İslam İnanç Esasları Final 36. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İnanç esaslarını kabul eden insanlar dinî davranış bakımından kaç gruba ayrılmaktadır?
2
|
4
|
6
|
8
|
9
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi cinlerin özelliklerinden biridir?
Nurdan yaratılmışlardır. |
Allah tarafından verilen görevleri eksiksiz yerine getirirler. |
Günah işlemezler. |
Erkeklik ve dişilik özellikleri yoktur. |
İnsanlara göre üstün güçlere sahiptirler. |
İlk dört şıkta meleklerin özelliklerinden bahsedilmektedir. Cinler süfli bir yapıda yaratılmışlardır. İnsanlar gibi günah işleyelebilirler. Ancak cinler insanlara nispetle daha üstün bir güce sahiptirler. Meselâ kısa sürede uzun mesafeleri katedebilir, insanlarca görülmedikleri halde insanları görebilir, insanların bilmediği bazı hususları bilebilirler. Fakat geleceği (gayb) onlar da bilemezler. Doğru yanıt E'dir.
3.Soru
“Davranış inancın değil; inanç davranışın şartıdır” sözüyle ne anlatılmak istenmektedir?
Davranışlarımınız gerektirdiği inancı benimsemeliyiz. |
İnandığımız şekilde davranmalıyız. |
İnançlarımız ve davranışlarımız tutarsız olabilmektedir. |
Önemli olan nasıl davrandığımızdır. |
İnanç davranışların sonucunda oluşmaktadır. |
Ehl-i sünnet mensupları, “davranış inancın değil, inanç, davranışın şartıdır” kuralı nı koymuşlar, davranışı inancın bir sonucu olarak görmüşlerdir. Dolayısıyla mü’minler namaz kıldıkları , zekât verdikleri ve hacca gittikleri için iman etmezler, iman ettikleri için bu ibadet ve taatları yerine getirirler.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, kelime olarak kanun ve şeriat anlamlarına gelen ilâhî kitaptır?
Kur’an |
Tevrat |
İncil |
Zebûr |
Suhûf |
Kanun, şeriat anlamlarına gelen Tevrat; Hz. Musa’ya indirilen kitabın da adıdır. Tevrat’ın aslının Allah’ın kelâmı olduğuna ve Hz. Musa’ya vahyolunduğuna inanmak her müslüman için gereklidir ve bunun inkârı küfre götürür. Dolayısıyla, doğru cevap B seçeneğidir.
5.Soru
Allah’ın birliğini ifade eden ve İslâm’ın en temel ilkesi olan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Hidayet
|
İman
|
Vücud
|
Tevhid
|
Teslimiyet
|
6.Soru
İslam dininin ahlak ilkeleri aşağıdakilerden hangisine dayanır?
Geleneklere |
Kur'an'a |
Örflere |
Adetlere |
Sevgiye |
İslam dininin ahlaki ilkeleri Kur'an'a dayanır.
7.Soru
Kabirde sorgu işi ile görevli olan melekler aşağıdakilerden hangisidir?
Mukarrebun Melekleri |
Hafaza ve Kiramen Kâtibin Melekleri |
Cennet ve Cehennemde görevli Melekler |
Harut-Marut |
Münker-Nekir |
Münker-Nekir melekleri, kabirde sorgu amacıyla görevlendirilmiş meleklerdir. Bu meleklerin adı hadislerde geçmektedir. Doğru yanıt E'dir.
8.Soru
Peygamberlerin ilahi risalet görevini yürütürken vahye herhangi bir ekleme, azaltma vb. Yapmalarının mümkün olmaması hangi özelliklerinden ileri gelmektedir?
Doğru olmak
|
Güvenilir olmak
|
Sabırlı olmak
|
Zeki olmak
|
Anlayışlı olmak
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde vahyin tanımı doğru yapılmıştır?
Akıl ve duyular yoluyla hakkında bilgi edinilemeyen varlık alanıdır. |
Allah’ın kendi iradesini seçmiş olduğu peygambere çeşitli yollarla bildirmesidir. |
Allah’tan mesaj getiren kimse. |
Kendisine belli bir görev verilerek bir yere gönderilen elçi. |
Yol gösteren, doğru yola ileten kimse. |
A seçeneğinde yapılan tanım gaybdır. C seçeneğinde Peygamberlerin sıfat veya tanımlarında biri olan Nebî’nin açıklaması yapılmıştır. D seçeneğinde Resûl’un tanımı yapılmıştır. E seçeneğinde ise Hadî’nin tanımı yapılmıştır. B seçeneğinde yapılan tanım ise vahyin doğru tanımıdır.
10.Soru
I. Heva
II. Büyüklenme
III. Sosyal baskı
IV. Kıskançlık
V. Dünya sevgisi
VI. Fevrilik
VII. Nankörlük
Yukarıdakilerden kaç tanesi inkarın psikolojik nedenleri arasında yer alır?
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Sosyal baskı grupları sosyal nedenler arasında yer alır. Diğerleri ise psikolojik nedenler arasında yer almaktadır.
11.Soru
I. Doğrudan vahyetme
II. Perde arkasından konuşmak
III. Elçi ile vahiy
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri vahiy türleri arasında yer alır?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Vahiy türleri doğrudan vahyetme, perde arkasından konuşmak ve elçi ile vahiy şeklindedir.
12.Soru
Aşağıdaki özelliklerden hangisi Melekler için geçerli bir nitelik değildir?
Ateşten yaratılmışlardır. |
Erkeklik ve Dişilik özelliği bulunmaz. |
Allah’a isyan etmezler. |
Güçlü ve üstün özelliklere sahiptirler. |
Belirli görevlerle görevlendirilmişlerdir. |
Melekler nurdan yaratılmış varlıklardır. Meleklerin hangi maddeden yaratıldığına dair Kur’an’da açık bir bilgi yoktur. Fakat hadiste “Cinlerin ve şeytanın ateşten meleklerin ise nurdan yaratıldığı belirtilmektedir. Doğru yanıt A'dır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. İbrahim'in Kuran-ı Kerim'de geçen kurtuluş mucizesidir?
Atıldığı ateşin onu yakmaması |
Düşmanlarına karşı görünmez olması |
İçine atıldığı suyun onu boğmaması |
İçine atıldığı kuyudan sağ salim çıkması |
Vahşi hayvanların ona saldırmaması |
Hz. İbrahim, kavminin tapınmakta olduğu putları gizlice kırınca kavmi, daha önce sarfettiği bazı ifadelerden zaten bu işe niyetli olduğunu bildiklerinden, onu sorumlu tutmuşlar ve cezalandırmaya karar vermişlerdir. Bu cezalandırmayı da ateşte yakmak suretiyle belirlemişler ve onu yaktıkları büyük bir ateşe atmışlardır. Fakat Allah: “Ey ateş! İbrahim için serinlik ve esenlik vesilesi ol!” buyurmak suretiyle onu ateşin yakıcılığından kurtarmıştır. Böylelikle Cenâb-ı Hak, putperestlerin Hz. İbrahim’e tuzak kurma teşebbüslerini hüsrana uğratmış, İbrahim’i Lût ile birlikte kavimlerinin bulunduğu yörelerden alarak daha emin ve daha bereketli bölgelere ulaştırmıştır (el-Enbiyâ 21/68-71). Doğru cevap A'dır.
14.Soru
Allah, dilediği eylemleri yapabilmesi için irade ve kudret sahibi bir varlık olarak yarattığı insanları kendisine iman edip itaatte bulunmak veya inkar edip asi olmakta serbest bırakır. Bununla birlikte iman ve inkar veya itaat ve isyan alternatiflerinden birini seçtikten sonra ise insanları istikametlere sevk eder, insiyatifi insanların elinden alır, zihinlerini yönlendirir ve bir tabiatın oluşmasını sağlar.
Yukarıda yer alan tanım aşağıdakilerden hangisine aittir?
Tab‘u’l-kulûb |
Tevfik |
Hızlan |
İcad |
Levh-i Mahfuz |
Verilen tanım Kur'an'da tab‘u’l-kulûb olarak geçer.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “evrende oluşan kozmolojik düzenin bozulmasının ardından yeniden oluşması” diye tanımlanan kıyametin ifade edilmesinde kullanılan bir kavramdır?
El-Ba’sü’l-âhir |
El-yevmu’l-âhir |
Râcife |
Kabir |
Nâkur |
A seçeneğinde verilen El-Ba’sü’l-âhir, âhiret yerine kullanılan bir tabirdir ve ölümden sonra diriliş anlamına gelmektedir. B seçeneğindeki El-yevmu’l-âhir, âhiret yerine kullanılan bir tabirdir ve son gün demektir. D seçeneğinde adı geçen kabir, ölünün gömüldüğü eşilmiş toprak parçası demektir. E seçeneğinde adı geçen Nâkur, Sûr ile eşanlamlıdır ve ses çıkarmak manası taşımaktadır. C seçeneğinde adı geçen, sarsıcı anlamına gelen, Râcife ise kıyamet hakkında en çok kullanılan isimlerden biridir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi peygamberi gerekli kılan hususlardan birisidir?
İnsanın fiziki gelişimi açısından |
Allah’ın yolunu göstermesi açısından |
İnsanları zenginleştirmek açısından |
Savaşları bitirmek açısından |
Ölümü anlatması açısından |
Peygamberlik asıl hedefi “insanlığın hidayetine/Allah’ın rızasına uygun olan doğru yolu bulmasına vesile olmak”tır. Son Peygamber’in tebliğ ettiği Kur’an’ın öncelikle “O, müttakîler için bir yol göstericidir” (el-Bakara 2/2) şeklinde nitelemiştir.
17.Soru
Kuran-ı Kerim'e göre aşağıdakilerden hangisi Allah'ın melek aracılığıyla hitap ettiği kadınlardan biridir?
Hz. Musa'nın annesi |
Hz. Muhammed'in annesi |
Hz. İbrahim'in kızı |
Hz. Zekeriya'nın eşi |
Hz. Lut'un eşi |
Kur’an’da isimleri geçen peygamberlerin hepsi erkek olup her hangi bir kadının peygamberliğinden bahsedilmemektedir. Ebü’l-Hasan el-Eş’arî kadınların nebiliğini kabul etmiş, ancak onlardan resul gönderilmediğini ifade etmiştir. İbn Kesîr ise Allah Taâlâ’nın melek aracılığıyla Meryem (Âl-i İmrân 3/42), Hz. Mûsâ’nın annesi (el-Kasas 28/7) ve İbrâhim’in karısı Sâre’ye (ez-Zâriyât 51/29-30) hitap etmesinin bazıları tarafından onların nebî sayılması için delil kabul edilmişse de söz konusu çağrıların bunları nebî kabul etmeyi gerektirmeyeceğini söylemiştir. Doğru cevap A'dır.
18.Soru
Mürai ifadesi neyi tanımlar?
Sevapkar
|
Günahkar
|
Kafir
|
Cennetlik
|
Riyakâr
|
19.Soru
Akâid âlimleri mucizeleri idrak edilmeleri açısından kaç bölüme ayırırlar?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Akâid âlimleri mucizeleri idrak edilmeleri açısından genelde Hissî (Maddî) Mucizeler, Aklî (Manevî) Mucizeler ve Haberî Mûcizeler olmak üzere B seçeneğinde de belirtildiği gibi üçe ayırırlar.
20.Soru
Cin ve şeytanların meleklerden farkı nedir?
İnsanları iyiye yöneltirler.
|
İyiliği temsil etme yeteneğinden yoksundurlar.
|
Cinsiyetler yoktur.
|
Üstün özellikleri vardır.
|
Nurdan yaratılmışladır.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ