İslam Sanatları Tarihi Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Osmanlı mimarisinde en büyük eserler hangi dönemde görülür ?
Millî Mimarlık Dönemi
|
Barok Dönemi
|
Ampir Dönemi
|
Sinan Sonrası Klasik Dönem
|
Mimar Sinan Dönemi
|
2.Soru
Osmanlı hat ekolünün günümüze kadar bütün İslâm dünyasında hükmünü sürdürecek olan esasları aşağıdaki hattatlardan hangisi tarafından belirlenmiştir?
Şeyh Hamdullah |
Hayreddin Mar‘aşî |
Celâl Amâsî |
Celâlzâde Muhyiddin Amâsî |
İbnü’l-Bevvâb |
Fâtih Sultan Mehmed devrinde Amasyalı hattatların aklâm-ı sitteye ve özellikle sülüs ve nesih yazılarına yeni bir üslûp kazandırma yolundaki çabaları istenen başarılı sonuçları, II. Bayezid’in hat hocası Şeyh Hamdullah’ı İstanbul’a davet etmesi ve saray kâtibi olarak görevlendirmesinden sonra vermiş, Osmanlı hat ekolünün günümüze kadar bütün İslâm dünyasında hükmünü sürdürecek olan esasları bu dönemde Şeyh Hamdullah tarafından belirlenmiştir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Mimarisi yapı sanatının teknik inşaat prensiplerinden biri değildir?
Sadelik |
Malzeme kullanımı |
Mukarnas ve silmeler |
Simetri kullanımı |
Yükseklik |
Soru hatırlama sorusu olup,metni okumak yeterlidir.
4.Soru
Sanat sözcüğü, Arapça olan hangi fiilden türemiştir?
art |
zanaat |
sana'a |
kunst |
sınaat |
Sanat sözcüğü, Arapça "sana'a" fiilinden türemiştir.
5.Soru
Hz. Muhammed’in fizikî ve ahlâkî güzelliklerini anlatan metinlerin hüsn-i hatla yazıldığı levhalarda da tezhip sanatının örneklerine rastlanır. Bu eserlerle aynı adı taşıyan tezhip aşağıdakilerden hangisidir?
Hilye Tezhibi |
Ferman Tezhibi |
Berat Tezhibi |
Menşur Tezhibi |
Kıta Tezhibi |
Hz. Muhammed’in fizikî ve ahlâkî güzelliklerini anlatan metinlerin hüsn-i hatla yazıldığı levhaya hilye denilmiştir. Osmanlılar’da hilye tezhibine ayrı bir önem verilmiştir. Başmakam, göbek, dört halifenin isimleri, âyet ve etek gibi yazı sahaları arasında kalan, değişik şekillerdeki zeminler tezhip edilmiştir. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
"Sanat" kelimesi aşağıdaki dillerden hangisinden türemiş bir isimdir?
İngilizce |
Fransızca |
Latince |
İtalyanca |
Arapça |
Sanat kelimesi Arapça "sana'a" fiilinden türemiş bir isimdir. Doğru cevap E'dir.
7.Soru
Osmanlı mimarisinde yapıların, plan kuruluşu bakımından daha çok cami ve mescid tipolojisi üzerine odaklandığı görülür. Cami, plan bakımından önceleri, erken klasik dönem olan 1538’e kadar, Bursa ve Edirne geleneğinde görülen çok kubbeli ulucami tipi, tek ve çift kubbeli, yanlarında ona bitişik misafir odaları, önünde son cemaat revakı olan yapılar halinde karşımıza çıkar. Osmanlı camisinin, asıl klasik çizgi ve kararlara ve kıvama varması Edirne Üç Şerefeli Cami ile ortaya çıkmıştır diyebiliriz. Bu cami kaç yılında yapılmıştır?
1398 |
1447 |
1486 |
1414 |
1340 |
1447
8.Soru
İnsanların maddi ihtiyaçlarını karşılamak için el emeği ve becerisi ile yapılan ve sanat özelliği olmayan işlere ne ad verilmektedir?
Sanat
|
Kültür
|
Süsleme
|
Zanaat
|
Hobi
|
9.Soru
Hilye-i şerif düzenleyen ilk hattat olan ve günümüze ulaşan altı çeşit yazıda pek çok murakka‘ (güzel yazı albümü) levha, en‘âm, delâilü’l-hayrât ve yirmi beş mushaf-ı şerif yazdığı bilinen ve bu mushaflardan bazıları okunuşundaki rahatlık ve kolaylık sebebiyle basılarak bütün İslâm dünyasına yayılan büyük hattat aşağıdakilerden hangisidir?
Mustafa Râkım |
Hâfız Osman |
Ahmed Şemseddin |
Sami Efendi |
Mahmud Celâleddin Efendi |
XVII. yüzyılın ikinci yarısında II. Mustafa ile III. Ahmed’e hat hocalığı yapan Hâfız Osman, Şeyh Hamdullah’ın yazıları üzerinde yaptığı estetik değerlendirmeyle yeni bir üslûp ortaya koymuştur. Hâfız Osman’ın açtığı bu çığır dönemin bütün hattatlarını etkilediği gibi asırlarca İslâm dünyasında etkisini sürdürmüştür. Hilye-i şerif düzenleyen ilk hattat olan Hâfız Osman günümüze ulaşan altı çeşit yazıda pek çok murakka‘ (güzel yazı albümü) levha, en‘âm, delâilü’l-hayrât ve yirmi beş mushaf-ı şerif yazdığı bilinmektedir. Bu mushaflardan bazıları okunuşundaki rahatlık ve kolaylık sebebiyle basılarak bütün İslâm dünyasına yayılmıştır.
10.Soru
Osmanlı Hat ekolünün kurucusu aşağıdaki isimlerden hangisidir?
Şeyh Hamdullah |
Şeyhülislam Veliyüddin Efendi |
Hafız Osman |
Mustafa Rakım |
Sami Efendi |
Osmanlı Hat ekolünün kurucusu Şeyh Hamdullah'dır. Doğru cevap A'dır.
11.Soru
"Sepet örgüsü biçimindeki tuğla dekorlu cephelerin üst kısmını sivri kemerli galeriler çevreler. Bu, erken devir İslâm mimarisi için bir yenilik olarak görülür."
Yukarıda özellikleri verilen yapı, aşağıdakilerden hangisi olabilir?
Samanoğlu Türbesi |
Şam Emeviye Camii |
Kurtuba Camii |
Elhamra Sarayı |
Kayrevan Camii |
Buhara şehrinde Samanoğlu Türbesi dört yanda aynı değerde cepheleriyle kare planlı ve kubbeli bir yapıdır. Bu yapı tuğla mimarisi ve dekoruyla Orta Asya mimarisiyle yakın bağlantılıdır. Sepet örgüsü biçimindeki tuğla dekorlu cephelerin üst kısmını sivri kemerli galeriler çevreler. Bu tarz, erken devir İslâm mimarisi için bir yenilik olarak görülür.
12.Soru
İnsanların maddi ihtiyacını karşılamak için el emeği ve becerisi ile yapılan işlere verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Zanaat
|
Fen
|
Sanat
|
Fonetik Sanat
|
Nakış
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yazma eser tezhip çeşitlerinin dışında kalır?
Zahriye Tezhibi |
Serlevha ve Unvan Sayfası Tezhibi |
Mushaf Gülleri |
Hâtime Tezhibi |
Kıta Tezhibi |
Kıta tezhibi ferman, berat ve menşurlarda kullanılan tezhip çeşididir.
14.Soru
İçinde Padişahın ismi yazılı özel bir şekli olan ferman,berat,hüküm,emir gibi belgelerde kontrol damgası olarak kullanılan sanata ne denir?
Rika |
Divan-i yazı |
Nesih |
Reyhani |
Tuğra |
Soru hatırlama sorusudur.Metni okumak yeterlidir.
15.Soru
Osmanlı hat ekolünün günümüze kadar bütün İslam dünyasında sürecek esaslarını kim belirlemiştir?
Hayrettin Mar-aşi |
Şeyh Hamdullah |
Celal Amasi |
Mustafa Dede |
Muhyiddin Amasi |
Soru analiz sorusu olup,metin dikkatlice okunmalıdır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Mimarisi dini yapılarından biri değildir?
Darrülkurralar |
Namazgahlar |
Zaviyeler |
Kabirler |
Dergahlar |
Soru anlama sorusu olup, metni okumak yeterlidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mushaf güllerinden biri değildir?
Aşere
|
Hizib
|
Secde
|
Hamse
|
Durak
|
18.Soru
Anadolu'da XIV.yüzyıl sürecinde Selçuklu tahtının varisi olduğu iddasıyla en çok eser bırakan beylik hangisidir?
Aydınoğulları |
Menteşoğulları |
Karamanoğulları |
Candaroğulları |
Germiyanoğulları |
Soru değerlendirme sorusu olup, metin dikkatle okunmalıdır.
19.Soru
Kalem kalınlığına göre, harf bünyelerinin en ve boyları ile incelik ve kalınlıkları arasındaki uygunluğa, harflerin diğer harflerle ve kelime içinde birbiriyle uyumu ve yakışmasına verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Musiki |
İctima |
Ahenk |
Tenâsüp |
Tertip |
Tenâsüp kalem kalınlığına göre, harf bünyelerinin en ve boyları ile incelik ve kalınlıkları arasındaki uygunluktur. Harflerin diğer harflerle ve kelime içinde birbiriyle uyumu ve yakışmasıdır. Hat sanatının repertuvarı harf şekilleri ve bu harflerin kelimenin başında, ortasında ve sonunda aldığı şekiller ve bunların bağlantılarıdır.
20.Soru
Asya 'da Türk -İslam mimarisinin ilk eserleri aşağıdakilerden hangisinin devrinde ortaya çıkar?
Gazneliler |
Büyük Selçuklular |
Safeviler |
Karahanlılar |
Artuklular |
Asya 'da Türk -İslam mimarisinin ilk eserleri Karahanlılar devrinde ortaya çıkar. Doğru cevap D'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ