İslam İnanç Esasları Final 34. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Peygamberler ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Peygamberler, kendileri de insan oldukları için Allah katında diğer insanlar gibi kulluktan sorumlu idiler |
Peygamberler güvenilir, doğru, ileri görüşlü, ihlâslı ve seçkin insanlardır |
Allah’ın izniyle O’nun dinini insanlara tebliğ etmek ve onları hidayete ulaştırmak görevindedirler |
Peygamberler Allah’ın kendilerini görevlendirdiği ve yardım ettiği birer tebliğci ve uyarıcı oldukları için tebliğ ettikleri hususları kabule insanları zorlamışlardır |
Peygamberler Allah’ın kendilerini görevlendirdiği ve yardım ettiği birer tebliğci ve uyarıcıdırlar |
Peygamberler Allah’ın kendilerini görevlendirdiği ve yardım ettiği birer tebliğci ve uyarıcıdırlar. Tebliğ ettikleri hususları kabule kimseyi zorlamadılar, kendileri de insan oldukları için Allah katında diğer insanlar gibi kulluktan sorumlu idiler (el-A‘râf 7/6-7; el-İsrâ 17/94-95; el-Enbiyâ 21/8).
2.Soru
Mürai ifadesi neyi tanımlar?
Sevapkar
|
Günahkar
|
Kafir
|
Cennetlik
|
Riyakâr
|
3.Soru
Kur’an-ı Kerim’de Allah’ın varlığından çok birliğine vurgu yapılmasının nedeni nedir?
Allah’ın her şeyi görüp işitmesi
|
İnsanın Allah’ ın sevgisini kazanmaları
|
İnsanların Allah’a şirke yönelik gösterdikleri eğilim
|
İnsanın Allah’ın kendisiyle olduğunu bilmesi
|
Allah’ın kudretli ve kuvvetli olması
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi diriliş inancını hayretle karşılayıp inkar eden ve bu konuda bilgilenmek isteyen insanlara sunulan delillerden değildir?
Diriliş gününün sorgulanmaması gerekir. |
İnsanı ilk yaratan ölümden sonra tekrar diriltebilir. |
Evreni yaratan insanı tekrar yaratabilir. |
Ölü toprakta canlılar yaratan topraktaki ölüleri diriltebilir. |
Tarihte ölülerin diriltildiğine ilişkin örnekler vardır. |
Âyet ve hadislerde ölümden sonra diriliş inancını hayretle karşılayıp inkâr eden ve bu konuda bilgilenmek isteyen herkese çeşitli deliller sunulmuştur. Bu delillerin başlıcaları şöyle sıralanabilir: İnsanı ilk yaratan ölümden sonra tekrar diriltebilir, Evreni yaratan insanı tekrar yaratabilir, Ölü toprakta canlılar yaratan topraktaki ölüleri diriltebilir, ve Tarihte ölülerin diriltildiğine ilişkin örnekler vardır. Dolayısıyla, doğru cevap A seçeneğidir.
5.Soru
Müslüman alimlerine göre Hz. Peygamberin en büyük mucizesi nedir?
İsra |
Asa |
Dişi deve |
Kur'an |
Miraç |
Müslüman âlimler Kur’an’ın Hz. Peygamberin en büyük mucizesi olduğu hususunda görüş biriliğine varmışlardır. Hatta bu konuda “ i’câzü’l-Kurân” isimli müstakil eserler kaleme alınmıştır.
6.Soru
- Kıyâmet alametleri
- Kıyâmetin kopması
- Evrenin yeniden yaratılması
- Ölülerin diriltilmesi ve toplanma yerine sevk edilmesi
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri âhiret âlemi inancının safhalarındandır?
Yalnız I |
I ve III |
I, II ve III |
I, II ve IV |
I, II, III ve IV |
Âhiret âlemi inancı, ölüm ve kabir âlemi, kıyâmet alametleri, kıyâmetin kopması, evrenin yeniden yaratılması, ölülerin diriltilmesi (ba’s ba’de’lmevt) ve toplanma yerine sevk edilmesi (haşir), insanların hesaba çekilmesi (ba‘s), yapılan eylemlerin ölçülmesi ve değrlendirilmesi (vezin), sırattan geçilmesi, cennet ve cehenneme giriş safhalarından oluşur. Bu bilgilerden hareketle E seçeneğinde de belirtiliği üzere verilen maddelerden hepsi âhiret âlemi inancının saflarıdır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi peygamberliğin temel gayelerinden biri değildir?
İnsanlığın hidayetine/Allah’ın rızasına uygun olan doğru yolu bulmasına vesile olmak
|
İnsanlara, asıl görevleri olan Allah’a kulluğu, gereğince yerine getirebilmeyi öğretmek
|
İnsanlar arasındaki ihtilafları gidermek
|
Gaipten bilgi vermek
|
Yaratılışları gereği ihtiyacı olan insanlara yol göstermek
|
8.Soru
Kader ve kaza inancı Allah'ın aşağıdaki hangi sıfatının yetkinliğine ayrıntılı olarak iman etmeyi ifade eder?
Kıdem |
Vahdaniyet |
Semi |
Kelam |
İrade |
Kader ve kaza inancı Allah’ın ilim, irade, kudret ve yaratma sıfatlarının
yetkinliğine ayrıntılı olarak iman etmeyi ifade eder.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi nimet verenin iyiliğini göz ardı etmek, onu yok saymak manasına gelen kelimedir?
Tekfir |
Ateizm |
Kafir |
Nankörlük |
İnançsızlık |
Nankörlük nimet verenin iyiliğini göz ardı etmek, onu yok saymak manasına gelir.
10.Soru
İnanç esaslarını kabul eden insanlar dini davranış bakımından kaç gruba yarılmaktadır?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
İnanç esaslarını kabul eden insanları dinî davranış bakımından dört gruba ayırmak mümkündür. Bunlar Allah’a karşı sorumluluk bilinci taşıyanlar, Allah’ı görüyor gibi içtenlikle hareket edenler, günah işleyenler ve riyâkâr davrananlardır. Bu bağlamda 4 grup olduğu görülmektedir.
11.Soru
İman ettiği halde bilerek Yüce Allah’a ve Peygamber’e itaat etmeyen, dini görevlerini terk eden ve günah fiilllerini işleyenler nasıl adlandırılmaktadır?
Kafir
|
Mürai
|
Riyakar
|
Günahkar
|
Fasık
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ilk peygamberdir?
Hz. İsa |
Hz. Muhammed |
Hz. Âdem |
Hz. İlyas |
Hz. Musa |
Hz. Âdem yaratılan ilk insan olduğu gibi aynı zamanda peygamberlerin de ilkidir. Kur’an’da “Allah Âdem’i seçti...” (Âl-i İmrân 3/33) meâlindeki âyet onun peygamberliğini ifade etmektedir. Âdem’in nebi veya resul olduğunu doğrudan ifade eden herhangi bir âyet mevcut olmamakla birlikte “Âdem Rabbinden kelimeler almıştır” (el-Bakara 2/37) mealindeki âyet Allah’ın ona hitap ettiğini yükümlülük ve sorumluluk yüklediğini bildirmektedir (el Bakara 2/33, 35; el-A’râf 7/19). Ahmed b. Hanbel’in Müsned’inde yer alan bir hadise göre ilk peygamberin kim olduğu şeklindeki bir soruya Resûl-i Ekrem “Âdem’dir” karşılığını vermiştir.
13.Soru
“De ki: Hak, Rabbinizdendir. Öyle ise dileyen iman etsin, dileyen inkâr etsin” (el-Kehf 18/29) ayeti aşağıdaki inanç esaslarından hangisine bir örnektir?
İnanç esaslarında zorlama yoktur. |
İnanç esasları kesin bilgi verir ve yakîn ifade ederler. |
İnanç esasları açık ve sadedir. |
İtikat esasları bir bütündür, bölünme ve parçalanma (tecezzî) kabul etmez. |
İslâm inanç esasları zamana, zemine, mekâna, fert ve toplumlara göre değişmez. |
1. İnanç esaslarında zorlama yoktur. Kişinin, Hz. Peygamber’in getirdiği inanç esaslarına zorlanması ve dolayısıyla neticesinde bir karşılık beklemesi söz konusu değildir. İtikat esaslarını kabullenmek veya kabullenmemek kişilerin kendi sorumluluğu dâhilindedir. Kur’ân, bu konudaki tavrını net bir şekilde ortaya koymuştur: “Kur’ân’a ister inanın ister inanmayın.” (el-İsrâ 7/107) “De ki: Hak, Rabbinizdendir. Öyle ise dileyen iman etsin, dileyen inkâr etsin” (el-Kehf 18/29). Doğru cevap A'dır.
14.Soru
Şirk ne anlama gelir?
Yaratıcı gücü inkar etmek |
Birden fazla tanrıya inanmak |
Allah Teâlâ’ya ortak koşmak, onun eşinin, benzerinin, ya da denginin olduğunu söylemek |
Tabiat varlıklarına tanrısal özellikler vermek |
Putlara üstün özellikler vermek |
Allah Teâlâ’ya ortak koşmak, onun eşinin, benzerinin, ya da denginin olduğunu söylemek şirktir. Doğru yanıt C'dir.
15.Soru
“Allah her şeyi yarattı ve mukadderatını belirledi” (el-Furkân 25/2) ,“Güneş karar kılacağı yere doğru akmaktadır, bu azîz ve alîm olan Allah’ın takdîridir” (Yâsin 36/38) bu ayetlerde anlatılmak istenen hangisidir?
Namaz İnancı |
Kader İnancı |
Ahiret İnancı |
Meleklere İman |
Tevhid İnancı |
“Allah her şeyi yarattı ve mukadderatını belirledi” (el-Furkân 25/2); “Güneş karar kılacağı yere doğru akmaktadır, bu azîz ve alîm olan Allah’ın takdîridir” (Yâsin 36/38). Bu âyetlerde bütün varlıkların Allah tarafından yaratıldığı ve kaderlerinin belirlendiği açıkça bildirilmiştir. Bu açıklamalar kader ve takdir kavramlarının Kur’an kaynaklı olduğunu göstermektedir.
16.Soru
"Allah’ın ilmi, iradesi ve yaratması bütün varlık ve olayları kuşattığından insanın irade özgürlüğü ve eylem yapma gücü yoktur. İnsanı her yönden kuşatan kader çizgisinin dışına çıkmak mümkün değildir." görüşünü savunan mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
Cebriyye |
Mu'tezile |
Kaderiyye |
Şia |
Ehli Sünnet |
"Allah’ın ilmi, iradesi ve yaratması bütün varlık ve olayları kuşattığından insanın irade özgürlüğü ve eylem yapma gücü yoktur. İnsanı her yönden kuşatan kader çizgisinin dışına çıkmak mümkün değildir." görüşünü savunan mezhep Cebriyye mezhebidir.
17.Soru
İhsan sahibi ne anlama gelmektedir?
Etrafından övgü almak.
|
Dünya menfaati gözetmek.
|
Günahlarından dolayı bağışlanmak.
|
Allah’ı görüyormuş gibi davanmak.
|
Küçük ve büyük günahlardan kaçınmak.
|
18.Soru
"dinin yerini bilim, vahyin yerini seküler akıl, mucizenin yerini de ilmi keşifler alacaktır". iddiasında olan akım hangisidir?
"dinin yerini bilim, vahyin yerini seküler akıl, mucizenin yerini de ilmi keşifler alacaktır". iddiasında olan akım hangisidir?
Materyalizm |
Freudizm |
Pozitivizm |
Determinizm |
Darvinizm |
dinin yerini bilim, vahyin yerini seküler akıl, mucizenin yerini de ilmi keşifler alacaktır. diye görüş pozitivizmdir.
19.Soru
Maddeyi varlığın temeli ve ezeli sayan, madde âleminin ötesinde herhangi bir varlık alanı tanımayan ve Allah, ruh ve ahireti inkâr eden inkârcı felsefi düşünce tarzı aşağıdakilerden hangisidir?
Materyalizm |
Ateizm |
Darwinizm |
Freudizm |
Deizm |
Materyalizm, maddeyi varlığın temeli ve ezeli sayan, madde âleminin ötesinde herhangi bir varlık alanı tanımayan ve Allah, ruh ve ahreti inkâr eden felsefî bir akımdır. Onlara göre maddenin üstünde bir yaratıcı, etkileyici ve idare edici herhangi bir varlık yoktur. Doğru cevap A'dır.
20.Soru
İlk sebep veya ilk hareket ettirici teorisini benimseyen Antik Yunan filozofu aşağıdakilerden hangisidir?
Eflatun |
Sokrates |
Anaksimandros |
Aristo |
Thales |
Tanrının varlığı meselesi ilk dönem Yunan Felsefesi’nin de temel konularından birini oluşturur. Bu dönemde Eflatun’un hareketin nihaî kaynağını ruha bağlaması ve Aristo’nun ilk sebep (illet-i ulâ) veya ilk hareket ettirici (muharrik-i evvel) teorisini benimsemesi ile birlikte Tanrı’nın varlığı konusu tartışılmaya başlanmıştır. İlk Çağ Yunan filozofları tarafından evrendeki varlıkların kaynağına ulaşmak amacıyla ortaya atılan kozmolojik kanıtlar sonraları Kitâb-ı Mukaddes’in ulûhiyyet anlayışı ile bağlantılı olarak Yahudi ve Hıristiyan teolojilerinde de yer almıştır. Doğru cevap D’dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ