Islam Kurumlari ve Medeniyeti Ara 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Dönemindeki dünya konjonktürü ve iç karşıklıklar sonucu, halifeliğe en fazla önem veren, onu Osmanlı Devleti’ni kurtaracak yegâne dinî ve siyasî unsur gören Osmanlı sultanı kimdir?
Kanuni Sultan Süleyman |
I. Murad |
III. Ahmed |
Yavuz Sultan Selim |
II. Abdülhamid |
Osmanlı sultanlarından II. Abdülhamid, dönemindeki dünya konjonktürü ve içkarşıklıklar sonucu, halifeliğe en fazla önem veren, onu Osmanlı Devleti’ni kurtaracak yegâne dinî ve siyasî unsur gören sultan olmuştur.
2.Soru
İslam medeniyetinin özü nedir?
Tevhid |
Sünnet |
Bereketli Hilal |
İnsan |
Ahlak |
İslâm medeniyetinin özü genel anlamda İslâmdır. Özel anlamda da İslâm’ın da özü olan tevhiddir. Bunda hiç tereddüt yoktur. Bunu biraz daha açalım: İslâm dininin olduğu gibi İslâm medeniyetinin de bilinebilir ve analiz edilebilir veya tarif edilebilir özü tevhiddir. Çünkü tevhid, hem İslâm dininin hem de İslâm medeniyetinin ilk belirleyici prensibidir. Ahenkli bütününe medeniyet adını verdiğimiz her unsur bir şekilde tevhide yönelik bir anlam ve bir simge taşır. Çünkü İslâm inancında, kendisinden başka hiçbir ilâh olmayan Allah’ı hoşnut etmeye yönelik her girişim ve davranış ibadet olarak kabul edilmiştir.
3.Soru
Türkçe’nin güzelliklerini, yabancılara özellikle Araplara göstermek için kaleme alınan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Kutadgu Bilig |
Divânu Lügati’t-Türk |
Târîh-i Kaşgârı |
Divân-ı Hikmet |
Atebetü’l-Hakâyık |
Kaşgarlı Mahmud tarafından 1073-77 yılları arasında Bağdat’ta yazılan ve Abbasi halifesi Muktedî Billah’a (1074-1094) sunulan Divânu Lügati’t-Türk, Türkçe’nin güzelliklerini, yabancılara özellikle Araplara göstermek için kaleme alınan bu eserde, Karahanlı devri Türk tarihi, kültürü, coğrafyası, folkloru, siyasî ve sosyal hayatı ile inançları hakkında önemli bilgiler bulunmaktadır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi medeniyetin oluşuna etki eden unsurlardan değildir?
Genetik faktörler |
İktisadi yapı |
Değerler Sistemi |
Coğrafya |
Şehirleşme |
Kurumsal ve güçlü bir ekonomik yapı, şehirleşme, göç/hicret/yer değiştirme, değerler sistemi, istikrarlı bir siyasi^ sistem, sağlıklı eğitim, sanat, dil, hukuk, iletişim, sağlık ve güvenlik kurumları vb. medeniyetlerin doğuşlarını etkileyen önemli unsurlardır. Bunlar genel kabulü sağlamış faktörlerdir. Ancak bu faktörlerin etki dereceleri elbette birbirinden farklıdır.
5.Soru
Emeviler ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Emeviler 661’de Muaviye’nin halife olmasıyla kuruldu.
|
Hila^fet mücadelesi anlaşmayla sonuçlandığı için Emevilerin kuruluş yılına “birlik yılı” denildi.
|
U¨lkenin başkentini Bağdat’a taşıdılar.
|
Hila^feti saltanata çevirdiler.
|
Muaviye oğlu Yezid’i veliaht tayin etti ve onun adına halktan biat aldı.
|
6.Soru
Hangi dönemde Türk – İslam edebiyatının ilk ürünleri ortaya çıkmıştır?
Uygurlar |
Araplar |
Farslar |
Karahanlılar |
Gazneliler |
Karahanlılar döneminde Türkler arasında sadece İslâm kültürü gelişmemiş, Türk kültürü de buna paralel olarak önemli bir seviyeye ulaşmıştır. Türkçe eserler yazılarak, Türk-İslâm edebiyatının ilk ürünleri de bu dönemde ortaya çıkmıştır.
7.Soru
Osmanlı devletinde ilk vezir kimdir?
Ahmed Paşa b. Mahmud |
Hacı Paşa |
Sinaneddin Yusuf Paşa |
Alaeddin Paşa |
Kara Halil Paşa |
Osmanlılarda kuruluştan itibâren var olan vezirlik, bütün kurumsal özellikleriyle, doğal olarak Selçukluların devamı niteliğindedir. Kuruluş dönemi olan Orhan Gazi (1324-1362) zamanında sadece bir vezir vardı. Divan, hükümdar, vezir ve kadıdan teşekkül ediyordu. Osmanlı’nın ilk veziri, ulemâ sınıfından gelmiş olan Alâeddin Paşa’dır. Daha sonra sırayla, Ahmed Paşa b. Mahmud, Hacı Paşa ve Sinaneddin Yusuf Paşa’dır. Kara Halil Paşa da ilk vezirlerdendir, ancak onun görev zamanı pek bilinmemektedir.
8.Soru
Müslümanların, Hıristiyanların ve Yahudilerin aynı yerde sorunsuz sekiz asır yaşadığı yer aşağıdakilerden hangisidir?
Endülüs |
Mısır |
İran |
Suriye |
Türkmenistan |
İslâm’ın hoşgörü anlayışı ve ötekine karşı olan insanî tutumu İslâm coğrafyasının en batı ucunda bulunan Endülüs’te de devam etmişti. Gerçekten çok dinli ve çok kültürlü bir yapıda bulunan Endülüs’te yaklaşık sekiz asır süren İslâm hâkimiyeti (711-1492) sırasında Müslümanlar, Hristiyanlar ve Yahudiler aynı ülke içinde bir arada ciddi problemlerle karşılaşmadan yaşıyorlardı. Endülüs’te Hristiyanlar ile Yahudiler dinî inanç, kurum, hukuk, âdet ve geleneklerini sürdürme konusunda bir baskıyla karşı karşıya kalmıyorlardı.
9.Soru
Uzak Doğu bölgesinin en büyüğü olan Çin merkezli medeniyet alanında şekillenen dinî yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Budizm |
Hinduizm |
Jainizm |
Ateizm |
Konfüçyanizm |
Uzak Doğu bölgesinin en büyüğü olan Çin merkezli medeniyet alanında şekillenen dinî yapı Konfüçyanizm ağırlıklı idi. Hayatta iken ülke yönetimine çağırılmadığı için erdemin ancak iktidar ve sorumluluk ile ortaya konabileceğine inanan Konfüçyüs (M.Ö. 551-479) Çin’in yönetiminde bizzat rol üstlenemedi, ama mirası öğrencileri vasıtasıyla onun adına ülkeyi yönetti. Konfüçyüs’ün boş bıraktığı, “insanın duygu dünyasının derinlikleri ve tabiatın sırları” ile ilgili alanı dolduran Taoizm, Konfüçyüscülüğe bir denge kazandırdı. Birbirlerini tamamlayan bu iki din Konfüçyüs’ün yaşadığı dönemden günümüze kadar varlıklarını sürdürdüler.
10.Soru
Temelini “yeniden doğuş” kavramının oluşturduğu, Tanrılara verilen hediyelerle yeniden doğuşlarının daha iyi olacağına inanılan din aşağıdakilerden hangisidir?
Hinduizm |
Budizm |
Jainizm |
Ateizm |
Konfüçyanizm |
Temelini “yeniden doğuş” kavramının oluşturduğu Hinduizm’de, halk tanrılara armağanlar sunmakla bir sonraki yeniden doğuşlarında daha üstün doğacaklarına inanmakta idi. 320’li yıllarda Hindistan’da büyük fetihlerin sahibi olan Gupta kralları, yeniden ihya edilmiş Hinduizm’in koruyuculuğunu yaptılar. Ayrıca Hinduizm’in bir parçası olan, en yüksek otorite kaynağının Vedalar olduğunu söyleyen, Hindu hukuk anlayışını da benimsediler. Yedinci yüzyıla gelindiğinde Hinduizm, Hindistan’da sosyo-kültürel yaşamın her alanında varlığını en etkin biçimde devam ettirmekteydi.
11.Soru
Cahiliye dönemiyle ilgili aşağıda yer alan bilgilerden hangisi doğrudur?
Kız çocuklarının eğitimine yatırım yapılmıştır. |
Erkek kendisine özgü imtiyazlı bir yere sahiptir. |
Kadınlar ailenin tüm maddi yükümlülüklerini karşılamakla sorumludur. |
Kadınların büyük bir çoğunluğu ticaretle uğraşmaktadır. |
Doğar doğmaz tüm kız çocukları öldürülmüştür. |
Cahiliye dönemi Arap aile yapısında erkek kendisine özgü imtiyazlı bir yere sahipti. Ailenin tüm sorumluluğu erkeğe aitti. O ailenin reisi, her türlü maddi ihtiyaçlarının sorumlusu, her çeşit tehlike ve saldırıya karşı güvenlik görevlisiydi. Siyasî, sosyal, ekonomik ve idarî sorumlulukların bütününe o muhatap olur ve ailede her üyenin yararını o düşünürdü. İstediği kadar evlenebilirdi. Kısaca cahiliye döneminde erkek, hem genel anlamda hayat tarzının hem de aile yapısının yegâne düzenleyicisi idi. Kız çocuklarının daha doğar doğmaz öldürülmelerinin sadece toplumun bir takım insanları tarafından gerçekleştirildiğini düşünmemiz daha doğru olur.
12.Soru
Bilhassa matematik ve astronomi alanında en hızlı gelişme hangi devirde görüldü?
Abbasi devri |
Üç halife devri |
Emevi devri |
Osmanlı devri |
Hiçbiri |
Abbasilerin ilk dönemine bakıldığında İslâm kültür ve medeniyetinin, ilim, kültür, sanat alanları ile bunların kurumlaşması bakımından ciddi gelişmeler ortaya koyduğu görülür. Bilhassa matematik ve astronomi alanında görülen Hint tesiri, el-Harezmî gibi ünlü bir astronomun yetişmesine zemin hazırlamıştır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kültürün özelliklerinden değildir?
Kültür, öğrenilmiş davranışlar topluluğudur |
Kültür, tarihidir ve süreklidir |
Kültür, ihtiyaçları gidericidir |
Kültür, toplumsal bir üründür |
Kültür, dışarıdan aldığı unsurlar konusunda seçici değildir |
Kültür dışarıdan aldığı unsurlar konusunda seçicidir: İki kültür temasa geçtiği zaman karşılıklı olarak birbirine etki ederler ve bu sırada birbirinden bazı kültür unsurları alırlar. Fakat bu alışta bir seçme söz konusudur. Seçicilik özelliği kültürlere kendi iç bütünlüklerini koruma, kültür muhtevasını bozulmadan devam ettirme imkânı verir.
14.Soru
Hz. Ömer’den sonra halife seçilmesinde kullanılan usulün adı aşağıdakilerden hangisidir?
Medine usulü |
Ehlü’l-Hal |
Mekke usulü |
Asr-ı Saâdet |
Hiçbiri |
Hz. Ömer’den kendisinden sonrası için bir halife önermesini istediler. Bunu yapmakta tereddüt edince oğlu Abdullah’ı teklif ettiler, o bunu hemen reddetti ve onlara altı aday önerdi. Bunlar kendi aralarından birini üç gün içinde halife seçeceklerdi. Bu usule sonraki dönemlerde Ehlü’l-Hal’ ve’l-Akd seçimi denildi ve bu şekilde seçilen halifeye meşruiyet kaynağı sağladı.
15.Soru
İslâm âleminde ilmî faaliyetler hangi dönemde başlamıştır?
550-576 |
576-596 |
596-632 |
632-656 |
656-680 |
İslâm âleminde ilmî faaliyetler, ilk fetihlerden hemen sonra, Irak, Suriye ve Mısır’ın fethedildiği ilk üç halife (632-656) döneminde başlamıştır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslâm bilimi, felsefesi ve kültürünün Batı’ya geçiş yollarından biri değildir?
Sicilya Müslümanları |
Haçlı seferleri |
Hint ticaret yollarının aranması |
Yahudi tercümanlar |
Talas Savaşı |
İslâm bilimi, felsefesi ve kültürünün Batı’ya geçiş yollarını yukarıdaki izahlar ışığında şu şekilde özetlenebilir:
-Endülüs İslâm medreseleri (Kurtuba, Sevilla, Toledo, Gırnata),
-Sicilya Müslümanları,
-Yahudi tercümanlar,
-Hint ticaret yollarının aranması (coğrafya kitaplarının tercümesiyle),
-Haçlı seferleri,
-Balkanlara yerleşen Osmanlı müesseseleri vb.
17.Soru
Osmanlı dünyasında, günümüzün ifadesiyle sivil toplum örgütü diye isimlendirebileceğimiz müessese hangisidir?
Medrese |
Vakıf |
Cami |
Hılfü’l-fudûl |
Hiçbiri |
Osmanlı dünyasında, günümüzün ifadesiyle sivil toplum örgütü diye isimlendirebileceğimiz bir müessese vardır ki, o da şu veya bu sebepten dolayı sıkıntıya düşen insanların haklarını korumak ve onlara yardım etmek üzere teşkilatlanmış olan vakıftır.
18.Soru
Hz Peygamber kendisinden sonra halife olarak kimi belirlemiştir?
Hz Ömer |
Hz Ebubekir |
Hz Ali |
Kendisini yönetecek halifeyi seçme işini Müslümanlara bırakmıştır |
Hz Osman |
Hz. Peygamber, halifelik için bir kimse belirlememekle, kendilerini yönetecek olan halifelerini seçme işini Müslümanlara bırakmıştı.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi medeniyetin doğuşunda etkili olan faktörlerden biri değildir?
İnsan |
Coğrafya |
Şehirleşme |
İstikrarlı bir siyasi sistem |
Zayıf bir ekonomik sistem |
Medeniyetlerin doğuşunda etkili olan birtakım faktörler vardır. Bunların başında insan unsuru gelir. Toplumu ile bilinçli bir iletişime sahip, girişimci, tecrübeli ve üretken, onları yönlendirebilen bir aydın kesim bulunacaktır. Medeniyetlerin doğuşunda etkili olan faktörlerden ikincisi coğrafyadır. Başka faktörleri de şöylece sıralayabiliriz: Kurumsal ve güçlü bir ekonomik yapı, şehirleşme, göç/hicret/yer değiştirme, değerler sistemi, istikrarlı bir siyasî sistem, sağlıklı eğitim, sanat, dil, hukuk, iletişim, sağlık ve güvenlik kurumları vb. medeniyetlerin doğuşlarını etkileyen önemli unsurlardır. Bunlar genel kabulü sağlamış faktörlerdir. Ancak bu faktörlerin etki dereceleri elbette birbirinden farklıdır. Zayıf değil güçlü bir ekonomik sistemin olması gerekmektedir.
20.Soru
Hangi halifenin ölümünden ardından İslâm dünyasının biri Şam’ da diğeri Kûfe’de olmak üzere iki halifesi olmuştur?
Hz. Ebubekir |
Hz. Osman |
Hz. Ömer |
Hz. Ali |
Hz. Abbas |
Hz. Ali’nin defnedilmesinden sonra Kûfeliler Hz. Hasan’a biat ettiler. Muaviye’ye bağlı olan Şam ve Mısır eyaletlerinin dışındaki bölgeler ise kısa zamanda Hz. Hasan’a biat ettiklerini açıkladılar. Hz. Ali döneminde “Şam Emiri” sıfatını kullanan Muaviye, “Emiru’l-Müminîn” olduğunu ilan etmişti. Bu Hz. Hasan’la birlikte ikinci halifelik ilanı oldu. Artık İslâm dünyasının biri Şam’da diğeri Kûfe’de olmak üzere iki halifesi olmuştu.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ