İslam Sanatları Tarihi Ara 16. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

İslam'ın doğuşundan itibaren IV. (X.) yüzyıla kadar bilhassa mushaf yazımında kullanılan İslam yazılarına ve onun mimari eserlerin kitabe ve tezyinatlarında kullanılan celi şekline verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?


Kufi

Yakut

Mağribi

Medeni

Sülüs


2.Soru

Arap dilinin fonetiğine uygulanan Arap alfabesinde kaç harf vardır?


38

24

29

32

28


3.Soru

Osmanlı hat ekolünün kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?


Mustafa Dede

Celal Amâsî

Mustafa Râkım

Yahya Sûfî

Şeyh Hamdullah


4.Soru

En erken açık avlulu Anadolu medresesi, aşağıdakilerden hangisidir?


Diyarbakır Zinciriye Medresesi

Mardin Hatuniye Medresesi

Sultan Kasım Medresesi

Niksar Yağbasan Medresesi

Sultan Hasan Medresesi


5.Soru

Resim sanatı aşağıdakilerden hangisiyle ilişkilidir?


Fonetik Sanatlar

Sahne Sanatları

Süsleme Sanatları

Plastik Sanatlar

Hiçbiri


6.Soru

Sanat özelliği olmayan, el emeği ve becerisi ile maddi ihtiyacını karşılayan kişiye ne ad verilir?


Artist
Sanatkâr
Zanaatkâr
Hattat
Müzehhip

7.Soru

  Aşağıdakilerden hangi mimaride şehircilik anlayışı vardır?


Emevi Mimarisi

Mısır Mimarisi

Magrip Mimarisi

Osmanlı Mimarisi

Abbasi Mimarisi


8.Soru

Parşömen ve papirüsten belirli ölçülerde hazırlanmış yapraklara ne ad verilir?


Celil

Sülüs

nisf

Tümar

Muharrir


9.Soru

Günümüze kadar gelen örneklere dayanarak Osmanlı mimarisinin klasik
dönemi için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


Araziyi kıbleye göre en uygun şekilde kullanmak

Olabildiğince fazla süsleme yapmak

Bir düzlemden veya bir objeden diğerine geçişte silme, mukarnas gibi geçiş elemanı kullanmak

Malzemeyi yerli yerince ekonomik olarak kullanmayı tercih etmek

Camilerde yere kadar inen pencerelerle ışığı yeterince ve iyi bir şekilde kullanmak, kasvetli bir atmosfer yaratmamak


10.Soru

İran’da Büyük Selçuklular’ın geliştirdiği plan ve mimari formlar yalnız İran’da değil Doğu İslâm dünyasında da devam etmiştir. Bunların en önemlilerinden biri, anıtsal cami mimarisidir. İran’da Selçuklu mimarisinin bütün yenilikleri ve araştırmalarını tek bir yapı içinde toplayan cami aşağıdakilerden hangisidir?


Leşker-i Bâzâr Ulucamii

Arûs-i Felek Camii

Zevvâre Cuma Camii

Baybars Camii

Sâhip Ata Camii


11.Soru

Osmanlı mimarlarının yaptığı plan veya krokilere ne ad verilir?


Mimarbaşı defteri
 Mimar risalesi
Mimar kârnâmesi 
 Mimar resmi 
Risale-yi mimariye

12.Soru

Aşağıdaki yapılardan hangisi özellikleri bakımından XIV. Yüzyılda Selçuklu mimarisinin etkisini kaybetmediğini gösterir?


Diyarbakır Ulu Cami

Ermenek Tol Medrese

Elbistan Ulu Cami

Revak Sultan Türbesi

Kütahya Yakup Bey İmareti


13.Soru

İslam sanatında hat sanatının ilk güzel örnekleri hangi alanda görülmüştür?


Resmi yazılar

Küçük el sanatları

Mimari

Kitap sanatı

Mektuplar


14.Soru

"Bursa ve Edirne’de sırlı tuğla ve sır üstü, sır altı tekniğiyle yapılan levhaların mihraplarda ve mukarnaslarda kullanıldığı görülür. Daha sonraları ise cami ve türbelerde, sadece iç hacimlerde pencere kemer aynalarında, yazı levhaları halinde, panolar şeklinde en güzel örneklerine rastlanmaktadır." Verilen paragrafta aşağıdaki süsleme çeşitlerinin hangisinden söz edilmektedir?


Taş süsleme

Tuğla süsleme

Çini süsleme

Kalem işi süsleme

Alçı süsleme


15.Soru

Tezhip edilmek üzere hazırlanan desen, kâğıt üzerine farklı teknikler kullanılarak işlenir. Bir eser tezhibinde desen, işleneceği tekniğe uygun hazırlanmalıdır. Çok kullanılarak klasik olmuş bu tekniklerin değişmeyen yapılış sıraları ve özellikleri vardır. “Altın içinde altın” mânasına gelen tezhip sanatında iki renk veya tek renk altının mat ve parlak şekillerinin kullanılarak işlenmesiyle ortaya çıkan klasik tezhip tekniği aşağıdakilerden hangisidir?


Zerenderzer

Zemini Boyalı Klasik Tezhip

Çifttahrir

Halkârî

Zerefşan


16.Soru

Timurlu yapıları da mimaride önemli bir yenilik getirmemiş, daha çok süslemeleri ve büyük ölçüleriyle öne çıkmıştır. Bunlar arasında dikkati çeken  ..........................  Semerkant’ta Kusem b. Abbas’ın türbesi etrafında zamanla oluşan ve Timurlu mimarisinin bütün ihtişamını yansıtan yapılar topluluğudur. 

Noktalı kısma gelmesi gereken yapı ismi aşağıdakilerden hangisidir?


Mescid-i Şâh Medresesi

Mâder-i Şâh Medresesi

Şeyh Safî Külliyesi

Buhara Uluğ Bey Medresesi

Şâh-ı Zinde


17.Soru

İlk camilerin basit planlarından tamamen ayrılan, gerek mimari planı gerekse biçimiyle asırlarca İslâm dünyasının pek çok yerinde uygulanan Emevî mimarisinin en önemli yapısı aşağıdakilerden hangisidir?


Emevîyye Camii

Mescid-i Aksâ

Amr Camii

Basra Camii

Kûfe Camii


18.Soru

Emeviler devrinde hüsn-i hatla yazdığı mushaflarla adı öne çıkan ve ilk celi yazı hattatı olarak kabul edilen isim aşağıdakilerden hangisidir?


Halid b. Ebü'l-Heyyac

İbn Mukle

İbnü'l-Bevvab

Yakut el-Müsta'sımi

Ahvel el-Muharrir


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı'daki eğitim yapılarından biridir?


Medrese

Türbe

Zaviye

İmaret

Kervansaray


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Anadolu Selçuklu mimarisine ait bir yapı değildir?


Malatya Ulucamii

Konya Alaeddin Camii

Kubbetü's-Suleybiyye

Çifte Minareli Medrese

Ulu Kümbet