İslam Sanatları Tarihi Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Anadolu Selçuklu mimarisinde ana malzeme aşağıdakilerden hangisidir?
kerpiç |
tuğla |
taş |
ahşap |
çelik |
Anadolu Selçuklu mimarisinde ana malzeme taştır. Selçuklular taşı
özellikle eserlerin taç kapılarında büyük bir ustalıkla ve ince bir zevkle
işleyerek Anadolu’ya özgü bir üslûp oluşturmuşlardır. Doğru cevap "c" şıkkıdır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1388 yılında Erzurumlu Darîr tarafından yazılan Siyer-i Nebî adlı eseri resimlendiren nakkaşlardan biridir?
Matrakçı Nasuh |
Nakkaş Osman |
Nakkaş Ali |
Nigârî |
Ârifî |
Eser Nakkaş Hasan'ın ekibi ile Nakkaş Osman tarafından resimlendirilmiştir.
3.Soru
Aşağıdaki Türk dini^ mu^sikisi formlarından hangisi hem camide hem de tekkede icra edilen formlardan biridir?
Aşağıdaki Türk dini^ mu^sikisi formlarından hangisi hem camide hem de tekkede icra edilen formlardan biridir?
İla^hi |
Mevlevi^ a^yini |
Durak |
Tekbir |
Temci^d |
Şıklardaki formlardan Mevlevi ayini ve durak tekke (Tasavvuf) mu^sikisi formlarından, tekbir ve temcîd ise cami mu^sikisi formlarındandır. İlahi ise hem camide hem de tekkede icra edilen bir formdur. Doğru cevap A'dır.
4.Soru
İslamın köklü musiki şekli, daha çok hangi başlık altında şekillenmiş ve gelişmiştir?
Emevi Kültür ve Medeniyeti |
Selçuklu Kültür ve Medeniyeti |
Abbasi Kültür ve Medeniyeti |
Orta Asya Türk Kültür ve Medeniyeti |
Osmanlı Kültür ve Medeniyeti |
İslâm dünyasında bir mûsiki şekli (formu) olarak ele alınıp gelişmesi daha çok “Osmanlı kültür ve medeniyeti” etrafında şekillenen bu köklü mûsiki icra edilen yerlere göre incelenebilmektedir.
5.Soru
Aşağıda verilen çini eseri-ustası eşleşmelerinden hangisi yanlıştır?
Eser: İzzeddin Keykâvus’a ait türbe Usta: Marendli Ahmed
|
Eser: Bursa Yeşilcami çini mozaikleri Usta: Ali b. İlyâs Ali
|
Eser: Malatya Ulucamii’nin çini mozaikleri Usta: Mehmed el-Mecnûn
|
Eser: Yavuz Sultan Selim Camii Usta: Tebrizli Habib Usta
|
Eser: Sultan Reşat Türbesi Usta: Hafız Emin Usta
|
6.Soru
Osmanlı Eyalet Üslubu’nda resimlenmiş önemli eserlerden biri aşağıdakilerden hangisidir?
Siyer-i Nêbî
|
Eğri Fetihnâmesi
|
Şecââtnâme
|
Câmiü’s-siyer
|
Tâcü’t-tevârih
|
7.Soru
Bir ahşap iskelet üzerinde yan yana getirilen geometrik mahiyetteki ahşap parçalarla bunları birbirine bağlayan oluklu ahşap kirişler tutkal ya da çivi kullanılmaksızın iç içe geçirilmek suretiyle eser tamamlanır. Dolayısıyla iklim şartları ve zamanın getirdiği eskime ile bu parçalar kuruyup ufalsa da yerinden düşüp ayrılmaz.
Yukarıda tanımlanan ahşap sanatı tekniğine ne ad verilir?
Edirnekârî boyama tekniği |
Kündekârî tekniği |
Dövme tekniği |
Sazyolu tekniği |
Münhani tekniği |
Kündekârî tekniğinde bir ahşap iskelet üzerinde yan yana getirilen
geometrik mahiyetteki ahşap parçalarla bunları birbirine bağlayan oluklu
ahşap kirişler tutkal ya da çivi kullanılmaksızın iç içe geçirilmek suretiyle
eser tamamlanır. Dolayısıyla iklim şartları ve zamanın getirdiği eskime ile bu
parçalar kuruyup ufalsa da yerinden düşüp ayrılmaz. Bu tekniğe “kündekârî”
diyoruz. Doğru cevap "b" şıkkıdır.
8.Soru
Münyatür üslubunda, XVI. yüzyılın ikinci yarısında oluşan klasik tasvir üslûbunun yaratıcısı kimdir?
Matrakçı Nasuh |
Nakkaş Ali |
Ârif Fethullah Çelebi |
Nakkaş Osman |
Ali Şîr Nevâî |
Münyatür üslubunda, XVI. yüzyılın ikinci yarısında oluşan klasik tasvir üslûbunun yaratıcısı Nakkaş Osman’dır.
9.Soru
Kanûnî Sultan Süleyman'ın, Barbaros Hayreddin Paşa'yı huzuruna kabulü konulu minyatür, tasvîr üslûbunun özellikleri bakımından hangi nakkaşa atfedilir?
Nigârî |
Nakkaş Osman |
Matrakçı Nasuh |
Abdullah Buhârî |
Sinan bey |
Kanûnî Sultan Süleyman'ın, Barbaros Hayreddin Paşa'yı huzuruna kabulü konulu minyatür tasvîr üslûbunun özellikleri bakımından Nakkaş Osman'a atfedilir. Doğru cevap B'dir.
10.Soru
Anadolu topraklarına bakıldığında mimaride süsleme unsuru olarak Bizanslılar çini yerine neyi kullanmışlardır?
Mozaik |
Heykel |
Resim |
Vitray |
Rölyef |
Anadolu coğrafyasına bakıldığında Bizanslılar’ın, mimaride süsleme unsuru olarak çiniyi tercih etmeyip, mozaik kullandıkları görülmektedir. Emevîler de Bizans’tan etkilenerek mozaik kullanmayı sürdürmüşlerdir. Daha sonraki devirlerde müslümanlar mimaride, çok parçalı mozaik süslemeler yerine, çini kaplamayı tercih etmişlerdir. Doğru cevap A'dır.
11.Soru
Kitabın üst kapağında takoz adı verilen ek kenar suyu neden kullanılır?
Desen yerine hat kullanmak için |
Mekik biçimli şekiller oluşturmak için |
Yuvarlak şekiller oluşturmak için |
Desenleri kesintisiz işlemek için |
Kitap yüksekliğinde fazlalık durumunda boşlukları kapatmak için |
Kenar suyundaki desenler kesintisiz işlendiyse yekpâre su , yuvarlak veya mekik biçimli şekillerle bölündüyse parçalı su (paftalı su) adını alır. Desen yerine hat kullanıldığında buna da kitâbeli su denilir. Kenar suyunun iki tarafındaki altın cedvellere çekiçle zencerek demiri vurularak, bunun ucundaki kabartma zencerek şeklinin kap üstüne çerçeve şekliyle çıkması sağlanır. Kitap yüksekliğinde fazlalık durumunda boşlukları kapatmak için ek kenar suyu kullanılır. Doğru cevap E'dir.
12.Soru
Klasik Osmanlı minyatür üslûbu ne zaman ortaya çıkmıştır?
XIV. yüzyıl başında
|
XV. yüzyılın ortalarında
|
XVI. yüzyıl başında
|
XVI. yüzyılın ikinci yarısında
|
XVII. yüzyıl başında
|
13.Soru
Karahanlılar döneminde kaçıncı yüzyıldan itibaren tek renkli çinilerin kullanıldığı bilinmektedir?
IX. yüzyıl |
X. yüzyıl |
XI. yüzyıl |
XII. yüzyıl |
XIII. yüzyıl |
Karahanlılar döneminde, XI. yüzyıldan itibaren tek renkli çinilerin kullanıldığı bilinmekle birlikte, günümüze kadar ancak Özkent’te bulunan ve XII. yüzyıldan örnekler sınırlı sayıda ulaşabilmiştir.
14.Soru
- Düğüm
- Kakma
- Niş
Bu teknik ve elemanlar hangisinde ait oldukları sanat türüyle doğru eşleştirilmişlerdir?
Düğüm-Taş sanatı Kakma-Ahşap sanatı Niş-Halı sanatı |
Düğüm-Halı sanatı Kakma-Maden sanatı Niş-Ahşap sanatı |
Düğüm-Ahşap sanatı Kakma-Maden sanatı Niş-Taş sanatı |
Düğüm-Halı sanatı Kakma-Ahşap sanatı Niş-Taş sanatı |
Düğüm-Taş sanatı Kakma-Halı sanatı Niş-Ahşap sanatı |
Düğüm; halı dokumasında kullanılan bir teknik, Niş; Taş işlemesinde kullanılan yapı elemanı, Kakma ise ahşap işlemesinde kullanılan bir tekniktir. Doğru cevap D'dir.
15.Soru
Hz. Peygamber’in isim ve sıfatlarının, örnek ahlâkının, üstün özelliklerinin, mucizelerinin konu olarak alınıp ondan şefaat dileklerinin dile getirildiği manzumelerin, Türk mûsikisi makam ve kaideleri çerçevesinde irticâlen veya bestesi ile okunmasına ne ad verilir?
Hz. Peygamber’in isim ve sıfatlarının, örnek ahlâkının, üstün özelliklerinin, mucizelerinin konu olarak alınıp ondan şefaat dileklerinin dile getirildiği manzumelerin, Türk mûsikisi makam ve kaideleri çerçevesinde irticâlen veya bestesi ile okunmasına ne ad verilir?
İlahi |
Salâ |
Tevşîh |
Na‘t |
Mevlid |
Na’t; Hz. Peygamber’in isim ve sıfatlarının, örnek ahlâkının, üstün özelliklerinin, mucizelerinin konu olarak alınıp ondan şefaat dileklerinin dile getirildiği manzumelerin, Türk mûsikisi makam ve kaideleri çerçevesinde irticâlen veya bestesi ile okunmasıdır. Na‘tların Arapça ve Farsça bazı örneklerine rastlanırsa da genellikle Türkçe kaleme alınmışlardır. Doğru cevap D’dir.
16.Soru
I - Gazel
II - Mesnevi
III - Murabba
IV - Muhammes
Yukarıdaki nazım şekillerinden hangisi kaside güftelerinde kullanılabilir?
Yalnız I |
I ve II |
II ve III |
I, II, III ve IV |
Yalnız IV |
Kaside güftelerinde Türk edebiyatındaki kaside, gazel, mesnevî, murabba, muhammes gibi nazım şekillerinin yanı sıra diğer manzum türler de
kullanılabilir. Doğru cevap D'dir.
17.Soru
Geniş çerçevede bir kimsenin ölümünden sonra onun iyiliklerini, üstün sıfatlarını ve ölümünden duyulan acıyı dile getirmek için yazılan manzume
anlamına gelen, dar çerçevede Hz. Hüseyin ve diğer Ehl-i beyt mensuplarının Kerbelâ’da şehid edilmeleri üzerine yazılan eserlere ne ad verilir?
Kaside |
Mevlid |
Mersiye |
Sala |
Tevşih |
Mersiye: Bir kimsenin ölümünden sonra onun iyiliklerini, üstün sıfatlarını
ve ölümünden duyulan acıyı dile getirmek için yazılan manzume
anlamına gelen mersiye, dar çerçevede Hz. Hüseyin ve diğer Ehl-i beyt
mensuplarının Kerbelâ’da şehid edilmeleri üzerine yazılan eserler için
kullanılmıştır. Doğru cevap "c" şıkkıdır.
18.Soru
I - Kaolin
II - Kuvars
III - Granit
IV - Ametist
Yukarıdakilerden hangisi seramiği meydana getiren maddeler arasında gösterilebilir?
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız III |
I, II ve IV |
III ve IV |
Seramiği meydana getiren kaolin (arı kil), kuvars ve silika gibi maddelerden bileşim miktarı ve pişirme derecelerine göre toprak evânî, çini (kâşî), porselen (fağfûr) veya cam gibi alt gruplar meydana gelir.
19.Soru
Sanatın doğuşunda ve estetik değer kazanmasında öne çıkan en önemli iki etken aşağıdakilerin hangisinde birlikte verilmiştir?
Zekâ ve deha
|
Estetik zevk ve inançlar
|
Aşk ve meşk
|
İklim ve coğrafya
|
Alet ve malzeme
|
20.Soru
Selçuklu taş yapılarında insan ve hayvan figürlerine de rastlanmaktadır. Aşağıdaki yapılardan hangisi buna örnek olarak gösterilebilir?
Topkapı Sarayı Hazine Dairesi |
Beylerbeyi Hamid-i Evvel Camii |
Edirne II. Bayezid Camii |
Kayseri Döner Kümbet |
Emirgan Şerifler Yalısı |
Selçuklu taş yapılarında insan ve hayvan figürlerine de rastlanmaktadır.
Kullanılan bu tür motifler arasında sırt sırta vermiş kartal, kuş resimleri,
kadın ve erkek insan başları bulunmaktadır. Kayseri Döner Kümbet’te ise
aslan resimleri vardır. Doğru cevap "d" şıkkıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ