İslam Sanatları Tarihi Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Genelde silisyum asidi, alkali veya toprak alkalili oksitlerin karışımından meydana gelen ürün hangisidir?
Poselen |
Toprak evânî |
Çini |
Cam |
Kil |
Cam, genelde silisyum asidi, alkali veya toprak alkalili oksitlerin karışımından meydana gelir. Cam, cam kumu, soda veya potas, kireç ve renk verici veya ağartıcı maddelerden oluşan karışımın uygun şartlarda eritilip, çok yüksek ısıda pişirilmesiyle meydana gelir. Doğru cevap D'dir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi en eski kitap malzemesidir?
Kağıt |
Papirüs |
Deri |
Mukavva |
Parşömen |
En eski kitap malzemesi olarak papirusten sonra, terbiye edilmiş deri (parşömen) ve nihayet kağıt kullanılmıştır.
3.Soru
İslâm sanatının ilk anıtsal yapısı olarak görülen Kubbetü’s-sahre’nin bulunduğu şehir aşağıdakilerden hangisidir?
Şam
|
Mekke
|
Kudüs
|
Medine
|
Bağdat
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çini sanatında kullanılan malzemelerden biri değildir?
Hamur |
Boya |
Sır |
Fırça |
Mühre |
Doğru cevap e'dir.
5.Soru
Yüzyıllardır devam eden çini teknikleri yeni bir tekniğin bulunması ile yerini tamamen bu tekniğe bırakmışlardır. Aşağıdakilerden hangisi bu tekniktir?
Şeffaf sır altına mavi-beyaz çini tekniği |
Tek renk sırlı levha tekniği |
Renkli sır tekniği |
Çok renkli sır altı tekniği |
Çini mozaik tekniği |
Çini sanatında asıl heyecan verici gelişmeler XVI. yüzyılın ikinci yarısında çok renkli (elvan) sıraltı tekniğinin geliştirilmesiyle, İznik çinilerinde yaşanmıştır. Bu tarihten itibaren renkli sır tekniğinin yerini “çok renkli sır altı” tekniği almış ve bu teknik dışındaki bütün teknikler terkedilmiştir. Doğru cevap D'dir.
6.Soru
Anadolu'da çok zahmetli ve pahalı olması sebebiyle yaygınlaşmayan çini üretim tekniği hangisidir?
Mînâî Tekniği |
Sır Altı Tekniği |
Perdahlı Çini |
Çini Mozaik |
Renkli Sırlı Tuğla |
Sır altı ve sır üstü tekniklerinin bir arada kullanılmasıyla çok renkli bir satıh
elde etmeye yarayan tekniğe “mînâî” adı verilmiştir.Bu teknikler çok zahmetli ve masraflı olduğundan Anadolu’da fazla yaygınlık kazanmamıştır. Bu tekniğin en çok görüldüğü yerler ise Basra, Rakka ve Kâşân’dır. Doğru cevap A'dır.
7.Soru
Aşağıdaki kişilerden hangisi nota sistemi üzerine çalışmalarda bulunmamıştır?
Dimitrie Cantemir (Kantemiroğlu) |
Kutbünnâyî Osman Dede |
Lâdikli Mehmed Çelebi |
Abdülbâki Nâsır Dede |
Hamparsum Limonciyan |
Dimitrie Cantemir (Kantemiroğlu) II. Ahmed’e ithaf ettiği Kitâbu İlmi’l-mûsikî alâvechi’l- hurûfât adlı çalışmasıyla hem yeni bir nota sistemi teklif etmiş hem de 350 civarındaki mûsiki bestesini repertuvara kazandırmıştır. Aynı dönemde Galata Mevlevîhânesi şeyhlerinden Kutbünnâyî Osman Dede yine bir nota sistemi icat etmiş, Rabt-ı Ta‘bîrât-ı Mûsikî adlı bir mûsiki kitabı yazmıştır. Daha sonra Yenikapı Mevlevîhânesi şeyhlerinden Abdülbâki Nâsır Dede, III. Selim’in isteği üzerine yeni bir nota sistemi düzenlemiş ve ayrıca Tedkīk u Tahkīk adlı bir mûsiki nazariyatı eseri kaleme almıştır. Beklenilen rağbeti görmeyen bu nota sistemlerinin ardından Ermeni kilisesi mugannîlerinden Hamparsum Limonciyan, kendi adıyla anılan bir nota sistemi geliştirmiş ve bu sistem geniş ölçüde benimsenmiş, Batı notası yerleşinceye kadar XIX. yüzyıl boyunca kullanılmıştır. Lâdikli Mehmed Çelebi’nin ise II. Bâyezid’e takdim ettiği Zeynü’l-elhân ve Risâle-i Fethiyye gibi önemli çalışmaları bulunmakla birlikte, nota sistemi üzerine çalışması bulunmamaktadır. Doğru cevap C'dir.
8.Soru
"Teknenin içine konulacak suya kıvam vermek, böylece serpilen boyaların çökmesini önlemek için kullanılan ve geven isimli çalı sınıfından bir Anadolu bitkisinin salgısı olan bu madde, krem renginde düzgün olmayan plakalar veya şeritler halindedir."
Yukarıdaki tanımlama aşağıdaki kavramlardan hangisini açıklamaktadır?
Lâhur |
Zırnık |
Kitre |
İsfidaç |
Bedahşî |
Kitre: Teknenin içine konulacak suya kıvam vermek, böylece serpilen boyaların çökmesini önlemek için kullanılan ve geven isimli çalı sınıfından bir Anadolu bitkisinin salgısı olan bu madde, krem renginde düzgün olmayan plakalar veya şeritler halindedir. Suda bekletilerek, miktarına göre 1/100 nisbetinde ve boza koyuluğunda erimesi sağlanır ve bir bez torbadan süzülür.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Mimarisinin sivil yapılarından biri değildir?
Darüşşifa |
Su yapıları |
Tersaneler |
Bedestenler |
Kervansaraylar |
Soru hatırlama sorusu olup,metni okumak yeterlidir
10.Soru
Aşağıda verilen yapı-bilgi eşleşmelerinden hangisi doğrudur?
Vacidiye Medresesi-Saruhanoğulları mimarisinin temsilcisidir. |
Selçuk İsa Bey Cami-Yapı mihraba dik sahınlıdır. |
Manisa Revak Sultan Türbesi-Aydınoğulları mimari eserleri arasında yer alır. |
Aksaray Ulu Cami-Karamanoğulları mimarisinin temsilcisidir. |
Hacı İlyas Bey Cami-Menteşeoğulları yapısıdır. Manisa'da yer alır. |
Aksaray Ulu Cami ile Konya İplikçi Cami Karamanoğulları cami mimarisinin temsilcileridir.
11.Soru
XIX. yüzyılda zermürekkep ve gerektiğinde ila^ve renklerle ve fırçayla işlenen Batı tarzı çiçeklerin yer aldığı yazma kaplara ne denir?
XIX. yüzyılda zermürekkep ve gerektiğinde ila^ve renklerle ve fırçayla işlenen Batı tarzı çiçeklerin yer aldığı yazma kaplara ne denir?
yekşah cilt |
şüku^fe cilt |
zilbahar cilt |
yazma cilt |
şemse cilt |
Bilhassa XIX. yüzyılda zermürekkep ve gerektiğinde ila^ve renklerle ve fırçayla işlenen Batı tarzı çiçeklerin yer aldığı yazma kaplara da şüku^fe cilt (şüku^fe kap) denilmektedir. Doğru cevap b'dir.
12.Soru
Sinan Bey ve Ahmed Şiblizâde'nin üslûplarını etkileyen İtalyan ressam aşağıdakilerden hangisidir?
Gentile Bellini |
Rafael Sanzio |
Albert Dürer |
Leonardo Da Vinci |
Michelangelo |
İstanbul'un fethinden sonra başkente davet edilerek Fatih Sultan Mehmed'in portresini yapan İtalyan sanatçı Gentile Bellini bu eseriyle Sinan Bey ve Ahmed Şiblizâde'nin üslûplarını etkilemiştir.
13.Soru
Seramik hamurunun üzerine sürülen, pişince eriyerek hamurun üzerini kaplayan ve ona cam veya camsı görünüm kazandıran, koruyucu ince şeffaf tabakaya adı ne ad verilir?
Seramik hamurunun üzerine sürülen, pişince eriyerek hamurun üzerini kaplayan ve ona cam veya camsı görünüm kazandıran, koruyucu ince şeffaf tabakaya adı ne ad verilir?
sır |
hamur |
mühre |
münhani |
boya |
Seramik hamurunun üzerine sürülen, pişince eriyerek hamurun üzerini kaplayan ve ona cam veya camsı görünüm kazandıran, koruyucu ince şeffaf tabakaya sır adı verilmektedir. Doğru cevap a'dır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Timurlu döneminde minyatür sanatını ve sanatkârlarını desteklememiştir?
Şahruh
|
Uluğ Bey
|
İskender Sultan
|
Gıyâseddin Baysungur
|
Ahmed Musa
|
15.Soru
Sulu altınla gölge verilip, koyu altınla tahrirlenen bezeme üslubu aşağıdakilerden hangisidir?
Zemini Boyalı Klasik Tezhip
|
Zerender
|
Çifttahrir
|
Zerefşan
|
Halkari
|
16.Soru
Kitabın boğaz adı verilen kalınlığı ölçüsünde genişliği bulunan,miklebi alt kaba bağlayan kısım aşağıdakilerden hangisidir?
Kitabın boğaz adı verilen kalınlığı ölçüsünde genişliği bulunan,miklebi alt kaba bağlayan kısım aşağıdakilerden hangisidir?
serta^b |
mıkleb |
zencerek |
şemse |
salbek |
Kitabın boğaz adı verilen kalınlığı ölçüsünde genişliği bulunan kısım da, miklebi alt kaba bağlayan serta^bdır. Doğru cevap a'dır.
17.Soru
Hangisi şiraze örme çeşitlerinden birisidir?
Bülbülyuvası |
Battal |
Hatip |
Şal örneği |
Alafranga |
İlk dört şık ebru çeşitleri içermektedir. Alafranga bir şiraze örme çeşididir. Doğru cevap E'dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi cilt kap çeşitlerinden biri değildir?
Murassa kap
|
Ebru kap
|
Kumaş kap
|
Ruganî kap
|
Çini kap
|
19.Soru
I - Kûfî
II - Sülüs
III - Rumî
IV - Kündekârî
Yukarıdakilerden hangisi taş işçiliğinde kullanılan süslemeler arasında yer alır?
I ve II |
Yalnız II |
II ve III |
I, II ve III |
I, II, III ve IV |
“Rumî” denilen motifler çok zariftir ve taş üzerine oymalarda örneklerine çok rastlanır. Taş işçiliğinde kullanılan süslemelerden bir diğeri de kûfî ve sülüs yazı kompozisyonlarıdır. Doğru cevap D'dir.
20.Soru
"Batılı kaynakların Selâhaddîn-i Eyüzyılûbî’ye nisbetle “seladon” adını verdikleri bu teknik, duvar kaplama çinilerinde değil, evânî yapımında kullanılır. Bu teknikte yapılan değerli çanak çömlek türünün zehirli yiyeceklere karşı duyarlı olduğu söylenir. Bunu için de suikast girişimlerine karşı padişahlar ve saraylılar tarafından tercih edildiği ileri sürülmektedir. Bu tür evânî, daha çok yeşilimtırak rengiyle tanınır."
Yukarıda tanıtılan çini tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
Luster Tekniği |
Mertabanî |
Kâşîgerî |
Lakabî |
Kâşî |
Batılı kaynakların Selâhaddîn-i Eyüzyılûbî’ye nisbetle “seladon” adını verdikleri bu teknik, duvar kaplama çinilerinde değil, evânî yapımında kullanılır. İlk olarak Merteban’da yapılmış olduğu için “mertebanî” diye isimlendirilen bu değerli çanak çömlek türünün zehirli yiyeceklere karşı duyarlı olduğu söylenir. Bunu için de suikast girişimlerine karşı padişahlar ve saraylılar tarafından tercih edildiği ileri sürülmektedir. Bu tür evânî, daha çok yeşilimtırak rengiyle tanınır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ