İslam Sanatları Tarihi Ara 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Milletlerin medenî seviyeleri ve üstünlüklerinin sahip oldukları sanat eserleriyle ölçülmesinin sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
Dönemin maddî ve mânevî kültür değerlerinin sanat eserlerine sinmesi. |
Değerli madenlerden yapılmış olmaları. |
Sanat eserlerinde kullanılan malzemenin başka bölgede bulunmaması. |
İnanç farklılıklarının zenginliğini göstermesi. |
Milletlerin maddi zenginliklerini sergilemesi. |
Milletlerin medenî seviyeleri ve üstünlükleri ortaya koydukları ve sahip oldukları sanat eserleriyle ölçülür. Çünkü bir dönemin maddî ve mânevî kültür değerleri en saf bir şekilde sanat eserlerine siner
2.Soru
Saî Çelebi’nin kaleme aldığı Mimar Sinan’ın hayatını anlatan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Risâle-i Mimâriyye
|
Adsız Risale
|
Tezkiretü’l Bünyân
|
Silsilename
|
Hünernâme
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde zahriye tezhibinin kullanım alanı açıklanmıştır?
Bezemenin bulunduğu ve yazılı sahanın sınırlı tutulduğu sayfalara işlenir. |
Yazma kitaplarda fasıl ya da bahir adı verilen her bir bölümün başına işlenir. |
Yazma kitaplarda eserin son bölümüne işlenir. |
Metin dışında kalan sahaya şahısların önemine göre işlenir. |
Ferman, berat, menşur gibi resmî yazılarda metnin üstüne işlenir. |
"Arkalık, sırtlık" analamına gelen zahriye yazma kitaplarda esas metnin başladığı ilk sayfanın arkasındaki sayfa veya sayfalar kullanılan bir tabirdir. Metin dışında kalan sahaya şahısların önemine göre bir zahriye tezhibi işlenir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi plastik sanatlardan biridir?
Resim
|
Şiir
|
Edebiyat
|
Müzik
|
Dînî mûsikî
|
5.Soru
Hz. Muhammed’in bütün faaliyetlerinin merkezi olan ve daha sonra, Velid zamanında geliştirilen avlu etrafında düz çatı ile örtülü getirilen yapıya ne denir?
Emeviyye Camii |
Mescid-i Nebi |
Kasrü’l Müşetta |
Kusayru Amre |
Kubbet’üs-sahra |
Soru anlama sorusu olup,metini okumak yeterlidir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı müzehhiplerinin dışında kalır?
Kara Memi |
Hasan-ı Bağdadî |
Baba Nakkaş |
Ağa Mîr |
Ali Üsküdârî |
Hasan-ı Bağdadi Safevî himayesinde çalışan bir nakkaştır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, sanatın doğuşunda, belirleyici etkenlerden biri değildir?
Milletlerin kompozisyon anlayışları |
Milletlerin din anlayışları |
Milletlerin sanat anlayışları |
Milletlerin zevk anlayışları |
Milletlerin hayat anlayışları |
Sanatın doğuşunda din kadar milletlerin sanat, zevk ve hayat anlayışları da sanat eserlerinin üslûp kazanmasında belirleyici bir etken olmuştur.
Aynı medeniyet çerçevesinde yer alan milletlerin müşterek dinî ve sosyal ihtiyaçlarına bağlı olarak biçimlendirdikleri, sanat eserlerinde üslûp ve teknik farklılıklar göze çarpar. Toprağa atılan tohum, şartlara ve iklime göre nasıl özündeki gizli şekli gerçekleştirirse milletler de ruhlarındaki özü sanat yoluyla ifadelendirir, kendi renklerini sanata yansıtırlar. Bu nedenle medeniyetlerde zaman ve mekâna göre çeşitli usul ve malzemelerle şekillenen pek çok dinî ve millî sanat dalı vardır. İnsanlığın tarih boyunca çeşitli iklim ve coğrafyada kazandığı ve nesilden nesile aktardığı bilim ve sanat alanındaki bu birikimleri, deneyimleri yeni oluşan medeniyet ve kültürler içinde farklı kompozisyon ve farklı anlayışla devam ederek sanat eserlerinin biçim ve estetik yapılarını tabii olarak etkilemiştir.
8.Soru
Şah I. Tahmasb’ın saltanatı yıllarında, Tebriz saray atölyesi en faal ve en değerli eserleri verdiği sürece, aşağıdaki ustalardan hangisinin yönetiminde girmiştir?
Aga Mirek
|
Şeyhzade
|
Sultan Muhammed
|
Muin Musavvir
|
Bihzad
|
9.Soru
Osmanlı mimarisinde görülen, ampir ve barok etkiler hangi mimari dönem içinde yer alabilir?
Yabancı etkiler dönemi |
Klasik dönem |
Sinan sonrası klasik dönem |
Bursa ve Edirne dönemi |
Millî mimari dönemi |
Osmanlı mimarisi üslûp ve karakter bakımından kesin olmamakla beraber
dört döneme ayrılabilir:
1. Bursa ve Edirne Dönemi (1299-1447)
2. Klasik Dönem (1447-1700)
a. Sinan öncesi Klasik Dönem (1447-1538)
b. Mimar Sinan Dönemi (1538-1588)
c. Sinan sonrası Klasik Dönem (1588-1700)
3. Yabancı Etkiler Dönemi (1700-1890)
a. Barok Dönemi (1700-1810)
b. Ampir-Art Nouvea (1810-1890)
4. Millî Mimari Dönemi –Neo-klasik- (1890-1930)
10.Soru
Dolmabahçe Sarayı hangi padişah tarafından yaptırılmıştır?
Abdülaziz |
Abdülmecid |
II. Mahmud |
II. Abdülhamid |
V. Murad |
Dolmabahçe Sarayı, XIX. yüzyıl ortasında Abdülmecid tarafından yaptırılmıştır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi zanaat kelimesini tanımlar?
Bir işi yapa yapa disiplinli bir eğitim sonunda geliştirilen ruha ait yaratma gücüdür. |
İnsanın yaradılışında var olan gücün zorlamadan fiil haline gelir. |
İnsanların ihtiyaçlarını karşılamak için el emeği ve becerisi ile yapılan ürünlerdir. |
Eserleri bu hüner ve kudretin ürünüdür. |
Yetiştiği toplumun sevinç ve dertlerini, bütün değerlerini nefsinde şiddetle duyan ve yaşayan insandır. |
Zanaat “sınaat”, “sanâat” kelimesinden bozulmuş; insanların maddi ihtiyaçlarını karşılamak için el emeği ve becerisi ile yapılan ve sanat özelliği olmayan iş anlamında kullanılmıştır.
12.Soru
Kesme taşın çok kullanıldığı, cephelerin kuvvetle belirtilecek biçimde ele alınması,
iç süslemede bitki motiflerinin önemli yer tutması ve planların genellikle Tolunoğlu Camii ve Kayrevan Camii'nin örnek alınması hangi devlet dönemindedir?
Fatımiler |
Abbasiler |
Gazneliler |
Emeviler |
Karahanlılar |
Bu özellikler, Fatımi mimarisinde kullanılmıştır.
13.Soru
Hangi peygamberin güzel ve gür sesiyle Zebur’dan okuduğu sureleri dinleyenlerin onunla beraber Allah’ı tesbih ettikleri, böylece ilâhi sözleri sanat yoluyla daha etkileyici bir biçimde insanlara bildirdiği bilinir?
Hz. Davud |
Hz. İsa |
Hz. Adem |
Hz. Muhammed |
Hz. Süleyman |
Davud peygamberin Allah vergisi güzel ve gür sesiyle Zebur’dan okuduğu sureleri dinleyenlerin, onunla beraber Allah’ı tesbih ettikleri, böylece Hz. Dâvûd’un ilâhî sözleri sanat yoluyla daha etkileyici bir biçimde insanlara bildirdiği ve gönülleri uyardığı bilinir (Sâd 38/18, 19, 20).
14.Soru
Atâ yolu (pesend) üslûbunu bulan müzehhip aşağıdakilerden hangisidir?
Ali Üsküdâri
|
Şahkulu
|
Ahmet Atâullah Efendi
|
Tebrizli Velî Can
|
Hüseyin Hüsnü Efendi
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanat kavramının Almancadaki karşılığıdır?
Art |
Arte |
Kunst |
Artem |
Fen |
Sanat kelimesinin İngilizcedeki karşılığı "Art", İspanyolcadaki karşılığı "Arte", Almancadaki karşılığı "Kunst", Latincedeki karşılığı "Artem" ve Arapçada "Fen"dir. Doğru cevap C'dir.
16.Soru
Tezhip sanatının asıl malzemesi aşağıdakilerden hangisidir?
İs mürekkebi |
Gümüş |
Altın |
Demir oksit |
Arsenik |
Tezhip sanatının asıl malzemesi Altındır. Doğru cevap C'dir.
17.Soru
I. Tabiat
II. Hayal gücü
III. Rüya
IV. Başından geçen olaylar
V. Musiki
Tezhip sanatında, sanatkârlar motifleri oluştururken genel olarak hangisinden/hangilerinden ilham alırlar?
Yalnız I |
II ve III |
I, IV ve V |
I, II, III, IV ve V |
III, IV ve V |
Sanatkârlar motifleri gerçekçi bir bakışla tabiattan alır. Esas çizgilerini koruyarak ayrıntılarını atar, buna kendi zevk ve görüşlerini de katarlar.
18.Soru
Osmanlı toplumunda eğitim ve öğretim çağına gelmiş olan gençleri kötü alışkanlıklardan uzaklaştırmada hangi seçenek yanlış olarak verilmiştir?
Mancınık |
Musiki |
Şiir |
Hüsn-i hat |
Güzel yazı kuralları |
Osmanlı toplumunda eğitim ve öğretim çağına gelmiş olan gençleri kötü alışkanlıklardan uzaklaştırmak için genelde temel eğitimin yanında
şiir zevk ve bilgisi,musiki ve hüsn-i hat gibi sanat eğitimi de verilirdi,
19.Soru
Sanat kelimesinin Almanca karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Art
|
Fen
|
Kunst
|
Arte
|
Umeni
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Dönemi inşaat prensiplerinden'Tenasüp' teriminin karşılığıdır?
Mukarnas |
Arazi |
Proporsiyon |
Işık ve renk |
Simetri |
Soru analiz sorusu olup,metin dikkatlice okunmalıdır
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ