İslam İnanç Esasları Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
"Allah’ın, zaman ve mekân sınırı olmaksızın küçük-büyük, gizli-aşikâr, maddî-manevi her var olanı gözlem yapmışçasına hakkıyla bilmesi ve bu niteliğe sahip olması" hangi sıfatını ifade etmektedir?
Hayat |
İlim |
İrade |
Kudret |
Tekvin |
İlim sıfatı Allah’ın, zaman ve mekân sınırı olmaksızın küçük-büyük, gizli-aşikâr, maddî-manevi her var olanı gözlem yapmışçasına hakkıyla bilmesi ve bu niteliğe sahip olmasıdır.
2.Soru
Eğer müminlerden iki grup birbiriyle kavgaya tutuşursa hemen aralarını düzeltin; ikisinden biri diğerinin hakkına tecavüz etmiş olursa -Allah’ın emrine geri dönünceye kadar- haksızlığa sapanlara karşı savaşın; dönerlerse aralarındaki anlaşmazlığı adaletle çözüme bağlayın ve herkese hakkını verin. Allah hakkı yerine getirenleri sever. Hucurat:9.
Bu ayette öldürme fiiline kastedenlerden mümin diye söz edilmesi aşağıdaki hükümlerden hangisine delil sayılmıştır?
amelin imanın bir parçası olduğuna |
amelin imanın bir parçası olmadığına |
iman-amel bütünlüğüne |
tevbenin gerekliliğine |
büyük günahın imanı kalpten sildiğine |
Bu âyette büyük günah olan öldürme fiilini işleyenlerden “mü’minler” diye bahsedilmiştir. Eğer davranışlar inançtan bir parça olsaydı iyi davranışı olmayanın inancı da olmaması gerekirdi. Ama âyetten anladığımız kadarıyla mü’minlerden iki grubun birbiriyle vuruşması büyük günah olmasına rağmen yine de Yüce Allah onlardan “mü’minler/iman edenler” vasfını kaldırmamıştır. Bu durum da inanç ve davranışın ilişkili olsalar da ayrı ayrı olgular sayıldığını göstermektedir.
3.Soru
Kur’an’da iman esaslarının belirtildiği âyette (en-Nisâ 4/136) aşağıdakilerden hangisine iman etmeye yer verilmemiştir?
Allah'ın peygamberine daha önce indirdiği kitaba |
Peygamber' |
Allah'ın peygamberine indirdiği kitaba |
Kader'e |
Allah'a |
Ey iman edenler! Allah’a, peygamberine, peygamberine indirdiği kitaba ve daha önce indirdiği kitaba iman edin. Allah’ı, meleklerini, kitaplarını, peygamberlerini ve âhiret gününü inkâr eden kimse iyice sapıtmıştır.
Ayete bakıldığında kadere iman etmeye yer verilmemiştir.
4.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi selbî sıfatlarının anlamına uygunluk göstermektedir?
Allah’ın şânına yakışmayan sıfatlar
|
Allah’a ilişkin acziyet ifade eden sıfatlar
|
Allah’a yaratılmışlık özelliği yükleyen sıfatlar
|
O’ndan nefyedilmesi (tenzih) gereken sıfatlar
|
Allah’a şerik koşan sıfatlar
|
5.Soru
“Allah gökleri yedi gök olarak yarattı” (Fussilet 41/12)" ayetinde ve Hz. Meryem’in Hz. İsâ’ya hamile kalmasından söz eden “zaten bu iş olup bitmiştir” (Meryem 19/21) ayetinde geçen "makzi" kelimesi ile aynı anlamı taşıyan fiil aşağıdakilerden hangisidir?
Kader |
Kaza |
İman |
İrade |
İbadet |
“Allah gökleri yedi gök olarak yarattı” (Fussılet 41/12). Bu ayette geçen “kazâ” fiili yaratmak ve icad etmek anlamında kullanılmıştır. Ayetlerde geçen “makzî” kelimesi de kazâ anlamına gelir. Nitekim Hz. Meryem’in Hz. İsâ’ya hamile kalmasınadan söz eden âyette “zaten bu iş olup bitmiştir” (Meryem 19/21) denilerek bu kelime kazâ mâınasında kullanılmıştır.
6.Soru
aşağıda fasık kavramı ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Her kafir fasıktır. |
Her fasık kafir değildir. |
Fasık büyük günah işleyen ve bunda ısrar eden kişidir. |
fasık sözcüğü "bir şeyden çıkan" anlamına gelir |
Fasıklar Allahın rahmetinden kovulmuşlardır. |
her kafir fasık olmakla birlikte her fasık kafir değildir ayrıca fasıklar Allah'ın rahmetinden kovulmuş değillerdir. Allah'ın rahmetinden kovulan tevbe edemez.
7.Soru
İnanç ve davranış güzelliğine sahip olan, Allah’ı görüyormuş gibi davranışlarında titizlik sergileyen kimselere hadislerde ve Kur’an-ı Kerim’de hangi isim verilmektedir?
Muttaki |
Muhsin |
Munib |
Mümin |
Mukîn |
İnanç ve davranış güzelliğine sahip olan, Allah’ı görüyormuş gibi davranışlarında titizlik sergileyen kimselere hadislerde ve Kur’an-ı Kerim’de Muhsin denmektedir.
8.Soru
Aşağıda aklî mucizelerle ilgili olarak verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
İnsanların akıl yürütme gücüne hitap eder. |
Belirli bir zaman ve mekânla sınırlıdır. |
Manevi mucize diye de adlandırılır. |
Düşünmekle algılanabilen hususlardan oluşur. |
İnsanları aklî kanıtlarla baş başa bırakan gerçeklerden oluşur. |
Mânevî mûcize veya bilgi mûcizesi diye de anılan bu grup, insanların akıl yürütme gücüne hitap eden ve onları aklî kanıtlarla baş başa bırakan gerçeklerden oluşur. Bunlar düşünmekle algılanabilen hususlar olup hissî mûcizelerde olduğu gibi belirli bir zaman ve mekânla sınırlı değildir. Doğru cevap B’dir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi inkarcı akımları ortaya çıkaran sebeplerden biridir?
Materyalizm
|
Kapitalizm
|
Darwinizm
|
Pozitivizm
|
Freudizm
|
10.Soru
Kişinin imandan sonra, İslâm’ın daha temel inançlarına yönelip, daha ayrıntılı bir şekilde tek tek iman esaslarına açık ve geniş bir şekilde inanmasına ne denir?
Taklîdî iman |
İcmaîlî iman |
Tafsîlî iman |
Tahkîkî iman |
Şerî iman |
Müminin imandan sonra İslam’ın daha temel inanç esaslarına yönelmesi
ve onlar hakkındaki iman ve bilgisini daha üst seviyelere çıkarması gerekir.
Bu şekilde işi detaylandırarak ayrıntılı bir şekilde tek tek iman esaslarına açık
ve geniş bir şekilde inanmaya tafsîlî iman denir.
11.Soru
Peygamberlerin gerek sözlerinde, gerek fiillerinde kendilerini lekeleyecek ve saygınlıklarını zedeleyecek hatalardan korunmuş olmaları şeklinde tanımlanmaları peygamberlerin hangi özelliğini yansıtmaktadır?
Sıdk |
Fetanet |
İsmet |
Basiret |
Emanet |
İslâm itikadında ismet, Allah tarafından korunmuşlukları anlamında peygamberler için kabul edilen özelliklerden biridir. İsmet, peygamberlerin güçleri yetmekle beraber günahlardan uzak kalma kabiliyetleridir. Peygamberlerin gerek sözlerinde, gerek fiillerinde kendilerini lekeleyecek ve saygınlıklarını zedeleyecek hatalardan korunmuş olmaları şeklinde tanımlanmıştır. Doğru cevap C’dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Kur’an’da haşredilecekler arasında yer almamaktadır?
İnsanlar |
Bitkiler |
Cinler |
Tapınılan putlar |
Melekler |
Kur’an’da bildirildiğine göre insanlar, cinler, melekler ve tapınılan putlar hesaba çekilmek için haşredilecektir (Âl-i İmrân 3/158; el-En’âm 6/51, 72,128; Sebe’ 34/40; el-Ahkâf 46/6). Dolayısıyla, doğru cevap B seçeneğidir.
13.Soru
Münafıkların durumu aşağıdaki küfür çeşitlerinden hangisine uyar?
Şuurlu bir şekilde Allah’ı, Hz. Peygamber’i ve O’nun Allah’tan getirmiş olduğu esasları kişinin kalbiyle kabullenmemesi, diliyle de inkâr etmesidir. |
İnsanın Allah’a ve Rasul’üne iman etmesi, fakat cehaleti sebebiyle dinde emir ve yasaklardan olan şeyleri inkâr etmesidir. |
Kişinin kalbiyle Allah’ın ilah olduğunu bilmesi, fakat diliyle inancını söylememesi inanç esaslarını kabullenmeye yanaşmamasıdır. |
Kişinin inanılması gereken şeyleri, diliyle söylemesi, fakat kalbiyle tasdik etmemesidir. |
Kişinin kalpten Allah’ı ve gerçeği bilip, dil ile de zaman zaman bildiğini açıklamasına rağmen kıskançlık, kin, ihtiras, sapıklık, şan, şöhret, makam endişesi ve kavmiyetçilik gibi sebeplerle kabullenmiyor görünmesidir. |
Akâid âlimleri meydana geliş şekli, sebebi ve yeri itibariyle küfrü çeşitlere ayırmışlardır. Bunların başlıcaları şunlardır:
Şuurlu bir şekilde Allah’ı, Hz. Peygamber’i ve O’nun Allah’tan getirmiş olduğu esasları kişinin kalbiyle kabullenmemesi, diliyle de inkâr etmesidir.
Kişinin kalbiyle Allah’ın ilah olduğunu bilmesi, fakat diliyle inancını söylememesi inanç esaslarını kabullenmeye yanaşmamasıdır.
Kişinin kalpten Allah’ı ve gerçeği bilip, dil ile de zaman zaman bildiğini açıklamasına rağmen kıskançlık, kin, ihtiras, sapıklık, şan, şöhret, makam endişesi ve kavmiyetçilik gibi sebeplerle kabullenmiyor görünmesidir (meselâ bk. el- Bakara 2/34).
İnsanın Allah’a ve Resul’üne iman etmesi, fakat cehaleti sebebiyle dinde emir ve yasaklardan olan şeyleri inkâr etmesidir. Her ne kadar cehil kelimesinde bilgisizlik ve hafif meşreblilik anlamı varsa da iyiyle kötüyü birbirinden ayırt edememe durumundan dolayı küfür anlamı da vardır (bk. el-Feth 48/26).
Kişinin inanılması gereken şeyleri, diliyle söylemesi, fakat kalbiyle tasdik etmemesidir. Münafıkların durumu bu kısma girer. Kur’an’da onların iman iddialarından şöyle bahsedilir: “İnananlara rastladıkları zaman, “inandık” derler, elebaşılarıyla kaldıklarında, “biz şüphesiz sizinleyiz, onlarla sadece alay etmekteyiz” derler.” (el-Bakara 2/14; el-Münâfikûn 63/3). Doğru cevap D'dir.
14.Soru
Tevrat'ın hangi bölümü İsrailoğulları'nı Mısır'dan çıkarmak üzere Hz. Musa'nın Rab Yahova tarafından görevlendirilişi, onları Firavun'un zulmünden kurtararak Mısır'dan çıkarmasından bahseder?
A'dat |
Huruc |
Levililer |
Tesniye |
Tekvin |
Huruc(Çıkış) yukarıda bahsedilen konulardan bahseder.
15.Soru
Bilinç sahibi dindarlar yüksek düzeyde her an Allah’la birlikte olma duyarlılığına sahip olan kimselerdir. Bunlar ................. sahibi olup Allah katında güzel olan bir işi gereği gibi yerine getirirler, güzel davranışın özündeki iç güzelliği dış yüzündeki güzellik ile süsleyip ortaya koyarlar.
Paragraftaki boşluğa hangisi getirilmelidir?
ihsan |
insaf |
sabır |
isar |
itikad |
Bilinç sahibi dindarlar ise yüksek düzeyde her an Allah’la birlikte olma duyarlılığına sahip olan kimselerdir. Bunlar ihsân sahibi olup Allah katında güzel olan bir işi gereği gibi yerine getirirler, güzel davranışın özündeki iç güzelliği dış yüzündeki güzellik ile süsleyip ortaya koyarlar
16.Soru
Kuran'da sözü geçen mucizelerden" Çamurdan yaptığı kuşa üflediğinde canlanması, körü ve alacalıyı iyileştirmesi, ölüleri diriltmesi, insanların evlerinde ne yeyip, ne biriktirdiklerini bilmesi, havârîlerine gökten sofra indirmesi Kur’an’da onun nübüvvetinin doğruluğuna delil teşkil eden mûcizeler olarak anlatılmıştır ". mucizesi hangi Peygamber'e aittir?
Musa |
Süleyman |
İsa |
Nuh |
İbrahim |
Hz. İsa’nın mucizeleri genelde tıbbî konularda cereyan etmiştir.Çamurdan yaptığı kuşa üflediğinde canlanması, körü ve alacalıyı iyileştirmesi, ölüleri diriltmesi, insanların evlerinde ne yeyip, ne biriktirdiklerini bilmesi, havârîlerine gökten sofra indirmesi Kur’an’da onun nübüvvetinin doğruluğuna delil teşkil eden mûcizeler olarak anlatılmıştır (Âli İmrân 3/49; el-Mâide 5/110-115).
17.Soru
Âhiret âleminin safhalarından biri olan ölüm ve kabir hayatında, kabre konulan insan hangi melek veya melekler tarafından sorguya çekilir?
Münker ve Nekîr |
Hârût ve Mârût |
Hafaza ve Kirâmen Kâtibîn Melekler |
Mukarrebûn Melekleri |
Mikâil |
Sahih hadislerde belirtildiğine göre kabre konulan insan, A seçeneğinde isimleri verilen Münker ve Nekîr adlı melekler tarafından dine, Allah’a ve Hz.Peygamber’e dair inançları hakkında sorguya çekilir.
18.Soru
Semî sıfatının tanımı aşağıdakilerden hangisidir?
Allah’ın canlı ve diri olmasıdır. |
Allah Teâlâ’nın bilme sıfatıdır. |
Allah (c.c.)’nun her şeyi görmesidir. |
Allah’ın her şeye gücünün yetmesidir. |
Yüce Allah’ın her şeyi işitmesidir. |
Semî‘: Yüce Allah’ın her şeyi işitmesidir. Allah’ın tüm sıfatlarında olduğu gibi işitme sıfatı da kemal derecesindedir. O, hiçbir vasıta ve şarta bağlı olmaksızın ve hiçbir engele takılmaksızın her şeyi işitir. İnsanlar ise sadece duyma eşikleri içinde bulunan sesleri işitebildikleri gibi bunun için bazı organlara ihtiyaç duyarlar. “Şüphesiz Allah, işitendir, bilendir” (el-Bakara 2/181). Doğru cevap E’dir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kuran-ı Kerim'de bahsi geçen Cennet bölümlerinden biri değildir?
Adn |
Firdevs |
Na'im |
Me'va |
Taif |
Kur’an’da “Adn”, “Firdevs”, “Na‘îm” ve “Me’vâ” gibi değişik bölümleri bulunduğu bildirilen cennetle ilgili tasvirlerden anlaşıldığına göre orada maddî mekân ve tesislerden ibaret olan üst üste kurulmuş konaklar ve güzel meskenler, paha biçilemez kıymette ev eşyaları ve hizmetçiler, pınarlar, nehirler, süt ve bal ırmakları, içkiler, tertemiz eşler, hoş kokular, ürünleri kolayca toplanabilen çeşitli meyve ağaçları, nefis yiyecekler, değerli elbiseler, altın takılar ve süsler, insan gönlünün ve gözlerinin arzu ettiği her şey, kısaca her türlü lüks ve konfor, kesintiye uğramayan huzur ve barış, Allah’ı görme ve onunla konuşma bahtiyarlığı, bir de ölümsüzlük vardır. Taif, Arabistan'da bir şehirdir. Doğru cevap E'dir.
20.Soru
Auguste Comte tarafından kurulan, duyu ötesi alanı tamamen dışlayan gerçekliğin bilgisini deney ve gözlem sonuçlarına bağlayan akımın adı nedir?
Ateizm |
Deizm |
Pozitivizm |
Darwinizm |
Eksiztansiyalizm |
Pozitivizm adı verilen olguculuk duyu-ötesi alanı tamamen dışlayan, gerçekliğin bilgisini deney ve gözlemin sonuçlarına bağlayan bir akımdır. Fransız düşünür Auguste Comte (1798 1857) tarafından kurulmuştur. Bu düşünceye göre pozitif felsefe, insan zekâsının ulaşabileceği son aşama kabul edilir
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ