İslam Sanatları Tarihi Ara 11. Deneme Sınavı

Toplam 13 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıda verilenlerden hangisi Tek Tanrılı Dinlere inanan insanların dini inançlarını yerine getirmek için inşa ettikleri, sanat, zevk ve hayat anlayışlarını da yansıttıkları yapılardan biri değildir?


Camiler

Mescidler

Sinagoglar

Katedraller 

Pagan Tapınakları


2.Soru

Emevîler zamanında iktisadî ve medenî seviyenin yükselmesiyle beraber, ilim ve sanat hayatında da önemli gelişmeler kaydedilmiş, şehirlerde görülen imar faaliyetleri yanında, Kur’an ve kitap istinsah, telif ve tercüme faaliyetleri de hızla artmaya başlamıştır. Hüsn-i hatla mushaf yazan kâtipler çoğalmış, saraylarda halifeler adına kâtipler çalıştırılmıştır. Aşağıdakilerden hangisi Emevîler devrinde hüsn-i hatla yazdığı mushafla adı öne çıkan ve ilk celî yazı hattatı olarak da kabul edilen kâtiptir?


Kutbe el-Muharrir

Zeyd b. Sâbit

İshak b. Hammâd

Mâlik b. Dînâr

Hâlid b. Ebü’l-Heyyâc


3.Soru

Tezhip sanatında sulu altınla gölge verilip koyu altınla tahrirlenen bezeme üslûbu aşağıdakilerden hangisidir?


Zerenderzer

Çifttahrir (Havalı)

Zerefşan (Altın Serpme)

Münhani

Halkârî


4.Soru

İslam uygarlığının yazı dili Arap yazısıdır. Aslı aşağıda verilen hangi yazıdan alınarak geliştirilmiştir?


Ta‘lik

Nabati

Cezm

Fenike

Müsenna


5.Soru

Genelde İslâm öncesi ve sahâbîler döneminde Araplar okuma yazma bilmeyen bir toplum idi. Câhiliye çağında şiir ve hitabet sanatı en güzel örneklerini vermiş, sözlü kültür gelişmişti. Araplar çok güçlü bir ezber yeteneğine sahip idiler. Buna göre bu dönemde aşağıdakilerden hangisi yazılı metinlerle ilgilidir?


Ezber aracıdır

İlim yapma aracıdır

Hatırlatma aracı

İletişim aracıdır

Estetik beğeni aracıdır


6.Soru

Dini ve milli hislerle büyük bir hayranlıkla seyrine doyamadığımız ''Selimiye camisi'' hangi ilimizdedir?


İstanbul

Edirne

Bursa

Manisa

Konya


7.Soru

İnsanoğlu hayatını devam ettirmek,bazı temel ihtiyaçlarını gidermek için tabiatı düzelten,değiştiren,toprağı taşı işleyen insanoğlunda hangi kavram gelişmiştir?


Din

Duygu

Estetik

Korku

İşleme


8.Soru

İslâm sanatı içinde bilinen ilk türbe aşağıdakilerden hangisidir?


Cevsaku’l-Hakanî

Kasrü’l-hayri’l-garbî

Kubbetü’s-suleybiyye

Kasrü’l-Müşettâ

Hırbetü’l-mefcer


9.Soru

Hâfız Osman'ın sülüs tavrını celî sülüse uygulayarak yeni bir üslûp geliştiren hattat aşağıdakilerden hangisidir?


Mustafa Râkım

İsmail Zühdü

Sami Efendi

Hâşim Efendi

Recaî Efendi


10.Soru

XVII. yüzyılın ikinci yarısında II. Mustafa ile III. Ahmed’e hat hocalığı yapan ........................ , Şeyh Hamdullah’ın yazıları üzerinde yaptığı estetik değerlendirmeyle yeni bir üslûp ortaya koymuştur. ........................’ın açtığı bu çığır dönemin bütün hattatlarını etkilediği gibi asırlarca İslâm dünyasında etkisini sürdürmüştür. Hilye-i şerif düzenleyen ilk hattat olan ....................... günümüze ulaşan altı çeşit yazıda pek çok murakka‘ (güzel yazı albümü) levha, en‘âm, delâilü’l-hayrât ve yirmi beş mushaf-ı şerif yazdığı bilinmektedir. Bu mushaflardan bazıları okunuşundaki rahatlık ve kolaylık sebebiyle basılarak bütün İslâm dünyasına yayılmıştır. 

Yukarıdaki paragrafta noktalı kısımlarda adı geçen hattat aşağıdakilerden hangisidir?


Abdullah Amâsî

Hâfız Osman

Mustafa Dede

Baba Nakkaş

Yâkut el-Müsta‘sımî


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi kûfî çeşitlerinin dışında kalır?


Çiçekli

Örgülü

Asr-ı Saâdet

Reyhani

Bennâî


12.Soru

“İnce, uzun, doğru yol; birçok noktanın birbirine bitişerek sıralanmasından meydana gelen çizgi ve yazı” aşağıdakilerden hangisinin tanımıdır?


Hat

Mukarnas

Nesih

Sülüs

Çini


13.Soru

Bilinen en erken tarihli tezhip örneği 1435 tarihli Makasıdü’l-elhân adlı mûsiki nazariyat kitabı kime ithaf edilmiştir?


Sultan II. Murad

Sultan III. Murad

Sultan II. Bayezid

Kanuni Sultan Süleyman

Sultan II. Selim