İslam Tarihi ve Medeniyeti 1 Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
II. Hakem döneminde, Fatımi yanlısı hangi kabileyle mücadele için Kuzey Afrika’ya ordu yollanmıştır?
Gannun |
Idrisiler |
Fatımiler |
Franklar |
Vizigotlar |
II. Hakem döneminde, Kuzey Afrika’da Fatımi yanlısı Idrisiler, Hasan b. Gannun idaresinde Endülüs’e karşı faaliyet gösteriyorlardı. Art arda yapılan iki seferle Gannun yenilgiye uğratıldı.
2.Soru
Amr b. Âs Mısır'ı kaç yılında ele geçirdi?
655 |
656 |
657 |
658 |
659 |
Hz. Ali’nin 658’de Kays b. Sa’d’in Mısır valili¤inden alarak yerine Muhammed b. Ebû Bekir’i atamasından sonra burada işler karıştı. Mısır’daki Hz. Osman taraftarları onun kanını dava iddiasıyla yönetime karşı savaş ilan ettiler. Mevcut durumu fırsat bilen Amr b. Âs, Mısır üzerine yürüyerek burayı ele geçirdi (658). Muâviye, Mısır’ın ardından Hz. Ali’nin hâkimiyetindeki Irak, el-Cezîre, Hicaz ve Yemen bölgelerine birlikler sevk etti. Bu saldırılarda istediği sonucu alamasa da, Hz. Ali’yi bunaltmayı başardı.
3.Soru
Endülüs’te hilafet döneminden sonra müslüman varlığı hangi tarihe kadar devam etmiştir?
1492 |
1493 |
1494 |
1495 |
1496 |
Endülüs’te müslüman varlığı 1492 tarihine kadar devam etmiştir.
4.Soru
Süleyman b. Abdülmelik ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
675-680 yılları arasında Mekke’de doğmuştur. |
Babasından aldığı bürokratik mirası korumamıştır. |
Çocukluğunun ilk yıllarını sarayda geçirmiştir. |
Döneminde din bilginlerinin hilafet üzerindeki etkinlikleri azalmıştır. |
Ülkenin imarına önem vermemiştir. |
Süleyman b. Abdülmelik, işbaşına gelir gelmez çoğu Haccac’ın ekibinden olan vali ve komutanları görevlerinden alarak yerlerine yenilerini atamış, bunlardan kendisinin tahta varis olmasını engelleme teşebbüsüne katılarak ağabeyi Velid’i destekleyenleri cezalandırmıştır. Kurbanların başında Muhammed b. Kasım es-Sekafi, Kuteybe b. Müslim ve Musa b. Nusayr gibi bir önceki dönemin başarılı kumandan ve valileri geliyordu.
5.Soru
Endülüs Emevi Devleti’nden sonra ortaya çıkan 20 civarında küçük devletin Endülüs’ün çeşitli bölgelerinde 1091’e kadar varlıklarını sürdürmeye çalıştıkları döneme ne denir?
Mülükü’t-tavaif |
Murabıtlar Dönemi |
Muvahhidler Dönemi |
Nasriler Dönemi |
Endülüs Müslümanları |
Yıllar itibariyle baktığımızda, Murabıtlar Dönemi, 1091-1147; Muvahhidler Dönemi, 1147-1229; Nasriler Dönemi, 1232-1492; Endülüs Müslümanları, 1492-1614 yılarına tekabül etmektedir. Mülükü’t tavaif dönemi ise 1031- 1091 yılarına tekabül eder.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi halk arasında Yezid en-Nakıs’ adıyla anılan Emevi halifesidir?
Süleyman b. Abdülmelik |
Ömer b. Abdülaziz |
Yezid b. Abdülmelik |
Yezid b. Velid |
İbrahim b. Velid |
Aile içi mücadele sonunda iktidarı ele geçiren Yezid b. Velid, biat törenindeki konuşmasında Ömer b. Abdülaziz’i örnek aldığını, yönetim tarzını ve politikasını buna göre belirleyeceğini ilan etmiştir. Beş aydan biraz fazla iktidarda kalan Yezid, II. Velid’in bozduğu bütçe dengelerini sağlayabilmek adına maaşlarda kesintiye gittiği için halk arasında eksilten, azaltan anlamında ‘Yezid en-Nakıs’ adıyla anılıyordu.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Emevi Devletini en geniş sınırlara ulaştıran komutanlardan biri değildir?
Mesleme b. Abdülmelik |
Kuteybe b. Müslim |
Abdülaziz |
Muhammed b. Kasım es-Sekafî |
Tarık b. Ziyâd |
Başta Velid’in kardeşi Mesleme b. Abdülmelik olmak üzere Kuteybe b. Müslim, Muhammed b. Kasım es-Sekafî, Musa b. Nusayr ve Tarık b. Ziyâd gibi İslâm tarihinin ünlü komutanları Emevî Devleti’ni en geniş sınırlara ulaştırdılar.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Osman’ın hilafetinin ikinci döneminde kendisine yönelik yapılan şikayet ve eleştiri konularından biri değildir?
Önemli devlet görevlerine sadece akrabalarını tayin etmesi ve bazı akrabalarına büyük miktarlarda bağışlarda bulunması |
Kendisini eleştiren Ebû Zer el-Gifârî ve Ammâr b. Yâsir gibi ileri gelen sahabeleri çeşitli şekillerde cezalandırması |
Hz. Peygamber tarafından Tâif’e sürgüne gönderilen amcası Hakem b. Ebü’lÂs’ın Medine’ye dönmesine izin verip onun oğlu Mervan’ı devlet kâtibi olarak görevlendirmesi |
Valilerinin hatalı icraatlarına göz yumarak cezalandırmaktan kaçınması |
Kur’an-ı Kerim’i istinsah ettirdikten sonra, önceki nüshalar ile bazı sahabenin ellerinde bulunan şahsî nüshalara dokunmaması |
Hz. Osman’ın şikâyet konusu uygulamaları şöyle sıralanabilir:
- Valilikler başta olmak üzere önemli devlet görevlerine sadece akrabalarını tayin etmesi, onlara ve diğer akrabalarına büyük miktarlarda bağışlarda bulunması.
- Kendisini eleştiren Ebû Zer el-Gifârî ve Ammâr b. Yâsir gibi ileri gelen sahabeleri çeşitli şekillerde cezalandırması ve onlardan bazılarının maaşlarını kesmesi veya azaltması.
- Kendisinden önceki halifelerin aksine, Kureyş ileri gelenlerinin Medine’den ayrılıp fethedilen bölgelerdeki şehirlere yerleşmelerine ve oralarda çok miktarda mal mülk edinmelerine göz yumması ve bazı sahabelere fethedilen şehirlerde ikta araziler tahsis etmesi.
- Hz. Peygamber tarafından Tâif’e sürgüne göderilen amcası Hakem b. Ebü’l Âs’ın Medine’ye dönmesine izin verip onun oğlu Mervan’ı devlet kâtibi olarak görevlendirmesi.
- Valilerinin hatalı icraatlarına göz yumarak cezalandırmaktan kaçınması.
- Medine civarındaki bazı arazileri beytülmal develeri için koruluk haline getirmesi.
- Kur’an-ı Kerim’i istinsah ettirdikten sonra, önceki nüsha ve bazı sahâbilerin ellerinde bulunan şahsî nüshaların tamamını imha ettirmesi.
- Mescid-i Nebevî’yi genişletirken önceden kullanılmayan bazı yapı malzemeleri kullandırması.
- Hz. Peygamber’den intikal eden hilâfet mührünü Erîs Kuyusu’na düşürmesi. Doğru cevap E’dir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangileri Güney Arabistan’da kurulan devletlerdir?
Maîn- Nabatî- Tedmür
|
Tedmür- Sebe- Maîn
|
Maîn- Sebe- Himyeri
|
Himyeri- Gassânî- Tedmür
|
Lahmi- Hîre- Kinde
|
10.Soru
Reconquista terimi hangi anlama gelmektedir?
Endülüs kültürel mirasının İspanyollar tarafından yok edilmesi |
Endülüs Devletinin yeniden diriltilmesi projesi |
Endülüs’ü Müslümanlardan geri alma fikri |
Avrupa'daki Osmanlı varlığını yok etme projesi |
Osmanlıların Batı Avrupayı fethi düşüncesi |
Endülüsteki Müslümanların ellerindeki toprakları geri almak için fırsat kollayan kuzeydeki Kastilya, Aragon, Leon ve Navar Krallıkları ile Katalonya Kontluğu’nun Endülüs’ü Müslümanlardan geri alma fikrine Reconquista denir. Doğru cevap C'dir.
11.Soru
Hişam b. Abdülmelik ne zaman tahta çıkmıştır?
719 |
720 |
722 |
723 |
724 |
Hişam b. Abdülmelik hem fetihlerin hem iç karışıklıkların çok yoğunlaştığı bir dönemde Şubat 724 tahta çıktı.
12.Soru
Reconquista hareketini hangi bölgeler başlatmıştır?
Asturias ve Galicia |
Kortuba |
Toledo |
Tours |
Bordeaux |
Valiler dönemi Endülüs’te yerleşme ve kökleşmenin gerçekleştiği bir zaman dilimiydi, fakat Müslümanlar arasındaki mücadele ve anlaşmazlıklar Hristiyanlara toplanma ve güçlenme imkanı sağladı İspanya’nın kuzey tarafında bulunan Asturias ve Galicia bölgesindeki Hristiyanlar güçlerini birleştirerek Reconqusita hareketinin öncüsü sayılan I. Alfonso yönetiminde Asturias krallığını kurarak Müslümanlara yönelik akınlara başladılar.
13.Soru
Emevi Devleti I.Velid döneminde yapılan fetihler hangi bölgede yoğunlaşmamıştır?
Hazar ülkesi |
Orta Asya |
Hindistan |
Doğu Afrika |
İspanya |
Bu dönemde fetihler Hazar ülkesi, Orta Asya ve Hindistan, Kuzey Afrika ve İspanya ile Anadolu üzerinde yoğunlaştı.
14.Soru
683'te Yezid'in Müslim b. Ukbe el-Mürrî kumandasında bir ordu görevlendirerek Medineliler’i yenilgiye uğrattığı savaş aşağıdakilerden hangisidir?
Deyrülcâselik Savaşı |
Deyrülcemâcim Savaşı |
Harre Savaşı |
Mercirâhit Savaşı |
Nihâvend Savaşı |
Harre Savaşı(683)
Medineliler ile başında tecrübeli komutan Müslim b. Ukbe’nin bulunduğu
Emevîlerin düzenli ordusu arasındaki savaş 26 Ağustos 683'te Medineliler’in yenilgisiyle sonuçlandı. Abdullah b. Hanzale ve çok sayıda meşhur şahsiyet öldürüldü. Yezid’in emri doğrultusunda Emevî ordusu Medine’yi üç gün boyunca yağmaladı.
15.Soru
Endülüs’te Müslümanların hakimiyetindeki son devlet olan ve 1232-1492 yıllarında hüküm süren devlet hangisidir?
Nasriler |
Abbadiler |
Eftasiler |
Zünnüniler |
Hudiler |
Yıllar itibariyle baktığımızda Hudiler, 1039-1146; Nasriler, 1232-1492; Abbadier, 1023-1091; Eftasiler, 1022-1095 yıllarına tekabül eder. Zünnuniler ise 1037- 1146 yıllarına tekabül eder.
16.Soru
Arapça’nın divanda kullanılması için ilk teşebbüs aşağıdakilerden hangisi zamanında yapılmıştır?
Abdullah b. Zübeyr |
Haccâc b. Yûsuf |
İbnü’l-Eş’as |
Ubeydullah b. Abdurrahman |
Muhtâr b. Ebû Ubeyd es-Sekafî |
Arapça’nın divanda kullanılması için ilk teşebbüs Haccâc tarafından yapılmıştır. Haccâc’ın İranlı kâtibi Zâdenferrûh b. Pîrî’nin yardımcısı Sâlih b. Abdurrahman hesapların Arapça tutulmasını teklif etti ve bu işi üzerine aldı. Kısa bir süre sonra da Abdülmelik Dımaşk’ta da Arapça’nın kullanılmasını emretti.
17.Soru
Arapçayı açık ve düzgün konuşamayan, başa geçtikten sonra Arapça gramer hocası tutan Emevi halifesi kimdir?
I. Yezid |
I. Velid |
II.Muaviye |
Süleyman b. Abdülmelik |
Ömer b. Abdülaziz |
Emevi halifelerinin altıncısı olan Velid’in babası Abdülmelik b. Mervan, Velid’in yanından ayrılmasını istememiş, Arapça dil kurallarını ve gramer inceliklerini öğrenmesi, eğitim ve öğretimini sarayda alması için çaba göstermiştir. Açık ve düzgün konuşamayan Velid halife olunca Arapça gramer hocası tutarak bu eksikliğini gidermeye çalışmıştır.
18.Soru
Emevilerin ilk dönemlerinden itibaren Arap olmayan Müslümanları ifade etmek için kullanılan terim hangisidir?
Mevali |
Dihkan |
Cenahiyye |
Ceracime (Merdeiler) |
Hariciler |
Mevali; ilk İslam fetihlerinin ardından kendi istekleriyle Müslüman olan, çoğunluğunu doğuda İranlılar ve Türklerin, Kuzey Afrika ve Endülüs’te Berberilerin, Mısır’da Kıbtilerin oluşturduğu Arap olmayan Müslümanları ifade etmek için kullanılan terimdir. Emevi halifesi Ömer b. Abdülaziz, İslam’ı kabul ettiği halde ikinci sınıf vatandaş muamelesi gören mevaliyi Arap asıllı Müslümanlarla eşit kabul etmiştir.
19.Soru
1. Velid’in babasının adı nedir?
Talib |
Süfyan |
Celil |
Leheb |
Abdülmelik b. Mervan |
Hz. Muaviye’ nin babasının adı Abdülmelik b. Mervan’dır.
20.Soru
Endülüs’ün ilk emîri kimdir?
I. Abdurrahman |
Hişam |
Tarık b. Ziyad |
Abdurrahman b. Muaviye |
Ebû’l-Hattâr |
Endülüs, 756 yılında I. Abdurrahman’ın Endülüs Emevî devletini kurmasıyla siyasi bir teşekkül oldu ve 929 yılına kadar ‘emîr’ adı verilen idareciler tarafından yönetildi. Endülüs’ün ilk emîri Abdurrahman b. Muaviye Emevî Halifesi Hişam’ın torunuydu ve küçük yaşta babasını kaybettiği için dedesi tarafından yetiştirilmişti.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ