İslam Sanatları Tarihi Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki Külliyelerden hangisi 17. Yüzyılda Mimar Sedefkâr Mehmed Ağa tarafından yapılmıştır?
Süleymaniye
|
Selimiye
|
Nuruosmaniye
|
Yeni Valide
|
Sultan Ahmed
|
2.Soru
Türk tezyinî sanatlarının temelinde, desenin yapı taşlarını meydana getiren motifler yer alır. Sanatkâr motifleri gerçekçi bir bakışla tabiattan alır, esas çizgilerini koruyarak ayrıntılarını atar ve buna kendi zevk ve görüşlerini de katarak çizer. Motifler örnek alındığı çıkış yeri esas alınarak sınıflandırıldığında bitki kaynaklı motifler öne çıkar. Bilhassa XVIII ve XIX. yüzyıllarda çok rastlanan ve Avrupa tesiriyle resmedilerek, tabiattaki şekliyle bezeme sanatımıza giren çiçekler de vardır. Bu çiçekler, üslûplaştırılmadığı için klasik tarzın dışında kalarak, teknik bakımdan resim sanatına tâbi sayılabilir. Adı geçen çiçekler aşağıdakilerden hangisidir?
Penç |
Goncagül |
Şükûfe |
Çintamani |
Hatâyî |
Şükûfe
3.Soru
Osmanlı mimarisinde pişmiş topraktan yapılan tuğlalar daha sonraları inceltilerek sırlı bir şekilde kullanılmıştır. Bu tür malzemelere ne denir?
Sigrafito |
Alçı |
Kalem işi |
Lüster |
Çini |
Soru hatırlama sorusu olup,metni okumak yeterlidir
4.Soru
Şiir, edebiyat, müzik aşağıdaki sınıflardan hangisine dahildir?
El Sanatları |
Sahne Sanatları |
Plastik Sanatlar |
Süsleme Sanatları |
Fonetik Sanatlar |
Fonetik Sanatlar
5.Soru
Mustafa Râkım Celî Ekolü ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Mustafa Râkım, Hâfız Osman’ın sülüs tavrını celî sülüse uygulayarak yeni bir üslûp geliştirmiştir
|
Üslûbu Sami Efendi ile yeni bir şive kazanmıştır
|
Mahmud Celâleddin Efendi, Mustafa Râkım’ın üslûbunu daha canlı bir forma dönüştürmüştür
|
Şevki Efendi, Hâfız Osman ve Mustafa Râkım üslûbunun en güzel taraflarını alarak yeni bir üslûp ortaya koymuştur
|
Aziz Rifâî, Osmanlı hat üslûbunun yayılmasında önemli rol oynamıştır
|
6.Soru
I. Her tarafında çiçek, yaprak dengesinin eşit olmasına
II. Boşluk-doluluk dengisine
III. Yön gösteren ve göstermeyen motiflerin dağılımına
Desenin oluşturulma aşamasında yukarıdakilerden hangisine/hangilerine dikkat edilir?
II ve III |
I, II ve III |
I ve III |
Yalnız II |
Yalnız I |
Desen oluşturulurken desenin her tarafında çiçek, yaprak dengesinin eşit olmasına, boşluk-doluluk dengisine, yön gösteren ve göstermeyen motiflerin dağılımına dikkat edilir.
7.Soru
Yazma kitap bezemesinde yer alan unvan sayfası bölümüne ne nedir?
Zahriye |
Serleva |
Fasılbaşı |
Musaf gülleri |
Duraklar |
Cevabınız yanlış ise,''Tezhip Çeşitleri'' konusunu okuyunuz.
8.Soru
Kudüs'teki bulunan Mecid-i Aksa 702 yılında aşağıdakilerden hangisi tarafından yaptırılmıştır?
Selahaddin-i Eyyubi |
Halife Hişam |
Halife Abdülmelik |
Halife Mansur |
Şah Cihan |
Kudüs'teki bulunan Mecid-i Aksa 702 yılında Halife Abdülmelik tarafından yaptırılmıştır. Doğru cevap C'dir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Döneminde büyük sanatkarlar yetiştirmiş kurumlardan birisi değildir?
Enderun Mektebi |
Üstatların evleri |
Tekkeler |
Resmi mektepler |
Humbarahane |
Humbarahane, Osmanlı Döneminde büyük sanatkarlar yetiştirmiş kurumlardan birisi değildir. Doğru cevap E'dir.
10.Soru
Erken dönem İslam mimarisi adına en önemli gelişmelerden biri yeni Sâmerrâ şehrinin kurulması olmuştur. Bu şehir 836 ile 883 arasında yeni mimari anlayışın geniş ölçüde uygulandığı bir merkez olmuştur. Nüfusunun 1 milyona ulaştığı kaydedilen Sâmerrâ’da dünyanın en büyük camilerinden biri, 150.000 kişinin namaz kılabildiği Mütevekkiliye Camii yaptırılmıştır. Adı geçen cami hangi dönemde yapılmıştır?
Fâtımî devri |
Tolunoğulları devri |
Abbâsî devri |
Eyyûbî devri |
Emevî devri |
Abbâsî devri
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tezyini sanatlarında Hatayi grubu adı altında toplanan motiflerden birisi değildir?
Lale |
Goncagül |
Yaprak |
Penç |
Bulut |
Bulut, tezyini sanatlarında Hatayi grubu adı altında toplanan motiflerden birisi değildir. Doğru cevap E'dir.
12.Soru
Osmanlı camisinin, asıl klasik çizgi ve kararlara ve kıvama varması aşağıdakilerden hangisi ile ortaya çıkmıştır?
Bursa Ulu Cami |
Edirne II. Bayezid Cami |
Edirne Üç Şerefeli Cami |
Edirne Ulu Cami |
Süleymaniye Cami |
Osmanlı camisinin, asıl klasik çizgi ve kararlara ve kıvama varması Edirne Üç Şerefeli Cami ile ortaya çıkmıştır. Doğru cevap C'dir.
13.Soru
Osmanlı mimarisinde ulucami tipi daha çok hangi dönemde görülür?
Sinan Öncesi Klasik Dönem
|
Barok Dönemi
|
Millî Mimarlık Dönemi
|
Bursa ve Edirne Dönemi
|
Ampir Dönemi
|
14.Soru
Selçuklu Mimarisinin İran’da en önemli camiilerinden biri olan, bütün yenilikleri, araştırmaları tek bir yapıda toplayan camii hangisidir?
Zevvare Camii |
İsfahan Mescid-i Cuması |
Arus-i Felek Camii |
Namazgah Camii |
Mescid-i Cuma |
Soru değerlendirme sorusu olup,metin iyi okunmalıdır.
15.Soru
İçinde padişahın ismi yazılı özel bir şekil olan; ferman, berat, hüküm, name, emir gibi padişaha ait belgeler, sikkeler ve abidelerde kontrol damgası olarak kullanılan, altın ve gümüş işler üzerinde yer alan Osmanlı hat sanatı formu aşağıdakilerden hangisidir?
Rik'a |
Tuğra |
Divani Yazı |
Sülüs |
Aklam-ı Sitte |
İçinde padişahın ismi yazılı özel bir şekil olan; ferman, berat, hüküm, name, emir gibi padişaha ait belgeler, sikkeler ve abidelerde kontrol damgası olarak kullanılan, altın ve gümüş işler üzerinde yer alan Osmanlı hat sanatı formu Tuğra'dır. Doğru cevap B'dir.
16.Soru
Osmanlı mimarisinde Yabancı Etkiler Döneminden sonra geliştirilen döneme ne ad verilir?
Bursa ve Edirne Dönemi |
Ampir Dönemi |
Sinan Sonrası Klasik Dönem |
Milli Mimarlık Dönemi |
Klasik Dönem |
Soru analiz sorusu olup,metin dikkatli bir şekilde okunmalıdır.
17.Soru
Hat sanatında en çok yazılan ve işlenen konulardan biri olan, Hz. Peygamber’in müminlere en güzel örnek olan (el-Ahzâb 33/21) yaşama tarzını ve davranışlarını konu alan şemâil kitaplarına ne ad verilir?
Delâilü’l-hayrât |
Kıta |
Levha |
Makta‘ |
Hilye-i Şerif |
Hz. Peygamber’in müminlere en güzel örnek olan (el-Ahzâb 33/21) yaşama tarzını ve davranışlarını konu alan şemâil kitapları özellikle onun en yaygın ve feyizli bölümü hilye-i şerifler hat sanatında en çok yazılan ve işlenen konulardır.
18.Soru
Aşağıdaki motiflerden hangisi uygulanışı bakımından resim sanatına daha yakındır?
Hatâyî |
Şükûfe |
Goncagül |
Yaprak |
Penç |
Bilhassa XVIII ve XIX. yüzyıllarda çok rastlanan ve Avrupa tesiriyle resmedilerek, tabiattaki şekliyle bezeme sanatımıza giren çiçekler de vardır. Şükûfe denilen bu çiçekler, üslûplaştırılmadığı için klasik tarzın dışında kalarak, teknik bakımdan resim sanatına tâbi sayılabilir. Bu sanatkârlar sanat tarihimizde çiçek ressamları olarak bilinir. Penç bir çiçeğin kuş bakışı çizilmesine denirken, hatâyî ve goncagül, bir çiçeğin dikine kesitinin üslûba çekilmesiyle ortaya çıkar.
19.Soru
Hassa Mimarları Ocağı’nda mimarbaşıdan sonra gelen en büyük rütbe aşağıdakilerden hangisidir?
Su nâzırlığı |
Su yolcu |
Meremmetçi |
Kale mimarı |
Gemi mimarı |
Hassa Mimarları Ocağı’nda mimarbaşıdan sonra gelen en büyük rütbe
su nâzırlığı dır. Doğru cevap A'dır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Arapça ''Sana''fiilinden türemiş sanat isminin anlamlarından biri değildir?
Eser yaratmak |
Ustalık |
El alışkanlığı ile yapılan iş |
Sergilemek |
Hünerle yapmak |
Sanat.Arapça ''Sana''fiilinden türemiş isimdir.Sözlükte el alışkanlığı ile
yapılan iş, ustalık;hünerle yapmak,eser yaratmak gibi anlamları vardır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ