Islam Kurumlari ve Medeniyeti Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk dünyasında kabul gören ya da aslen Türk sayılan âlim ve bilgin değildir?
Cabir |
Farabi |
İbn Sina |
Eflatun |
Hepsi |
Türk dünyasında kabul gören ya da aslen Türk sayılan birçok âlim ve bilgin bulunmaktadır. Bunlar arasında Buharî,İmam Matüridî, Aklî ilimlerde ise; Câbir ve Ortaçağ matematik ilminin en büyüklerinden biri kabul edilen Harezmî (750-850), Aristo ve Eflatun’un görüşlerini İslâm inancıyla uzlaştırmaya çalışan ve
İslâm-Türk medeniyet tarihinde muallim-i sânî (ikinci öğretmen) unvanını alan Fârâbî (870-950) ile tıp sahasında yazmış olduğu eserleri ve yaptığı çalışmalarıyla tanınan, yüzyıllarca Avrupa üniversitelerinde eserleri okutulan İbn Sina (980-1037) bunların en meşhurlarındandır.
2.Soru
Devlet memuru olarak vezir hangi yetkileri elinde bulundurur?
Yasama |
Yürütme |
Yargı |
Hepsini |
Hiçbirini |
Devlet memuru olarak vezir, yasama, yürütme ve yargı yetkilerini kayıtsız şartsız elinde bulunduran ve hükümdarın vekili sıfatı ile devletin bütün işlerini yürüten ve idare eden en yüksek dereceli bürokrattır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslâm medeniyetinin ortaya koyduğu değerlerin kaynaklarından değildir?
Din |
Vicdan |
Kapitalizm |
İnsan hakları |
Hukuka riayet |
Din, vicdan, düşünce, kişisel hak ve hukuka riayet gibi insanlık için gerekli olan prensipler, İslâm toplumunun meydana getirdiği medeniyette yerlerini aldılar.
4.Soru
Abbasi devri ilmi faaliyetler aşağıdaki ilim ve kültür merkezlerinden hangisinde görülmemiştir?
İskenderiye |
Antakya |
Harran |
Nusaybin |
İran |
Eski medeniyet ve kültür merkezleri fethedilince Müslümanlar Bâbil, Hint, Âsur, Fenike, Grek, Roma, İran ve Yunan medeniyetlerinin sahip oldukları ilmî ve kültürel mirasa ulaşmışlardır. Bu merkezlerin başlıcaları İskenderiye, Antakya, Nusaybin, Cundişapur, Harran, Ruhâ-Edessa (Urfa) ve Kınnesrin’de (Kuzey Suriye’de bir şehir) faaliyet gösteren medreseler olmuştur.
5.Soru
"Teknoloji" hangi kültür unsuru içine dahildir?
Sosyal kültür |
Fiziki kültür |
Maddi Kültür |
Manevi Kültür |
İktisadi Kültür |
Maddi^ kültür unsurları arasında dikkat çeken en önemli şey teknolojidir. Teknoloji, bilginin pratik amaçla organize edilmesi veya daha değişik bir anlatımla, bilginin pratiğe aktarılmasıdır. Değişim, gelişim ve süreklilik teknolojinin en önemli özelliğidir.
6.Soru
Aşağıda verilen manevi kültür unsurlarından hangisi, ait olduğu toplumun pek çok yönünü, diğerlerinden çok daha fazla etkilemiş ve ona temel karakterini kazandırmıştır?
Dil |
Din |
Ahlak |
Hukuk |
Eğitim |
Manevî kültür unsurları arasında din çok önemlidir. Din, ait olduğu toplumun pek çok yönünü, diğer kültür unsurlarından çok daha fazla etkilemiş ve ona temel karakterini kazandırmıştır.
7.Soru
Halife kelimesi aşağıdaki ayetlerin hangisinde insanın yaratılış amacıyla ilgili kullanılmamıştır?
Bakara 30 |
En’am 165 |
Yunus 73 |
Araf 69 |
Neml 62 |
“Hilâfet” kelimesi Kur’ân’da kullanılmamıştır. Kur’ân’da, halife ve çoğul şekli olan hulefâ ve halâif kelimeleri geçer. Bunlar da siyasî bağlamlı terim anlamından farklı, daha özgün bir anlamda kullanılırlar. Bakara, 2/30; En’am, 6/165; Yunus, 10/73; Neml, 27/62 ve Fâtır suresinin, 35/39. ayetlerinde, Allah’ın insanı yeryüzünün halifesi olarak yarattığı onu yeryüzünün sahibi kıldığı ve ona hükümran olma imkân ve yeteneği verdiği dile getirilir (Pazarbaşı, 2003). Bu bağlamda halife, insanın yaratılışının anlamını ifade eden bir bilinçtir.
8.Soru
Haksızlıkları ortadan kaldırmak ve özellikle şehir dışından gelenlerin haklarını korumak için toplanan, 40 yaşından küçük kişilerin kabul edilmediği Hılfü’l-fudul toplantısına istisnai olarak 25 yaşındayken kabul edilen kişi kimdir?
Hz. Ebu Bekir |
Hz. Osman |
Hz. Ali |
Hz. Ömer |
Hz. Muhammed |
Kırk yaşından aşağı olanların kabul edilmediği bu toplantıda istisnaî olarak o sıralarda henüz 25 yaşında bulunan Abdullah’ın oğlu Muhammed (Hz. Peygamber) kabul edilmişti. Haksızlıkları önlemek gayesiyle yapılan bu toplantıya Hılfü’l-fudûl adı verilmişti.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mekke’ nin oldukça farklı bir öneme sahip olmasının dayandığı temellerden biri değildir?
Tarihî |
Dinî |
Siyasî |
Ekonomik |
Coğrafi |
Mekke genelde bütün Arap toplumları, özelde ise Kureyş kabilesi için oldukça farklı bir öneme sahiptir. Bu farklı önem, tarihî, dinî, siyasî ve ekonomik temellidir. Coğrafi temeller bunlardan birisi değildir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir medeniyetin doğuşunda ve yayılışının temel unsurudur?
İnsan |
Entellektüel Çevre |
Toplum |
Coğrafi Çevre |
Sosyal Çevre |
Bir medeniyetin doğuşunda ve yayılışında temel unsur insandır. İnsanın bulunmadığı yerde kültür ve medeniyetten söz edilemez.
11.Soru
İnsan davranışlarını hem hürriyete kavuşturan hem de sınırlandıran, öte yandan gruplaşmalara ve bölünmelere yol açan değişken sosyal örgütler ve ilişkiler ağı şeklinde tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Toplum |
Kültür |
Medeniyet |
İlişkiler ağı |
Sosyal yapı |
Toplum; insan davranışlarını hem hürriyete kavuşturan hem de sınırlandıran, öte yandan gruplaşmalara ve bölünmelere yol açan değişken bir sosyal örgütler ve ilişkiler ağıdır diye tanımlanabilir.
12.Soru
İslam dinine göre aşağıdakilerden hangisi iktidar ve devamlılığın ön koşuludur?
Adalet |
Eşitlik |
Özgürlük |
Milliyetçilik |
Sınıf |
Adalet, iktidar ve devamlılığın bir şartı olmaktadır. Eğer iktidarın devamı isteniyorsa güvenilmesi gereken hususiyet adalet olmaktadır. Bütün yöneticilerin adalete uygun davranması gerekir. Fakat padişahlar, bu konuya herkesten daha fazla önem vermelidirler. Zira adalet, hazinenin artmasına ve halkın çoğalmasına yol açar. Hazine ise halkın çokluğundan ve ülkenin bayındırlığından kaynak alır. Memleketin ümranı ise adalet iledir. Harap olan bir ülkenin maldan ve medeniyetten nasibi olmaz.
13.Soru
“Dinde zorlama yoktur” (Bakara, 2/256) ayeti İslamiyet’in aşağıdaki değerlerden hangisine önem verdiğini göstermektedir?
Adalet |
Hoşgörü |
Sevgi |
Kıskançlık |
Vurdumduymazlık |
“Dinde zorlama yoktur” (Bakara, 2/256) ayeti, İslâm’ın başka din, anlayış ve felsefelere sahip olan insanlara bakış açısını ortaya koymaktadır. Bunun içindir ki, İslâm tarihinde zorla İslâmlaştırma gibi bir harekete rastlanmaz, hoşgörü önemlidir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslâm medeniyetinin doğuşunu, gelişmesini ve şekillenmesini sağlayan en büyük etkenlerden biridir?
İslâm dininin hukuka verdiği değer |
İslâm dininin ilme verdiği değer |
İslâm dininin kültüre verdiği değer |
İslâm dininin barışa verdiği değer |
İslâm dininin ahlâka verdiği değer |
Bilindiği gibi dinler, toplumların düşünce, anlayış, hareket ve davranışlarının şekillenmesinde büyük rol oynarlar. İşte İslâm medeniyetinin doğuşunu, gelişmesini ve şekillenmesini sağlayan en büyük etken, İslâm dininin ilme verdiği değerdir. Zira ilim olmadan ilerleme ve gelişmeden söz etmek mümkün değildir.
15.Soru
Abbasilerin ve İslâm tarihinin altın devri sayılan dönemde aşağıdaki isimlerden hangisi halifelik yapmamıştır?
Ebu’l Abbas |
Mehdi |
Mansur |
Harun Reşit |
İbn’i Sad |
Miladî 750 yılından 1258’de vukû bulan Moğol istilâsına kadar süren Abbasiler dönemi, ilmî gelişmeler açısından da çok büyük bir öneme sahiptir. Ebu’l-Abbas’dan (750-754) sonra, Abbasilerin gerçek kurucusu sayılan Mansur’un (754-775) ardından Mehdî (775-785), Harun Reşid (786-809), Me’mun (813-833), Mu’tasım (833-842) ve Vâsık (842-847) gibi halifeler devrini kapsayan 750-847 tarihleri arasındaki dönem, Abbasilerin ve İslâm tarihinin altın devri sayılır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Medine şehrinin ilk ismidir?
Yesrib |
Medînetü’n-Nebî |
Medine-i Kutsi |
Medine-i Münevvere |
Medine-i Yesrib |
Medine’nin asıl adı Yesrib’dir. Hz. Peygamber’in hicretinden sonra, önceleri Medînetü’n-Nebî, sonraları Medine veya Medine-i Münevvere şeklinde adlandırılmıştır. Kur’ân-ı Kerim’de hem Yesrib (Ahzab, 33/13) hem de Medine (Tevbe, 9/120) olarak kullanılmıştır.
17.Soru
Osmanlı içindeki gayrimüslim halkların tevhid inancına yönelerek İslamiyet’i kabul etmesinde aşağıdakilerden hangisi etkili olmamıştır?
Her dine gösterilen hoşgörü |
Yöneticilerin adil olması |
Zulme uğramamaları |
Vicdan hürriyetine önem verilmesi |
Zoraki dini seçmelerinin sağlanması |
Müslümanlar, insanları tevhid dediğimiz “Allah’ın birliği” inancına davet ediyorlardı. Ancak bu bir kimseyi zorla Müslüman yapmak için değildi. Hemen her yerdeki fetihleri kitleler halindeki İslâm’a girme takip etmişti. Bu katılımlar İslâm’ın en doğru ve hak din olduğu yolundaki tercihleri ile gerçekleşiyordu.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangi seçenekte verilenler arasında fiziksel bir ilişki vardır?
Masa ve üzerindeki eşyalar |
Anne ve çocuk |
İşçi ve işveren |
Doktor ve hasta |
Öğrenci ve öğretmen |
Varlıkların birbiriyle haberleşmeden ve varlıklarının bilincine ermeden kurdukları ilişkiler fizikî ilişkidir. Masa ve üzerindeki eşyalar arasında da sadece fiziki ilişki bulunur.
19.Soru
Türk Asırları olarark bilinen yy. Aşağıdakilerden hangisidir?
X – XI |
XI – XV |
XI - XIII |
XV – XVI |
XII – XIII |
XX. yüzyılın ilk çeyreğine kadar inişli çıkışlı bir seyir izlemekle beraber, ülkenin ilim, irfan, kültür, medeniyet ve sosyal hayatına doğrudan doğruya hizmet veren kurumlardı. Osmanlı döneminin XV ve XVI. asırlarında müsbet ve dinî ilimlerin her alanı ile meşgul olan bilginlerin meydana getirdikleri eserler sebebiyle bu asırlara “Türk Asırları” denilmektedir.
20.Soru
Kutadgu Bilig hangi tarihte yazılmıştır?
1052 |
1070 |
1100 |
1250 |
1270 |
Karahanlılardan günümüze ulaşan en önemli eserlerden biri Yusuf Has Hâcib’in Kutadgu Bilig (1070’de yazıldı) adlı eseridir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ