İslam Sanatları Tarihi Ara 5. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Bir sanatı yapmak için gerekli bilgi ve hünere sahip olan kimseye ne ad verilir?


Bestekar

Zanaat

Sanat

Sanatkar

Görsel sanat


2.Soru

Kalem kalınlığına göre, harf bünyelerinin en ve boyları ile incelik ve kalınlıkları arasındaki uygunluğa ne ad verilir?


Terkip

Malik

Tenâsüp

Sülüs

İstif


3.Soru

Medenî seviyesi yüksek toplumlarda sanat asil bir duygu olarak insanları ruhen besler ve yüceltir. Eski zamanın büyükleri insanlığın yüzünü güzele ve doğruya çevirmek, özellikle din eğitiminde mâneviyatı yükseltmek ve insanları Allah’a yönlendirmek amacıyla sanatın büyüleyici etkisinden yararlanmışlardır. İlâhî sözleri sanat yoluyla daha etkileyici bir biçimde insanlara bildirdiği ve gönülleri uyardığı bilinen aşağıdakilerden hangisidir?


Âşık Yûnus

Şeyh Galib

Mevlânâ Celâleddin-i Rûmî

Şeyh Hamdullah

Hz. Dâvûd


4.Soru

Zevvare Cuma Camii, hangi dönemde yapılmıştır?


Selçuklular

Gazneliler

Karahanlılar

Uygurlar

Emeviler


5.Soru

  • Hacı Ali et-Tebrîzî
  • Hüseyin Baykara
  • Muhlis b. Abdullah el-Hindî
Yukarıda verilen müzehhiplerin ortak özelliği aşağıdakilerden hangisidir?


Mesnevî bezemeleri yapmışlardır.

Şâhnâme-i Firdevsî eseri yazmışlardır.

Osmanlı dönemi öncesinde çalışmışlardır.

Foyalı halkârî tekniğiyle çalışmışlardır.

Kara Memi tekniğini kullanmışlardır.


6.Soru

.................. motifi, sembolik düşünce mahsulü motiflerdendir. Üçgen şeklini hatırlatan, ikisi altta, biri üstte üç yuvarlak ve iki dalgalı çizgiden meydana gelir. Osmanlı sanatkârları bu motifi güç, kuvvet ve saltanat sembolü olarak kabul etmişlerdir. Bu nedenle padişah ve şehzade kaftanlarında sıkça kullanılmıştır. Üç yuvarlak, pars postundaki beneklere, iki dalgalı çizgi ise kaplan postuna benzetilmiştir.

Yukarıdaki paragrafta noktalı kısma gelmesi gereken motif ismi aşağıdakilerden hangisidir?


Münhani

Şükufe

Çintamani

Sazyolu

Rumi


7.Soru

Osmanlı hat ekolünün günümüze kadar bütün İslâm dünyasında hükmünü sürdürecek olan esasların belirlendiği, Osmanlı Hat Ekolü ve Kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?


Şeyh Hamdullah

İbnü’l-Bevvâb

İbn Mukle

Ebû Abdullah el-Hasan

Ahvel el-Muharrir


8.Soru

İslâm mimarisinin Kuzey Afrika ve İspanya’yı etkileyen en önemli mimari eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Kubbetü’s suleybiyye
Amr  Camii 
Medinetü’z-Zehra 
 Kurtuba Camii
 Hırbetü’l mefcer 

9.Soru

Zahriye tezhibinin çoğunlukla daire biçiminde işlenildiği görülen ve münhanî motifine de ayrı bir önem verilen üslûp hangi devirde görülür ve bu üslûpta eser veren en önemli müzehhip kimdir?


Timurlular Devri-Hacı Ali et-Tebrîzî

Selçuklu ve Beyliker Devri-Muhlis bin Abdullah el-Hindî

Osmanlı Devri-Baba Nakkaş

Akkoyunlu ve Karakoyunlu Devri-Ağa Mîr

Dulkadiroğulları Devri-Kara Memi


10.Soru

Osmanlı eğitim ve öğretiminde medreseler ağırlığı teşkil etmektedir. Medreselerin ortak özelliği ise öğrenci odalarının yanında bir dershanenin olmasıdır. Osmanlı eğitim müesseseleri içine alabileceğimiz kütüphaneler, önceleri cami içinde dolaplar şeklinde iken kaçıncı yüzyıldan sonra ayrı binalar halinde yapılmaya başlanmıştır?


XV. yüzyıl

XVI. yüzyıl

XVII. yüzyıl

XVIII. yüzyıl

XIX. yüzyıl


11.Soru

Genellikle Osmanlı İlmiye sınıfı ve Meşihat dairesinin resmi yazısı olarak kullanılan yazı üslubuna ne ad verilir?


Rika
Divani 
Siyâkat 
Talik (nesta’lik)
Celi divani 

12.Soru

Şeyh Hamdullah ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?


II. Bayezid’in desteğiyle yetişen yedi büyük üstattan (esâtîze-i Rûm) biridir
Osmanlı hat ekolünün günümüze kadar uzanan esaslarını belirlemiştir
Yâkut yazı tarzının yayılmasını sağlamıştır
Yâkut el-Müsta‘sımî’den yararlanarak Osmanlı ekolünü oluşturmuştur
Yâkut yazılarındaki durgunluk Osmanlı ekolü ile aşılmıştır

13.Soru

Osmanlı sanatkârları tarafından güç, kuvvet ve saltanat sembolü olarak kullanılan motif hangisidir?


Bulut

Penç

Münhanî

Rûmî

Çintamani


14.Soru

Osmanlı yapı sanatında, mimarlık teşkilatının ne zaman kurulduğu tam olarak bilinmemektedir. Aslında Anadolu’da her esnafın loncalar şeklinde teşkilatlanması ve gruplaşmasına paralel olarak ehl-i hiref denilen sanat-zanaat grupları içinde inşaatçı sınıfın da bir teşkilatı vardı. Bu kurum, Osmanlı yapısı içinde mimar esnafı adını almaktadır. Bu esnaf da kendi arasında derecelere ayrılmakta ve çok sıkı kanun ve kayıtlara uymak zorunda idiler. Şehirlerde bağlı oldukları aşağıdakilerden hangisidir?


Şâkird

Mimarbaşı

Vasat

Kalfa

Üstad


15.Soru

661 yılında halifeliği alan ve ilk cami örnekleri arasında yer alan ordugah camileri inşa eden İslam devleti aşağıdakilerden hangisidir?


Abbasiler
Safeviler
Dört Halife Dönemi
Emeviler
Timurlular

16.Soru

Dünyanın mimari harikalarından biri sayılan ve Türk mimarisinin etkilerini yansıtan Tac Mahal hangi ülkenin sınırları içindedir


İran

Mısır

Hindistan

Suriye

İspanya


17.Soru

Aşağıdaki sanatla ilgili söylemlerden hangisi yanlıştır?


Bir melekedir

Maddi ihtiyaçları karşılamak için yapılır

Ruha ait yaratma gücüdür

Şuurlu bir harekettir

Disiplinli eğitim sonunda geliştirilir


18.Soru

Osmanlı köprüleri kendinden önceki emsalleri gibi günümüze gelenler kârgir olanlardır. Ahşap köprüler zamanla yok olmuşlardır. Köprüler, geçtikleri nehir ve vadilere, enlerine ve boylarına ve kemer açıklıkları ve kemer sayılarına göre değerlendirilmektedir. Bazılarının tarih köşkleri, kitâbeleri mevcuttur. 100’ün üzerinde miktara ulaşan bu köprülerin içinde en uzun olanlarından biri olan Ergene Köprüsü 174 gözlü 1392 metredir. Adı geçen köprü aşağıdakilerden hangisidir?


Mostar Köprüsü

Büyükçekmece Köprüsü

Vişegrad Köprüsü

Puli Hacu Köprüsü

Ergene Köprüsü


19.Soru

Osmanlı mimarisinin cami tipolojisinde klasik çağa damgasını vuran tip, hangi dönemde ortaya çıkmıştır?


Klasik Dönem
Barok Dönemi
Bursa ve Edirne Dönemi
Millî Mimarlık Dönemi
Ampir Dönemi

20.Soru

Özellikle mushaf kitâbeti için seçilmiş olan, düzenli, geometrik, ritmik, yatay ve dikey çizgilerin hâkim olduğu noktasız, harekesiz basit yazı türüne ne ad verilir?


Tevki‘

Medenî 

Rika‘

Muhakkak

Reyhânî