İslam Sanatları Tarihi Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Beylikler döneminde inşa edilen aynı işlevli yapılarda farklı plan tiplerinin görülmesi aşağıdakilerden hangisine işaret eder?
Farklı beyliklerde çalışan ustaların mimari zevklerinin uyuşmadığına |
Beylerin farklı mimari tipler sevdiğine |
Beyliklerin kendi mimari üsluplarını oluşturduğuna |
İnşa edilen yapıların birden fazla işleve hizmet etmesinin sağlanmasına |
Klasikleşmiş bir üslûp olmadığına ve sürekli olarak mimari denemelerin yapıldığına |
Beylikler döneminde mimari tiplerde denemeler görülür. Farklı bölge ve beyliklerde inşa edilen aynı işlevli yapılarda farklı plan tipleri görülmektedir. Örneğin; Saruhanoğulları döneminde Manisa'da inşa edilen Ulu Cami sekiz destekli kubbesiyle dikkat çekerken Candaroğulları tarafından inşa edilen Kasabayköy Mahmud Bey Cami ise mihraba dik üç sahınlıdır.
2.Soru
Taş işçiliğe çok uygun olduğu için bilhassa mezar taşlarında ve binaların taş cephelerinde daha çok kullanılan motif aşağıdakilerden hangisidir?
Hatâyî |
Şakayık |
Bulut |
Çintamani |
Rûmî |
Rûmî
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fonetik sanatlardan biridir?
Mimarlık |
Heykel |
Resim |
Müzik |
Süsleme |
Müzik, fonetik sanatlardan biridir. Doğru cevap D'dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tezhip kelimesinin anlamıdır?
Hattat |
Müzehhip |
Gülbahar |
Altınlamak |
Minyum |
Soru hatırlama sorusu olup,metni okumak yeterlidir
5.Soru
Sanat kelimesinin günümüz Arapça karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Sınaat
|
Fen
|
Sanaat
|
Zanaat
|
Art
|
6.Soru
Aşağıda verilenlerden hangisi insanların sadece inanç ve dinlerinin etkisiyle ortaya koyduğu sanat eserlerinden biridir?
Vazolar |
Evler |
Villalar |
Kiliseler |
Hamamlar |
Sanatın doğuşunda ve tarih boyunca gelişmesinde insanın yaratılışında var olan estetik zevkle birlikte inanç ve dinlerin de rol oynadığı kabul edilmektedir. Din ve inanç, sanatın üstünde onu besleyen bir kaynak olarak daima milletlerin tarihine yaşayış tarzına, maddi ve manevi kültür faaliyetlerine hükmetmiş, şekil ve yön vermiştir. İnsanlar bu etkiyle günlük kullanım eşyalarına şekil vermiş, tapınak, ziggurat, kilise, sinagog, cami ve mescid gibi yapılar inşa etmişlerdir. Kilise dışında, diğer seçeneklerde verilen vazo, ev, villa ve hamamlar gibi sanat eserlerinde ise insanların dinleri ve inançlarının etkileri görülebilir veya görülmeyebilir. Bunlar çoğu zaman insanların kişisel ihtiyaçlarını karşılamak için yapılan yapı veya sanat eserleridir. Doğru cevap D'dir.
7.Soru
Osmanlı mimarisinde doğrudan doğruya sıva üzerine boya vealtın ile yapılan bezeme işine kalem işi denmektedir. Desenler, yazılar, kubbe, kemer ve duvarlarda kalemkâr denilen ustalar tarafından özenle işlenmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bu desen ve yazı üsluplarından biridir?
Hatâyî
|
Çintamani
|
Münhanî
|
Gonca
|
Hayvan motifleri
|
8.Soru
Osmanlı hat sanatı ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Hat sanatının Yâkut ile ulaştığı estetik kurallar en parlak dönemini yaşamıştır
|
Celî ve aklâm-ı sitte olmak üzere iki alanda üslûp arayışı
|
Üç Şerefeli Cami’nin kitâbe yazıları- celî sülüsünde dönüm noktası
|
Fâtih Camii ve Topkapı Sarayı Bâb-ı Hümâyun kitâbeleri Edirneli Yahya Sûfî tarafından yazılmıştır
|
Bu dönem yazılarında ulaşılan harflerin oran, biçim, duruş güzellikleri ve kompozisyon kuralları Mustafa Râkım ekolünün doğuşuna kadar hattatlara örnek olmuştur
|
9.Soru
İlk Osmanlı hastahanesi diyebileceğimiz yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Fâtih Külliyesi Dârüşşifası |
Edirne II. Bayezid Dârüşşifası |
Haseki Dârüşşifası |
Sultan Ahmed Dârüşşifası |
Bursa Yıldırım Dârüşşifası |
İlk Osmanlı hastahanesi diyebileceğimiz yapı Bursa Yıldırım Dârüşşifası'dır. Doğru cevap E'dir.
10.Soru
Karahanlı mimarisinde merkezî planlı cami denemesi örneği aşağıdakilerden hangisidir?
Hazar Camii
|
Mugak Attari Camii
|
Talhatan Baba Camii
|
Buhara Camii
|
Nâyin Camii
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanat eserlerinin doğuşunda ve üslup kazanmasında önde gelen etken ve kaynaktır?
Malzeme
|
Hüner
|
Gelenek
|
Kültür
|
Din
|
12.Soru
"Endülüs’te, 786’da I. Abdurrahman’ın başlattığı 990 yılına kadar üç kez genişletilmiştir. Avlunun kıble tarafında, sütun ve kemerlere dayalı kapalı bir ana mekân şemasına sahip olan ilk yapı kıbleye dik dokuz nefiyle Suriye geleneğini yaşatmıştır. Ancak son eklemelerle simetrisi bozulmuştur. Yüzlerce sütun ve iki katlı kemerler ve içeride kırmızı tuğla ve beyaz taş birlikte kullanılmıştır."
Yukarıda özellikleri verilen yapı, aşağıdakilerden hangisidir?
Hâkim Camii |
Akmer Camii |
Samerra Ulu Camii |
Mescid-i Aksa |
Kurtuba Camii |
Endülüs’te 786’da I. Abdurrahman’ın başlattığı Kurtuba Camii, 990 yılına kadar üç kez genişletilmiştir. Avlunun kıble tarafında, sütun ve kemerlere dayalı kapalı bir ana mekân şemasına sahip olan ilk yapı kıbleyedik dokuz nefiyle Suriye geleneğini yaşatmıştır. Fakat son eklemelerle simetrisi bozulmuştur. Yüzlerce sütunla ve iki katlı kemerlerle bir ormanı andıran cami, içi, kırmızı tuğla ve beyaz taşın birlikte kullanılmasıyla değişik bir manzara gösterir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatın yaradılışında onu besleyen dini kaynak örneklerindendir?
Kervansaray |
Han |
Bedesten |
Katedral |
Darülkurra |
Din, sanatın üstünde onu besleyen bir kaynak olarak daima milletlerin tarihine, yaşayış tarzına, maddî mânevî kültür faaliyetlerine hükmetmiş, şekil ve yön vermiştir. Büyük bir titizlikle korunan, ilgi duyulan camiler, mescidler Hıristiyan katedralleri hep inanmış insanların yaptığı dünya sanatının zenginlikleri arasında yer alır.
14.Soru
İstanbul'un fethinden sonra ilk yapılan büyük programlı külliye hangisidir?
Süleymaniye Külliyesi |
Fatih Külliyesi |
Selimiye Külliyesi |
Nuruosmaniye Külliyesi |
Laleli Külliyesi |
İstanbul'un fethinden sonra ilk yapılan büyük programlı külliye Fatih Külliyesi'dir.
15.Soru
"Yazıdaki sevimlilik, yumuşaklık veya sertlik, rahatlık veya sıkışıklılık, keskinlik, nizam, temizlik, titizlik, azamet ve vakar gibi insanda hayranlık uyandıran değerler sanatkârın kendisidir."
Yukarıda yer alan ifadeyle aşağıdakilerden hangisi anlatılmak istenmektedir?
Yazı doğal bir güzelliğe sahiptir. |
Yazıda manevi bir ahenk vardır. |
Yazının kompoziyonu hattata göre değişiklik göstermez. |
Yazı tarihi estetiğe sahiptir. |
Yazı, hattatın psikolojisiyle doğrudan ilişkilidir. |
Yazı sanatı, geleneklerin ve üslûpların kesin kaideleri içinde kalmakla beraber, hattatın kişiliğine de bağlıdır. Sanatkârın iç dünyası yazıya akseder. Hattatın ruh hali, ıstırapları, buhranları ve kemali yazıda görülür. Yazıdaki sevimlilik, yumuşaklık veya sertlik, rahatlık veya sıkışıklılık, keskinlik, nizam, temizlik, titizlik, azamet ve vakar gibi insanda hayranlık uyandıran değerler sanatkârın kendisidir. Sanatkârın ruh haline göre yazı estetik bir değer kazanır.
16.Soru
Emevî mimarisinin en önemli yapısı Emevîyye Camii nerededir?
Kahire |
Şam |
Sâmerrâ |
Kudüs |
Bağdat |
Şam
17.Soru
Altın içinde altın anlamına gelen iki renk altın veya altının mat ve parlak şekillerinin kullanılarak işlenmesi tekniğine ne nedir?
Zerefsan |
Çift tahrir |
Halkari |
Zerenderzer |
Penç |
Cevabınız yanlış ise,''Tezhip Çeşitleri''konusunu tekrar okuyunuz.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi üsluplaştırılmış bir hayvan motifi değildir?
Ejder
|
Simurg
|
Penç
|
Münhani
|
Çintemani
|
19.Soru
- Aharlı kâğıt üzerine sadece altın ve is mürekkebi kullanılarak işlenen hareketli desenlerden meydana gelir.
- Zengin yaprak ve hatâyî motifleri yanında yarı üslûplaştırılmış efsanevî ve gerçek hayvan motiflerinin bolca yer aldığı bu yoğun desenlerde hareket ve
derinlik sağlayan kalın çekilmiş çizgilerle beraber büyük bir ustalıkla gözle seçilemeyecek kadar ince çekilmiş hatlar da görülür.
- Eserlerde az ve hafif renkler kullanılmıştır.
- Hatâyî grubu ile hayvan motiflerinden başka sanatkârın hayal gücü ve anlatım kabiliyetini âdeta imza koyar gibi ortaya çıkaran peri figürleri vardır.
Yukarıda özellikleri verilen Osmanlı sanatında uzun bir dönem beğeniyle uygulanan bu üslub aşağıdakilerden hangisidir?
Baba Nakkaş Üslûbu |
Kara Memi Üslûbu |
Sazyolu Üslûbu |
Atâ Yolu (Pesend) Üslûbu |
Zerefşan Üslubu |
Osmanlı sanatında uzun bir dönem beğeniyle uygulanan Sazyolu üslûbu,
Saray Nakkaşhanesi’nde XVI. asrın ilk yarısında, yeni bir bezeme tarzı
olarak, Ağa Mîr’in öğrencisi Tebrizli Şahkulu tarafından ortaya çıkarılmıştır.
Bu üslûbun en çarpıcı özelliği, âharlı kâğıt üzerine sadece altın ve is
mürekkebi kullanılarak işlenen hareketli desenlerden meydana gelmesidir.
Zengin yaprak ve hatâyî motifleri yanında yarı üslûplaştırılmış efsanevî ve
gerçek hayvan motiflerinin bolca yer aldığı bu yoğun desenlerde hareket ve
derinlik sağlayan kalın çekilmiş çizgilerle beraber büyük bir ustalıkla gözle
seçilemeyecek kadar ince çekilmiş hatlar da görülür. Eserlerde az ve hafif
renkler kullanılmıştır. Hatâyî grubu ile hayvan motiflerinden başka
sanatkârın hayal gücü ve anlatım kabiliyetini âdeta imza koyar gibi ortaya
çıkaran peri figürleri vardır. Şahkulu ile başlayan peri resmetme geleneği
umumiyetle sayfanın tamamını dolduran tek peri figürü şeklinde
uygulanmaktadır.
20.Soru
Saray sanatkârları topluluğu olarak adlandırılan sanatkâr teşkilâtına Osmanlı Dönemi'nde ne ad verilirdi?
Mücellid Teşkilatı |
Müzehhip Teşkilatı |
İn'am Teşkilatı |
Ehl-i Hiref |
Arslanhane |
“Ehl-i Hiref” (Saray sanatkârları topluluğu) olarak adlandırılan sanatkâr
teşkilâtının en önemli bölüklerinden biri olan nakkaşlar, yalnız kitap sanatıyla
ilgili faaliyetlerle sınırlı kalmaz; saray köşklerinin, binaların kalemişi, çini ve
metal işleri desenlerini de hazırlar ve tatbik ederlerdi.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ