Kelam'A Giriş Final 12. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Varlığın yer kaplamasına ne ad verilir?


Mevcûd

Gayr-i mütehayyız

Mütehayyiz

Mürekkep

Cevher-i ferd


2.Soru

Resulullah (a.s.m) vefatından üç gün önce "bana bir kağıt getirin, size bir yazı yazdırayım ki benden sonra sapıklığa düşmeyesiniz" dediğine dair Sahih-i Buhari'de geçen bir rivayetten söz edilir. bu teklif karşısında sahabe kağıt getirme, getirmeme noktasında ihtilafa düşmüş ve bu olay daha sonra itikadi mezhep savunucularınca tartışılmış. söz konusu olaya kelam tarihinde verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?


mihne

garanik

harre

kırtas

gadir hum


3.Soru

Kelâm eserlerinin temel özelliği olan tartışma metoduna verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?


Cedel

İstidrâc

Mu‘tezile

Akaid

Esbâb-ı nüzûl


4.Soru

Keşif ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?


Bu tür bir bilgilendirmeye muhatap olanlara Allah dostu anlamında veli denilir.

Velî konumunda bulunan kişi, keşfi, kendi yetenek ve kapasitesine göre kavrar.

Algılama ve aktarma esnasında yapılabilecek bir yanlışlık veya meydana gelebilecek bir eksiklikten kulun kendisi sorumludur.

Keşfin doğruluk ve yanlışlık açısından içtihat gibi değerlendirilmemesi gerekir.

İtikadî ve amelî konularda hüküm verirken keşif ve ilhama ihtiyat ile yaklaşılmalıdır.


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi kelâmın en üstün ilim olduğuna dair ileri sürülen gerekçelerden biri değildir?


Dünya ve ahiret mutluluğunu elde etmek gibi en üstün bir gayeyi hedeflemesi

Kullandığı delillerin hem doğru düşünebilen akıl tarafından kabul görmesi

Dar ve tafsilatlı bir konuyu ele alması

Ayet ve sahih hadislere uygun deliller kullanması

İman esaslarının ilk peygamberden günümüze kadar hiç bir değişikliğe uğramadan gelmiş olması


6.Soru

Hasan Hanefî kelâma nasıl bir eleştiri getirmiştir?


Kelâmcılar dinin kaynağını teşkil eden vahyi Allah merkezli hâle getirmişlerdir

Olayların akışının öngörülebilmesi düşüncesini reddettiği için, tabiî âlem hakkında yeterli çalışma yapılmasının önünü tıkadığı

İlmî faaliyeti sınırlayıcı rol oynadığı

Kelâmda belli bir öğretiyi desteklemek için delil getirilen nas, bu yorumlanmış hâliyle mutlaklaştırılmış ve sorgulanamaz haline gelmiştir

Allah ile insanın irade ve kudretini zıt kutuplar gibi değerlendirmiştir


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Allah’ ın subutî sıfatlarından biridir?


Semi’

Kıdem

Bekâ

Vahdâniyet

Kıyâm bi nefsihî


8.Soru

Allah için zaman ve mekan söz konusu değildir, bu yüzden açık-gizli, küçük-büyük, duran hareket eden arasında bir fark yoktur. Allah’ ın bu özellikleri Kur’ an’ da hangi surede açık bir şekilde yer almaktadır?


Yasin Sûresi

Bakara Sûresi

Âli İmrân Sûresi

Nisâ Sûresi

Mâide Sûresi


9.Soru

Kelâmcılar keşf ve ilhamı, hakikate ulaştırıcı bir bilgi vasıtası olarak neden kabul etmezler?


Kalbin ilâhî âlemi ve gayba ait hususları görmesine engel teşkil ettiği için

Herkes tarafından kullanılması ve kontrol edilmesi mümkün olan bir bilgi elde etme yolu değildir

Kur’ân ve hadisin mutlak otoritesine bağlılık ve bunların akıl ile yorumlanmasının gereksizliğinden

Pozitif bilimlerle kelâm arasında belli ölçüde bir konu birliğinden

Temel meseleleri açıklamaya ve kanıtlamaya yarayan aracı bilgileri olmadığından


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Hint alt kıtasında kelâm ilminde yenilik ihtiyacını ilk dile getiren kişi olarak bilinir?


Emir Ali

Ebu’l-Kelâm Azâd

Filibeli Ahmed Hilmi

S¸iblî Nu’manî

Seyyid Ahmed Han


11.Soru

Mısır’da kelâm ilmiyle uğraşan Muhammed Abdûh hangi alanda yoğunlaşmıştır?


Toplumun ihtiyaç duyduğu konular

Kadın hakları

Allah’ ın varlığı

İslam hayatı

İnsan hakları


12.Soru

Konusu ve gayesi itibariyle kelâmın yapması gereken nedir?


Sadece dinin esaslarını aklî ve naklî delillerle açıklayan bir uğraşı olmalıdır.

Sadece insanı merkeze alan bir kelâm olmalıdır

İnsanların sorunlarının incelemesi

Yeni problemlerle yüzleşme noktasında diğer bilim dallarına bir temel ve çerçeve oluşturmalıdır

Bir öğretiyi desteklemek için delil getirmek


13.Soru

El-Minhâc fî usûli’d-dîn adlı eser aşağıdakilerden kime aittir?


Ebü’l-Ferec İbnü’l-Cevzî

İbnü’l-Melâhimî

İbn Sînâ

Zemahşerî

Kâdî Beyzâvî


14.Soru

İslâm felsefesinin en önemli temsilcileri olan Fârâbî ve İbn Sînâ’ nın görüşleri hangi gelenek etrafında şekillenmiştir?


Kant

Aristoteles

Sokrates

Descartes

Marx


15.Soru

Aşağıdaki ilk kelamcılardan hangisi, insanın fiilleri ve özgürlüğü konusunda Kaderiyye’nin savunduğu görüşlerin tam aksini savunmaktadır.


Ma’bed el-Cühenî
Cehm b. Safvân
Ca‘d b. Dirhem
Hasan-ı Basrî
Gaylân ed-Dımaşkî

16.Soru

Hindistan’da, kelâm ilminde yenilik ihtiyacını ilk dile getiren kişi olarak bilinen ve onun ortaya koyduğu yeni kelâma tabiatçı kelâm denilen kişi aşağıdakilerden hangisidir?


Muhammed Abduh

İzmirli İsmail Hakkı

Abdüllatif el-Harpûtî

Şiblî Nu‘manî

Seyyid Ahmed Han


17.Soru

İmam Ebü’l-Hasan el-Eş‘arî’nin muhtemelen Ehl-i sünnet’e intisabının ilk günlerinde kaleme aldığı hangi eserinde Ahmed b. Hanbel’e bağlılığını ifade etmektedir?


El-Lüma’

Risâle fî istihsâni’l-havz fî ilmi’l-kelâm

El-İbâne an usûli’d-diyâne

El-Has ale’l-bahs

Risâle ilâ ehli’s-Seğr


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Naklî bilgi sınıflandırılmasına aittir?


Burhanî Bilgi

Hatabî Bilgi

Zarurî Bilgi

Zannî Bilgi

Aklî Bilgi


19.Soru

Kelâm alanında eser yazımı nasıl başlamıştır?


Kelâmî tartışmalar

Hilafet konusundaki tartışmalar

Kelâm ilmi oluşumunun tamamlanmaması

Hz. Peygamber’in vefatından sonra ki kısa dönem

Hicri I. asır başlarındaki tartışmalar sebebiyle


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kelam sözcüğünün sözlük anlamlarından biri değildir?


Lafız

Nutuk

Konuşma 

İbare

Güzel söz