İslam Mezhepleri Tarihi Ara 3. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Hz. Muhammed’in ölümünden sonra halîfelik seçimi için ilk girişimde bulunan kesim aşağıdakilerden hangisidir?


Ümeyyeoğulları
Muhacirûn
Hâşimoğulları
Abbasoğulları
Ensâr

2.Soru

Mâturîdiyye mezhebinin kurucusu olan Ebû Mansur Maturîdî’nin en önemli eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Şerhu’l-Usuli’l-Hamse
Kitâbü’t-Tevhid
el-İbâne ‘an Usûli’d-Diyâne
es-Sehâifu’l-İlahiyye
Maturidiyye Akâidi

3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Mu‘tezile âlimlerinin kendileri hakkında kabul ettikleri isimler arasında yer almaktadır?


El-fırkatü'n-nâciye

Kaderiyye

Cehmiyye

Seneviyye

Mecûsiyye


4.Soru

Neo-Platonist düşünce biçimi hangi mezhep aracılığıyla İslamiyet’e taşınmıştır?


İsmaililik

Hakimiyelik

Caferilik

Zeydilik

Keysanilik


5.Soru

Ehl-i Beyt imamı Cafer Sâdık’tan sonra imâmetin, onun büyük oğlu İsmail’in ve ondan sonra onun soyundan gelenlerin hakkı olduğunu iddia edenlerin oluşturduğu şii grupların/mezheplerin genel adı aşağıdakilerden hangisidir?


Caferiyye

İmamiyye

Şeyhiyye

Nizariyye

E. İsmailiyye


6.Soru

Makâlâtü’l-İslâmiyyîn isimli eseri yazan İslam alimi kimdir?


Bağdâdî

İbn Ebî Hâtim

İbn Abd Rabbih

Ebû’l-Hasan el-Eş‘arî

İbn Kuteybe


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber’in vefatından sonra Ensar’ın halife seçimi için toplandıkları yerdir? 


Akabe
Yesrib 
Sa’îde Oğulları gölgeliği 
Mescid-i Nebevi 
Ğâdir-i Hûm 

8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İsmail b. Cafer’in ölmediğini, tekrar dönüp dünyayı ıslah edeceğini ileri sürenlerler, her zâhirin bir bâtını bulunduğunu iddia ederek bâtınî tevile yönelenlerdendir?


Muhtâriyye

Sebeiyye

şimiyye

Karmatîler

Kerbiyye


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Ehl-i Sünnet’in oluşum sürecinde etkili olan şahsiyetlerden biri değildir?


Hasan el-Basrî
Hâris el-Muhâsibî
İbn Küllâb el-Basrî
Abdullah b. Zübeyr
Ebû'l-Abbas el-Kalânisî

10.Soru

Ebû Bekir ve Ömer devrinde (11-23/632-644) devlet ve toplum idaresinde tamamıyla liyakat ve ehliyetin hakim olması ve her iki halifenin de adalet ve hakkaniyete uygun hareket etmeleri sebebiyle, toplumda başka bir idareciyi iş başına geçirme özlemi ortaya çıkmamıştır. 

Aşağıdakilerden hangisinin yukarıda verilen ifadenin sonucu olduğu söylenebilir?


Ali taraftarlığının belirli ölçüde, siyasî bir taraftarlıktan öteye geçmemesi.

Hz. Osman'ın Ümeyye ailesine mensubiyeti dolayısıyla valilik ve memuriyetlere yakınlarını tayin etmesi,  

Emevîler’in idare ettikleri yerlerin ahalisine kötü davranmaları,

Ali ve sevenlerine lanet edilmesi.

Hz. Hasan’ın 49/671 yahut 51/673 tarihinde, Ca‘de adlı hanım tarafından zehirlenmesi.


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Ali’nin ilahlığını, vasîliğini, Ali evlâdının kutsallığını, geleceği bildiklerini, tenâsüh, rec‘at, bedâ ve ibâha ile ilgili iddiaları ileri süren Keysâniyye müşterek ismi altında toplanan fırkalardan biri değildir?


Beyâniyye

Cenâhiyye

Harbiye

Hâşimiyye

Şîatu Osman


12.Soru

Günahın imana zarar vermediği tezini savunarak, büyük günah işleyene ümit veren ve onun hakkındaki nihai kararı Allah'a havale edip tehir edenler olarak bilinen mezhep aşağıdakilerden hangisidir?


Cebriyye

Kaderiyye

Mu’teziler

Mürcie

Hariciler


13.Soru

I. Hz. Ali’nin Hz. Peygamber’den sonra insanların en üstünü olduğu ileri sürülür.II. Hz. Ali’nin bizzat Hz. Peygamber tarafından imamlığa tayin olunduğu kabul edilir.III. İmamların büyük günahlardan korunduğu fakat küçük günahlar işleyebilecekleri kabul edilir.Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri şia fırkasının temel görüşlerindendir?


Yalnız I

Yalnız II

I-II

II-III

I-II-III


14.Soru

 Aşağıdakilerden hangisi, çağrıştırdığı anlam bakımından tefrika kavramıyla yakından ilgilidir? 


Mezhep 
Cemaat
Makâle
Nıhle
Fırka 

15.Soru

Aşağıdakilerden hangileri Mezhepler Tarihi edebiyatının gelişim dönemi özellikleri arasında yer alır?I. Büyük bölümü günümüze ulaşan bu dönemin kaynakları, oluşum dönemindeki edebiyata kıyasla daha hacimli ve sistematik bir yapıya sahiptir.II. Dönemin bazı tanınmış müellifleri, eserleri vasıtasıyla Şia ve Ehl-i Sünnet gibi büyük mezheplerin mensubiyet sınırları ve inanç prensiplerini ortaya koymak suretiyle mezhepsel oluşumun son aşamasına önemli katkılarda bulunmuşlardır.III. Dönemin müelliflerinin çoğunluğu Sünnî kelamcılardır. Bunlar arasından Mekhul en-Nesefi’nin er-Red ‘ale’l-Bida’daki metodunu izleyen Hanefi-Maturidi yazarlar, diğerlerine nispeten daha muhafazakâr, normatif ve reddiyeci bir üslup benimsemişlerdir.


Yalnız I

Yalnız II

I ve II

II ve III

I ve III


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi tarih kitaplarında Hz. Osman döneminde yaşanan kargaşanın baş sorumlusu olarak gösterilmiştir? 


Talha b. Ubeydullah
Zübeyir b. Avvâm 
Muaviye b. Ebî Süfyân 
Abdullah b. Sebe 
Selman el-Fârisî 

17.Soru

İslâmiyet kökenli çeşitli mezhepler ile ilgili aşağıda yer alan ifadelerden hangileri doğrudur? I. Hz. Muhammed’in vefatından sonra siyasi, dini ve fikri konularda birleştiler.II. Mezhep ayrılıkları hicri 30’lu yıllardan itibaren çeşitli cemaatleşme ve hizipleşmelere yol açtı. III. Mezheplerin bir kısmı geniş topluluklara hitap eder oldular ve kurumsallaştılar.IV. Her mezhep oluşumunun kendine mahsus farklı yorumları birer kesin inanç halini aldı.


Yalnız II ve IV

Yalnız I ve III

I.II.IV

II.III.IV

I.III.IV


18.Soru

Hz. Ali döneminde, Müslümanlardan ayrılarak Harura'da toplanan 12.000 dolayında harici kitle aşağıdaki isimlerden hangisini namaz kıldırmak için seçmişti?


Abdullah b. Kevva el-Yeşkuri

Şebes et-Temimi

Hz. Ali

Müstevrid b. Ullefe et-Teymi

Abdullah b. Vehb el-Rasibi


19.Soru

Müteşâbihat olarak adlandırılan ayetlerin zahirî anlamlarına göre yorumlanması aşağıdaki mezheplerden hangisinin doğmasına yol açmıştır?


Mürcie
Şîa
Mutezile
Mücessime
İsmailiyye

20.Soru

Hariciler tarafından Hz. Ali’nin öldürülmesi için görevlendirilen kişi kimdir?


Hz. Ebu Bekir

Salman-ı Farisi

Abdurrahman b. Mülcem

Hz. Osman

Ebu Süfyan