İslam Mezhepleri Tarihi Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Pakistan’da Pakistan Parlamentosu’nun aldığı bir kararla Ahmedîliğin “İslâm dışı azınlık” olarak kabul edilmesi hangi yıl olmuştur?
1961 |
1947 |
1914 |
1974 |
1917 |
Pakistan’da Pakistan Parlamentosu’nun 1974 yılında aldığı bir kararla Ahmedîliğin “İslâm dışı azınlık” olarak kabul edilmesiyle birlikte, hareketin uluslararası tanınmışlığı daha da artmıştır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İmâmiyye’nin en güçlü olduğu ülke durumundadır?
Irak |
İran |
Lübnan |
Afganistan |
Pakistan |
İslam düşüncesinin teşekkülünde önemli bir yer işgal eden Şiîliğin en önemli
kolunu oluşturan İmâmiyye, İran nüfusunun üçte ikisinden fazlasını
oluşturmaktadır ve bu ülkenin resmi mezhebi durumundadır.
3.Soru
Ehl-i Sünnet’e göre Hulefâ-i Râşidîn’in dördüncüsü, Şiîlere göre ise ilk imam olan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Muhammed el-Bâkır b. Ali Zeyne’l-Âbidîn |
Ali b. Hüseyin Zeyne’l-Âbidîn |
Hüseyin b. Ali |
Hasan b. Ali |
Ali b. Ebî Tâlib |
Hz. Ali, Ehl-i Sünnet’e göre Hulefâ-i Râşidîn’in dördüncüsü, Şiîlere göre ise
ilk imamdır. Hz. Peygamber’in amcazadesi ve kızı Fatıma’nın eşi olan Ali,
hicretten yaklaşık 22 yıl önce, miladî 600 yılında, Ebû Tâlib’in oğlu olarak
Mekke’de doğdu.
4.Soru
İslam’ın ilk yüzyılında önce siyasi, fikri ya da dini cemaatler olarak beliren ve sonraki yüzyıllarda mezhepleşen Hariciyye, Mu’tezile, Mürcie gibi oluşumlar hangi amaçlar ortaya çıkmışlardır?
Cihad |
Islah |
Yıkım |
Öğüt |
Koruma |
Hariciyye, Mu’tezile ve Mürcie gibi oluşumlar İslam inancında bir ıslah ve ihya oluşturmak amacıyla ortaya çıkmışlardır.
5.Soru
Fatımî halifelerinden Hâkim-Biemrillah döneminde (996-1021), onun ilah olduğunu, bütün dinlerin geçerliliklerinin bittiğini ileri süren aşırı (ğâlî) fırka aşağıdakilerden hangisidir?
Dürzîlik |
Nusayrîlik |
Yezidîlik |
İsmâiliyye |
Nizâriyye |
Dürzîlik Fatımî halifelerinden Hâkim-Biemrillah döneminde (996-1021), onun ilah olduğunu, bütün dinlerin geçerliliklerinin bittiğini ileri süren aşırı (ğâlî) bir fırkadır.
6.Soru
Aşağıdaki gruplardan hangisi Hasan el-Askerî’nin vefatından sonra ortaya çıkmamıştır?
Askerî’nin kardeşi Cafer b. Ali’nin imâmetini savunanlar
|
Askerî’nin kardeşi Cafer Ali’nin imâmetini savunanlar
|
İmâmetin Askerî ile birlikte sona erdiğini iddia edenler
|
Askerî’nin imâmetinin bâtıl olduğunu düşünenler
|
Ali Rızâ’nın imam olması gerektiğini savunanlar
|
7.Soru
İmamîyye on ikinci imamın gelişini beklemeleri sebebiyle hangi isimle de anılmaktadır?
İsnâaşeriyye |
Caferiyye |
Ashâbu’l-intizâr |
Kâimiyye |
Râfiziyye |
Bu mezhebe, Hz. Peygamber’in vefatından sonra halîfe-imam olarak on iki imamı kabul ettiklerinden dolayı İsnâaşeriyye (on ikiciler/on iki imamcılar); imamlara inanmayı imanın şartlarından saydıkları için İmâmiyye; hem itikat hem de ibâdet ve muâmelatta İmam Cafer Sâdık’ın görüşlerine dayandıklarından dolayı Caferiyye; on ikinci imamın gelişini beklemeleri sebebiyle Ashâbu’l-intizâr (bekleyiciler) ve on ikinci imam için çokça kullanılan kâim (hayatta olan, var olan) ünvanına nisbetle Kâimiyye de denmiştir. Muhalifleri ise mezhebi, Râfıza ya da Râfiziyye diye anmışlardır. Doğru cevap C şıkkıdır.
8.Soru
İttihad-ı İslam kavramının diğer adı nedir?
İslam Hukuku |
İslam Devleti |
İslami Kurallar |
İlahiyatçılık |
Panislamizm |
İttihad-ı İslam kavramının diğer adı panİslamizmdir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İmâmiyye Mezhebine muhalif olanların, bu mezhebi tanımlamak için kullandıkları terimdir?
İsnâaşeriyye |
Caferiyye |
Ashâbu’l-intizâr |
Kâimiyye |
Râfıza |
Bu mezhebe, Hz. Peygamber’in vefatından sonra halîfe-imam olarak on
iki imamı kabul ettiklerinden dolayı İsnâaşeriyye (on ikiciler/on iki
imamcılar); imamlara inanmayı imanın şartlarından saydıkları için
İmâmiyye; hem itikat hem de ibâdet ve muâmelatta İmam Cafer Sâdık’ın
görüşlerine dayandıklarından dolayı Caferiyye; on ikinci imamın gelişini
beklemeleri sebebiyle Ashâbu’l-intizâr (bekleyiciler) ve on ikinci imam için
çokça kullanılan kâim (hayatta olan, var olan) ünvanına nisbetle Kâimiyye de
denmiştir. Muhalifleri ise mezhebi, Râfıza ya da Râfiziyye diye anmışlardır.
10.Soru
İmâmiyye Şîası aşağıdakilerden hangisiyle lk kez resmî devlet desteğine kavuşmuştur?
Safeviler |
Emeviler |
Abbasiler |
Büveyhiler |
Kaçarlar |
907/1501 yılında İran’da Safevîler devletinin kurulmasıyla birlikte, devletin resmî mezhebi ilan edilen İmâmiyye Şîası, tarihte ilk kez resmî devlet desteğine kavuşmuştur.
11.Soru
Alevilik’te yol mensubu bir canın, ikrarına bağlı kalmayarak büyük bir suç işlemesi üzerine pirin talimatıyla toplum dışına itilmesine ne ad verilir?
Dardan indirme
|
Musahiplik
|
Düşkünlük
|
Kuşak bağlama
|
Zâkirlik
|
12.Soru
Şeyh Ahmed el-Ahsaî’nin 1825’de ölmesi üzerine yerine halife olarak kim geçmiştir?
Gulam Ahmed |
Mirza Yahya Nuri |
Kazım Reştî |
Mirza Ali |
Mirza Ali Muhammed |
Şeyh Ahmed el-Ahsaî’nin 1825’de ölmesi üzerine, yerine halife tayin ettiği Kazım Reştî tarikatın başına geçti. Doğru cevap C'dir.
13.Soru
Efdal ne demektir?
En üstün en erdemli |
Savaşçı |
Daha az erdemli |
Yalancı |
Zengin |
Efdal, en üstün ve en erdemli, mefdûl ise daha az üstün ve daha az erdemli kişi demektir.
14.Soru
“Kura kanunu” gereği askere çağrılan Yezidîler'in inançlarını gerekçe göstererek mazeret beyan etmiş ve “bedel” ödeyerek bundan uzak kalmaları hangi dönemde gerçekleşmiştir?
Sultan Abdülaziz |
Şeyh Ebû Bekir |
Şeyh Adî |
II.Abdülhamit |
I.Abdülhamit |
Sultan Abdülaziz döneminde “kura kanunu” gereği askere çağrılan Yezidîler, inançlarını gerekçe göstererek mazeret beyan etmiş ve “bedel” ödeyerek bundan uzak kalmışlardır.
15.Soru
Gulam Ahmed’in ölümü sonrasında hareketin başına kim getirildi?
Mirza Beşirüddin |
Hakim Nureddin |
Mirza Ali Muhammed |
Mirza Yahya Nuri |
Şeyh Ahmed el-Ahsaî |
Gulam Ahmed’in ölümü sonrasında hareketin başına Hakim Nureddin getirildi. Bu sırada hareket içinde görüş ayrılıkları kendisini göstermeye başladı. Gulam Ahmed’in nebi olduğunu kabul etmeyen Müslümanların tekfir edilip edilemeyeceği konusu, görüş ayrılıklarının özünü oluşturmaktaydı. Ancak Hakim kendi liderliği sırasında hareket içerisinde herhangi bir bölünmeye imkan tanımadı. Ahmedîlik, Hakim Nureddin’in 1914 yılındaki ölümüyle birlikte Lahor ve Kadiyan şeklinde iki kola ayrıldı. Kadiyan kolu, Gulam Ahmed’in oğlu Mirza Beşirüddin Mahmud Ahmed’i mesihin ikinci halifesi olarak lider seçti. Mirza Beşirüddin, babasının kamil bir nebi olduğunu, ancak onun nebiliğinin Hz. Muhammed’in nebilerin sonuncusu olma vasfına halel getirmediğini savundu.
16.Soru
İmâmiyye’ye göre mut’a nikahında aşağıdakilerden hangisi geçerli değildir?
Geçici bir akittir.
|
Evlilik süresi tayin edilmelidir.
|
Kadına ödenecek miktar belirlenmelidir.
|
Erkek istediği zaman terk edebilir.
|
Kadın kırk beş gün iddet beklemeden yeniden nikahlanamaz.
|
17.Soru
Bir dini hareket olan Ahmedîlik XIX. yüzyılın sonlarına doğru hangi ülkede kurulmuştur?
Türkiye |
Pakistan |
Hindistan |
Kazakistan |
İran |
Mirza Gulam Ahmed Kadiyânî (1835-1908) tarafından Hindistan PencapKâdiyân'da XIX. yüzyılın sonlarına doğru kurulan bir dini hareket olan Ahmedîlik, Mirzaîlik ve Kâdiyânîlik adlarıyla da anılmaktadır.
18.Soru
İmamiyye'nin imamet inancına göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
İlk halifeler Hz. Ali’nin hilâfet hakkını gaspeden gâsıplardır. |
Gaib imam yoktur. |
Hz. Peygamber, sağlığında isim vererek ve şahıs belirterek yerine bir imam tayin etmemiş ve vasiyette bulunmamıştır |
İmamın, kendi imâmetini açıkça ilan edinceye kadar biat isteyemez. |
Efdal olan Ali varken mefdûl olan Ebubekir ve Ömer’in hilâfetleri meşrûdur. |
İmâmiyye, imamların Allah tarafından nass ve tayinle belirlendiğini savunurken, Zeydiyye’ye göre Hz. Peygamber, sağlığında isim vererek ve şahıs belirterek yerine bir imam tayin etmemiş ve vasiyette bulunmamıştır. Ayrıca Zeydiyye, gâib imam fikrini reddetmektedir. İmamın, kendi imâmetini açıkça ilan edinceye kadar biat isteyemeyeceği hususunda ısrarlıdır. İmâmiyye, ilk halifeleri Hz. Ali’nin hilâfet hakkını gaspeden gâsıplar olarak görürken, Zeydiyye, efdal-mefdûl nazariyesini ortaya atarak,
efdal olan Ali varken mefdûl olan Ebubekir ve Ömer’in hilâfetlerinin meşrûluğunu savunmaktadır. Dolayısıyla doğru cevap A şıkkıdır.
19.Soru
Ali b. İbrahim el-Kummî’nin rivayeti doğrultusunda on iki imamın sonuncusu olan ve zulüm ve zorbalıkla dolan yeryüzünü adalet ve doğruluğa kavuşturacak olan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
el-Kâim el-Muntazar |
Hasan b. Ali |
Ali b. Muhammed |
Muhammed b. Ali |
Ali b. Musâ |
Rivayete göre Hızır’ın, Ali’ye dönerek ona, Hz. Muhammed’in vasîsi ve
ümmetin halifesi olduğunu, daha sonra onun yerine geçecek haleflerinin
sırasıyla Hasan, Hüseyin, Ali b. Hüseyin, Muhammed b. Ali, Cafer b.
Muhammed, Musâ b. Cafer, Ali b. Musâ, Muhammed b. Ali, Ali b.
Muhammed, Hasan b. Ali ve son olarak da, zulüm ve zorbalıkla dolan
yeryüzünü adalet ve doğruluğa kavuşturacak olan el-Kâim el-Muntazar
olduğunu söylediği ifade edilmektedir.
20.Soru
Ebû Hanife, Mâlik b. Enes ve meşhur kimyacı Câbir b. Hayyân gibi şahsiyetlerin bilgi almak maksadıyla dinlemeye gittikleri önemli imam hangisidir?
Hasan el-Askerî |
Cafer es-Sâdık |
Muhammed Cevâd et-Takî |
Mûsâ el-Kâzım |
Ali en-Nakî |
Kendisini dinlemek ve bilgi almak için gelenler arasında Ebû Hanife, Mâlik b. Enes, Vâsıl b. Atâ ve meşhur kimyacı Câbir b. Hayyân gibi simalar zikredilebilir. Cafer Sâdık, Şiîlerce, imamların en büyüğü ve özellikle Şiî fıkhını ve itikadını tedvin eden bir imam olarak görülür. Doğru cevap B'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ