Kelam'A Giriş Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Büyük günah işleyenin durumu hakkında aşağıdaki görüşlerden hangisi yanlış olarak verilmiştir?
Hariciler: Büyük günah işleyen kafir olmuştur |
Mutezile: iman ve küfür arasındadır |
Mürcie: durumları ahirete ertelenmiştir |
Ehl-i sünnet: günah ne kadar büyük olsa da dinden çıkma olmaz |
Maturidiyye: büyük günah işleyenler arafta kalacaklardır |
büyük günah mevzusunda Maturidiyye ehl-i sünnet çatısı altında olduğundan e şıkkında verilen görüş Maturidi kelamının büyük günah noktasındaki görüşünü yansıtmamaktadır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslâm bilgini Gazzâlî’nin öncelikli ilim tasnifini göstermektedir?
Ahlakî ve fıkhî |
Ahlakî ve aklî |
Aklî ve amelî |
Aklî ve dinî |
Dinî ve amelî |
Büyük İslâm bilgini Gazzâlî (ö. 505/1111) ilim tasnifi yaparken onları önce aklî ve dinî olmak üzere ikiye ayırır. Sonra bunların her birinin küllî ve cüzî kısımlara ayrıldığını söyler.
3.Soru
Mu‘tezile’nin beş temel ilkesinden biri olan ve iki yer arasında bir konum biçiminde tanımı yapılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Tevhîd |
Adâlet |
Va‘d ve va‘îd |
El-Menzile beyne’l-menzileteyn |
Emr bi’l-ma’ruf nehy ani’l-münker |
İki yer arasında bir konum anlamına gelen El-Menzile beyne’l-menzileteyn kavramına, büyük günah işleyenin durumunun ne olacağı sorusuna Hasan-ı Basrî’den önce cevap veren Vâsıl b. Ata’nın bu çıkışıyla Mu‘tezilî oluşumu başlamıştır. Mu‘tezile’ye göre büyük günah işleyen kimse ne mü’mindir ne kâfirdir. Bilakis iman ile küfür arasında bir mertebededir. Bu mertebe, Mu‘tezile’ye göre fâsıklıktır.
4.Soru
Allah’ın varlığı, birliği, sıfatları ve fiilleri, yani yaratıp var etmesi ve tüm varlık âlemiyle ilişkisinin konu edildiği kelam konusu hangisidir?
Semiyyat |
Makasıd |
Mesail |
İlahiyat |
Nübüvvat |
İlâhiyât başlığı altında, Allah’ın varlığı, birliği, sıfatları ve fiilleri, yani yaratıp var etmesi ve tüm varlık âlemiyle ilişkisi konu edinilir.
5.Soru
bir grup a^yet vardır ki Onların farklı anlamlara gelmeleri nedeniyle kesin anlamların verilmesi zordur. Bu a^yetlere ............ a^yetler denir. Bu a^yetlerin, metin içerisinde hakikat, meca^z, teşbih, temsil gibi kullanımlarının olması onların anlaşılmasını güçleştirmektedir.
boşluğa gelmesi gereken kelime aşağıdakilerden hangisidir?
bir grup a^yet vardır ki Onların farklı anlamlara gelmeleri nedeniyle kesin anlamların verilmesi zordur. Bu a^yetlere ............ a^yetler denir. Bu a^yetlerin, metin içerisinde hakikat, meca^z, teşbih, temsil gibi kullanımlarının olması onların anlaşılmasını güçleştirmektedir.
boşluğa gelmesi gereken kelime aşağıdakilerden hangisidir?
Muhkem |
Müşkil |
Mübhem |
Müteşabih |
Mütevatir |
bir grup a^yet vardır ki Onların farklı anlamlara gelmeleri nedeniyle kesin anlamların verilmesi zordur. Bu a^yetlere MÜTEŞABİH a^yetler denir. Bu a^yetlerin, metin içerisinde hakikat, meca^z, teşbih, temsil gibi kullanımlarının olması onların anlaşılmasını güçleştirmektedir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kela^m ilminin ana konularından biri değildir?
Nübüvvet
|
Muamela^t
|
A^hiret
|
Ulu^hiyet
|
Risa^let
|
7.Soru
Kaderin olmadığı fikrini savunan kelami şahsiyet kimdir?
Cehm b. Safvân |
Ma’bed el-Cühenî |
Vâsıl b. Ata |
Ca‘d b. Dirhem |
Amr b. Ubeyd |
Kaderin olmadığı, ezelde kulların fiillerinin belirlenmediği fikrini toplumda yüksek sesle ilk ortaya atan Ma’bed el-Cühenî’dir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mu’tezile mezhebinin özelliklerindendir?
Bağdat ve Şam gibi çok kültürlü bir ortamda ortaya çıkmıştır. |
Mu’ tezile mezhebine göre irade özgürlüğüne önem verilmez. |
Mu‘tezile, akla önem vermez. |
Mu‘tezilî alimler, daha çok yunan felsefesinin tesirinde kalmışlardır. |
Mu’ teziler ibadetten çok akli düşüncelere önem vermişlerdir. |
Mu‘tezile, Bağdat ve Basra gibi eski medeniyet mensuplarının bulunduğu çok kültürlü bir ortamda zuhur etmiştir. Mu‘tezile, hürriyetçidir; serbest düşünceye ve insanın irade özgürlüğüne büyük önem vermektedir. Mu‘tezile, akılcıdır; akla büyük değer verir. Mu‘tezilî alimler, daha çok yunan felsefesinin tesirinde kalmışlardır. Özelikle ilk Mu‘tezilî alimler, ibadetlerine düşkün ve zahid insanlardır.
9.Soru
Ehl-i sünnet ne anlama gelmektedir?
Peygamberin yolunu takip edenler |
Peygamberin davranışlarını takip edenler |
Peygamberin yolunu ve davranışlarını takip edenler |
Peygamberin yolunu, dini anlama ve uygulama biçimini takip edenler |
Peygamberin dini anlama biçimini takip edenler |
Peygamberin yolunu ve onun dini anlama ve uygulama biçimini takip edenler anlamına gelmektedir.
10.Soru
Kelam mezhepleri içerisinde akla en çok yer veren ekol aşağıdakilerden hangisidir?
Kerramiye |
Mu’ tezile |
Şia |
Hariciyye |
Maturdilik |
Kelâm mezhepleri içersisinde akla en çok yer veren ekol, Mu‘tezile’dir. Onlar, akla önem verdiğinden dolayı mukallidin yani inandığı şeyin delillerini bilmeyen birinin imanını geçerli saymaz.
11.Soru
Ma’bed’ bazı âlimler hadîs rivayetinde güvenilir kişilerden kabul etmişlerdir. Aşağıdakilerden hangisi bu âlimlerden biri değildir?
Yahya b. Maîn |
Ebû Hatim |
Dârekutnî |
İbn Hacer |
Ebu Zer |
Ma’bed, hangi konumda olursa olsun insanların kendi yapıp-ettiklerinden sorumlu olduğunu söylüyordu. Onun kader yorumu ve inandığı düşünceleri açıkça söyleme tavrı, Mu‘tezile üzerinde ciddi tesirleri olmuştur. Bundan dolayı bazı Mu‘tezilî âlimler onu Mu‘tezile’nin Medine grubu içinde saymışlardır. Yahya b. Maîn, Ebû Hatim, Dârekutnî, İbn Hacer gibi âlimler ise onu hadîs rivayetinde güvenilir kişilerden kabul etmişlerdir.
12.Soru
I. FıkıhII. HadisIII. KelamIV. TefsirYukarıdakilerden hangileri Gazzâlî’nin ilim tasnifine göre fer'i ilimler arasındadır?
I, II, III, IV
|
I, II
|
I, IV
|
I, II, IV
|
III
|
13.Soru
Büyük İslâm bilgini Gazzâlî (ö. 505/1111)’ye göre dinî ilimlerin içinde küllî olan ilim aşağıdakilerden hangisidir?
Fıkıh |
Tefsir |
Kelam |
Hadis |
Kur’an |
Büyük İslâm bilgini Gazzâlî (ö. 505/1111) ilim tasnifi yaparken onları önce aklî ve dinî olmak üzere ikiye ayırır. Sonra bunların her birinin küllî ve cüzî kısımlara ayrıldığını söyler. Ona göre dinî ilimlerin içinde küllî olan kelâm ilmidir. Fıkıh, tefsir, hadîs gibi diğer ilimler ise cüzî ilimlerdir. Çünkü müfessir, sadece Kur’an’ın manasına bakar.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ilmi ekollere göre büyük günah işleyen bir müminin iman bakımından dindeki konumunu açıklamaz?
Hâricîlere göre adam öldürmek gibi bir büyük günah işleyen dinden çıkar ve kâfir olur. |
Mu‘tezile’ye göre büyük günah işleyen dinden çıkar ise de kâfir olmaz, iman ile küfür arasında kalır. |
Mürcie’ye göre konu hakkında hüküm vermemek ve sorunu âhirete ertelemek uygundur |
Hanefilere göre büyük günah işleyen kişi ölünce ebedî ve kafir olarak Cehennem’de kalır. |
Ehl-i sünnet’e göre günahlar helal sayılarak işlenmediği müddetçe kişiyi dinden çıkarmaz. |
Hâricîlere göre adam öldürmek gibi bir büyük günah işleyen dinden çıkar ve kâfir olur. Ölünce ebedî olarak Cehennem’de kalır. Azabı kâfirlerinkinden farklı olmaz. Mu‘tezile’ye göre büyük günah işleyen dinden çıkar ise de kâfir olmaz, iman ile küfür arasında kalır. Ne mümin ne kafir sayılır. Ölünceye kadar tevbe etmesi beklenir. Tevbe etmeden ölürse ebedî olarak Cehennem’de kalır, fakat azabı inkârcılarınkinden hafif olur. Mürcie’ye göre konu hakkında hüküm vermemek ve sorunu âhirete ertelemek uygundur. Ehl-i sünnet’e göre günahlar helal sayılarak işlenmediği müddetçe kişiyi dinden çıkarmaz. Fakat günahlar imana zarar verir ve sahibi âhirette cezalandırılır. Ne var ki, Allah dilerse onları af edebilir. Ayrıca bu ekollerin içerisinde Hanefilik yoktur.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Eş‘arîler ile Mâtürîdîler arasındaki örtüşen görüşlerden biridir?
cüz’i irade |
Allah’ın fiillerinin hikmete dayanıp dayanmadığı |
büyük günah meselesi |
kadınların peygamberliği |
ye’s halindeki tövbenin kabulü |
Eş‘arî ve Mâtürîdî kelâm ekollerinin birbirileriyle örtüşen görüşlerinden biri büyük günah meselesidir.
16.Soru
İslam düşünce tarihinde ilâhî sıfatlar, halku’l-Kur’ân ve insanların fiilleri gibi itikadî konuları ilk defa tartışmaya açan kelâmcı kimdir?
Gaylân ed-Dımaşki |
Ma’bed |
Ca‘d b. Dirhem |
Cehm b. Safvan |
Yahya b. Maîn |
Ca‘d b. Dirhem (ö. 124/742 [?]) tabiûn neslinden olup, İslam düşünce tarihinde ilâhî sıfatlar, halku’l-Kur’ân ve insanların fiilleri gibi itikadî konuları ilk defa tartışmaya açan kelâmcılardan biridir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ehl-i sünneti benimseyen mezheplerdendir?
Eş’ ari ve Matüridi |
Matüridi ve Şia |
Eş’ ari ve Selefilik |
Matüridi ve Selefilik |
Şia ve Selefilik |
Ehl-i sünnet kelâmı denildiğinde akla gelen Eş‘arî ve Mâtürîdî kelâm ekollerine zemin hazırlamıştır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangi mezhebin oluşmasında Ma’bed el-Cühenî’dir (80/699). Gaylân ed-Dımaşkî (ö. 120/738 civarı)’nin görüşleri etkili olmuştur?
Kaderiyye |
Mu’tezile |
Cebriyye |
Mâturidiye |
Mürcie |
İslam coğrafyasının genişlemesine paralel olarak bir takım fikrî gelişmeler meydana gelmiştir. Bu gelişmeler içerisinde kaza ve kader meselesi de vardır. Kaderin olmadığı, ezelde kulların fillerinin belirlenmediği fikrini toplumda yüksek sesle ilk ortaya atanın Ma’bed el-Cühenî’dir (80/699). Gaylân ed- Dımaşkî (ö. 120/738 civarı) de bu konuda benzer fikirleri savunmuştur. Bu konuda önemli olan husus, iki şahsın kader konusunda Müslümanlar arasında ilk defa konuşanlar olmaları, kaderi inkâr ederek insanı fillerinde hür kabul etmeleri ve insanı kudret sahibi olarak görmeleridir. Bu iki zatın kader ile ilgili görüşleri Kaderiyye mezhebinin aslını teşkil etmiş, bu görüşü benimseyenlere kaderî denilmiştir.
19.Soru
Kelam ilmi hangi temel bilgi kaynaklarına dayanarak yöntemini geliştirmiştir?I. I. I. Vahiy
II. Akıl
III. Kültür
IV. Felsefe
Yalnız I |
I-II |
I-II-III |
I-III |
I-II-III-IV |
Kelâm ilmi iki temel bilgi kaynağına dayanarak yöntemini geliştirmiştir. Bunlardan birincisi nakil yani vahiy ve onun eseri olan ana metin Kur’ân, diğeri de akıldır.
20.Soru
Basra ve Bağdat ekollerini birbirinden ayıran en belirgin fark Bağdat ekolünün hangi özelliğinden kaynaklanmaktadır?
Siyasi tartışmalardan ve iktidar ilişkilerinden uzak duran bir anlayışa sahip olmasıdır. |
Yunan felsefesinin tesirinde daha fazla kalmasıdır. |
Hz. Ali’yi, diğer sahabelerden üstün görmesidir. |
Daha çok amelî yönü öne çıkaran incelemelerde bulunmasıdır. |
Allah’ın sıfatları konusunu daha çok ele almasıdır. |
Basra ve Bağdat ekollerini birbirinden ayıran en belirgin fark, Bağdat ekolünün Hz. Ali’ye olan yaklaşımıdır. Onlara göre Hz. Ali, diğer sahabeden üstündür. Onlar Hz. Ali’nin nesline yakın duran siyasi bir tavır belirlemiş- lerdir. Nitekim Basra ekolüne mensup Mu‘tezilî âlimlerin önemli bir kısmı o günlerde iktidarda bulunan Abbasîler ile sorun yaşamazken, Bağdat ekolüne mensup bazı âlimler, Hz. Ali’nin oğullarını destekledikleri için sıkıntı yaşamışlardır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ