İslam Mezhepleri Tarihi Final 22. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Urâbî Paşa’nın İngiliz sömürgeciliğine karşı başlattığı direniş hareketini desteklediğinden dolayı sürgün cezasına çarptırılarak Beyrut’a gönderilen İslâmcı kimdir?
Seyyid Ahmed Han |
Cemâleddin Efgânî |
Muhammed Abduh |
Mustafa Sabri Efendi |
Said Nursî |
Urâbî Paşa’nın İngiliz sömürgeciliğine karşı başlattığı direniş hareketini desteklediğinden dolayı sürgün cezasına çarptırılarak Beyrut’a gönderilen İslâmcı, Muhammed Abduh'dur.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Şiilikte Mesih inancına ilişkin bir inanıştır?
Kıyamet kopmadan önce dünyaya gelmesi |
Zulme son verecek olması |
Cizye’yi kaldıracak olması |
Kendisine inanmayanları öldürmesi |
Temel iman esaslarından biri olması |
Mehdi inancının Şiîlik’teki yansıması ise daha özel ve kendine özgü bir karaktere sahiptir. Zira Şiîlik’te mehdi inancı, temel iman esaslarından biri olan imamet anlayışının önemli bir parçası olarak görülmektedir. Bu yüzden başlangıçtan itibaren mehdi konusu, genellikle Şiî çevrelerce sahiplenilmiştir.
3.Soru
Ahmedîlik, hangi olayla birlikte Lahor ve Kadiyan şeklinde iki kola ayrılmıştır?
Mevlana Muhammed Ali’nin lider olarak seçilmesiyle |
Gulam Ahmed'in Krişna olduğunu ilan etmesiyle |
Gulam Ahmed'in kendisini resul ve nebi olarak ilan etmesiyle |
Mirza Beşirüddin Mahmud Ahmed’in mesihin ikinci halifesi olmasıyla |
Hakim Nureddin’in ölümüyle |
Hakim Nureddin’in ölümüyle
4.Soru
I. Yeryüzünde fitne ve fesat hakim olacakII. Zulüm yayılıp adalet ortadan kalkacakIII. Toplumun düzeni bozulacakIV. Allah’ın inkar edileceği bir kaos süreci yaşanacakYukarıdaki seçeneklerden hangileri İslâm'da mehdinin gelişinin habercisi olan gelişmelerdir?
I ve II |
II ve III |
III ve IV |
I, II ve III |
I, II, III ve IV |
Yeryüzünde fitne ve fesadın hakim olacağı, zulmün yayılıp adaletin ortadan kalkacağı, toplumun düzenin bozulacağı, Allah’ın inkar edileceği bir kaos süreci yaşanacak ve bütün bunlar mehdinin gelişini bildiren alametler olacaktır. Doğru cevap E'dir.
5.Soru
Bâbîlik-Bahâîliğin inanç ve ibadet esaslarının temelini oluşturan ve “beklenen imama açılan bir kapı” anlamına gelen sıfat aşağıdakilerden hangisidir?
İmâmiyye |
Bâb |
Bahâullah |
Şeyh |
Seyyid |
Bâbîlik-Bahâîliğin inanç ve ibadet esaslarının temelinde, kendisini “beklenen imama açılan bir kapı” yani bâb olarak niteleyen Mirza Ali Muhammed’in görüşleri yatmaktadır. Doğru cevap B'dir.
6.Soru
Ahmedîlik hareketinin kurucusu kimdir?
Mirza Gulam Ahmed Kadiyânî |
Hz. Ali |
Hasan el-Askeri |
Mirza Ali Muhammed |
Şah Nâsırüddin |
Ahmedîlik, Mirza Gulam Ahmed Kadiyânî (1835-1908) tarafından Hindistan Pencap Kâdiyân'da XIX. yüzyılın sonlarına doğru kurulmuştur. Doğru cevap A'dır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Gulam Ahmed’ın biat için öngördüğü şartlardan biri değildir?
Şirkten sakınılması |
Her hususta Allah'a bağlı kalınması |
Kur'ân'ın gösterdiği yolda yürünmesi |
Namazın günde üç defa Allah’ın anılarak yapılması |
Kendisine kayıtsız şartsız itaat edilmesi |
Namazın günde üç defa Allah’ın anılarak yapılması
8.Soru
Alevîlik ve Bektaşîlik inançlar, ibadet anlayışları ve âdâb-erkân bakımından ........ tarihsel dönemin izlerini taşımaktadır. Boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Alevîlik ve Bektaşîlik inançlar, ibadet anlayışları ve âdâb-erkân bakımından
üç tarihsel dönemin izlerini taşımaktadır.
9.Soru
Müritlerine On İki İmamı temsil etmek üzere on iki dilimli kırmızı börk (başlık) giydirerek onların Kızılbaş diye anılmasını sağlayan Safevi şeyhi aşağıdakilerden hangisidir?
Şeyh İbrahim |
Şeyh Haydar |
Şeyh CÜneyd |
Şeyh İsmail |
Şeyh Ali |
Müritlerine On İki İmamı temsil etmek üzere on iki dilimli kırmızı börk (başlık) giydirerek onların Kızılbaş diye anılmasını sağlayan Safevi şeyhi Şeyh Haydar'dır. Doğru seçenek "B" şıkkıdır.
10.Soru
Şiî-İsmailî çevreden çıkan ve tamamen batınî bir karakter taşıyan Dürzîlik kim tarafından kurulmuştur?
Hâkim-Biemrillah |
Anuş Tekin ed-Derezî |
Seleme b. Abdülvehhab |
Hamza b. Ali |
İsmail b. Muhammed |
Dürzîlik Fatımî halifelerinden Hâkim-Biemrillah döneminde (996-1021), onun ilah olduğunu, bütün dinlerin geçerliliklerinin bittiğini ileri süren aşırı (ğâlî) bir fırkadır. Şiî-İsmailî çevreden çıkan ve tamamen batınî bir karakter taşıyan fırka, Hâkim’in veziri Hamza b. Ali tarafından kurulmuştur. Doğru cevap D'dir.
11.Soru
Osmanlı döneminde özgürlük ve anayasa fikirlerini desteklerken, cumhuriyet döneminde siyasetten uzaklaşıp kendini ilmi-kültürel çalışmalara adamış, Nur Risaleleri isimli kitabın yazarı kimdir?
Seyyid Ahmed Arvasi |
Said Nursi |
Necip Fazıl Kısakürek |
Namık Kemal |
Ziya Gökalp |
Osmanlı döneminde hürriyet ve anayasa fikirleri olduğu için padişahla arası açılan, cumhuriyet dönemine gelindiğinde ise siyasetten uzaklaşıp kendisini ilmi ve kültürel çalışmalara veren bir kişidir Said Nursi. Nur Risaleleri isimli kitapların yazarıdır.
12.Soru
Bâbîlik-Bahâîliğin sosyo-kültürel arka planını oluşturan Şeyhîlik hareketinin kurucusu kimdir?
Şeyh Ahmed el-Ahsaî |
Seyyid Kazım Reştî |
Mirza Ali Muhammed |
Mirza Hüseyin Ali |
Mirza Yahya Nuri |
İmâmiyye Şîası içerisinde 18. yüzyılın ikinci yarısında ortaya çıkan ve tarikat niteliği taşıyan Şeyhîlik hareketi, temelde beklenen gaib imam anlayışı üzerinde şekillenmiştir. Gaybet-i kübrâ (büyük gizlilik) döneminde on ikinci beklenen imamın manevi nurunu yansıtacak ve ona açılacak kapı anlamında “kamil bir Şiî”nin mutlaka var olması gerektiği fikri, tarikatın temelini oluşturmaktadır. Tarikatın kurucusu, çocukluğundan itibaren zühd eğilimleriyle ön plana çıkan Şeyh Ahmed el-Ahsaî’dir. Doğru cevap A'dır.
13.Soru
..........., Bektaşîlik’teki “ikrar cemi”ne tekabül eder.
Musahiplik Erkânı |
Görgü Erkânı |
Abdal Mûsâ Erkânı |
Baş Okutma Erkânı |
Koldan Kopan Erkânı |
“Musahiplik Erkânı”na gelince, bu, Bektaşîlik’teki “ikrar cemi”ne tekabül eder.
14.Soru
Babilik-Bahailik hareketi ne zaman ve hangi ülkede ortaya çıkmıştır?
19. Yüzyıl ve Hindistan |
18. Yüzyıl ve Hindistan |
19. Yüzyıl ve İran |
18. Yüzyıl ve İran |
19. Yüzyıl ve Afganistan |
Babilik-Bahailik mezhebi 19. Yüzyılda İngiltere, Fransa ve Rusya gibi büyük devletlerin baskısı altında olan ve bir kurtarıcının beklendiği İran’da ortaya çıkmıştır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yezidilik fırkasına göre haram olan yiyeceklerden biridir?
Domates |
Bakla |
Koyun eti |
Yumurta |
Biber |
Yezidilikte yiyeceklerden marul, bakla, lahana, balık, geyik ve horoz eti yemek yasaktır. Özellikle horoz kutsaldır. Çünkü o Melek Tavus’u simgelemektedir. Aynı şekilde koyu mavi elbise giymek, helaya girmek ve hamamda yıkanmak de haramdır. Çünkü hela ve hamamlar şeytanın oturdukları yerler olarak görülür. Ayrıca şeytan ve mel’un gibi kelimeleri kullanmak da yasaklar arasındadır.
16.Soru
Bâbîlik-Bahâîlik hareketinin geliştiği ortam neresidir?
19. yüzyıl İran |
19. yüzyıl Anadolu |
18. yüzyıl İran |
18. yüzyıl Anadolu |
18. yüzyıl Arabistan |
Bâbîlik-Bahâîlik hareketinin geliştiği ortam, 19. yüzyıl İran’ıdır. Doğru cevap A'dır.
17.Soru
Sünni kaynaklarda mesih kavramı ile anlatılmak istenen kişi kimdir?
Hz. Musa |
Hz. Muhammed |
Muhammed bin Abdullah |
Hz. Ali |
Hz. İsa |
Sünni kaynaklarda mesih ve mehdi kavramları, birbirinden farklı olarak kullanılmakta ve iki ayrı şahsa işaret etmektedir. Mehdi, Hz. Peygamber neslinden adı Muhammed bin Abdullah olacak bir kimse iken, mesih Hz. İsa’dır.
18.Soru
“Ayn-mim-sin” (AMS) hangi batınî fırkanın sembolüdür?
Nusayrîlik
|
Dürzîlik
|
İsmailîlik
|
Ehl-i Hak
|
Yezidîlik
|
19.Soru
İslâm âleminin geri kalmasını ve sömürgecilerin istilasını engelleyecek olan ittihad-ı İslâm, yani panİslâmizmi bir devlet politikası haline getiren padişah aşağıdakilerden hangisidir?
II. Mahmud |
Abdülmecid |
Abdülaziz |
V. Murad |
II. Abdülhamid |
İslâmcılara göre ittihad-ı İslâm, yani panİslâmizm adını da verdikleri müslümanların siyasal birliği, İslâm âleminin geri kalmasını ve sömürgecilerin istilasını engelleyecek tek çareydi. II. Abdülhamid bunu bir devlet politikası haline getirdi.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Hz. Hüseyin’in ölümünden sonra ortaya çıkan siyasî içerikli S¸iî temayüllerin lider gördükleri halef soylardan değildir?
Hz. Ali’nin Hz. Fatıma soyu |
Muhammed b. el-Hanefiyye gibi Ali’nin Fatıma’dan olmayan çocukları |
Abbasîler olmak üzere tamamıyla Ali soyundan olmayıp da dedesi Abdulmuttalib’in soyundan gelenler |
Sa’d bin Ebî Vakkas’ın oğlu Ömer bin Sa’d soyu |
İbnü’l-Hanefiyye soyu |
Hz. Hüseyin’in ölümünden sonra ortaya çıkan siyasî içerikli S¸iî temâyüller farklı istikamette gelişmiştir. Bir kısmı Hz. Ali’nin Hz. Fatıma soyuna, bir kısmı Muhammed b. el-Hanefiyye gibi Ali’nin Fatıma’dan olmayan çocuklarına, diğer kesimi de başta Abbasîler olmak üzere tamamıyla Ali soyundan olmayıp da dedesi Abdulmuttalib’in soyundan gelenlere lider gözüyle bakıyordu. Ancak bu kesimler arasında belirleyici olanı, Muhtar es-Sekafî hareketinden başlayarak, önce İbnü’l-Hanefiyye soyunu, ardından, İbnü’l-Hanefiyye’nin oğlu Ebû Haşim’in vasiyetine dayanarak başta Abbasîler olmak üzere Ali soyunun dışındaki bazı Haşimîler’in imamlığını tanıyan ve birçok bağımsız grubu içeren aşırı kanattı. Tarihi kaynaklara göre, Kerbela faciasında Ömer bin Sa’d, feci bir savaş neticesi şehit edilen Hüseyin’in başını kestirerek bütün Ehli Beyt ile birlikte Şam’a halife Yezid’e göndermiştir. Bu yüzden, Sa’d bin Ebî Vakkas’ın oğlu Ömer bin Sad soyu, Hz. Hüseyin’in ölümünden sonra ortaya çıkan siyasî içerikli S¸iî temayüllerin lider gördükleri halef soylardan biri olamaz.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ