Kelam'A Giriş Ara 5. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Müslüman âlimlerin Hıristiyanlık ve diğer inanç sahiplerine karşı yazdığı reddiyelerden değildir?


er- Red ale’d-dehriyyîn

er- Red ale’n-necran

er-Red ale’s-sümeniyye

er-Red ale’l-mecûs

er-Red ala’n-nasârâ


2.Soru

‘’Ehl-i sünne ve’l _________________’’. Boşluğa gelmesi gereken uygun ifade aşağıdaki seçeneklerin hangisinde verilmiştir?


Fani

Ba’de

Fikri

Cemaa

Hayri


3.Soru

“Kadınlardan peygamber gönderilmemiştir. Hz. Peygam- ber’in isrâ ve mi’racı bedenen değil ruhen gerçekleşmiştir.” Görüşüne sahip kelamcı hangisidir?


Ebu Hanife

Hasan-ı Basri

Ma’bed el-Cühenî

Ca‘d b. Dirhem

Cehm b. Safvân


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İslam akaidini savunmada naklin yanında aklî ve felsefî delillerin kullanılmasını da gerekli gören hatta nakli, aklî prensipler ışığında yorum- lama ilkesini öne alarak selefin metodundan farklı bir yol izleyen Mu‘te- zile’nin kullandığı metoddur?


Tefsir

Hadis

Kıyas

Fıkıh

Kelâm


5.Soru

Gazali "her beldede kelam öğrenen birilerinin olması gereklidir. bu sebeple kelam öğrenmenin hükmü .............." der.

yukarıda boşluk hangi kelime ile doldurulmalıdır


sünnettir

vaciptir

Farz-ı kifayedir

Farz-ı ayndır

müstehaptır


6.Soru

İrade hürriyeti konusundaki fikirleriyle Ma’bed el-Cühenî ile birlikte ilk Kaderiyye fırkasının doğuşunu hazırlayan tabiûn dönemi âlimlerinden biri kimdir?


Yahya b. Maîn

Vâsıl b. Atâ

Gaylân ed-Dımaşkî

Ebû Zer el-Gıfârî

Ca‘d b. Dirhem


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kelam ilminin fayda ve gayelerinden değildir?


Kelâm ilmi, Allah’ın varlığını ve birliğini, nübüvvetin hak oluşunu, ilâhî kitapların gönderildiğini ispat edip âhiretin varlığını açıklamaktadır fakat diğer islami ilimler herhangi bir alanda yorum yaparken tek başına bu ilme dayanamazlar.

Kelâm ilmi sayesinde insan, aklî ve naklî delillerle desteklenmiş bir imanla taklitten tahkîke, gerçek ve sağlam bir inanca ulaşır.

Kelâm ilmi sayesinde elde edilen sağlam inanç bilgisi ve imanıyla insan, İslâm inançlarına ters düşen sapık akım ve cereyanlardan, her çeşit hurafe ve batıl inançlardan kurtulur. Böylece gerçek anlamda sahip olduğu inancını korur.

Kelâm ilmi doğru yolu arayanlara rehberlik ederken, hakkı, hakikati kabule yanaşmayan, ona karşı itirazlarda bulunan, şüpheler ortaya atanlara bunlardan kurtulmaları hususunda yardımcı olur.

Kelâm ilmi, sahip olduğu yöntemiyle gerek diğer din mensupları tarafından ortaya atılan kasıtlı şüphe ve itirazları, gerekse samimi olmalarına rağmen kimi şüpheleri olan insanlarca ileri sürülen tereddütleri ve itirazları göğüsleyerek İslâm inancını sarsıntıya uğramaktan korur.


8.Soru

  1. Hz. Osman'ın şehit edilmesi
  2. Cemel vakası
  3. Sıffin savaşı
  4. Kerbela olayı

yukarıda sayılan tarihi olayların hangileri kelam tartışmalara sebep olmuştur?


Yalnız I

I ve III

II ve III

I, II ve IV

I, II, III ve IV


9.Soru

Ehl-i sünnet büyük günah meselesinde aşağıdakilerden hangisini reddederek kendisini o gruptan ayırmıştır?


Râfizîler

Kaderîler

Hâricîler

Mâtürîdîler

Eş‘arîler


10.Soru

Gazzali’ye göre aşağıdakilerden hangisi Külli ilimdir?


Fıkıh

Tevsir

Hadis

Kelam

Muhaddis


11.Soru

1. Kur’ân vahyinin devam ettiği dönem; Hz. Peygamber dönemi2. Kelâmî tartışmaların ortaya çıktığı ilk fikrî hareketler ve ihtilaflar dönemi3. Mu‘tezile mezhebinin ortaya çıkışı4. Ehl-i Sünnet kelam mezheplerinin ortaya çıkışı5. Yeni ilm-i kelâm dönemiYukarıdakilerden hangileri kelâm ilminin tarihi süreci içindeki dönemler içinde yer alır?


1-2-3-4-5
1-2-4-5
2-4-5
1-2-5
2-3-4-5

12.Soru

I. Kelâm ilmi; Allah’ın mutlak varlığı ve birliğiyle O’nun varlık âlemiyle ilişkisinden bahseden ilimdirII. Kelâm ilmi; Allah’ın zatından, sıfatlarından; nübüvvet ve risalete ait meselelerden; başlangıçları ve sonuçları bakımından yaratılmışların hallerinden İslâm ilke ve esaslarına göre bahseden ilimdir. III. Kelâm ilmi, aklî ve naklî delillere dayanarak İslâm inançları ile ilgili ortaya çıkabilecek şüpheleri ortadan kaldırmaya ve anılan inanç ilkelerini açıklamaya ve ispat etmeye çalışan bir ilimdir. Yukaradıki tanımlardan hangileri kelâm ilmini gayesine göre tanımlamaktadır?


I, II, III
I, III
II, III
III
II

13.Soru

Aşağıdaki şıklardan hangisi Mâtürîdîliğin temel görüşlerinden biri değildir?


Mâtürîdîlere göre Allah’ı bilmek aklen vaciptir.

Mâtürîdîler göre insan kendi eylemlerinin sahibidir.

Allah’ın zatî ve sübûti sıfatları vardır.

Esasen Allah’ın varlığı basit bir tefekkürle bilinebilecek bir husus değildir.

İnsanın iyi ve kötü bütün fiillerinin yaratılması Allah’ın kudretiyledir.


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Maturidilik mezhebinin temel görüşlerinden birisi değildir?


Uluhiyet

İnsanın özgürlüğü

Büyük günah

Nübüvvet

Ameli ihlas ilişkisi


15.Soru

“Mu‘tezile” kelimesi, sözlük anlamı itibariyle aşağıdaki şıklardan hangisi anlamına gelmez?


Ayrı duranlar

Uzaklaşanlar

Bir köşeye çekilenler

Hiçbir tarafa katılmayanlar

Kovulanlar


16.Soru

“Mu‘tezile’nin beş temel esası” dışında kalan “diğer görüşleri” düşünüldüğünde aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?


Mu‘tezile göre katil tarafından öldürülen birisi kendi eceliyle ölmemiştir. Bilakis ecelinden önce öldürülmüştür.

Mu‘tezile’ye göre haram yiyecekler rızık değildir. Rızkı Allah verdiğine göre Allah kötü bir fiili işlemez. Bundan dolayı sadece helal olan yiyecek ve gıdalar rızık olarak adlandırılabilir.

Mu‘tezile’ye göre evliyanın kerameti ve sihrin aslı vardır.

Hüsün ve kubuh yani iyi ve kötü olan şeyler vahiy gelmeden akılla bilinir.

Mu‘tezile Kur’an’a çok vurgu yapar. Onlar itikadî konularda sahih bile olsa hadîslere güven duymamaktadırlar.


17.Soru

1.Amelî konulardaki gevşeklik 2. Kırtas hâdisesi ve halife seçimi gibi ilk ihtilaflar3. Siyâsî anlaşmazlıklar ve iç savaşlar4. Kur’ân ve Sünnet metinlerinin yorumlanması meselesi 5. Müslümanlar’ın diğer din, kültür ve medeniyetlerle karşılaşması6. Tercüme hareketleri7. İnsanın düşünen bir varlık olması gerçeğiYukarıdakilerden hangileri kelâm ilminin müstakil bir ilim dalı olarak ortaya çıkışını hazırlayan sebeplerden değildir?


1-7
5
2-3-6
1
1-4

18.Soru

Mu‘tezile geleneği içerisinde yabancı din ve kültürlerle ilişki içerisinde olan ve onlarla mücadelelerde ilk öne çıkan kişi aşağıdakilerden hangisidir?


Amr b. Ubeyd

Vâsıl b. Ata

Harun Reşid

Bişr b. El-Mu’temir

Ebü’l-Huzeyl el-Allaf


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Ca‘d b. Dirhem’in kelami görüşlerinden değildir?


Kur’ân-ı Kerîm kadîm değil hâdistir, yaratılmıştır.

İnsanın fiilleri tamamen kendisine aittir; o, fiil işleme gücüne (istitâat) ve iradesine özgürce sahiptir.

Allah, yaratıklara asla benzemez.

Allah Teâlâ’nın zatı dışında kadîm olarak kabul edilebilecek birtakım sı- fatları yoktur.

Allah’a subutî ve haberî sıfatlar nisbet edilemez.


20.Soru

Tevhîd esası Mu‘tezile’nin en önemli prensiplerinden biri olmuştur. Aşağıdakilerden hangisi Mu‘tezile’nin bu konudaki görüşlerinden değildir?


Allah birdir, eşi ve benzeri yoktur.

Hayat, ilim, kudret… gibi masdar sigasındaki kelimeleri Allah’a izafe eder.

Allah’ın ahirette gözle görülemeyeceğini iddia etmiştir.

Kelâm Allah’ın sıfatı değil, yarattığı bir sözdür.

Allah’a isnad edilen bazı sıfatları te’vîl etme cihetine gitmiştir.