İslam Tarihi ve Medeniyeti 1 Final 26. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Musa b. Nusayr, Emevi Halifesi Velid b. Abdulmelik’e mektup yazarak, hangi ülkeyi fethetmek için izin istedi?
Irak |
İspanya |
Afrika |
Tunus |
Fas ve Moritanya |
b. Nusayr, Kuzey Afrika’nın ardından sıranın İspanya’ya geldiğini düşünmeye başlamıştı. Buranın Müslümanlar için en elverişli yer olduğunu düşünmekteydi.
2.Soru
Kuteybe son seferini aşağıdakilerden hangi şehre yapmıştır?
Kaşgar |
Şiraz |
Semerkand |
Buhara |
Fergana |
Kuteybe’nin son seferi Çin sınırlarına en yakın şehir olan Kâşgar’dı (715).
3.Soru
Mervan b. Hakem'den sonra Emevi tahtına kim çıktı?
Abdülmelik |
Ezarika |
Zübeyr |
Ziyad |
Hüseyin |
Mervan b. Hakem'den sonra Emevi tahtına Abdülmelik çıktı.
4.Soru
Yezid ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Yezid döneminde fetihler tüm hızıyla devam etmiştir. |
Yezid idari alanda babasından çok farklı politikalar izlemiştir. |
İslam tarihindeki bir çok acı olay onun iktidarında gerçekleşmiştir. |
Devlet işleriyle bizzat kendisi ilgilenmiştir. |
Valilerin yetkilerini oldukça sınırlamıştır. |
Yezid döneminde iç savaşlar sebebiyle fetihler nerdeyse durmuştur. Sadece kuzey Afrika’da Muaviye tarafından azledildikten sonra göreve iade olunacağına dair teminat verilen ve Yezid’in emriyle tekrar bölgeye gönderilen Ukbe b. Nâfi’, Bizans ve Berberî kuvvetlerinden bazılarını mağlup etmiştir. Ancak bu galibiyet kalıcı olmamış, Ukbe’nin Berberî reisi Küseyle’nin toparlamaya muvaffak olduğu Bizans kuvvetlerine yenilip şehit düşmesiyle fethedilen yerler tekrar İslâm hâkimiyetinden çıkmıştır. Yezid döneminde Bizans üzerine Muaviye’nin iktidarı boyunca senede iki defa düzenlenen yaz ve kış seferlerine ara verildiği gibi fetihten sonra Kıbrıs ve Rodos adalarında iskân edilen Müslümanlar geri çekilmiştir. Yezid idari alanda fazla bir değişlik yapmamış, babası Muaviye’nin politikalarını devam ettirmiştir. Özellikle babası döneminde idarede yer alan ve başarılı bulunan kişileri görevde tutmuş, o da Muaviye gibi valilerine çok geniş yetkiler vermiştir. Ziraatla ilgilenip bilhassa fiam civarında kanallar açtırarak bölgede tarıma dayalı üretimin artırılmasına katkı sağlamıştır. Yezid 11 Kasım 683’te Dımaşk yakınlarındaki Huvvârîn’de ölmüş ve Bâbussağîr mezarlığına defnedilmiştir. Devlet işlerini çoğunlukla valilerine havale eden Yezid, eğlence ve sefahate düşkün olup zamanın büyük bir kısmını şair ve musikişinaslarla geçirmiştir. İçki içen ilk halife olarak bilinir. Döneminde gerçekleşen ve etkileri günümüze kadar gelen olaylar sebebiyle Müslümanların zihninde çok olumsuz bir yer edinmiştir. İslâm tarihinde hilafetin saltanata dönüşmesi onunla başlamış, Hz Hüseyin ve yakınlarının Kerbela’da feci şekilde katledilmesi, Medinelilerin isyanının çok kanlı bir şekilde bastırılıp şehrin yağmalanması, kutsal Mekke ve Kâbe’nin muhasara altına alınıp yakılıp yıkılması onun iktidarında gerçekleşmiştir.
Doğru cevap C'dir.
5.Soru
Yezid’in ölüm yılı aşağıdakilerden hangisidir?
680 |
681 |
682 |
683 |
684 |
Yezid 10 Kasım 683 yılında vefat etmiştir.
6.Soru
Endülüs Emevî devleti kaç yılında kurulmuştur?
612 |
683 |
717 |
756 |
789 |
756
7.Soru
Hz. Osman, Hz. Hafsa’nın evinde muhafaza edilen Ebû Bekir mushafını çoğaltarak Kur’an-ı Kerim’i istinsah ve çoğaltmak görevini hangi yıllar aralığında yaptırmıştır?
643-646 |
646-651 |
651-653 |
652-655 |
650-655 |
Fethedilen bölgelerdeki Müslümanlar, Kur’an-ı Kerim’i kendi bölgelerinde meşhur olan sahabenin mushaf ve kıraatıyla öğrenip okuyorlardı. Onların okuyuşlarındaki farklılıklar, bu farklılığın sebebini bilmeyen askerler arasında tartışmalara yol açtı. Azerbaycan ve Ermenistan cephesinde birlikte savaşan Suriyeli ve Iraklı askerler, farklı okuyuş sebebiyle birbirlerini ağır bir şekilde itham ettiler. Bundan endişeye kapılan Huzeyfe b. Yemân, Hz. Osman’ın yanına Medine’ye gelerek konuya acil bir çözüm bulunmasını teklif etti. Hz. Osman, bu ihtilafları sona erdirmek için, Hz. Hafsa’nın evinde muhafaza edilen Ebû Bekir mushafını çoğaltarak büyük merkezlere göndermeye karar verdi. Zeyd b. Sâbit’in başkanlığında, dört kişilik heyeti Kur’an-ı Kerim’i istinsah ve çoğaltmakla görevlendirdi. Kıraat farklılıkları yüzünden yaşanan tartışmalara son vermek için, bir kelimenin yazılış şeklinde ihtilâfa düştüklerinde Kureyş lehçesini esas almalarını emretti. 646-651 yılları arasında gerçekleştirilen bu çalışma sonunda yazılan yedi Kur’an nüshasından biri Medine’de bırakıldı. Diğerleri, bu nüshaları okutmakla görevlendirilen birer okuyucu ile birlikte Mekke, Kûfe, Basra, fiam, Yemen ve Bahreyn’e gönderildi. Bundan sonra Kur’an öğretimi bu nüshalara göre yapıldı.
8.Soru
Hz. Ebû Bekir’in Medine’deki ilk faaliyeti aşağıdakilerden hangisidir?
Üsâme b. Zeyd’in kumandasındaki orduyu sefere yollamak. |
Yalancı peygamberlerle savaşmak. |
Mescid-i Nebevî’nin arsasını satın almak. |
Umretü’l-kazâ’da yer almak. |
İsyanları bastırmak için Halid b. Velid’i ordunun başına getirmek. |
A = Halife seçildikten sonra yaptığı ilk iş, C = Medine’ye geldikten sonra yaptığı ilk iş!
B ve E = Ridde olayları
9.Soru
İspanya 589 yılında yapılan hangi konsilde, mensubu oldukları Arius mezhebini bırakıp Katolikliği seçmişlerdir?
III. Toledo Konsili |
II. Agila Konsili |
IV. Germen Konsili |
III. Vizigot Konsili |
V. Witiza Konsili |
Leovigild’in oğlu Recaredo zamanında (586-601) 589 yılında yapılan III. Toledo Konsili’nde mensubu oldukları Arius mezhebini bırakıp Katolikliği seçmişlerdir.
10.Soru
Süleyman b. Abdülmelik' valiliği döneminde hangi şehri kurmuş ve yönetim merkezi yapmıştır?
Cündifilistin |
Kudüs |
Remle |
Horasan |
Cürcân |
Süleyman 704’te babası Abdülmelik tarafından ağabeyi Velid’in ardından ikinci veliaht olarak atandı. Daha sonra üstlendiği Cündifilistin valiliği esnasında Kudüs’e yaklaşık 45 km. uzaklıkta yönetim merkezi yaptığı Remle şehrini kurdu. Doğru yanıt C seçeneğidir.
11.Soru
Hangisi Mülükü-t tavaif döneminin güçlü emirliklerinden değildir?
Cehveriler |
Hudiler |
Zünnuniler |
Eftasiler |
Murabıtlar |
Murabıtlar XI. Yüzyılda (1091-1147)Kuzey Afrika’da ortaya çıkmış ve kısa sürede güçlü bir devlet tesis etmişlerdir. Mülükü-t tavaif dönemi ise 1091 yılında sona ermiştir.
12.Soru
Muâviye’nin ölümünden sonra Şam’da halifelik makamına geçen Yezid’i bekleyen en önemli problem hangisiydi?
Saray Teşkilatının yeniden düzenlenmesi |
Stratejik öneme sahip cephelere yeni komutanların atanması |
Yeni fetih planlarının yapılması |
Kıbrıs ve Rodos adasında iskân eden Müslümanların durumu |
Muhaliflerin biatlerinin alınması meselesi |
Muâviye’nin Nisan 680’de ölümü üzerine Şam’da halifelik makamına geçen Yezid’i bekleyen en önemli problem, muhaliflerin biatlerinin alınması meselesiydi. Yezid babasının vefatının duyulmasından önce muhaliflerin biatlerini alması için Medine valisine talimat verdiyse de Abdullah b. Zübeyr ve ardından Hz. Hüseyin bir bahane ile biat etmeden Medine’den Mekke’ye geçerek Yezid ve Emevîler aleyhindeki faaliyetlerini sürdürmüşlerdir.
13.Soru
II. Muaviye ne zaman tahta çıkmıştır?
682 |
683 |
684 |
685 |
686 |
Yezid sağlığında oğlu Muaviye’yi veliaht tayin etmişti. Yezid 11 KAsım 683 te ölünce yerine oğlu II. Muaviye tahta çıktı.
14.Soru
Aşağıdaki merkezlerden hangisi Musa b. Nusayr zamanında fethedilen yerlerden biri değildir?
Tanca |
Sardinya |
Minorka |
Septe |
Mayurka |
Septe ve birkaç yer hariç Kuzey Afrika’nın tamamını hâkimiyeti altına alan Musa b. Nusayr, ayrıca Tunus’ta yaptırdığı tersane ile donanmanın güçlenmesini sağladı ve bu sayede Sardinya, Mayurka ve Minorka adalarını fethetti. Musa Berberîlerin merkezi olan ve Afrika ile Avrupa arasında geçiş konumunda bulunan Tanca’yı ele geçirmek için komutanı ve azatlı kölesi Berberî asıllı Tarık b. Ziyad’ı gönderdi ve şehir 708 yılında Müslümanların eline geçti.
Bu bilgiler dahilinde doğru cevap D şıkkıdır?
15.Soru
Orta Asya’da İslâm hakimiyetini kuran Velid zamanının ünlü komutanı aşağıdakilerden hangisidir?
Muaviye |
Haccac |
Kuteybe |
Tarik b. Ziyad |
Mervan |
Doğru yanıt C'dir.
16.Soru
Hz. Ömer'den sonra gerçekleşen halifelik seçiminde kim hakem tayin edilmiştir?
Talha b. Ubeydullah |
Abdurrahman b. Avf |
Hz. Ali |
Abdullah b. Âmir |
Amr b. Âs |
Hz. Ömer’in, halife seçmek üzere görevlendirdiği heyet, üyelerden Talha b. Ubeydullah şehir dışında olduğundan, toplantıya beş kişi olarak başladı. Bazı tartışmalar üzerine, Abdurrahman b. Avf, üyelerden birinin halife adaylığından feragat ederek, en çok istenen üyeyi halife seçmek üzere hakemlik yapmasını teklif etti. Diğer üyelerin teklifini kabul etmemeleri üzerine, razı oldukları takdirde, hakemlik görevini üstlenebileceğini söyledi. Hz. Ali, onun hakemliğini, tercih hususunda akrabalık gözetmeyeceğine ve sadece Müslümanların hayrı için çalışacağına dair söz vermesi şartıyla kabul edebileceğini söylerken, diğerleri şartsız hakemliğini kabul edeceklerini açıkladılar. Hz. Ali’nin şartını kabul ettiğini bildiren Abdurrahman b. Avf, seçeceği halifeye itaat edeceklerine dair üyelerden söz alıp çalışmalarına başladı
17.Soru
Hz. Hasanın Muaviyeye biat etmesi aşağıdakilerden hangisine neden olmuş olabilir?
İslamda iki karşıt düşüncedeki topluluklar artık tek çatı altında birbirine sımsıkı kenetlenmiştir. |
Muhalif düşünceler Muaviye saltanatında da hüküm sürmeye devam etmiştir. |
Muaviye Hz. Hasan'ın kabilesini yok etmiştir. |
İki farklı islam devleti kurulmuştur. |
Muaviye islam dünyasını tamamiyle hakimiyeti altına alamadı. |
Muaviye islam dünyasını tamamiyle hakimiyeti altına alsa da muhalif düşünceler varlığını sürdürmüştür. Doğru seçenek B'dir.
18.Soru
Hz. Ali’nin halife olduktan sonra karşılaştığı ilk problem nedir?
Ekonomik kriz |
Orduda disiplinsizlik |
Ağır vergi yükleri |
Hz. Osman’ın katilleri meselesi |
İç savaşlar |
Hz. Ali’nin karşılaştığı ilk problem Hz. Osman’ın katilleri meselesiydi.
19.Soru
İlk islâmî sikkenin bastırılması aşağıdakilerden hangisi zamanında gerçekleştirilmiştir?
Abdülazîz b.Mervan |
Abdülmelik b. Mervân |
Mervan b. Hakem |
II. Muâviye |
II. Yezid |
Halife Abdülmelik zamanında teşebbüs edilen ve başarıya ulaştırılan önemli işlerden biri, ilk İslâmî sikkenin bastırılmasıdır.
20.Soru
Sahabeler arasında en güzel konuşan iki hatip kimdir?
Hz. Ömer ve Hz. Ali |
Hz. Osman ve Hz. Ömer |
Hz. Ebu Bekir ve Hz. Ömer |
Hz. Ömer ve Hz. Hamza |
Hz. Ali ve Hz. Ebu Bekir |
Hz. Ebû Bekir ile Hz. Ali sahabeler arasında en güzel konuşan iki hatip olarak tanınır. Onların çok tesirli konuşmaları fesahat ve belagat bakımından olduğu kadar muhtevalarının güzelliğiyle de ünlüdür.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ