar doğrudan sıfat olmayıp ilim, kudret ve irade sıfatlarının fonksiyonlarıdır.
bu paragrafta boşluklara gelmesi gereken kelam ekolleri hangi şıkta doğru verilmiştir?
Eş'ari / Şiî |
Maturidi / Mutezili |
Mutezili / Maturidi |
Eşâri / Maturidi |
Maturidi / Eş'ari |
Matüridi^ a^limler tekvi^n sıfatını sübu^ti sıfatlara dahil ederken, Eş’ari^ler onu müsta- kil bir sıfat olarak görmemişlerdir. Onlara göre fiili sıfatlar doğrudan sıfat olmayıp ilim, kudret ve irade sıfatlarının fonksiyonlarıdır.
17.Soru
- Vecel
- Tevekkül
- Şeairi Tazim
- Namaz
Yukarıdakilerden hangisi kalbin amellerindendir?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
II ve III |
I, II, III ve IV |
Korku anlamına gelen “vecel” ile güvenmek/dayanmak anlamına gelen “tevekkül” kavramları ile birlikte İslamın sembollerini yüceltme işlevsel anlamda kalbin amellerinden; namaz ve zekât ise organların amellerindendir.
18.Soru
Duyu-ötesi alanı tamamen dışlayan, gerçekliğin bilgisini deney ve gözlemin sonuçlarına bağlayan ve Olguculuk olarak da adlandırılan çağdaş inkârcı akımlardan biri olan Pozitivizm’in kurucusu kimdir?
Demokrit |
Auguste Comte |
Karl Marx |
Charles Darwin |
Sigmund Freud |
Pozitivizm adı verilen olguculuk duyu-ötesi alanı tamamen dışlayan, gerçekliğin bilgisini deney ve gözlemin sonuçlarına bağlayan bir akımdır. Doğru cevap olan B seçeneğinde adı geçen Fransız düşünür Auguste Comte (1798–1857) tarafından kurulmuştur. Bu düşünceye göre pozitif felsefe, insan zekâsının ulaşabileceği son aşama kabul edilir.
19.Soru
Batıl dinlere terimsel olarak verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Milel |
Nihal |
Muharref |
Ehl-i Kitap |
Muallel |
Muharref, Allah'tan geldiği şeklini koruyamamış Yahudilik ve Hristiyanlık gibi dinlere denir. Beşeri din ise dinlerin kaynağına bakılarak sınıflandırılmış dindir. Klasik dinler tarihi kitapları ise hak dinlere milel, batıl dinlere nihal adını vermiştir.
20.Soru
Aşağıdaki kıyamet alametlerinden hangisi evrendeki kozmik düzenin yıkılışına örnek olarak gösterilemez?
Yıldırımların ve şiddetli yağmurların olağan üstü bir şekilde çoğalması. |
Ye’cüc me’cûc”ün (geçiş yerinin) açılması. |
Yerküreden bir ateş çıkıp insanları doğudan batıya sevk etmesi. |
Kıyamet kopmadan önce güneşin batıdan doğması. |
Büyük yer sarsıntılarının ve çöküntülerinin gerçekleşmesi. |
Ye’cüc me’cûc”ün (geçiş yerinin) açılmasının evrendeki kozmik düzen ile alakası bulunmamaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ