İslam Sanatları Tarihi Final 7. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Tek yaprak resim ve minyatürlerin belirli bir düzene göre içine yerleştirildiği, el yazması formatındaki murakka (albüm) yapımcılığı kimin döneminde önem kazanmıştır?


Osman Bey

Kanuni Sultan Süleyman

III. Mehmed

II. Osman

I. Ahmed


2.Soru

Tebrizli ustalarla birlikte Ali b. İlyâs Ali’nin Osmanlı sanatına önemli derecede yön vermiş ve ivme kazandırmışlardır. Burada rûmî üslûbu yanında hatâyî üslûbu da repertuara katılmıştır.

Yukarıda verilen bilgiler hangi Osmanlı mimari yapısının özellikleridir?


Sultan Reşat Türbesi

Yavuz Sultan Selim Camii

Eski Malatya Ulucamii

Sırçalı Medrese

Bursa Yeşilcami


3.Soru

Hangisi bir ebru çeşididir?


Battal

Tek baklava

Geçmeli

Alafranga

Sıçan dişi


4.Soru

Sulu altın ile gölge verilip koyu altınla tahrirlenen bezeme üslubu aşağıdakilerden hangisidir?


Penç

Zerefşan

Çifttahrir

Halkari

Zerenderzer


5.Soru

Hz. Peygamber’e Allah’tan rahmet ve selâm temenni eden, onu metheden, onun şefâatını dileyen, aile fertlerine ve yakınlarına dua ifadeleri içeren, belirli bestesiyle veya serbest olarak okunan güftelerin genel adı nedir?


Salâ

Tevşîh

Mevlid

Mersiye

İlahi


6.Soru

Osmanlı’da çini mozaik tekniğinin görüldüğü en geç tarihli yapı aşağıdakilerden hangisidir?


Bursa Yeşilcamii
İstanbul Haseki Hürrem Sultan Türbesi
Edirne Muradiye Camii
İstanbul Mahmud Paşa Türbesi
İstanbul Yavuz Selim Camii

7.Soru

"1220’li yıllardan sonra İslâm minyatür sanatında İlhanlılar’ın hâkim olduğu İran’da hazırlanan yazmalarda Uzakdoğu ve özellikle Çin sanatının etkileriyle yeni bir tarz ortaya çıkmıştır."

Aşağıdakilerden hangisi yukarıda açıklanan döneme ait melez üslûbun sergilendiği örneklerden birisidir?


Kitâbü’t-Tiryâk

El-Âsârü’l-bâkıye

Suverü’lkevâkibi’s- sâbite

El-Makamât

Kitâb fî Ma‘rifeti’l-hiyeli’l-hendesiyye


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi erken Osmanlı minyatür üslu^bunu temsil eden eserler arasında yer alır?


Dilsuzna^me

Babürna^me

Hünerna^me

Hümayunna^me

Ekberna^me


9.Soru

Hafif kabarık mercan kırmızısı rengin kullanıldığı çiniler ilk kez hangi yapıda görülür?


Selimiye Cami

Süleymaniye Cami

Rüstem Paşa Cami

Edirne Eski Cami

Topkapı Sarayı


10.Soru

XX. yüzyılın Türk hat sanatında yer alan "yazılı ebrular" aşağıdaki isimlerden hangisinin buluşu olarak bilinir?


Sâmi Efendi 

Aziz Efendi

Necmeddin Okyay

Abdülkadir Kadri Şeker

Bekir Efendi


11.Soru

İslam minyatürlerinin en erken tarihli örnekleri hangi yüzyıllara aittir?


9-10.

10-11.

11-12.

12-13.

13-14.


12.Soru

Sünnet düğünü şenliklerinin anlatıldığı surnâme türündeki resimli yazmalar hangi dönemde hazırlanmaya başlanmıştır?


Ahmed Dönemi

Mahmud dönemi

Kanuni Sultan Süleyman Dönemi

Murad Dönemi

Selim Dönemi


13.Soru

Büyük Selçuklu ve İlhanlı çinilerinde en çok tercih edilen renkler hangi seçenekte bir arada verilmiştir?


Firuze, Sarı, Kırmızı ve Kobalt Mavisi

Firuze, Sarı, Siyah ve Mor

Firuze, Siyah, Beyaz ve Kobalt Mavisi

Sarı, Kırmızı, Kobalt Mavisi ve Beyaz

Siyah, Beyaz, Kırmızı ve Sarı


14.Soru

 Sınırı belirlenmiş bir alan içerisinde başlayıp biten desenlere ne ad verilir?


Geometrik desenler

Ulama desenler

Helezon desenler

Sade desenler

Pano özelliği taşıyan desenler


15.Soru

I. Yapıların dış cephelerinde çini kullanılmamıştır.                                          II. Tonoz ve kubbelerde daha çok çini mozaik tekniği kullanılmıştır.            III. Yapıların alt seviyelerinde daha çok düz renkli çini levhalar kullanılmıştır.                                                                                                        Yukarıda verilenlerden hangisi veya hangileri Anadolu Selçuklu çini süslemeciliğinin özelliklerindendir?


Yalnız I

Yalnız III

I ve II

I ve III

II ve III


16.Soru

Türk bestekârları tarafından Türk mûsikisi makam ve usulleriyle bestelenmiş Arapça güfteli ilâhilere ne ad verilir?


Nefes

Durak

Şuğul

Mevlevî Âyini

Kaside


17.Soru

Aşağıdaki yapılardan hangisinde Anadolu Selçukluları döneminde yapılan çini mozaik eserlerinden örnekler bulunmaz?


 Konya Alâeddin Camii
Ankara Ahî Şerafeddin Camii
Sivas Gökmedrese Mescidi
Konya Karatay Medresesi
Beyşehir Eşrefoğlu Camii

18.Soru

Kanûnî Sultan Süleyman’ın Irak Seferi’ni konu alan Mecmûa-i Menâzil ve Süleymannâme hangi önemli nakkaşa aittir?


Ali Şîr Nevâî

Ârifî

Attâr

Matrakçı Nasuh

Şehnâmeci Ârif Fethullah Çelebi


19.Soru

XV. yüzyılda Safiyyüddin’in bu sistemi üzerinde pek çok çalışma yapılmıştır. Bu çalışmaların XIV. yüzyıldaki merkezi Azerbaycan ve çevresi, XV. yüzyıldaki merkezi ise Azerbaycan, Batı Türkistan ve Osmanlı kesimleridir. Bu döneme kadar daha çok Batı Türkistan ve Azerbaycan bölgelerinde yoğunlaşan çalışmalar, bu yüzyıldan itibaren Osmanlı ülkesine kaymaya başlamıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu dönemde Osmanlı ülkesinde yapılmış çalışmalardan biri değildir?


Ca^miu’l-elha^n

Maka¯sidü’l-elha^n

Zeynü’l-elha^n

Rabt-ı Ta‘bi^ra^t-ı Mu^siki^

Risa^le-i Fethiyye 


20.Soru

"Şehzade sancağı Amasya'da bazı sultanların da desteğiyle Hayreddin Mar'aşî etrafında Anadolu'nun önemli yedi üstadı toplanmış ve bu kişiler yetiştirilmiştir." Bu bilgi göz önüne alındığında aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


Amasya'da yaşayan insanların hat sanatında diğer bölgelere göre daha yetenekli olduğu

Osmanlı hat ekolü temellerinin Amasya'da atılmış olabileceği

Amasya'nın şehzade sancağı olmasında hat ekolünün önemli bir rolü olduğu

Sultanların Amasya'yı diğer kentlere göre daha çok önemsediği

Hat ekolü sanatçılarının Amasya'da daha güzel işler ortaya koyduğu