İslam Sanatları Tarihi Ara 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Sanat sözcüğünün Almanca'daki karşılığı nedir?
Art |
Zanaat |
Fen |
Sana'a |
Kunst |
Sanat sözcüğünün, Almanca karşılığı "kunst"tur.
2.Soru
Duvarlarında Orta Asya resim geleneğini hatırlatan ve Türkler tarafından geliştirildiği anlaşılan figürlü freskler ile Abbâsî devri resim sanatı için çok zengin bir kaynak oluşturan mimari yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Elhamra Sarayı |
Mütevekkiliye Camii |
Kubbetü’s-suleybiyye |
Cevsaku’l-Hakanî |
Tarı Hane Cami |
Abbâsî devrinin en büyük saraylarından biri olan Cevsaku’l-Hakanî Sâmerrâ’da Halife Mu‘tasım tarafından Türk beyi Artuk Ebü’l-Feth b. Hâkan için yaptırılmış fakat çok beğendiği için kendisi kullanmıştır. Yan yana üç tonozla örtülü bir anıtsal girişe sahiptir. Arka arkaya mekân gruplarından
oluşan sarayda dört kollu bir taht salonu, serdâb denilen serin yer altı mekânları bulunmaktadır. Bunların yanında alçı süslemeleri odalarda stukoları, harem duvarlarında figürlü freskleri dikkat çekmektedir. Bu freskler Abbâsî devri resim sanatı için çok zengin bir kaynakoluşturmaktadır. Bu figürlerde Orta Asya resim geleneğini hatırlatan ve Türkler tarafından geliştirildiği anlaşılan tipler görülür. Doğru cevap "d" şıkkıdır.
3.Soru
Erken İslâm mimarisinde ilk camilere örnek olan yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Kurtuba Camii
|
Mescid-i Nebî
|
Nayin Camii
|
Elhamra Camii
|
Samerra Camii
|
4.Soru
Konya’daki tek kubbeli Selçuklu mescidlerinin hazırlık mekânlarının hangi özelliklerinden ağırlıklı olarak söz edebiliriz?
Kesme taş işçilikleri
|
Çini mozaik bezemeleri
|
Son cemaat yeri öncüleri olmaları
|
Kubbe üstünde külah bulunması
|
Karahanlı mimarisinin etkilerinin gözlenmesi
|
5.Soru
Mimar Vedat, Mimar Kemaleddin, Mimar Muzaffer ve Mimar Talat, hangi mimarî dönemde karşımıza çıkan isimlerdir?
Barok dönem |
Erken dönem |
Klasik dönem |
Art-Nouveau |
Millî mimarî dönemi |
Mimar Vedat, Mimar Kemaleddin, Mimar Muzaffer ve Mimar Talat, millî mimarî döneminde eserler vermiş mimarlardır.
6.Soru
Türk-İslam mimarilerinin hangi devrinde, camii, türbe, kervansaray mimarisi, avlu-eyvan ve kubbe kompozisyonlar öncülük etmişlerdir?
Gazneliler |
Göktürkler |
Karahanlılar |
Uygurlar |
Selçuklular |
Soru analiz sorusu olup,metnin dikkatli okunması gerekir
7.Soru
Kitabe, levha ve cami yazılarında kullanılan, her yazının tabii büyüklüğünden daha iri yazılmasına verilen sıfat aşağıdakilerden hangisidir?
Ta'lik |
Sülüs |
Yakut |
Divani |
Celi |
Kitabe, levha ve cami yazılarında kullanılan, her yazının tabii büyüklüğünden daha iri yazılmasına verilen sıfat 'Celi'dir. Doğru cevap E'dir.
8.Soru
İstanbul'un fethinden sonra Osmanlı Mesihat Dairesi ve ilmiye sınıfının resmi yazısı aşağıdakilerden hangisidir?
Ta'lik |
Cezm |
Musenna |
Meşrik küfisi |
Rika |
soru anlama sorusu olup,metni okumak yeterlidir.
9.Soru
Tezhip sanatını icra edenlere ne ad verilmektedir?
Mühtazar
|
Nakkaş
|
Mützema
|
Müzehhip
|
Varağ
|
10.Soru
İlk müslüman Türk devleti aşağıdakilerden hangisidir?
Aydınoğulları |
Candaroğulları |
Tolunoğulları |
Germiyanoğulları |
Karamanoğulları |
İlk müslüman Türk devleti Tolunoğulları'dır.
11.Soru
Osmanlı mimarisinde büyük külliyeler hangi dönemde görülmektedir?
Millî Mimarlık Dönemi
|
Sinan Öncesi Klasik Dönem
|
Bursa ve Edirne Dönemi
|
Yabancı Etkiler Dönemi
|
Sinan Sonrası Klasik Dönem
|
12.Soru
Arapçada "altınlamak" anlamına gelen ve çeşitli renklerin kullanılmasıyla yapılan kitap süsleme sanatına ne ad verilir?
Müzehhip |
Müzehhibe |
Tezhip |
Telif |
Mushaf |
Arapçada "altınlamak" anlamına gelen tezhip, ezilmiş varak altın ve çeşitli renklerin kullanılmasıyla yapılan bir kitap süsleme sanatıdır.
13.Soru
Osmanlı şehirlerinde cami merkez olmak üzere birbirine bağlı yapılar topluluğuna ne ad verilir?
Bedesten
|
Muvakkithane
|
Tabhane
|
Külliye
|
Namazgah
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, sanatçının özelliklerinden biridir?
Eserlerin yaratıcısı insandır. |
Adil olan insandır. |
Kendini beğenen insandır. |
Haddini aşan insandır. |
Büyüklük taslayan insandır. |
Sanat eserlerinin yaratıcısı sanatkârdır. Sanatkâr yetiştiği toplumun sevinç ve dertlerini, bütün değerlerini nefsinde şiddetle duyan ve yaşayan insandır. Bu nedenle fertler kendilerini sanatkârda bulurlar. Engin ruh dünyasında sefere çıkan sanatkâr, derin bir sezgi, bir ruh titreşimi, bir vecd hali içinde keşfettiği sırları, sanat eserleri olarak topluma hediye eder. İlim adamlarının araştırmaları gibi sanatkârın bir eser ortaya koyma konusundaki çabası da bir usul dairesinde yapılan şuurlu bir harekettir. Genelde sanatkâr, kendi kültür çevresinin sanat anlayışı içinde klasikleşmiş form ve kaidelere bağlı kalır. Böylece kültür değişmeleri ve onu takip eden ve sosyal hayatı etkileyen buhranların sanata aksettiği dönemlerde dahi topluma yaratıcı, terbiye edici his ve fikirler telkin eden, kalıcı, özgün sanat eserleri ortaya koyar.
Kur’ân’da “hubb” kelimesi, Allâh’ın sevdiği fiillerin beyan edildiği âyetlerde sıkça geçmektedir. Bunlardan birisi de Âdil olanlar/Muksitûn Mâide, 5/42; Hucûrat, 49/9 ve Mümtahine, 60/8 âyetlerinde geçmektedir. Kendini beğenenler, İsraf edenler, Büyüklük taslayanlar, Haddi aşanlar ise Kur’ân’da Allâh’ın sevmediği fiiller ve bu fiilleri yapanlardır.
15.Soru
Bir sanatı yapmak için gerekli bilgi ve hünere sahip olan kimseye ne ad verilir?
Zanaatkar
|
Akademisyen
|
Öğretmen
|
Emekçi
|
Sanatkar
|
16.Soru
Tezhip sanatkarına aşağıdaki isimlerden hangisi verilir?
Müzehhip |
Tezhipçi |
Nakkaş |
Destesenk |
Hatayi |
Tezhip edilmiş eserlere müzehhep, bu sanatı uygulayan kişilere de müzehhip
adı verilir. Tezhip sanatkârına tezhipçi denilmesi yanlıştır.
17.Soru
Sanat eğitimi aynı zamanda ahlâk eğitimidir. Sanat eğitimi alan bir kimse bir taraftan kendi sanat ve anlama yeteneğini geliştirirken, bir taraftan da ruhî incelikler kazanarak güzelliğin özlemini çeker, kemale doğru yol alır. Tarihte bütün uygar toplumlar sanatın bu eğitici ve terbiye edici rolünden yararlanmışlardır. Aşağıdakilerden hangisi buna uymaz?
Haset olma |
Sabırlı olma |
Çalışkan olma |
Temiz olma |
Düzenli olma |
Haset olma
18.Soru
Açık avlulu medrese tipinin erken örnekleri nerede ortaya çıkmıştır?
Gazneliler |
Artuklular |
Karahanlılar |
Memlükler |
Safeviler |
Açık avlulu medrese tipinin erken örnekleri, Artuklular'da görülmektedir.
19.Soru
Osmanlı camilerinde mekan tasarımında diğer dinlerin ibadethanelerinden farklı olarak mekan tasarımında neye önem verilmiştir?
Perspektif etkisi |
Karanlık etkisi |
Yükseklik etkisi |
Gamlı mekan etkisi |
Işık etkisi |
Soru analiz sorusu olup,metin ayrıntılı bir şekilde okunmalıdır.
20.Soru
Tezhip sanatında motiflerin dış sınırına çekilen çizgilere ne ad verilir?
Üstübeç |
Tahrir |
Ahar |
Kılkalem |
Mühre |
Eski kaynaklarda adı kılkalem olarak geçen fırça, bu sanatın başlıca
aletidir. Motiflerin dış sınırına çekilen ve tahrir denilen çizgilere, bu fırçalar
yardımıyla nüans verilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ