Kelam'A Giriş Ara 9. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi tabiûn neslinden olan ve İslam düşünce tarihinde ilâhî sıfatlar, halku’l-Kur’ân ve insanların fiilleri gibi itikadî konuları ilk defa tartışmaya açan kelâmcılardandır?


Gaylân ed-Dımaşkî

Ebû Zer el-Gıfârî

Enes b. Mâlik

Ca‘d b. Dirhem

Ma’bed el-Cühenî


2.Soru

Mâtürîdî ekolün önemli temsilcilerinden olan Ebü’l-Muîn en-Nesefî, kimi bu düşüncenin en büyük önderi olarak zikretmiştir?


Ebû Mansûr el-Mâtürîdî

Ebû Hanîfe

Hasan el-Basri

Ömer b.Abdülaziz

Ğaylân ed-Dımeşkî


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın birliğindeki esas maksat değildir?


O’nun hiçbir sûretle benzerinin olmaması

Sahip olduğu yüce, ezelî ve ebedî isim ve sıfatlarıyla hiçbirşeye benzememesi

Benzeri veya zıddının bulunmaması

Doğmamış ve doğurmamış olması

O’nun sayı yönünden bir olması


4.Soru

Mu‘tezile’nin fikir önderi ve imamı olan Vâsıl b. Atâ (ö. 131/748) aşağıdakilerden hangisine davetçiler göndermemiştir?


Horasan

Mağrip

Yemen

Ermeniyye

Şam


5.Soru

Kelamın konuları hangi başlıklar altında toplanmıştır?


makasıd, nübuvvat, sem'iyat

vesail, makasıd, sem'iyat

ilahiyat, makasıd, mesai

ilahiyat, nübuvvat, sem'iyat

makasıd, mesail, vesail


6.Soru

Vâsıl b. Atâ, Amr b. Ubeyd ve Şeytânüttâk gibi farklı görüşleri savunan ilk kelâmcıların yer aldığı âlim kimdir?


Ebû Hanîfe

Ma’bed

İbn Hacer

Ebu Zer

Gaylân ed-Dımaşki


7.Soru

I. Ca‘d b. DirhemII. Ebû HanîfeIII. Cehm b. SafvânIV. Ahmed b. HanbelV. Gaylân ed-Dımaşkî VI.Vâsıl b. Ata VII.Amr b. Ubeyd Yukarıdakilerden hangileri ilk dönem kelâmcılardan olup, Mu‘tezile içinde yer alırlar?


VI-VII
I-VI
II-III-V
IV-V-VI
I-VI-VII

8.Soru

Aşağıdakilerden hangileri Sünnî kelâmın öncüleri olarak görülmüşlerdir?
I. İbn Küllâb
II. Kalânisî
III. Muhâsibî
IV. Vâsıl b. Ata


I ve II

I ve IV

II ve III

I, II ve III

III ve IV


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kelâm ilminin doğuşunda rol almış kelâmcılardan biri değildir?


Ma’bed el-Cühenî

Ca‘d b. Dirhem

Hasan-ı Basrî

Ebû Hanîfe

Vâsıl b. Atâ


10.Soru

İslam düşünce tarihinde ilâhî sıfatlar, halku’l-Kur’ân ve insanların fiilleri gibi itikadî konuları ilk defa tartışmaya açan kelâmcılardan biri kimdir?


Ca‘d b. Dirhem

Enes b. Malik

Amr b. Ubeyd

Vâsıl b. Atâ

Eyyûb es-Sahtiyânî


11.Soru

Allah’a hiçbir şekilde ortak koşulmaması ve birliğinin tasdik edilmesi anlamına gelen, Mu‘tezile’nin beş temel ilkesinden biri aşağıdakilerden hangisidir?


Tevhîd

Adâlet

Va‘d ve va‘îd

El-Menzile beyne’l-menzileteyn

Emr bi’l-ma’ruf nehy ani’l-münker


12.Soru

aşağıda sıralanan kelam mezhepler arasında hangisi Hıristiyanlarla aralarında geçen tartışmalardan en çok etkilenmiştir?


selefiler

eş'ariler

mutezile

kaderiye

cebriye


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Ca‘d b. Dirhem’in bazı kelâmî görüşlerinden değildir?


Allah Teâlâ’nın zatı dışında kadîm olarak kabul edilebilecek birtakım sıfatları yoktur.

Allah, yaratıklara asla benzemez.

Kur’ân-ı Kerîm kadîm değil hâdistir, yaratılmıştır.

İnsanın fiilleri tamamen kendisine aittir; o, fiil işleme gücüne (istitâat) ve iradesine özgürce sahiptir.

Allah’ın kadîm sıfatları vardır ve Allah’tan başka kadîm varlıkların kabul edilmesi mümkün olabilir.


14.Soru

Ehl’i Sünete göre öldürmek gibi bir günah işleyen mümin ne olur?


Adam öldürmek gibi bir büyük günah işleyen dinden çıkar ve kâfir olur. Ölünce ebedî olarak Cehennem’de kalır.

Büyük günah işleyen dinden çıkar ise de kâfir olmaz, iman ile küfür arasında kalır.

Büyük günah işleyen Tevbe etmeden ölürse ebedî olarak Cehennem’de kalır

Konu hakkında hüküm verilmez ve sorunu âhirete ertelemek uygundur.

Günahlar helal sayılarak işlenmediği müddetçe kişiyi dinden çıkarmaz. Fakat günahlar imana zarar verir ve sahibi âhirette cezalandırılır.


15.Soru

I. İslâm inancını müdafaa etmek, insanı dünya ve âhiret mutluluğuna ulaştırmakII.Tüm mahlûkata karşı görev ve sorumluluklarını bilen insan yetiştirmekIII. İmanı taklitten tahkîke ulaştırmakIV. Kur'an ayetlerinde yer alan dinin amelî yönüne dair emir ve yasakları yorumlamakYukarıdakilerden hangileri kelâm ilminin amaçlarındandır?


I, II, II
I, III
I
I, II
IV

16.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisinde tabiat ilimleri ve kelâm ilmi arasındaki ilişki yanlış olarak değerlendirilmiştir?


Tabiat ilimlerinden farklı olarak kelâm ilmi varlığı ele alırken duyulur alemin dışında kalan gâib alanla doğrudan ilgili bir bilim dalıdır.
Tabiat ilimleri daha çok gözlem ve deneyle sonuca ulaşması ve olayın seyrini takip ederek tâbi oldukları kanunları keşfe ve izaha çalışması nedeniyle kelâm ilminden daha doğru sonuçlara ulaşır.
Tabiat bilimleri, kelâm ilminden farklı olarak varlığı yalnız bu dünyadaki durumuyla ele alır.
Tabiat bilimleri kelâm ilminin ilişkisi, her iki ilim türünün de varlığı ve onun özelliklerini konu edinmelerinden dolayıdır.
Varlığı konu edinmeleri açısından bu ilimler arasında konu birliği olmakla birlikte, kelâm ilminin varlık perspektifi daha geniştir.

17.Soru

Siyasi sorunlar hangi Halife’nin son döneminde başlamıştır?


Hz. Osman

Hz. Ömer

Hz. Ali

Hz. Ebu Bekir

Hz. Hasan


18.Soru

Temel itikadî meseleler bütün detaylarıyla incelenirken bunların daha doğru ve kolaylıkla anlaşılabilmelerini sağlamak için ana konuları anlamaya yardımcı olan konular aşağıdakilerden hangisidir?


Vesâil

Mesâil

Makâsıd

Mebde

Mead


19.Soru

XIX. asrın sonlarından başlayarak hâlen devam etmekte olan kelam dönemi hangisidir?


Hz. Peygamber dönemi 


İlk fikrî hareketler ve ihtilaflar dönemi 


Yeni ilm-i kelâm dönemi 


Mu‘tezile mezhebinin ortaya çıkışı 


Ehl-i Sünnet kelam mezheplerinin ortaya    çıkışı 



20.Soru

Maturidilere göre insanın özgürlüğü hangi yollar ile sağlanır?


Akıl

Duygular

Hadisler

İstitaat

Kendi eylemleri