İslam İnanç Esasları Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Cisimlerin değişkenliğinden yola çıkılarak tümevarım yöntemiyle âlemin sonradan yaratıldığı ve dolayısıyla bir yaratıcıya muhtaç bulunduğunu ispatlayan delil aşağıdakilerden hangisidir?
Kozmolojik delil |
Dinî tecrübe delili |
Gaye ve nizam delili |
Ahlâk delili |
Hudûs delili |
Hudûs delili, evrenin yaratılmış olduğu ve her yaratılmışın da bir yaratıcıya muhtaç olduğundan hareketle Allah’ın varlığını ispata çalışan bir delildir. Hudûs delilinde cisimlerin değişkenliğinden yola çıkılarak tümevarım yöntemiyle âlemin sonradan yaratıldığı ve dolayısıyla bir yaratıcıya muhtaç bulunduğu ispatlanır. Doğru cevap E’dir.
2.Soru
Allah-u Tealak iman ve inkar veya itaat ve isyan alternatiflerinden birini seç- tikten sonra ise insanları istikametlere sevkeder, insiyatifi insanların elinden alır, zihinlerini yönlendirir ve bir tabiatın oluşmasını sağlar. Buna Kur’an’da “..............” adı verilir.
paragraftaki boşluğa hangisi getirilmelidir?
Tekvin |
İrade |
İtikad |
tab‘u’l- kulûb |
Levh-i Mahfuz |
Allah, iman ve inkâr veya itaat ve isyan alternatiflerinden birini seç- tikten sonra ise insanları istikametlere sevkeder, insiyatifi insanların elinden alır, zihinlerini yönlendirir ve bir tabiatın oluşmasını sağlar. Buna Kur’an’da “tab‘u’l- kulûb” adı verilir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisipeygamberliğin yapılarından birisi değildir?
Bu görev sadece Allah tarafından verilir |
Erkek ya da kadın olabilirler |
Her ümmete gönderilmişlerdir |
Sayıları kesin değildir |
Gaybı bilmezler |
Kur’an’da isimleri geçen peygamberlerin hepsi erkek olup herhangi bir kadının peygamberliğinden bahsedilmemektedir. Peygamber oldukları iddia edilen kadınların nübüvvet kurumunun fonksiyonlarını yerine getirdiklerine dair herhangi bir bilgi de bulunmamaktadır.
4.Soru
Aşağıdaki peygamberlerden hangisi cinlere ve insanlara peygamber olarak gönderilerek seçkin kılınmıştır?
Hz. İbrahim |
Hz. Süleyman |
Hz. Muhammed |
Hz. Davud |
Hz. İsa |
Allah İbrahim’i “halil” edinmek, Davud’u krallık nübüvveti birlikte vermek, Süleyman’ı insanları cinleri, kuşları ve rüzgârı ermine vermek, Hz. Muhammed’i cinlere ve insanlara peygamber olarak göndermekle seçkin kılmıştır.
5.Soru
Vahiy türleriyle ilgili olarak aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Doğrudan vahiy, herhangi bir vasıta olmadan ilham yoluyla gelir ve mana kalbe aktarılır. |
Doğrudan vahiy, rüya yoluyla da gerçekleşebilir. |
Peygamberler dahil, insanlara vaki ilham, kesin bilgi kaynağı sayılmaz. |
Allah’ın perde arkasından konuşması, görülemeyeceği bir şekilde konuşması demektir. |
Allah Cibril aracılığıyla da vahiy peygamberlerine gönderir. |
B seçeneğinde verilen bilgi yanlıştır, zira Peygamberler dışındaki insanlara vaki olan ilham ise kesin bilgi kaynağı sayılmaz, peygamberlerin gelen ilham ise kesin bilgi olarak kabul edilir. Doğru cevap C’dir.
6.Soru
Aşağıdaki inançlardan hangisi şirktir?
Ahiretin varlığına inanmamak |
Meleklerin olmadığını iddia etmek |
Hz. İsa'nın Allah'ın oğlu olduğunu iddia etmek |
Peygamberlerin getirdiği vahyi yalanlamak |
Bir yaratıcının olmadığını söylemek |
Küfür, Allah’a şirkten daha umumi olup, şirki de içine alır. Bu manada her müşrik ka^firdir ama her ka^fir müşrik değildir. Mesela^, Mecusi^lerde olduğu gibi iki ilahın varlığını benimsemek hem şirktir ve hem de küfürdür (el-Hacc 22/17). Ha^lbuki a^hiret gününe inanmamak küfürdür ama şirk değildir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi inkarın sebeplerinden biri olamaz?
Sürekli arzularının peşinden gitmek |
Kendini başkalarından üstün ve büyük görmek |
Başkasının elde ettiklerini kıskanmak |
İnançsız insanların peşinden gitmek |
Başkalarını yönlendirmeye çalışmak |
Tarih içerisinde gelip geçmiş bütün milletlerde kitleleri yönlendiren, toplumlara önderlik eden ve başkanlara danışmanlık görevinde bulunan kişiler varolagelmiştir. Ama bütün zamanlar için bu tür kişiler kötü değildir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Kur’an’ın içerdiği konuların başında gelmektedir?
İbadet esasları |
İtikâdî konular ve iman esasları |
Namaz |
Kişiler ve toplumlar arasındaki ilişkiler |
İlmi gerçekler ve tabiat kanunları |
Başta Allah’ın varlığı ve birliği olmak üzere itikâdî konular, iman esasları Kur’an’ın içerdiği konuların başındadır. Müslümanların mükellef olduğu namaz, oruç, hac, zekât gibi ibadetler, kişiler ve toplumlar arası ilişkileri düzenleyen hükümler, bu hükümlerin ihlaline yönelik cezalar, insanların dünya ve âhiret saadetlerini temin edecek ahlâkî hükümler, nasihat ve tavsiyeler, Allah’ın emirlerine uyanlara mükâfat, uymayanlara ceza vaatleri Kur’an’ın temel konularının başında gelir. Ayrıca Allah’ın varlığı ve birliğini ispat eden ilmî gerçekler ve tabiat kanunlarına işaret eden âyetler, önceki ümmetlere ve onlara gönderilen peygamberlere ait ders alınacak mesajlar içeren kıssalar ve inananların Allah Taâlâ’ya sığınmalarına ve O’nun yardımını talep etmelerine yönelik dualar da Kur’an’daki diğer temaları oluşturmaktadır. Dolayısıyla, doğru cevap B seçeneğidir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangileri haberi mucizelerin özelliğidir?
İnsanların duyularına hitap eden mucizelerdir |
Tabiat kanunlarını değiştiren ilâhî fiillerdir |
Manevi ve bilgi mucizeleridirler |
İnsanların akıl yürütme gücüne hitap eden mucizelerdir |
Allah’tan veya melek aracılığıyla peygamberlere gelen mucizelerdir |
Haberi mucizeler, Peygamberlerin doğrudan Allah’tan veya melek aracılığıyla aldıkları vahiylere dayanarak verdikleri haberlerden oluşur.
10.Soru
İlim sıfatı aşağıdakilerden hangisini ifade eder?
Allah’ın emirleri, hükümleri ve fiillerinde hür olduğunu |
Allah’ın dilemesi ve istemesini |
Allah’ın her şeyi bilen ve ilmi bulunan yüce bir varlık olmasını |
Allah’ın kudret sahibi olmasını |
Allah’ın evrende varlık alanına çıkmış ve çıkacak her şeyi kapsayan yaratıcılığını |
İlim sıfatı Allah’ın, zaman ve mekân sınırı olmaksızın küçük-büyük, gizli-aşikâr, maddî-manevi her var olanı gözlem yapmışçasına hakkıyla bilmesi ve bu niteliğe sahip olmasıdır. Allah’ın ilmi her şeyi kuşatmıştır, gaybın anahtarı O’nun katındadır, uzayda ve yerkürede geçmişte ve şu anda var olan ve gelecekte vuku bulacak olan her şeyi bilir. Kıyametin kopacağı zamanı, ahirette insanlara soracağı sorulara verecekleri cevapları ve cehennemliklerin kendi aralarında yapacakları konuşmaları, hatta insanların gelecekte ne kazanacaklarını, ne zaman ve nerede öleceklerini önceden bilir (Lokmân 31/34)
11.Soru
I. İlim Sıfatı
II. Kelam Sıfatı
III. İrade Sıfatı
IV. Yaratma Sıfatı
Yukarıdakilerden hangisi kader ve kaza inancının irtibatlı olduğu İlahi sıfatlardandır?
Yalnız II |
II ve III |
I, II, IV |
I, III ve IV |
Yalnız IV |
Allah’ın Kader ve Kaza ile ilgili sıfatları İlim, İrade ve Yaratma Sıfatlarıdır
12.Soru
1 - Kendilerine kullukta bulunulmasını istemek
2 - Allah’ın izniyle O’nun dinini insanlara tebliğ etmek
3 - İnsanlar ile alakalı haberleri Allah'a taşımak
4 - İnsanların ahirette mutluluklarını sağlamak
5 - İnsanları ıslah etmek
Yukarıdakilerden hangileri Peygamberler ile ilgili doğru kabul edilebilir?
2-4-5 |
1-4-5 |
2-3-4 |
3-4-5 |
Hepsi |
Peygamberler kendilerine hiç bir şekilde kullukta bulunulmasını istemezler ayrıca Peygamberler Allah'ın elçileridir, insanlardan herhangi bir haberi Allah'a taşımak ile yükümlü değillerdir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çağdaş inkârcı akımlardan biri olan Materyalizm hakkında verilen doğru bir bilgidir?
Tekâmül nazariyesi olarak da adlandırılır. |
Evrim teorisi olarak da adlandırılır. |
Bu akıma göre insan psikolojisinde Allah’a inanma eğilimi yoktur. İnsan bir yandan sayısız korkuların, diğer yandan çeşitli engeller karşısında tatmin edilemeyen cinsel duyguların baskısı altındadır. |
Duyu-ötesi alanı tamamen dışlayan, gerçekliğin bilgisini deney ve gözlemin sonuçlarına bağlayan bir akımdır. |
Maddeyi varlığın temeli ve ezeli sayan, madde âleminin ötesinde herhangi bir varlık alanı tanımayan ve Allah, ruh ve ahreti inkâr eden felsefî bir akımdır. |
A ve B seçeneğinde verilen bilgi çağdaş inkârcı akımlardan biri olan Darwinizm ile ilgilidir. C seçeneğinde verilen bilgi Freudizm ile ilgilidir. D seçeneğinde verilen bilgi de Pozitivizm ile ilgilidir. E seçeneğinde verilen bilgi ise Materyalizm ile ilgilidir. Bu düşünce tarzına tabiatçılık ve materyalizm adı verilir. Materyalislere göre maddenin üstünde bir yaratıcı, etkileyici ve idare edici herhangi bir varlık yoktur. Onlar zihnî ve ruhî hadiseleri beynin fonksiyonları, tabiattaki düzen ve işleyişi de tesadüf çerçevesinde izah ederler.
14.Soru
İslam’da, iman ettiği halde bile bile Yüce Allah’a ve Peygamber'e itaat etmeyen, dinî görevlerini terk eden ve günah fiillerini işleyenlere hangi isim verilmiştir?
Riyakâr |
Mürai |
Fâsık |
Münafık |
Müşrik |
A ve B seçeneğinde söz, beden ve servet yoluyla yapılan ibadetlerde gösterişe yer veren kişilerin tanımı yapılmıştır. D seçeneğindeki münafık, kalpteki samimiyetini bozup diliyle iman ettiğini söyleyen kimse demektir. E seçeneğindeki müşrik, Allah’a ortak koşan kimse demektir. İslam ve Kur’an-I Kerim’de, iman ettiği halde bile Yüce Allah’a ve Peygamber'e itaat etmeyen, dinî görevlerini terk eden ve günah fiillerini işleyen kişilere, C seçeneğinde belirtilen fâsık ismi verilmektedir. Kelime olarak fâsık kavramı “bir şeyden çıkan” anlamına gelmektedir.
15.Soru
“Hz. Muhammed’in temel öğreti ve esaslarını vahiy yoluyla Allah’tan aldığı ve ilk uygulamalarını bizzat kendisinin gösterdiği, zamanla Müslüman toplumlar tarafından insanlığın diğer birikimlerinden faydalanarak evrilen din ve dünya görüşünün, insan, toplum ve devlet gibi insani konularda kendine has ilkeleri ve görüşleri olan tarihi tecrübenin, medeniyet ve uygarlığın genel adıdır.”
Yukarıda verilen tanıma göre aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?
Vahiy esasına dayanır. |
Tatbiki evvela Hz. Muhammed(sav) tarafından yapılmıştır. |
Kendine has ilkeleri vardır. |
Toplumsal konulara değinmektedir. |
Yalnızca kendi birikimlerini kullanmıştır. |
İslam dini karşılaştığı toplumların birikimlerini de dikkate almaktadır. Doğru cevap E'dir.
16.Soru
Peygamberlerin gerek sözlerinde, gerek fiillerinde kendilerini lekeleyecek ve saygınlıklarını zedeleyecek hatalardan korunmuş olmaları şeklinde tanımlanmaları peygamberlerin hangi özelliğini yansıtmaktadır?
Doğru olmak |
Beşer olmak |
İsmet |
Zeki ve anlayışlı olmak |
Güvenilir olmak |
İslâm itikadında ismet, Allah tarafından korunmuşlukları anlamında peygamberler için kabul edilen özelliklerden biridir. İsmet, peygamberlerin güçleri yetmekle beraber günahlardan uzak kalma kabiliyetleridir. Peygamberlerin gerek sözlerinde, gerek fiillerinde kendilerini lekeleyecek ve saygınlıklarını zedeleyecek hatalardan korunmuş olmaları şeklinde tanımlanmıştır. Doğru cevap C’dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Müşrik’in tanımı doğru yapılmıştır?
İman hakikatlerini gizleyip inkâr eden kimse |
Kalpteki samimiyetini bozup diliyle iman ettiğini söyleyen kimse |
Allah’a ortak koşan kimse |
İmandan sonra küfre dönen kimse |
İslam’a girdikten sonra tekrar İslam’dan çıkarak küfre geri dönen kimse |
A seçeneğinde kâfirin, B seçeneğinde münafığın, D seçeneğinde mürtedin ve E seçeneğinde de irtidatın tanımı yapılmıştır. Müşriğin doğru tanımı ise Allah’a ortak koşan kimse şeklinde yapılmıştır.
18.Soru
Allah’ın birliğini ifade eden tevhid inancı Kur’an'da hangi surede geçer?
Kafirun suresi |
Fatiha suresi |
Yasin suresi |
Fil suresi |
Nasr suresi |
Tevhid inancı “Yalnız sana ibadet eder ve yalnız senden yardım dileriz” cümlesiyle Fatiha suresinde (1/4) belirtilmektedir.
19.Soru
- Ölüm ve kabir âlemi
- Kıyamet alâmetleri
- Kıyametin kopması
- Evrenin yeniden inşâ edilmesi
- Ölülerin kabirlerinden çıkarılıp diriltimeleri
Yukarıdakilerden hangileri ahiret aleminin safhalarındandır?
I ve III |
I, III ve V |
Hepsi |
I, II, III ve V |
I, II ve III |
Âhiret âlemi inancı ölümden itibaren meydana gelecek çeşitli safhaları içerir. Bunlar şöylece sıralanır: Ölüm ve kabir âlemi, kıyamet alâmetleri, kıyametin kopması, evrenin yeniden inşâ edilmesi ve ölülerin kabirlerinden çıkarılıp diriltimeleri, ardından mevkıf veya arasât adı verilen bir yere sevkedilip bir araya toplanmaları, dünyada benimsedikleri inançlarla yapıp ettiklerinden hesaba çekilip amellerinin ölçülmesi, sırattan geçirilmeleri ve cennet veya cehenneme gönderilmeleri.
20.Soru
İnanç konusunda "ben inşallah müminim" diyen birisinin, bu ifadesi niçin doğru değildir?
Allah'ın dilemesi ile iman etmenin bir ilgisi olmadığından |
Şüpheyi ortaya koyduğundan |
İnsanın güçsüz bir varlık olduğunu vurguladığından |
İmanı Allah'ın iradesine bağladığından |
İnanmak isteğini insanın öz güvenle dile getirmesi gerektiğinden |
inşaallah kelimesi şüphe manasını barındırdığından ifade doğru kabul edilmemektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ